דמיינו לכם את המצב הבא: אתם צופים בסרט מתח. הפסקת פרסומות. הפרסומת הראשונה מבטיחה לכם פיצה חמה וטרייה במבצע תוך 30 דקות, כל מה שנותר לכם הוא ללחוץ על הכפתור - כל הפרטים שלכם כבר ישודרו אוטומטית דרך ממיר הטלוויזיה והחיוב יתבצע בכל דרך שתבחרו.
האם תלחצו על הכפתור?
תסריט אפשרי נוסף: צפייה בהופעה של כוכב רוק. בצד המסך מהבהבת הודעה שניתן לרכוש את ה-CD של ההופעה במחיר מיוחד הכולל דמי משלוח לביתכם. כל מה שנותר לכם הוא ללחוץ על הכפתור. האם תלחצו על הכפתור?
אין ספק שהיכולת של הצופה להתערב בשידור, להיות פעיל, ובשנים הקרבות גם לבצע רכישות אימפולסיביות, יכולה לחולל מהפיכה בהרגלי הצריכה המקוונת.
ותסריט אחרון אופטימי אך בהחלט אפשרי: אתם צופים בתוכנית כלשהי בטלוויזיה. הפסקת פרסומות. לפתע מופיע פרומו של סרט מתח מדליק עם הכוכבת שאתם אוהבים במיוחד, ניתן לרכוש את הסרט הזה בהזמנה אישית ישירות אל המחשב שלכם, כל מה שנותר לכם הוא ללחוץ על הכפתור. האם תלחצו על הכפתור?
תחום הטלוויזיה האינטראקטיבית צומח
תחום הטלוויזיה האינטראקטיבית צומח בהתמדה. התחום עדיין רחוק מלהיות שירות המוני לרכישות אבל ברחבי העולם יש כבר יותר מניצנים.
קניה באמצעות טלוויזיה אינטראקטיבית יכולה להיות מתאימה במיוחד למוצרי מזון ואופנה המשולבים בתוכניות שבהן הצרכן צופה.
למכשיר הטלוויזיה יש יתרון עצום על כל מדיה: הוא פשוט נמצא כמעט בכל בית ובית, כמות השעות שהצרכנים יושבים מול המקלט הינה עצומה, לו זוגות נשואים היו מקדישים את השעות הללו לשיחות ביניהם ייתכן שאחוז מקרי הגירושין בעולם היה יורד...
עדיין לא ברור מה סוג האיום שתציב טלוויזיה אינטראקטיבית ובה שירות קניות מקוון על אתרי האינטרנט. ייתכן שיתרחש תהליך "ההתכנסות/התלכדות" (CONVERGENCE) שכל כך דיברו עליו בשנים האחרונות.
האם נגלוש דרך הטלוויזיה? האם נבצע שיחות וידאו - טלפון דרך הטלוויזיה (כבלים)? האם נזמין סרטים בהזמנה אישית (VOD)? מה נצרוך דרך המקלט? האם נשלח מיילים/SMS/MMS דרך מקלדות אלחוטיות?
האם ייתכן שהמסחר האלקטרוני הקמעונאי ברשת ימוזג לשירות מקוון בטלוויזיה אינטראקטיבית?
התשובות לכך אינן ברורות כלל ועיקר. להערכתי שילוב של שיקולי עלויות מצד היצרנים ושילוב של שימושיות מצד הצרכנים יקבעו עתיד טכנולוגי זה.
המומחים נוטים לצדד בהתפתחות ה-t-COMMERCE וכיבוש הפסגה על-ידו תוך כדי שילוב מכשירים נישאים אלחוטיים שגם בהם יעשה מסחר אלקטרוני B2C, כל זה יקרה על-פי ההערכות בעוד 5 שנים ויותר, בינתיים ההערכות הן שהמחשב הביתי ישמש כמכשיר המרכזי לביצוע רכישות מקוונות.
אחד הגורמים המעכבים את התפתחות ה-t-COMMERCE כיום הינו היכולת לקנות ממספר מצומצם של יצרנים. קושי נוסף הינו אפשרות מצומצמת יחסית לבצע השוואת מחירים, דבר פופולארי במיוחד באתרי מסחר אלקטרוני.
קושי נוסף הינו מיעוט האפליקציות בטלוויזיה אינטראקטיביות ותשתית טכנולוגית הנמצאת בתהליכי שדרוג.
התחומים הצפויים להיות החמים ביותר ב-t-COMMERCE הינם: TAKE AWAY של מזון, רכישות כרטיסים, CD של מוסיקה, בנקאות מקוונת, דוגמאות חינם של מוצרים והורדת קופונים לרכישות. היקף הרכישה הממוצעת לקנייה דרך הטלוויזיה צפוי להיות כ-25 דולר.
קהל יעד חשוב ורלוונטי במיוחד ל-t-COMMERCE הינו צרכני ערוצי הקניות בטלוויזיה הרגילה. בסקרים שנערכו רבים מהם הביעו רצון להתנסות בקנייה על-ידי שימוש בטלוויזיה אינטראקטיבית. קהל יעד נוסף הינו צרכני המבחר האלקטרוני על-ידי שימוש במחשבים ביתיים.
_______________
הכותב משמש בתפקיד מנכ"ל חברת הייעוץ גלובל מרקטפלייס המתמחה בייעוץ ויישום לפרויקטים בתחום מערכות מידע ו- E-BUSINESS.