|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

סירוב אירני, תסכול אמריקני

הצהרתו של סגן נשיא ארה"ב, כי ישראל רשאית לעשות כל שנדרש לה כדי להגן על עצמה, היא אולי ניסיון להאיץ באירן להיכנס למסלול של הידברות עם האמריקנים, שמא הם ישלחו בה את ישראל
10/07/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
השוטר הרע? [צילום: AP]

יש גם אפשרות, שכוונת ביידן הייתה להאיץ באירן לשבת עם האמריקנים למו"מ – וזאת באמצעות מסר, שאם האירנים לא ייכנסו מהר למסלול של הידברות עם האמריקנים, האחרונים ישלחו בהם את ישראל. מסר זה יכול להתקבל בציבור האמריקני, עקב המראות הקשים של דיכוי ההפגנות שפרצו באירן במהלך החודש האחרון על-רקע הבחירות ותוצאותיהן.

השבוע החל בסערה שחולל סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כשהצהיר מפורשות בראיון פומבי לרשת איי-בי-סי האמריקנית, כי ישראל היא מדינה ריבונית וכי היא רשאית לעשות כל שהיא רואה לנכון כדי להגן על עצמה. כל מי שמבין דברים כפשוטם הסיק מהצהרה זו, כי הממשל האמריקני נותן אור ירוק לישראל לנקוט צעד אלים כלפי אירן, כדי לסכל את כוונותיה הגרעיניות של מדינת האיאתוללות.

העולם היה כמרקחה במשך יום שלם, כשפרשנויות רודפות זו את זו. היה מי שקישר הצהרה זו למעבר של צוללת ישראלית בזירת הים האדום, שבהמשך התברר כמעבר של שלושה כלי שייט, ביניהם ספינת הטילים אח"י חנית, שנפגעה במלחמת לבנון השנייה מטיל סיני, תוך נפילת ארבעה מחיילינו, ובהמשך עברה שיפוץ וחזרה לשירות סדיר. דובר צה"ל מסר השבוע, כי אח"י חנית השתתפה במבצע כלשהו בים האדום - ולא פירט.

ידיעות נוספות שפורסמו בתחילת השבוע דיברו על השגת הסכם בין ישראל לסעודיה, שעל פיו סעודיה "תעלים עין" מתנועות מטוסים ישראלים בשמיה. משמעותו של הסכם כזה, אם בכלל הושג, היא שלמטוסי ישראל יינתן לעבור מעל סעודיה בדרכם לפעולה כלשהי באזור שממזרח לה, כלומר - אירן. מכאן שכוונותיה המבצעיות של ישראל כלפי אירן כוללות הן את הזירה הימית והן את הזירה האווירית. הצהרת ביידן סגרה את המעגל, כשהוסיף גם את המימד המדיני התומך, או לפחות הלא-מתנגד.

השאלה שעלתה מאליה היא, אם ביידן בהצהרתו משקף את עמדתו של אובמה או לא, והתשובה לה ניתנה ביום שלישי, בהצהרה ברורה של נשיא ארה"ב בביקורו במוסקבה, כי ארה"ב בשום פנים ואופן אינה נותנת לישראל אור ירוק, או אפילו צהוב, לפעול באורח חד-צדדי באירן. יש ספק האם זוהי דעתו העקרונית של אובמה, או שמא זו הצהרה שביידן נאלץ לתת בלחץ המארחים, אך ברור כי משהו חורק בצמרת האמריקנית, וכי הצהרת ביידן משקפת תסכול אמריקני לנוכח הסירוב האירני להתייחס ברצינות לקריאתו של אובמה לפתוח מסלול של הידברות בין ארה"ב לבין אירן.

יש גם אפשרות, שכוונת ביידן הייתה להאיץ באירן לשבת עם האמריקנים למו"מ - וזאת באמצעות מסר, שאם האירנים לא ייכנסו מהר למסלול של הידברות עם האמריקנים, האחרונים ישלחו בהם את ישראל. מסר זה יכול להתקבל בציבור האמריקני, עקב המראות הקשים של דיכוי ההפגנות שפרצו באירן במהלך החודש האחרון על-רקע הבחירות ותוצאותיהן.

קואליצית המפסידים
פה העולם שתק [צילום: AP]

היד החזקה והזרוע הנטויה שהציגו השלטונות האירניים מול דורשי השינויים והרפורמות, הכניסו את המפגינים מן הרחוב לבתים והחניקו את המחאה. על-רקע השקט היחסי במרחב הציבורי, נשא השבוע מחמוד אחמדינג'אד, הנשיא שנבחר לכהונה נוספת, את נאומו המדיני, שעיקרו היה קריאה להמונים להביט קדימה ולנטוש את מה שהיה. כוונתו ברורה: הוא מצפה מהמוני המפגינים נגדו לשכוח את טענותיהם בדבר זיוף התוצאות, כמו שהוא דורש מהם לחדול מציפייתם לשינוי אופיו של המשטר. על-פי גישתו, מה שהיה הוא שיהיה, ואירן אינה צפויה לחוות שום שינוי משמעותי בעתיד הנראה לעין.

אלא שהדברים אינם כה פשוטים: כל שלושת המועמדים האחרים לנשיאות, יצרו לאחר הפסדם מעין קואליציה, ששמה לה למטרה לפעול להכנסת שינויים ורפורמות בשלטון, מתוך הבנה שהשלטון בצורתו הנוכחית מאבד את מעט הלגיטימציה שהייתה לו קודם הבחירות. הם נתמכים על-ידי קבוצה של אנשי דת חשובים מהעיר קום, ולפיכך השלטון לא יוכל להתעלם מהם לחלוטין. עדיין לא ברור לאן יובילו הדרישות לרפורמות, בעיקר לאחר ניצחון הגישה המסורתית המחמירה, אך נראה כי בתקופה הקרובה נהיה עדים לתוצאות המאבק הפנימי בקרב השכבה השלטת באירן.

ההצגה חייבת להמשך
מועדון דיבורים?

השבוע התברר כי כל מהותן של השיחות בין אש"ף לחמאס בקהיר היא להיפגש, לדבר, לדון, לשאת ולתת, ולהגיע לעוד הסכמה להיפגש שוב ולהמשיך בדיבורים, בדיונים, במשאים ובמתנים, כדי להגיע להסכמה להיפגש שוב כדי להמשיך בדיונים...

השבוע הסתיים בקהיר סיבוב נוסף, מעל 20 במספר, של שיחות בין אש"ף וחמאס, שתכליתו להביא לשלום בית בזירה הפלשתינית. הגורם שנוסף לאחרונה על הנושאים המסובכים האחרים ואשר העיב על השיחות, הוא סוגיית העצירים שכל צד מחזיק בידיו: חמאס מחזיקים בבתי הכלא בעזה אנשים המזוהים עם אש"ף, ואילו הרשות מחזיקה בבתי המעצר בגדה פעילי חמאס. כל מאמצי המצרים להביא לידי התקדמות ממשית בשיחות עלו בתוהו.

וכאן – התנצלות בפני הקוראים הנאמנים: הקביעה ההחלטית שפרסמתי מספר פעמים בעבר, כאילו אש"ף וחמאס לא יצליחו להגיע להסכם – הוכחה כמוטעית. השבוע התברר כי הצדדים הפלשתינים אכן הגיעו להסכם: להיפגש שוב בחודש הבא. אתם מבינים? הם נפגשים, מדברים, דנים, משכנעים, נושאים ונותנים, ובסוף המפגש מסכימים להיפגש שוב ולהמשיך בדיבורים, בדיונים, בשכנועים, במשאים ובמתנים, כדי להגיע להסכמה להיפגש שוב כדי להמשיך בדיונים... כלומר, מהות העניין היא עצם התהליך של מו"מ על הסכם, והסכם על מו"מ. כך יכולים שני הצדדים להצביע על המשכו, ולהשביע בכך את רצון כולם – המצרים, האמריקנים, הפלשתינים והאירנים. העובדה שההסכם אינו עוסק בנעשה בשטח, באיחוד השורות, בשיקום עזה, במנגנוני הביטחון, בנשק של חמאס, במעברים, בעצורים ובכספים – אינה חשובה. העיקר הוא להיפגש כדי להיפגש, וכדי להעמיד פנים כאילו הכוונות להגיע להסכם הן רציניות, כשההוכחה המוחצת לכך היא עצם הנכונות לבוא למפגש ולקיימו.

ההצגה הזו יכולה להימשך עד אין קץ, ולפרנס עד מאה ועשרים את האחראים על המשא-ומתן, שתמיד יוכלו לומר לציבור שלהם: "לא ויתרנו, לא התקפלנו, לא נכנענו, וכל ההסכמים שנחתמו בוצעו לשביעות רצוננו המלאה". ואילו המצרים יכולים להיות מרוצים מכך, שתחת עינם הפקוחה מתקיימות שיחות חשובות ומועילות, והראיה: בכל סיבוב שיחות מגיעים הצדדים להסכם – הסכם להיפגש שוב. המזרח התיכון במיטבו.

האיסלאם מתעורר בסין
150 מליון מוסלמים לא טועים? [צילום:AP]

במערב סין חיים 150 מיליון מוסלמים, שהם כמחצית מאוכלוסיית העולם הערבי, אלא שבעבר שמענו עליהם מעט מאוד. מבחינה אתנית הם אויגורים, והם משתייכים לעמים הטורקיסטאניים, המאכלסים את קזחסטן, אוזבקיסטן, קירגיזיסטן ושאר הרפובליקות של מרכז אסיה שהיו בעבר חלק מברית-המועצות. חבל הארץ שבו הם חיים עשיר במרבצי נפט, פחם ומתכות, ורבים מהם עובדים כפועלים בתעשיית המכרות והנפט.

אולם על אף עושרו של החבל באוצרות טבע, האויגורים כמעט שאינם נהנים מעושר זה, שכן הממשלה המרכזית משתמשת בו לפיתוח המדינה כולה, ואילו האויגורים מוזנחים וחיים בשוליים הכלכליים של סין. בנוסף על כך, מזה שנים מתרחשת הגירה מאסיבית של סינים ממוצאים אתניים אחרים, בעיקר האנים, לחבל המערבי, על-מנת לעבוד בתעשיית המכרות והנפט, כלומר, במקום להגר לחו"ל, הם מהגרים בתוך סין. הגירה זו לחבל המוסלמי מורידה את מחיר העבודה, ומעוררת מתחים ומדנים בין המהגרים לבין תושבי האזור המקוריים, שפרנסתם מצטמצמת.

השבוע פרצו פרעות רחוב, והאויגורים המתוסכלים תקפו תחנות משטרה, מכוניות, אוטובוסים ומתקנים של הממשל. הממשל – כצפוי – מכנה אותם "טרוריסטים" וטוען שגורמים ערביים מעורבים באירועים, מעוררים את הפרעות ומערערים את היציבות בסין. די בהאשמה כזו – בדבר קבלת סיוע מבחוץ לשם הפרת הסדר הציבורי – כדי להוציא את דיבתם של האויגורים רעה.

השלטון אומנם אינו מדגיש את הנקודה המוסלמית של האויגורים, כדי שלא לעורר רושם כי מדובר במלחמת דת, אבל הדבר ברור: לאחר ההפגנות באירן, שבה שולט האיסלאם, הגיע תורה של סין לסבול מנחת זרועו. גם סין כמו אירן מטפלת בפרעות ביד קשה, כי יש בה עוד 50 קבוצות אתניות, הממתינות לראות מה יהיו הישגיהם של האויגורים ואם אפשר יהיה להעלות דרישות משלהן. הממשל המרכזי בסין, שיציבותו הפוליטית והאזרחית היא יסוד מוסד של מדיניותו, מודע למצב, ומתייחס ברצינות רבה לכל איום על הסדר הציבורי, הפוליטי והאתני במדינת הענק.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  10/07/2009   |   עודכן:  10/07/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סירוב אירני, תסכול אמריקני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לד'ר קידר
11/07/09 17:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשאופיר אקוניס, "פריק" של הטלוויזיה הלימודית, הבריז מבית הספר ביום שני בבוקר רק כדי לצפות בשידור החוזר של "רגע עם דודלי", הוא לא ידע איזה תהפוכות היא תעבור בשלושים השנים הבאות. גם אקוניס, כיום יושב-ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, שמע את הקולות הקוראים לסגור את הערוץ, ובארוע השקה חגיגי לאתר האינטרנט החדש של הטלוויזיה שהתקיים השבוע, הצהיר על הבמה בקלוזנר 14 ברמת אביב כי לא יתן את ידו להפסקת השידורים.
10/07/2009  |  עידן יוסף  |   מאמרים
עקרון אי הוודאות שאוב מתחום הפיזיקה הקוונטית, שמשמעותו היעדר יכולת לקבוע ערכים מדויקים (כגון מיקום ומהירות) לאובייקטים מסויימים (כגון אלקטרונים), ואין המדובר בבעית מדידה שאולי תיפתר עם שכלול השיטות והמכשירים, אלא תכונה בסיסית ומהותית של הטבע.
10/07/2009  |  רונן לוי  |   מאמרים
אם נשווה את מספר המבקרים בשנה ב'יד ושם', אתר המבקרים הגדול ביותר בארץ, לזה שבחנות איקאה בצומת פולג ליד נתניה, הנתון הוא שבאיקיאה ביקרו אשתקד 2,372,598 וב'יד ושם' מיליון ורבע מיליון בקירוב. בעוד שב'יד ושם' מספר התיירים מבחוץ עשוי להגיע לשליש או יותר מבקרים, באיקיאה מדובר בישראלים. לעתים "ישראלים חוזרים" אבל ביקור הוא ביקור. מבחינה מהותית הדבר די מובן, שכן באיקיאה אתה רוכש מוצרים בני קיימא, ואילו ב'יד ושם' אתה רוכש מידע, הכרת זהות יהודית, לאומית, היסטוריה וחוויה בלתי נשכחת, או טראומטיות - דברים לא שימושיים ליום יום. באיקיאה נכנסים יום, יום, אלפים ורבבות, עם משפחה וילדים או בלעדיהם ויוצאים עם עגלה בגודל חצי קרון עמוסה קרטונים – קטנים, בינוניים וגדולים כמחצית מכולה, כאשר כתורן לספינה יבשתית זאת תקוע קרטון ארובה בגובה של כמה מטרים, ובו נתלים לעתים כמה זאטוטים. שיירות שיירות נכנסות ויוצאות. מראה מיוחד במינו למי שאוהב להתבונן בתופעות מסוג זה.
10/07/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
חג השבועות כבר מאחורינו. עימו מסתיים פרק חגי השנה. פסק זמן ארוך זה, שבין שבועות לראש השנה הבא, הפותח את הרביעייה בסדרת החגים של השנה החדשה – ראש השנה, יום הכיפורים, סוכות ושמחת תורה – הוא זמן מתאים לעריכת חשבון נפש.
10/07/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
במלחמת העולם השנייה לא גרמניה לבדה נלחמה, כי אם כל אירופה בהנהגת גרמניה. מרבית ארצות אירופה הצטרפו מרצון לנאצים. על הסיבה המרכזית לכך מעדיפים לעבור בשתיקהו: "הסקס-אפיל" המרכזי של גרמניה היה האנטישמיות! במערב אירופה עוררה הצלחתם מרקיעת השחקים של היהודים בכל תחומי החיים קנאה יוקדת, ובמזרחה האמינו המוני עם שהמאסה היהודית הגדולה גוזלת את פת לחמם הדלה מפיהם. הסכרים החוקיים, הדתיים והחברתיים שהגנו על היהודים מפני התפרקות כל היצרים הרעים על ראשיהם עמדו בלאו הכי תחת לחץ. באו הנאצים ופתחו אותם לרווחה: מעתה הותר ואף הומלץ לשנוא את היהודים בגלוי, לעשות בהם שפטים וגם לשלוח יד ברכושם ובגופם. לא נעים לאירופים לספר לעצמם היום את מלוא סיפור השת"פ שלהם עם הנאצים, וכי כרטיס הביקור שפתח בפני המרצחים את שערי ארצותיהם וליבותיהם היה "רשיון הציד" נגד היהודים.
10/07/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
תכננו פיגועים בתעלת סואץ  /  מחלקה ראשונה
ספינת סער 5 ביצעה פעילות מבצעית בים האדום  /  עידן יוסף
אין אור ירוק לתקיפת אירן  /  מחלקה ראשונה
ממשל אובמה - בדיחה לא מוצלחת!  /  עמנואל גרטל
בעד ונגד חשמל גרעיני במזרח התיכון   /  אפרים אסכולאי
מי אתה אובמה - ברק או חוסיין?  /  עמי דור-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il