|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חולמים על שינה טובה

השינה מאפשרת למערכות הגוף לנוח, ויש לה תרומה חשובה ליכולתנו לתפקד טוב וביעילות ביום בעשורים האחרונים התפתחה מאוד רפואת השינה היא עוסקת במחקר ובעיקר באבחון הפרעות שינה ובטיפול
19/07/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
לא מצליחים להירדם [צילום: AP]

ד"ר דגן. יש תקווה לשיפור איכות השינה

כשליש מחיינו אנו מבלים בשינה והתינוק הקטן אף הרבה יותר מזה. למרות זאת, יש נטייה להתעלם מפרק כה חשוב בחיינו, ובעיקר בזיקה לחולי ולבריאות. הסיבה ליחס זה לשינה נעוצה, ככל הנראה, בכך שנראה לצופה מן הצד כאילו לא קורה בה דבר.

ביהדות נחשבת השינה, לפי חז"ל, למעין מוות זמני ולכן עם פקיחת העיניים בבוקר מתפללים: "מודה אני לפניך, מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך", וכן אנו מצווים ליטול ידיים כדי להיטהר מהשינה לפני תפילת שחרית.

מאז שנות השלושים של המאה ה-20, עם התפתחות אמצעי הבדיקה וההדמיות של המוח, החל להתברר שאמנם השינה נראית מצב רגוע, אך לאמיתו של דבר מתחוללות בה פעילויות רבות. בעשורים האחרונים התפתחה מאוד רפואת השינה. היא עוסקת בעיקר באבחון, בטיפול בהפרעות ובמחקר.

1. נדודי שינה

נדודי שינה הם ההפרעה השכיחה והידועה ביותר. כ-20% מהאוכלוסיה המערבית ידעו לפחות תקופה אחת של כמה חודשים שהתקשו להירדם בה או התעוררו פעמים רבות בלילה. השינה היא תהליך טבעי שמתרחש מדי ערב, אלא אם כן קיימת הפרעה המשבשת אותו. לכן, נדודי שינה הם למעשה הפרעת עוררות ולא הפרעת שינה. כלומר, אנשים שמגיעים לשעת השינה הרצויה כשהם ערים למדיי, יתקשו להירדם או ייפגע רצף השינה שלהם.

אפשר שהדבר נובע משתייה מוגברת של משקאות המכילים קפאין (קפה, תה, קולה) או מפעילות גופנית ספורטיבית בשעות הערב. לכן, לאנשים הלוקים בנדודי שינה כדאי להימנע מהם. גם תופעות רפואיות כגון: פעילות יתר של בלוטת התריס והפסקת מחזור אצל נשים, יכולים לגרום לעוררות שתפגע בשינה.

הסיבה השכיחה ביותר לנדודי שינה היא עוררות נפשית גבוהה בשל חרדה, מחשבות מציקות ולחילופין ריגוש רב. מצבים כאלה ניתנים לטיפול בשיטות לא תרופתיות כגון: הרפיה, ביו-פידבק, טיפולים פסיכולוגיים וגם בתרופות נוגדות חרדה. תרופות שינה נועדו בעיקר לתקופות קצרות של נדודי שינה בגלל מצב נפשי חולף. יש לציין, שנדודי שינה, בעיקר באוכלוסיה הבוגרת, שכיחים אצל נשים יותר מאצל גברים.

תינוקות המתקשים להירדם או מתעוררים הרבה פעמים בלילה, עושים זאת בדרך-כלל בגלל חינוך לקוי בהרגלי שינה. במחזור טבעי של שינה בתינוקות, הם מתעוררים מספר פעמים בלילה ושלא כהוריהם, הדבר אינו גורם להם עייפות. בשל החינוך הלקוי הם מזעיקים את ההורים בכל פעם שהם מתעוררים, והתוצאה: ילד עליז וטוב לב בבוקר והורים עייפים, כעוסים ועצבנים.

2. הפרעות נלוות לשינה

כל הפעולות האוטומטיות בשינה, כגון: הליכת לילה, חריקת שיניים, זעקות ואפילו אלימות, מתרחשות בזמן השינה העמוקה, בלי שהישן מתעורר או מודע לקיומן.

הפרעות אלו שכיחות בילדות וברוב המקרים חולפות מאליהן עם השנים. הן נובעות משיבוש כלשהו במנגנון המוחי שאמור להעיר אותנו במקרים כאלה.

יש להדגיש, שהסיבה לכך אינה נפשית, וכן שהפרעות אלו אינן גורעות מאיכות השינה, אך מתח וחסך שינה יכולים להגביר אותן. הטיפול בהן הוא סבלנות עד לחלוף ההפרעה עם השנים ושמירה - סד לילה לחורקי שיניים, שמירה מפני היפגעות של הליכת הלילה וכדומה.

3. ישנוניות ביום

לא מעט אנשים משוכנעים ששנתם טובה, מכיוון שאינם לוקים בנדודי שינה. כנגד זה הם עייפים בשעות היום, אך רואים בכך גזירת גורל ולא עדות להפרעה כלשהי.

4% מהגברים ו-2% מהנשים בעולם המערבי לוקים בתסמונת הפרעות נשימה בשינה. מדובר באנשים שפעמים רבות בשינה נשימתם נפסקת הפסקה מלאה או חלקית, המוח מתעורר ומחדש את הנשימה, והרבה פעמים רמת ריווי החמצן בדמם יורדת. הפרעות אלו גורמות לעייפות ביום, להירדמות במצבים פסיביים, לתסמינים דמויי דיכאון והן מגבירות את הסיכון לתאונות.

כיום ידוע גם שהפרעה זו היא גורם סיכון ליתר לחץ דם, למחלות לב ולאירועים מוחיים. מלבד העייפות ביום, תסמיניה הם: נחירות ותחושת יובש בפה בבוקר. הישן אינו מודע להפרעה ובדרך-כלל כועס על בן הזוג או בת הזוג הקובלים על הנחירות הרמות. אם יראו בתחושת העייפות בבוקר סימן אפשרי לשינה לא תקינה אז יותר אנשים יפנו את תשומת לבו של הרופא לאפשרות שמדובר בתסמונת זו. כדי להוכיח קיומה של הפרעת נשימה בשינה נדרש להיבדק במכון שינה.

הגיע זמן לישון

זמן השינה אצל אדם בוגר הוא כ-7.5 שעות בממוצע, והן מרוכזות בעיקר בלילה. תינוק קטן זקוק להרבה יותר שעות שינה, והן נפרסות לפרקי זמן שונים ולסירוגין על-פני כל היממה. הקשישים, אצל חלקם חוזר הדפוס של פריסת השונה על-פני כל היממה, ומכאן שהמחשבה שהם זקוקים לפחות שעות שינה אינה אלא טעות, מתוך שמביאים בחשבון רק את שנתם בלילה.

השינה היא צורך פיזיולוגי בסיסי וחשוב. קיצוץ קבוע במספר שעות השינה יגרום לעייפות מתמדת ועמה, כאמור, תופעות של ירידה בריכוז, בזיכרון, וכן במצב הרוח ובסבלנות. חסך שינה מתמשך, ידוע גם בהיותו מכביד מאוד על הגוף ועל הנפש, וגורע מפעילות המערכת החיסונית. לפיכך, חשוב לקיים שעות שינה מספיקות, ואין לראות בהן בזבוז זמן.

הפרעות השינה נחלקות למספר קבוצות

הפרעות בתזמון השינה

יש שמסיבה תורשתית השעון הביולוגי המתזמן שינה-ערות משובש. ההפרעה השכיחה ביותר היא תסמונת השינה הדחויה. מדובר באנשים המתקשים להירדם לפני השעות הקטנות של הלילה ומתקשים לקום בשעות הבוקר המקובלות.

גם שעות הריכוז הטובות שלהם הן בערב וכמוהן גם הרעב. מדובר בהפרעה ביולוגית מובהקת, המופיעה בילדות או בתחילת גיל ההתבגרות, והיא גורמת לקשיי תפקוד גדולים ובעיקר לעימותים עם הורים, מורים, מפקדים ומעבידים. אי-אפשר לשנות את השעון שינוי רצוני, אך אפשר לטפל בו ביעילות בנטילת התרופה מלטונין.

טיפול, המלצות ופתרונות

הטיפול המועיל ביותר הוא לרוב הפחתה במשקל לצד פעילות גופנית אירובית. טיפול נוסף הוא התאמת מכשיר לשימוש ביתי, שמחובר בצינור גמיש ובמסיכה לאפו של הישן ומזרים אוויר המסייע לו לנשום נשימה תקינה.

פתרונות כירורגיים של אף, אוזן וגרון הם בדרך-כלל בלתי יעילים. אצל ילדים, שכיחות ההפרעה נמוכה יותר, והיא עשויה לגרום לתופעות כמו הפרעות בלמידה וירידה בקשב ובריכוז. בשבילם הפתרון הוא בדרך כלל ניתוח להסרת שקדים או אדנואידים או שניהם.

מהי שינה ובמה חשיבותה?

השינה מאפשרת למערכות הגופניות לנוח, ויש לה תרומה חשובה ליכולתנו לתפקד טוב וביעילות ביום. יש לה עוד תפקיד חשוב מאוד והוא לארגן ולגבש את הזיכרון שלנו. תהליכים אלו מתרחשים בשלב בשינה המכונה שנת REM יזהו גם השלב שאנו חולמים בו.

מחקרים רבים שנעשו בבני אדם וגם בבעלי חיים הראו, שפגיעה בשלב זה של השינה גורעת הרבה מן היכולת לזכור פרטים או מטלות שנלמדו לפני השינה. גוף האדם זקוק גם לכמה חומרים שמופרשים בעיקר בלילה או רק בו כגון הורמון הגדילה, המופרש בשלבי השינה העמוקה שבתחילת הלילה וקורטיזול, סטרואיד טבעי, המופרש בסוף הלילה.

מנוחה נכונה

השינה היא פרק משמעותי בחיינו והיא חיונית לתפקודנו הגופני והנפשי. הדעת נותנת שנדאג לתקינותה בניהול אורח חיים נכון או בטיפול בהפרעות שינה.

רפואת השינה יודעת לתת כיום מענה טוב הן באבחון והן בטיפול ברוב ההפרעות שצוינו. הפרעות שינה הגורמות לישנוניות יתר, דורשות בדיקה במעבדת שינה, ואילו לצורך אבחון וטיפול ברוב הפרעות השינה האחרות מספיקה פגישה עם רופא במכון לרפואת שינה.

המאמר מוצג עם פתיחתו של מכון השינה החדש בבית החולים משגב לדך בירושלים. לפרטים נוספים: 02-5678500
תאריך:  19/07/2009   |   עודכן:  19/07/2009
ד"ר ירון דגן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חולמים על שינה טובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלכס 691
19/07/09 18:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צפת למודת רעידות אדמה, אך "רעידה" מסוג זה כמעט ולא ידעה. הסערה הציבורית שקמה בעקבות רעיון הנפל להשמיד עוד אתר היסטורי בעיר העתיקה בצפת ולהפכו למבנה מסחרי רגיל בן קומתיים חרגה הפעם מהתחום המקומי והתפשטה על פני כל הארץ. עשרות עיתונאים, אזרחים ש"איכפת להם", עסקני ציבור - הצטרפו לגל המחאה שהלך והתפשט. בין הפונים לסייע הייתה גם עמותת אומ"ץ. "האחראי על הפרויקטים" מטעמה, דב גולדברד, פנה בדחיפות לכל ראשי הגופים והמוסדות הנוגעים בדבר, ובראש ובראשונה לראש העיר צפת, בבקשה נמרצת למנוע את הריסת "בית אונגר". "לתנועת אומ"ץ הגיע מידע כי אישרת לכאורה הפיכתו של "בית אונגר" לאתר נדל"ן ובניית שתי קומות באתר המשמש כזיכרון למשפחה שנרצחה במאורעות 1936... נודה לך, אם תשיב, כיצד אתר זיכרון זה קיבל לכאורה את כל האישורים להפכו לאתר בנייה, בטרם נחליט על המשך טיפולנו בתיק..."; את מנהל "רשות העתיקות", מר שוקה דורפמן, הוא שואל: "כיצד זה ייתכן, כפי שטוען ראש העיר צפת, שלכאורה בידו כל האישורים הרלוונטיים?", וחוזר על בקשתו לשר להגנת הסביבה, מר גלעד ארדן ולנשיא המועצה לשימור אתרים, מר שלמה הלל: "תנועת אומ"ץ מבקשת את התערבותך לעצירת התוכנית שפגיעתה רבה, הן בהיסטוריה של צפת והן במבנים העתיקים".
19/07/2009  |  יוסף עברון  |   מאמרים
הייתה מידה של יומרה בחתימה הקבועה של וולטר קרונקייט, שאיתה נפרד מן הצופים בסיום כל מהדורה, בשנים הארוכות שבהן הגיש את חדשות הערב ברשת הטלוויזיה האמריקנית CBS.
19/07/2009  |  רפי מן  |   מאמרים
רגע רגע רגע!!! לפני שכובלים את חבר הכנסת אלכס מילר וחבריו למפלגת ישראל-ביתנו בכותנות משוגעים כדרישת חבר הכנסת עפו אגאבריה (חד"ש), ולפני הטענות ש"חוק הנכבה" הינו חוק גִּזעני שמקומו לא יכירנו במדינה דמוקרטית, בואו נירגע, נשתה כוס מים צוננים ונראה מה רוצה האדון מילר לקבוע כחוק במדינת-ישראל.
19/07/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
אנו (לא) גאים להציג חמש תשובות נבחרות למען אותו הורה טרי ונאיבי התוהה כיצד אמור הוא "לדאוג" לסידור לילד בערך כשלושה חודשים בשנה, בעוד הוא מקבל כ-12 ימי חופש. תקראו ותלמדו.
19/07/2009  |  ליאת נוקד-וינדר  |   מאמרים
מחלת פרקינסון היא אחת המחלות הנוירולוגיות הידועות ביותר. המחלה מאובחנת בכל רחבי העולם ומספר הלוקים בה מוערךבכ-4 מיליון איש. הסימפטומים למחלה מופיעים בדרך-כלל אחרי גיל 50 והסיכון לחלות במחלה עולה עם הגיל. 3% מכלל האוכלוסיה מעל גיל 65 מושפעים מהמחלה, כאשר ישנה עלייה דרמטית בגילאים 85-70.
19/07/2009  |  בוריס קנדינוב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il