|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

זיכרונותיה של העיר הסוציאליסטית-יהודית הראשונה

החודש צוינו בבירוביג'אן 75 שנה לאוטונומיה היהודית במקום במקביל, יצא לאור בתל אביב האלבום "באוהאוס בבירוביג'אן: 80 שנה להתיישבות היהודית במזרח הרחוק של ברית-המועצות"
26/09/2009  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
לא רק בישראל. התיישבות יהודית קולקטיבית נוסתה בראשית המאה שעברה, בבריה"מ [צילום: איציק שפרן]

המפלגה הקומוניסטית של פלשתינה עשתה רבות להגדלת מספר העוזבים לבירוביג'אן, אולם בשלב מסוים היא נאלצה להגביל את זרם העוזבים מבין חבריה, פן תיוותר בלא ה"קאדרים" היהודיים, דבר העלול לשחק לטובת הציונים

תל אביב ובירוביג'אן. עיר עברית-ציונית לעומת עיר יהודית-סוציאליסטית-סובייטית. לכאורה, שני הפכים גמורים: עיר גאה ומשגשגת בלבו של המזרח הקרוב, סמל ל"קוממיות היהודית המתחדשת" בארצו העתיקה של העם היהודי, לעומת עיר כושלת אי-שם בפאתי המזרח הרחוק, יצור כלאיים מלאכותי "על אדמה לא לו", קורבן לרעיון שהכזיב.

ואכן, מאז עלה לראשונה רעיון ההתיישבות היהודית במזרח הרחוק הסובייטי, במחצית השנייה של שנות ה-20' במאה שעברה, השתלטה עליו הפוליטיקה, כדרך התקופה. למעשה, למעט המאסה האינסופית של דברי פולמוס - לשבט או לחסד, מעטים בלבד הם הדברים המהותיים שנכתבו אודות המחוז היהודי האוטונומי.

אכן, מרבית החוקרים שנדרשו לקורותיה של היהדות הסובייטית, במיוחד בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, נתנו את דעתם על חבל בירוביג'אן, ונכתבו בעניינו גם מאמרי מחקר, ספרי זיכרונות ואף ספרים של ספרות יפה, אך המחקר המדעי המקיף ביותר עליו התפרסם לפני למעלה מארבעה עשורים, וזהו ספרו של יעקב לבבי: "ההתיישבות היהודית בבירוביג'אן" ("הוצאת מגנס", 2001).

תחילה ודאי נבע הדבר מהיעדר חומר ממשי, שעליו ניתן להשתית מחקרי המשך. אולם, זה כעשרים שנה נהנים החוקרים מפתיחות מסוימת בארכיונים הרוסיים, ולמרות הכל - מעטה הכתיבה המדעית על החבל. והנה, "באוהאוס בבירוביג'אן: 80 שנה להתיישבות היהודית במזרח הרחוק של ברית-המועצות" (בהוצאת מרכז באוהאוס, תל אביב, 2008), שנראה במבט ראשון כעוד אלבום קטלוגי של התרפקות על העבר, טומן בחובו גילוי של ממש: סגנון הבאוהאוס, סמלה המובהק של תל אביב, הוא החוט המקשר בין שני ההפכים: תל אביב ובירוביג'אן, ובמימד רחב יותר - בין ארץ-ישראל ובין המחוז היהודי האוטונומי.

גם חברי גדוד העבודה מצטרפים

לא הייתה זו הפעם הראשונה בה ניצב היישוב בפני חלופה ממשית להתיישבות יהודית מחוץ לגבולות הארץ. כמה שנים לפני ההכרזה על "המולדת היהודית-סוציאליסטית החדשה", ב-1926, הוכו היישוב והתנועה הציונית בהלם, כשוועידת אוז"ט (החברה הסובייטית ליישוב היהודים על האדמה) הודיעה כי בכוונת השלטונות הסובייטיים להקים רפובליקה יהודית בחצי האי קרים (אז – חלק מן הרפובליקה הרוסית, היום – אוקראינה). ההלם התחלף בבהלה של ממש, כאשר נודע כי המיזם הסובייטי זוכה לאהדה ברחבי העולם היהודי. עזיבתה לקרים של קבוצת חברי גדוד העבודה בראשות מנחם אלקינד, אחד ממנהיגי הגדוד, רק חיזקה את החששות. אין פלא אפוא, כי עם היוודע דבר כישלונו של הפרויקט, נשם מרבית היישוב לרווחה. זו אולי גם הסיבה לכך. שהידיעות בדבר ההתיישבות היהודית בבירוביג'אן נתקבלו ביישוב, למוד לקחי העבר, בספקנות רבה. גם התעניינותם של חוגים יהודיים ברחבי העולם לא נתפרשה כסכנה קיומית עבור יהודי הארץ.

המפלגה הקומוניסטית של פלשתינה (פק"פ) עשתה רבות להגדלת מספר העוזבים לבירוביג'אן. פעילותה, אשר הוסוותה בין היתר באמצעות פעילות "האגודה לידידות עם ברית-המועצות", הביאה לעזיבתם של כ-150 איש, רובם – מן מזוהים עם המפלגה עצמה. בשלב מסוים, פק"פ אף נאלצה להגביל את זרם העוזבים מבין חבריה, פן תיוותר בלא ה"קאדרים" היהודיים, דבר העלול לשחק לטובת הציונים.

אולם אין לומר כי היישוב התעלם לחלוטין מן התעמולה למען ההתיישבות בברית-המועצות. מדי פעם פורסמו בעיתונות של היישוב ידיעות אודות הנעשה במחוז, ובמחצית הראשונה של 1933 התפרסמה בעיתון "דבר" סדרת כתבות על מצבה העגום של בירוביג'אן מפי "פועל ארץ-ישראלי" שהצליח לשוב ארצה. הכתבות פורסמו בעילום שם, אך שמואל דותן במחקרו המאלף אודות הפק"פ ("אדומים – המפלגה הקומוניסטית בארץ-ישראל", כפר-סבא, 1991) הצליח לחשוף את שמו של הכותב – ישראל לוין, אחד מאנשי הפק"פ.

קשה לומר, מה הייתה מידת האמת בדבריו ומה בהם נועד לתרץ את ה"עזיבה" ואת ה"חזרה", אולם חלקים מסוימים ביישוב לא חדלו להתעניין בגורלם של תושבי החבל, הגובל ממזרח במנצ'וריה הסינית, שהרי באותה תקופה רק בשני מקומות בעולם פעלו היהודים במרץ למען בניין חברה סוציאליסטית – בארץ-ישראל ובברית-המועצות (ובתוכה גם בבירוביג'אן).

כפי שמספר מרדכי נמיר בספרו "שליחות במוסקבה" (1971), עם בואם למוסקבה בשנת 1948 נפגשו אנשי הצירות הישראלית עם כמה מן היורדים אשר התגוררו במחוז היהודי, ומפיהם נודע להם, כי במקום מתגוררת קבוצה של יוצאי הארץ המקיימת מפגשים, וחבריה אף משוחחים לעתים בעברית.

לקרוא את המפה ביידיש

האלבום "באוהאוס בבירוביג'אן", המוקדש לתולדותיה של ההתיישבות היהודית בבירוביג'אן וכתוב בשלוש שפות: אנגלית, עברית ורוסית – נחלק לשלושה: סקירה היסטורית מקיפה על החבל היהודי האוטונומי, דיון בהשפעת סגנון הבאוהאוס על הבנייה בבירוביג'אן ובארץ-ישראל, ומדריך לאתרים היהודיים במחוז היהודי האוטונומי. החלקים הראשון והשלישי, שלמרבית תוכנם אחראי בוריס (בער) קוטלרמן – חוקר תרבות היידיש מאוניברסיטת בר-אילן, אשר פרסם בעבר שורת מחקרים על "המרחב היהודי" בבירוביג'אן – משלימים למעשה זה את זה ומציגים תמונה עדכנית של הזכר המוחשי האחרון לתוכניות ההתיישבות היהודית בברית-המועצות. החלק השני הוא מעין חוליה מקשרת, המציגה מכנה משותף ובלתי ידוע עד כה בין תל אביב לבירוביג'אן.

מאחורי הסיסמאות האידיאולוגיות והפוליטיות איכלס החבל לפחות 50 אלף יהודים, שהגיעו אליו לא רק בצו המפלגה, אלא גם מרצונם החופשי. אומנם מתן השמות ביידיש לא היה תופעה יוצאת דופן בברית-המועצות, וגם מושבות יהודיות רבות באוקראינה ובקרים זכו לשאת שמות יהודיים (ביידיש, ובתקופה מסוימת אף בעברית). אולם, בניגוד לאזורים אחרים, בבירוביג'אן לא היו כמעט שמות רוסיים, אלא בתקופה מאוחרת יותר (במחצית השנייה של שנות ה-30' התחולל באזורי ההתיישבות היהודיים בברית-המועצות מהלך של דה-יידישיזציה, תחילה באוקראינה ובקְרים ומאוחר יותר גם בבירוביג'אן עצמה). השמות הרוסיים במקום הומרו בשמות יידיים, ורק השמות שניתנו בשפות השבטים המקומיים (לרבות הנהרות בירה וביג'אן) נותרו כפי שהיו, בהיותם מעין מורשת תרבותית "שהועברה ליהודים מבעליהם הקודמים של חבל ארץ זה", כלשון קוטלרמן.

חלקו השני של האלבום, הדן בבאוהאוס, נכתב בעיקרו על-ידי האדריכל התל אביבי הוותיק, שמואל יבין, וכן על-ידי יוסף ברנר. חלק זה כולל גם מסמכים אותנטיים וקטעי מכתבים המציגים את מאווייו של האיש, שהותיר את חותמו על בכירי האדריכלים בארץ מזה ועל סגנון הבנייה בבירוביג'אן מזה: האדריכל השוויצרי הנס מאייר (Hannes Meyer), שעמד בסוף שנות ה-20' בראש בית הספר לעיצוב "באוהאוס" בדסאו, גרמניה. מאייר שיתף פעולה בשנות ה-30' גם במפעלי בנייה סובייטיים אדירים נוספים– במוסקבה ומגניטוגורסק.

בעת ביקורו הראשון בברית-המועצות, התלוו למאייר גם כמה מתלמידיו, ביניהם אריה שרון, העתיד להיות אחד מאדריכליה הבכירים של ישראל. בזיכרונותיו מעיד שרון כי מאייר שידלו להצטרף אליו גם בנסיעתו השנייה והממושכת לברית-המועצות (בשנים 1936-1930), אולם שרון סירב ובחר לשוב לארץ-ישראל. לארץ הגיעו גם תלמידיו האחרים של מאייר: שלמה ברנשטיין, שמואל מסטצ'קין, חנן פרנקל, מוניו גיתאי-ויינראוב ואדגר הד (הכט). מאייר אומנם לא זכה להוציא את רעיונותיו אל הפועל בבירוביג'אן, מסביר שמואל יבין, אך הגיגיו שימשו את הבאים אחריו. קווי דמיון ניתן למצוא גם בין תוכנית הבנייה שהגה מאייר עבור בירוביג'אן לבין תוכנית הבנייה של באר-שבע בראשית שנות ה-50', שנהגתה על-ידי אגף התכנון במשרד ראש הממשלה הישראלי, בניהולו של אריה שרון.

וכך, האלבום "באוהאוס בבירוביג'אן" – הן מבחינת המידע שבו והן מבחינת מבחר התצלומים והמסמכים המוצגים בו, הוא יותר מסתם קטלוג.

לאתר מגזין מראה
נתי קנטורוביץ' הוא דוקטורנט המתמחה בחקר היחסים בין היישוב ומדינת ישראל לבין בריה"מ, וארכיונאי במכון לחקר תנועת העבודה ע"ש פנחס לבון
תאריך:  26/09/2009   |   עודכן:  26/09/2009
נתי קנטורוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זיכרונותיה של העיר הסוציאליסטית-יהודית הראשונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הישראלי המצוי, שאינו יודע לבקש סליחה על מעשה בוטה שעשה, גם אינו נוטה לפרגן ולסלוח לזולתו כל אימת שהוא רואה עצמו נפגע ממנו, אף אם הפגיעה עצמה הייתה בשוגג. אין זאת כי אם האגוצנטריות ו"הכבוד העצמי" הם אלה שמונעים ממנו לעשות זאת.
26/09/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ההיסטוריה, נהוג לומר, חוזרת על עצמה. אך מי היה מאמין שכה מהר לא נלמד את לקח השואה שעברה על העם היהודי ואת לקח המלחמות הרבות שעברו מדינת ישראל עד היום.
26/09/2009  |  עו"ד עוז גדות  |   מאמרים
בערב ראש השנה התראיין ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון הסיוע "לתת", בעיתונות הכתובה והמשודרת. המסר המפתיע בראיונות אלה היה קריאתו לרשויות המדינה ליטול על עצמן את משימות הארגון: "ברגע שהמדינה תמלא את תפקידה בנושא הביטחון התזונתי ולא יהיה בנו צורך, נתכבד ונסגור את הבסטה" - אמר.
25/09/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
בכמה מאמרים ב"מגזין מראה", כמו גם בכלי תקשורת אחרים, מובעת מדי פעם תמיהה כיצד זה חורצים אנשים דעה תוך התעלמות מהעובדות. כך למשל, במאמרו של ד"ר אודי לבל - "שיח הטראומה - אין כניסה לציונים", העוסק בהתעלמות השמאל מן העובדות של טבח היהודים בחברון, כך במאמרה של מלני פיליפס "ההיפוך המוסרי של ריצ'רד גולדסטון", על ועדת גולדסטון, שנראה כי קבעה את מסקנותיה עוד בטרם גבתה עדויות, וכך במאמרו של ד"ר מרדכי קידר "התנ"ך כזיוף ציוני", המלין על התכחשות הערבים למימצאים ארכיאולוגיים בירושלים. הדוגמאות רבות, והמכנה המשותף אחד: הנרטיב אינו מתבלבל לנוכח העובדות...
25/09/2009  |  יצחק סיבוש  |   מאמרים
אין מי שיחלוק על-כך שעל השמאל הציוני עובר משבר חריף. המשבר הוא כה חריף שיש מי שמנבאים שהוא עומד להתמוסס ולרדת מעל במת ההיסטוריה כמו תנועות פוליטיות אחרות. לעניות דעתי אחת הסיבות לכך היא העדר תשתית אידיאולוגית מובחנת שתבדֵל אותו מזרמים אחרים באשר לזכותנו על הארץ.
25/09/2009  |  ד"ר דוד אדלר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il