|   15:07:40
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ארגון בצלם אינו מדייק בפרטים

בצלם טוען: פלשתיני נהרג בעת ש"השתתף בלחימה" כאשר חיילים הגיעו להרוס את בית אחותו גרסת השב"כ וחמאס: מדובר במחבל מתאבד שהסתתר בבית אחותו, סירב להסגיר עצמו לחקירה וירה לעבר כוחות צה"ל דוגמה נוספת הממחישה את הצורך לבדוק בדקדקנות את דיווחי בצלם
29/09/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
כרזת חמאס לזכרו של מאלק נאסר א-דין

   יהונתן דחוח-הלוי
מדוע אסור לסמוך על נתוני בצלם?

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם אינו מכיר את המחבל המתאבד

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד סיפור עלילה של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם שוב חוזר בו מטענת שווא נגד צה"ל

   יהונתן דחוח-הלוי
הפוליטיקה מאחורי רשימות הרוגי בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מודה בטעות: לא היה טבח

   יהונתן דחוח-הלוי
"נהג המונית" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם לא קורא ערבית

   יהונתן דחוח-הלוי
ילד תמים של בצלם היה מחבל בג'יהאד

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"צדיקים" של ארגון בצלם היו מחבלים

   יהונתן דחוח-הלוי
"הספורטאי" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"תושב חברון" של בצלם היה מחבל מן החמאס

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד דיווח מפוקפק של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"עובד" של בצלם התברר כמחבל בכיר

   יהונתן דחוח-הלוי
עובר האורח התמים של בצלם - טרוריסט

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"איכות" המחקר של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הנער התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"השוטר הפלשתיני" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"מקוששי העצים" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"המצרי התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"דייג" הפלשתיני של בצלם

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים, משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים, ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך, העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.

בצלם: מאלק נאסר א-דין נהרג בעת שחיילים הגיעו להרוס את בית אחותו

ברשימת "הפלשתינים שהשתתפו בלחימה ונהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים" מופיעה באתר בצלם הרשומה הבאה:

מאלק עבד א-סלאם מסבאח נאסר א-דין - בן 41, תושב חברון, נהרג ב-15.07.2004 בחברון מירי. נהרג בעת שהשתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג בעת ששהה בבית אחותו, מירי חיילים שבאו להרוס את הבית.

ארגון בצלם אינו מוסר כל פרט על אודות מאלק (תעתיק מערבית - מאלכ) נאסר א-דין למעט גילו ומקום מגוריו ואפשר להסיק, כי מדובר באדם נורמטיבי. בהתייחסו לנסיבות המוות מציין ארגון בצלם, כי מאלק "נהרג בעת שהשתתף בלחימה" והיה זה "בעת ששהה בבית אחותו, מירי חיילים שבאו להרוס את הבית". ארגון בצלם אינו מבהיר כיצד באה לידי ביטוי "השתתפותו בלחימה" של מאלק (ירי, ניסיון דקירה בסכין, זריקת בקבוק תבערה, יידוי אבנים, ניסיון לפגוע בחיילים בידיים חשופות וכיוצא באלה תרחישים), מדוע שהה מאלק בבית אחותו (ביקור משפחתי? הסתתרות?) ומדוע הגיעו החיילים להרוס את בית אחותו בו שהה אותה עת? הרושם שנוצר מתיאור פרטי האירוע על-ידי בצלם הינו שפעולת הריסת הבית שתוכננה ובוצעה על-ידי צה"ל הייתה הגורם שיצר את הנסיבות אשר הובילו להריגתו של מאלק בירי בידי החיילים, וכי מאלק מלכתחילה לא היה מושא הפעולה. על בסיס זה עשוי הקורא שאינו בקי בפרטים לסבור, כי מאלק נהרג בעת שהתנגד בכוח להריסת בית אחותו בידי צה"ל.

השב"כ: מאלק היה מחבל מתאבד של חמאס שנהרג בעת חילופי אש עם כוח צה"ל

משרד ראש הממשלה פרסם (18 ביולי 2004) הודעה רשמית העוסקת בחשיפת התארגנות חמאס שבה מאלק שימש ציר מרכזי. להלן קטעים נבחרים מההודעה:

"שירות ביטחון כללי, משטרת מחוז ירושלים וצה"ל עצרו במהלך השבוע האחרון מס' פעילי חמא"ס בחברון, ירושלים ובכפרי עוטף ירושלים אשר הודו בחקירתם בשב"כ כי החדירו ביום א' האחרון, 11 יולי 04', מחבל מתאבד ללב ירושלים שתכנן להתפוצץ בבית קפה בירושלים. המפגע שב על עקבותיו לאחר שהתחרט מלבצע את הפיגוע...

"במסגרת איסוף המידע, התצפיות וחיפוש הדרכים להובלת המתאבד מאבו דיס אל תוך ירושלים, התברר לחברי החוליה כי ניתן לנצל נקודות בהן לא הושלמה עדיין גדר ההפרדה לשם החדרת המתאבד לשטח ירושלים. כמו-כן, איתרו הפעילים את בית הקפה "קפית" ברח' עמק רפאים שבמרכז ירושלים כיעד ראוי לפיגוע. הפעילים הבחינו כי בשער בית הקפה מוצב שומר, וביקשו מפעילי התשתית בחברון לצייד את המפגע באקדח על-מנת שיפגע בשומר קודם כניסתו לבית הקפה.

"בבוקר יום ראשון האחרון, 11 יולי, יצא [פעיל חמאס] עלאא' קפישה מחברון לאבו דיס עם חגורת הנפץ והאקדח. החגורה הוסתרה בקופסת ביסקוויטים ממפעל הביסקוויטים של משפחתו והובלה יחד עם ארגזים נוספים ברכב ההובלות של המשפחה.

"בשעות אחר-הצהריים יצא מתאבד התשתית, מאלכ נאצר א-דין ברכב הסעות מחברון לאבו דיס, שם נקלט בדירה בכפר. בדירה זו הולבש בחגורת הנפץ ותודרך לגבי יעד הפיגוע. בשעות הערב הוביל [פעיל חמאס] איבראהים חלביה את המתאבד לפרצה בגדר ההפרדה כשהוא עושה שימוש בחברים הנוספים בחוליה לשם ביצוע תצפיות ופתיחת ציר לפני רכבו. לאחר מכן העבירו הפעילים את המתאבד אל מעבר לגדר, שם קלטו אותו וסים ג'לאד וסייעניו הירושלמים, והעבירו אותו דרך שכונת ואדי ג'וז אל מערב העיר לעבר מרכז ירושלים.

"וסים גלאד והמתאבד נסעו לאורך רח' עמק רפאים, חלפו על פני בית הקפה "קפית" תוך כדי שוסים מצביע למתאבד על יעד הפיגוע. וסים עצר את רכבו במרחק מה מן המקום, באזור צומת אורנים ושלח את המתאבד לביצוע הפיגוע. וסים המשיך בנסיעתו אל ביתו שבשכונת עיסאוויה.

"המתאבד, מאלכ נאצר א-דין, התחרט מסיבה לא ברורה, החליט שלא לבצע את הפיגוע, הסתיר ככל הנראה את החגורה והאקדח וחזר בכוחות עצמו לאבו דיס ומשם לחברון. בבוקר המחרת הבינו חברי התשתית כי הפיגוע לא יצא לפועל, וקבעו פגישה עם עימאד קוואסמה בחברון לצורך תכנון הוצאת הפיגוע מחדש.

"בליל ה-13 יולי נעצרו כל חברי ההתארגנות בבתיהם שבירושלים ובחברון והועברו לחקירת שב"כ. בחקירתם מסרו את שמו של המתאבד-מאלכ נצאר א-דין. חקירתם של חברי התשתית נמשכת.

"במהלך יום ה', 15 יולי, אותר מאלכ על-ידי שב"כ כשהוא מסתתר בבית קרובי משפחתו בחברון. בשעות אחר-הצהריים של ה-15 יולי צרו כוחות צה"ל ומשמר הגבול על בית המשפחה. מאלכ נאצר א-דין, אשר היה מצויד באקדח, ירה לעבר חיילי צה"ל ובקרב יריות שהתפתח נהרג".

על-פי גרסת השב"כ, היה מאלק נאסר א-דין טרוריסט בשורות תשתית חמאס בחברון, אשר הסכים לשמש מחבל מתאבד ולפוצץ עצמו בבית קפה הומה אדם בלב ירושלים. מאלק היה כבר בדרכו לבצע את פיגוע ההתאבדות כשהוא מצויד בחגורת הנפץ ובאקדח, אך חזר בו ברגע האחרון מסיבה שאינה ידועה, כפי הנראה בשל האבטחה המוגברת במקום או בנסיבות האחרות שהיו מונעות להערכת מאלק הצלחה מירבית של פיגוע ההתאבדות. ניתן להסיק זאת מהכוונה של החוליה בתכנון המוקדם של הפיגוע לירות ראשית במאבטח על-מנת לוודא הגעה של המחבל המתאבד למרכז בית הקפה עם חגורת הנפץ. הווה אומר - מתכנני פיגוע ההתאבדות שמו דגש מרכזי על הצלחת הפיגוע באמצעות גרימת מספר אבידות גדול ככל האפשר ולא על הוצאתו לפועל בכל מחיר ובכל נסיבות שהן.

חמאס מאשר: מדובר בפעיל גדודי אל-קסאם שכתב צוואה לפיגוע התאבדות

בניגוד לארגון בצלם, חמאס אינו חוסך במידע על מאלק נאסר א-דין, השתייכותו הארגונית, פעילותו בחמאס ובגדודי אל-קסאם ונסיבות מותו. מאלק נולד בשנת 1964 בעיר חברון. הוא עבד בעיריית חברון, היה פעיל במשך שנים במועדון הספורט "נאדי שבאב אל-ח'ליל" ושימש ראש אגודת המסגדים בחברון. מגיל צעיר נמנה על שורות התנועה האיסלאמית, הצטרף לשורות חמאס עם הקמתה באיו"ש ונטל חלק בפעילות אלימה באינתיפאדה הראשונה והשנייה, במהלכה נפצע מספר פעמים מירי של צה"ל. בשל פעילותו נעצר מאלק מספר פעמים על-ידי כוחות הביטחון הישראלים לתקופות שונות שנעו בין שנה ושישה חודשים, ובסך-הכל שהה בכלא הישראלי 3 שנים וחצי. בשנת 1992 נכלל בקבוצת 415 פעילי חמאס והג'יהאד האיסלאמי (בהם אחיו התאום בילאל) שגורשו ללבנון.

ב-15 באוגוסט 2004 פרסמו גדודי עיז א-דין אל-קסאם הודעה רשמית, בה נאמר כי מאלק נאסר א-דין היה פעיל בגדודים, וכי נהרג בחילופי אש עם כוח צה"ל שצר על הבית בו שהה. עוד צוין בהודעה, כי מאלק סירב לבקשת כוח צה"ל להסגיר את עצמו והפתיע את הכוח הישראלי בירי ישיר לעברם. אחותו ובת אחותו אישרו על-פי עדותן המצוטטת באתר חמאס, כי מאלק סירב להיכנע והיה נחוש להילחם עד המוות. עוד נמסר, כי כאשר דחפור צה"ל החל להרוס את הבית בו התבצר קפץ מאלק מאחד החלונות כשהוא חמוש באקדח וניסה לפגוע בנהג הדחפור.

חמאס פרסם את הצוואה שכתב מאלק נאסר א-דין המעידה על כוונתו לבצע פיגוע התאבדות. מאלק ביקש מבני משפחתו ומיקיריו להתפלל לאללה שיקבל אותו במעמד של 'שאהיד' וימחל לו על חטאיו ועל מעשיו אם אלה פגעו בהם, ובפנייה ל"אחים המוסלמים" הוא כותב כדלהלן: "בעזרת אללה, יתגדל ויתעלה, אצליח לגבור על היהודים ולא יוכלו לגבור עלי, ובעזרת אללה גופי יזקוף את ראש האיסלאם ויהיה בבחינת נקמה על מנהיגינו וצעירינו [שנהרגו בידי ישראל ובהם אחמד] יאסין, [עבד אל-עזיז] אל-רנתיסי, [סלאח] שחאדה, [ג'מאל] מנסור, [ג'מאל] סלים...".

בסיכומו של דבר, כפי שמצטייר פעולת צה"ל כוונה נגד המחבל המתאבד פעיל החמאס מאלק נאסר א-דין שהסתתר בבית אחותו כשהוא חמוש, ולא נועדה מלכתחילה להרוס את הבית. לגורמי הביטחון היה אינטרס עליון לעצור את מאלק כדי להגיע באמצעות חקירתו למקום בו הוטמנה חגורת הנפץ ולברר פרטים נוספים על ההתארגנות בה פעל. הריסת הבית החלה לאחר שמאלק סירב להסגיר את עצמו, וכפי הנראה כאמצעי זהירות מכיוון שממידע מוקדם לגביו הסתבר שהינו מחבל מתאבד אשר הייתה ברשותו חגורת נפץ.

ריבוי המקרים שנחשפו בסדרת הכתבות ב-News1 על אודות אי-דיוקים והשמטת פרטי מידע חיוניים מלמד, כי אין לסמוך בעיניים עצומות על דיווחי ארגון בצלם וכי יש לבדוק בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם. סוגייה זו רלוונטית גם לדוח שפרסם ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים במבצע "עופרת יצוקה".

תאריך:  29/09/2009   |   עודכן:  29/09/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארגון בצלם אינו מדייק בפרטים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הרשלה
29/09/09 14:42
 
Gilead
29/09/09 21:08
 
סיישל
29/09/09 21:21
2
רונן גולדשטיין
30/09/09 06:08
3
C-cyclist
30/09/09 12:00
 
סיישל
30/09/09 19:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה, כשהתעשיה הצבאית הופכת בהדרגה מנכס אסטרטגי לנטל כלכלי, ועצם הישרדותה מוטל בספק בשל ניהול כושל ויומרני של העומדים בראשה מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת – מן הראוי לזכור ולהזכיר את תרומתה החיונית להישגיו של צה"ל במערכות ישראל, כולל במלחמת יום הכיפורים.
29/09/2009  |  יוסף עברון  |   מאמרים
כחבר ממשלה, כשר הבינוי והשיכון ויו"ר ראש מועצת מינהל מקרקעי ישראל, אני מאמין שחשוב מאוד לבחון היטב את מה שקורה במציאות לפני שאנחנו מגבשים מדיניות קרקעית, כדי לדעת בבירור מה בעצם אנחנו רוצים להשיג בשביל אזרחי המדינה. ברור לכל שהחזקת הקרקע לנצח, כמות שהיא, תהיה חסרת משמעות בעתיד. לאחזקת הקרקע יש משמעות כשרוצים לחזק את המדינה, כשמבקשים לעשות שימוש בקרקע, אבל בסופו של דבר הקרקע צריכה לשמש את האזרחים ולא לשמש את המדינה. מן הטעם הזה ברור לי כי שכשאנחנו רוצים לגבש מדיניות קרקעית, עלינו לשאול את עצמנו לאילו יעדים אנחנו רוצים להוליך את המדיניות הזו והאם מה שהיה טוב בעבר מתאים גם לצרכים של היום. ברור כי יש דברים שצריכים לרענן, יש דברים שצריכים לשנות, אך כל השינויים האלה חייבים להיעשות בהתייחסות למצב הכלכלי וגם בהתאם למבחן התוצאה על פני זמן. ועל כן, מי שאמור לגבש מדיניות צריך לשקלל את שני הדברים יחד ולגבש מדיניות שאחרי דיון ציבורי מעמיק תוכל להפוך לתוכנית עבודה שעל פיה צריך לפעול.
29/09/2009  |  אריאל אטיאס   |   מאמרים
לעיתים קרובות כותבת יעל פז-מלמד באתר NRG של מעריב, ולעיתים קרובות אני בוחר שלא להגיב כיוון שדעתה ידועה לכל, ואיש לא יזיז אותה מילימטר ממה שלדעתה הוא קודש קודשים.
29/09/2009  |  יניב אקרמן  |   מאמרים
אחד השמות לחג הסוכות הוא "חג האסיף" - על שום שאוספים בתקופה זו את היבול והיא שמחה גדולה להם (אחד הביאורים למה נקרא החג "זמן שמחתנו"). ובכדי שלא יכנס בלב האדם הרגשה של גאווה ו"אגו", ויחשוב ולו במחשבה קלה - בזכות עמלי "השגתי" את כל זאת, מצווה התורה לצאת לסוכה, שם תרגיש כמה העולם הוא זמני. שם תבין כמה אתה כל כולך מחובר לבורא, שהוא המביא לך חיים, פרנסה בריאות וחיי אושר. חיים בסוכה במהלך שבעה ימים - חיים "בצילא דמהימנותא" (ב"צל האמונה" כלשון הזוהר הקדוש), מה שיחזק ויזכיר לאדם להכיר קודם כל את מציאותו בראייה ובפרספקטיבה האמיתית, ולאחר מכן - את זולתו - כי אם יכיר האדם את ערכו האמיתי וללא שמץ של יוהרה וגאווה, הרי שאז יראה הוא גם את מעלת חברו, ולא רק של עצמו.
"...תתחילו בעצמכם, נודניקים, היתר כבר יסתדר...". הקריאה הנואשת הזאת במסווה של נזיפה חיננית ממדורו של יאיר לפיד, מרמזת שעלינו להתחיל לפתור את בעיותינו הקוסמיות מתוך תוכנו: "... כי למדינות – ובייחוד למדינה הזו – יש נטייה מסוכנת להתעלם מן הבעיות האמיתיות שלהן..."
29/09/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי  
גוברת הכוננות בגלל טילים חדשים בעזה  /  עידן יוסף
אובמה: לא נקבל את הלגיטימיות של ההתנחלויות  /  ספי קיני
"הוכחנו שלא צריך להילחץ"  /  איציק וולף
דוח גולדסטון - ראי מול הנאיביות שלנו  /  אריה פרי
נתניהו: אירן 'אין', פלשתין 'אאוט'!  /  בת-שבע שפירא
ברחתם מא-דורה? קיבלתם את גולדסטון  /  יוסף דוריאל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il