|   15:07:40
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הדיווחים הבעייתיים של בצלם

בצלם מטה נתונים לרעת צה"ל

פעם נוספת מוטל צל כבד על מהימנות בצלם המחפה על עבר פלשתיני שנהרג כפעיל טרור פעיל שנהרג בעת שנלחם נגד צה"ל
09/10/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
מוחמד נורסי. לא תמים בכלל

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם אינו מדייק בפרטים

   יהונתן דחוח-הלוי
מדוע אסור לסמוך על נתוני בצלם?

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם אינו מכיר את המחבל המתאבד

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד סיפור עלילה של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם שוב חוזר בו מטענת שווא נגד צה"ל

   יהונתן דחוח-הלוי
הפוליטיקה מאחורי רשימות הרוגי בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מודה בטעות: לא היה טבח

   יהונתן דחוח-הלוי
"נהג המונית" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם לא קורא ערבית

   יהונתן דחוח-הלוי
ילד תמים של בצלם היה מחבל בג'יהאד

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"צדיקים" של ארגון בצלם היו מחבלים

   יהונתן דחוח-הלוי
"הספורטאי" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"תושב חברון" של בצלם היה מחבל מן החמאס

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד דיווח מפוקפק של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"עובד" של בצלם התברר כמחבל בכיר

   יהונתן דחוח-הלוי
עובר האורח התמים של בצלם - טרוריסט

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"איכות" המחקר של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הנער התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"השוטר הפלשתיני" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"מקוששי העצים" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"המצרי התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"דייג" הפלשתיני של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"שאהידים" האלמונים של ארגון בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים, משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים, ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך, העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.

בצלם: לא ידוע אם מוחמד נורסי השתתף בלחימה בעת שנהרג

ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" מופיעה באתר בצלם הרשומה הבאה:

מוחמד ח'ליל א-נורסי - בן 35, תושב ג'נין (מחנה פליטים), נהרג ב-01.04.2002 בג'נין (מחנה פליטים) מירי. פרטים נוספים: נהרג במהלך מבצע "חומת מגן".

בצלם אינו מוסר כל פרט נוסף על אודות מוחמד נורסי, השתייכותו הארגונית ומאפייני פעילותו באזור ג'נין לפני מבצע "חומת מגן" ובמהלכו היכולה לשפוך אור נוסף בפרשה. על-פי נוסח הדברים ניתן להבין, כי חוקרי הארגון לא הצליחו במשך למעלה משבע השנים האחרונות לאסוף מידע אודותיו ועל נסיבות מותו המדויקות. מבחינת בצלם קיימת גם אפשרות סבירה בהחלט שמוחמד נורסי היה אדם נורמטיבי לחלוטין ונהרג על לא עוול בכפו בידי צה"ל.

הגרסה הפלשתינית: מדובר בפעיל טרור שנהרג בלחימה בג'נין

המקורות הפלשתינים, בניגוד לארגון בצלם, שופעים מידע אודות הלחימה במחנה הפליטים ג'נין במהלך "מבצע חומת מגן". ספרים אחדים פורסמו ע"י פעילי הטרור עצמם שהיו מעורבים בלחימה, עדויות טרוריסטים ותושבים אוגדו לספרי זיכרון ופעילי טרור התראיינו על "מעשי הגבורה" של "ההתנגדות" הפלשתינית במחנה הפליטים ג'נין. אגב כך, פורסמו פרטים אודותיו של נורסי. מוחמד ח'ליל חוסיין אסלים, שכינויו אבו ח'ליל אל-נורסי, נולד ב-10 באפריל 1967 ובגיל צעיר חבר ל"שביבה", ארגון צעירי פתח (עד גיל 35), שמאגד את פעילי השטח של הארגון המעורבים בפעילות אלימה נגד ישראל, ואשר על בסיסו הוקם ארגון הטרור גדודי חללי אל-אקצה, שהינו הזרוע הצבאית של ארגון פתח. במסגרת ה"שביבה" היה נורסי חבר בחוליה שפעלה נגד יעדים ישראלים, ובעקבות זאת נעצר ע"י גורמי הביטחון הישראלים ב-1985 ונדון לשמונה שנות מאסר. הוא שוחרר מהכלא הישראלי ב-1993 ולאחר שהוקמה הרשות הפלשתינית הצטרף למנגנון המודיעין הכללי בפיקודו של תוופיק טיראווי ושימש בתפקיד מפקד היחידות המיוחדות במנגנון, שנטל חלק פעיל בפיגועי הטרור במהלך אינתיפאדת אל-אקצה.

מוחמד נורסי נחשב לאחד מפעילי ארגוני הטרור המרכזיים שהובילו את הלחימה נגד צה"ל במחנה הפליטים ג'נין במבצע "חומת מגן". על נסיבות מותו נמסר, כי נהרג בעת שחיפה באש על שלושה פעילי טרור שכותרו בבית ע"י כוח צה"ל שהלך וקרב אליהם, ובכך אפשר את נסיגתם מהמקום ללא פגע. עד ראייה אחר אמר, כי מוחמד נורסי היה חמוש בעת שנהרג ועל גופתו נמצא נשק.

ארגון בצלם אינו מיישם את הקריטריונים שהוא עצמו אימץ

ארגון בצלם כשל כך נראה במיצוי המקורות הגלויים בנוגע לברור נסיבות מותו של מוחמד נורסי. חמור מכך, הוא לא יישם את הקריטריונים שהוא עצמו אימץ בנוגע להגדרה של "השתתפות בלחימה" בהתאם לקביעת ארגון הצלב האדום בחודש יוני 2009. ב-22 ביולי 2009 פרסם ארגון בצלם הודעה בעניין הקריטריונים החדשים ובין היתר נכתב כדלהלן:

"אדם הממלא "תפקיד לחימה מתמשך" (Continuous Combat Function) ייחשב כמטרה לגיטימית גם אם באותו הרגע הוא אינו לוקח חלק ישיר בלחימה. בקטגוריה זו ייכללו אנשים המעורבים בהכנה, בביצוע או בפיקוד על פעולות לחימה. אדם שגויס, אומן וצויד על-ידי קבוצה חמושה במטרה להשתתף באופן ישיר ומתמשך בפעולות הלחימה, ייחשב לכזה הממלא תפקיד לחימה מתמשך גם אם טרם ביצע ולו פעולה אחת".

עוד צוין בהודעה, כי "בצלם ערך בדיקה מחודשת של המידע שברשותו אודות כל הפלשתינים שנהרגו מאז 29 בספטמבר 2000 ועד 26 בדצמבר 2008. הבדיקה כללה התייחסות למקורות מידע שלא היו קיימים בעבר, בהם אתרי אינטרנט של ארגונים פלשתינים חמושים, של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים, של ארגונים פלשתינים לזכויות האדם ושל דובר צה"ל. פריטי מידע שנמצאו בנוגע להרוגים נבדקו והוצלב עם מקורות מידע אחרים.

"בכל מקרה שבו התגלתה אי התאמה בין המידע החדש למידע ברשות בצלם, בדקו תחקירני בצלם מחדש את נסיבות האירועים. בעקבות זאת, שינה בצלם את קטלוגם של 23 פלשתינים שנהרגו בתשע תקריות, זאת מתוך 4,860 פלשתינים שנהרגו בתקופה זו. הנתונים עודכנו במאגר המידע של בצלם".

יוצא אפוא, על-פי הקריטריונים שארגון בצלם עצמו אימץ, שגם לו היה מוחמד נורסי נהרג שלא בעת לחימה בפועל, היה על הארגון לכלול אותו ברשימת ההרוגים שהשתתפו בלחימה לאור הרקע הביטחוני והטרוריסטי שלו. טענת בצלם כאילו בדק ביסודיות את מאגר הנתונים של הרוגי האינתיפאדה ותיקן רשומות שגויות, מעידה לאור המקרה של מוחמד נורסי (ומקרים רבים אחרים הממתינים לראות אור) על האיכות הירודה של המחקר שבוצע.

ארגון בצלם מטה את הנתונים לרעת צה"ל

בקביעת שיוכו של מוחמד נורסי ברשימה של "הרוגים שלא ידוע אם השתתפו בלחימה" מגדיל ארגון בצלם את היחס בין "ההרוגים שלא השתתפו בלחימה" לבין "ההרוגים שהשתתפו בלחימה", ובכך מוסר נתונים שאינם מדויקים הפועלים לרעת צה"ל (אחוז גבוה יותר של הרוגים "אזרחים חפים מפשע"). אין זו הדוגמה היחידה לסתירה המהותית בין נתוני בצלם לבין הגרסה הפלשתינית כפי שנחשף הדבר בכתבות התחקיר הרבות שפורסמו באתר News1.

ריבוי המקרים מלמד, כי אין לסמוך בעיניים עצומות על נתוני ארגון בצלם וכי יש לבחון בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם. סוגיה זו רלוונטית גם לנתונים שפרסם ארגון בצלם על ההרוגים הפלשתינים במבצע "עופרת יצוקה" ולנושא זה ראוי לייחד פרק נפרד.

צילום מסך מעובד של אתר בצלם
תאריך:  09/10/2009   |   עודכן:  13/10/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצלם מטה נתונים לרעת צה"ל
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יגאל מחיפה
9/10/09 08:27
2
דוידי
9/10/09 08:53
3
זמיר
9/10/09 09:33
4
הרשלה
9/10/09 10:36
5
פלביוס
9/10/09 10:38
 
מד' ליונה עיוורת
9/10/09 11:01
 
איתן חממי
9/10/09 13:10
 
מד' ליונה עיוורת
9/10/09 17:36
 
מטאטא
9/10/09 13:15
 
ד"ר קוואנט
10/10/09 10:21
 
נ"ל
9/10/09 23:42
6
ראס-פוטין בן מדב
9/10/09 11:28
7
צבי גלברד
9/10/09 13:52
8
שעושה מלאכת קודש
9/10/09 13:56
9
יהודי גאה,
9/10/09 15:52
 
ראס-פוטין בן מדב
9/10/09 23:10
10
פרימאייר
9/10/09 16:51
11
סיישל
9/10/09 17:40
12
חוסני מברוק
9/10/09 18:53
13
בצלם
9/10/09 23:09
 
זכויות האדם
10/10/09 10:10
 
צדק צדק תידרוש
10/10/09 11:08
14
אלקס
10/10/09 06:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת מהטענות הכי משכנעות של חברות קבלניות כלפי דיירים המתלוננים על ליקויי בנייה ואי התאמות לתקנות ולתקנים, היא - כי הדירה עברה את כל המבחנים החוקיים בשלבי התכנון שלה ולכל אורך דרך ביצועה. הרי המתכננים הגישו תוכניות שנבדקו ואושרו על-ידי רשויות התכנון, ולאחר מכן הבנייה בפועל נבדקה עשרות פעמים על-ידי מהנדס העיר אשר דרש וגם קיבל סדרת בדיקות התאמה לתקנים.
08/10/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לאחרונה שוב פסק בית המשפט המחוזי כי עצם תביעת פיצויים מן הביטוח הלאומי אינה פוטרת את התובע מחובתו לפנות במקביל גם לחברת הביטוח הפרטית, בטרם תחול התיישנות על המקרה.
08/10/2009  |  עו"ד ערן יעקובוביץ  |   מאמרים
אני מתביישת.
08/10/2009  |  לינדה אולמרט  |   מאמרים
משרד החוץ הישראלי מתחיל להבין כי לא צריך לפתור עכשיו את סוגיות הליבה הבלתי פתורות בעליל ביחסי ישראל מול כנופיות הטרור הפלשתיניות, ואפשר להשאירן כך סתם, תלויות באוויר ללא שום פתרון, גם ללא כל תמיכה ועידוד הפוגע במדינת ישראל ובכיסה העמוק, וכהגדרת השמאל הקיצוני בישראל - "ללא אופק מדיני".
08/10/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
עד לשבוע האחרון, מספרם של אירועי הפרת הסדר בשטחים ובמזרח ירושלים היה מבוטל. בזמן שראש ממשלת ישראל מדבר על בנייה בירושלים, לרשות הפלשתינית יש אינטרס לחמם את הגזרה, כדי למנוע שינויים בשטח, להכניס את המשא-ומתן להילוך גבוה ואת ירושלים למסלול של עתיד בטוח מבחינתה. כשהנשיא אובמה מעמיד את סיום הסכסוך הישראלי-פלשתיני במקום גבוה בסדר היום שלו זה הזמן להחזיר את ירושלים למרכז סדר היום. כשהמצב סטטי ורגוע, אין שום עניין לקדם תהליכים לקראת הסדר. מאידך-גיסא, כשהשטח בוער לחמאס יש אפשרות לחזק את מעמדו גם בערי הגדה ובראשן בירושלים, והחשש בישראל ובארה"ב מפעולה שכזו גובר, הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מתחזק והופך לשחקן מרכזי, והרשות הפלשתינית חוזרת להיות רלוונטית יותר מתמיד.
08/10/2009  |  ד"ר יחיאל שבי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
יו"ר בצלם: "אני מעריצה את סרבני הגיוס"  /  יהונתן דחוח-הלוי
'בצלם' קיבל מהעירייה הנחה "לפנים משורת הדין"  /  רותי אברהם
צה"ל שוקל לתבוע את בצלם  /  עידן יוסף
אי-סבירות קיצונית על-פי בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
האם בצלם הטעה את התקשורת?  /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם והשימוש בתעמולה  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il