|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

להבין את רחל אמנו

רחל, אחת מארבע אמהותינו, היא אחת מהדמויות הטרגיות ביותר בתורה לא פסקה מבכי בחייה ולא פוסקת מבכי על העם גם במותה
20/11/2009  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות
יקעב אבינו מברך את אפרים ומנשה [ציור של רמברנדט]

רחל אמנו הייתה אחת הדמויות הטרגיות ביותר בהיסטוריה של עם ישראל. הצער הרב שאפיין את חייה הקצרים ממשיך, על-פי הנביא, גם אחרי מותה: "רחל מבכה על-בניה מאנה להנחם" (ירמיה לא, יד). נשאלת השאלה: מדוע מכל הנשים הגדולות שזכינו להן, דווקא רחל אמנו היא זאת שמבכה על בניה?

הבה נתבונן בחייה של רחל אמנו וננסה להבין את רגשותיה ומעשיה. ראשית, התורה מספרת על האהבה הגדולה ששררה בין יעקב ורחל. על-רקע זה נאלצו חז"ל להתמודד עם הצלחת מעשה הרמאות של לבן בליל כלולות רחל בתו. "ויהי בבֹקר והנה-היא לאה" (בראשית כט, כה). הכיצד ייתכן שיעקב לא הבחין בזהותה של כלתו? הדבר נשמע בלתי סביר בעליל. ולכן, חז"ל נאלצו להסביר את התוצאה בכך שיעקב חשד בלבן ולכן מסר לרחל סימנים. ברם, מסביר רש"י, "כשראתה רחל שמכניסין לו לאה, אמרה: עכשיו תכלם אחותי, עמדה ומסרה לה אותם סימנים". המעשה האציל הזה שנעשה על-מנת למנוע את עלבון אחותה, הכניס למעשה מתחרה ו"צרה" לביתה, שלמרבה הצער, לא הביא לה נחת או הכרת תודה.

לאה ורחל ידעו שיעקב, אבי האומה, עתיד להיות אב לשנים עשר בנים. לכן, כל אחת רצתה להיות שותפה בכירה למשימה הגדולה של הקמת עם ישראל. ולכן, אחרי שלאה ילדה ליעקב ארבעה בנים, החלה רחל לדאוג למעמדה, ולאהבתו של יעקב. היא הפכה אט-אט לאישה מיואשת ואומללה ביותר. "ותרא רחל כי לא ילדה ליעקב ותקנא רחל באחֹתה ותֹאמר אל-יעקב הבה-לי בנים ואם-אין מתה אנֹכי. ויחר-אף יעקב ברחל ויאמר התחת אלקים אנכי אשר-מנע ממך פרי-בטן" (בראשית ל, א-ב). יש מקרב חז"ל שגינו את יעקב על דבריו, כדוגמת בראשית רבה ("אמר לו הקב"ה כך עונין את המעיקות, חייך שבניך עתידין לעמוד לפני בנה"), ויש, כדוגמת הרמב"ן שתהה שלא ייתכן שיעקב לא התפלל על "אשתו האהובה... אלא שלא נתקבלה תפילתו... ויחר אפו ואמר לה כי הדבר ביד אלוקים ולא בידו".

מכל זה יש להבין, שכאשר ליעקב היו כבר שמונה בנים, ואף לא אחד מרחל אשתו, הייתה רחל שרויה בחרפה גדולה, נואשת וחסרת תקווה. וזאת, במיוחד כאשר הבינה שאפילו תפילותיו של בעלה הצדיק לא הועילו. לכן כאשר הביא ראובן דודאים לאמו, שעל-פי המסורת היה להם כוח בפוריות האישה, פנתה רחל אל אחותה: "תני-נא לי מדודאי בנך (בראשית ל, יד). תגובתה הקשה וכפוית הטובה של לאה לא איחרה לבוא: "המעט קחתך את-אישי ולקחת גם את דודאי בני" (שם ל, טו). ואז הסכימה רחל המסכנה "לתת" ללאה את בעלה לאותו לילה עבור התקווה שדודאי ראובן יביאו אף לה בן.

אחרי שלאה ילדה עוד שני בנים ובת ייאושה של רחל הקצין. הרי, יעקב הגיע לעשרה בנים ובת, ורחל חשה שהיא זאת שעיכבה את השלמת המשפחה. על-פי רש"י היא חשה שיעקב יגרש אותה ועשו הרשע ייקח אותה לאישה - אותו גורל שהיא, בגדולתה, מנעה מאחותה.

כאשר החליט יעקב לברוח מלבן, רחל גנבה את התרפים של אביה, כביכול ללא שום סיבה. רש"י מתרץ את המעשה בכך שרחל רצתה "להפריש את אביה מעבודה זרה". לעומתו, הרשב"ם סבר שהיא גנבה אותם כדי "שלא יגידו ויודיעו ללבן כי רוצה יעקב לברוח". לגבי הסברו של רש"י - האם לבן לא יכול לקנות תרפים חדשים אם ברצונו להמשיך בעבודה זרה? ולגבי הסברו של הרשב"ם - אפילו אם היה בכוחם של התרפים להתריע ללבן על בריחתו של יעקב, הרי רחל גנבה אותם ברגע האחרון, לפני הבריחה ממש, כאשר לבן לא היה בבית ולא יכול היה להיעזר בהם. לכן, עקב כל הדברים שנאמרו פה על מצב נפשה העגום של רחל העקרה, נראה לי שהיא גנבה אותם, לא מן הסיבות הללו אלא כדי לגלות את עתידה שלה. רחל הייתה כה מיואשת שהיא פנתה לתרפים כדי לדעת אם ומתי יהיו לה בנים, אם בעלה יגרש אותה ואם היא תיפול בידי עשו הרשע. אולי עבור חטאה זה ועבור קללתו של יעקב - "עם אשר תמצא את-אלקיך לא יחיה" (בראשית לא, לב) - מתה רחל בלידתה בדרך אפרתה.

לדעתי, ניצוץ מנשמתם של רחל ויעקב התגלה בנשמתם של חנה ואלקנה, הוריו של שמואל הנביא. אלקנה היה משבט אפרים, "בנה" של רחל. גם לו היו שתי נשים, פנינה וחנה. "ויהי לפנינה ילדים ולחנה אין ילדים" (שמואל א, א-ב). אלקנה תמך תמיכה בלתי מסויגת באשתו וחיזק אותה בצורה שאין לפרשה לשתי פנים. "למה תבכי ולמה לא תאכלי ולמה ירע לבבך הלוא אנכי טוב לך מעשרה בנים" (שם, ח). מדוע דווקא עשרה בנים? כי זה מספר הבנים שנולדו ליעקב, לא מרחל אלא מנשותיו האחרות. חנה לא התייאשה, אלא בהיותה "מרת נפש ותתפלל אל-ה' ובכה תבכה" (שם, י). בתפילתה, תיקנה חנה את גניבת התרפים של רחל, ואפילו תיקנה את דרך התפילה ההלכתית לעם ישראל לדורותיו. לאחר מכן "יזכרה ה"... ותלד בן ותקרא את שמו שמואל כי מה' שאילתיו" (שם, כ). לבסוף, בניגוד לרחל זכתה חנה, על-פי המדרש, להיפקד בגיל 130.

ה' לא הסתפק בגלגול ניצוץ מנשמתה של רחל. והראיה - כי רחל הינה אחת משתי דמויות שלא סיימו את תפקידן למען עם ישראל בחייהן, וזכו לתקן את מעשיהן - בעולם הזה, אחרי מותן. אחד היה אליהו הנביא שבאומרו "כי-עזבו בריתך בני ישראל" (מלכים א', יט, י) בא לכל ברית מילה כעד לכך שבני ישראל לא עזבו את הברית. והשני, רחל אמנו, שברגע של חולשה בהתמודדותה עם צרת עקרותה לא פנתה לה' אלא לכוח אחר. ולכן, אחרי מותה, היא-היא זו שפונה בבכי ובתפילה לה' מאז ולעולם עד חזרת כל בניה מן הגלויות. "כה אמר ה' קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים רחל מבכה על-בניה מאנה להנחם על-בניה כי איננו. כה אמר ה' מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעֻלתך נאֻם-ה' ושבו מארץ אויב. ויש-תקוה לאחריתך נאֻם-ה' ושבו בנים לגבולם" (ירמיה לא, יד-טז). רחל אמנו, שכל כך בכתה בחייה עבור בנים, היא זו שבוכה יום יום להקב"ה על כל בניה, שלה ושל אחיותיה, שה' ישמור אותם ויחזירם לגבולם - במהרה בימינו, כן יהי רצון.

חננאל ובר הינו רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  20/11/2009   |   עודכן:  20/11/2009
רו"ח חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתאריך 21.11 השמש נכנסת למזל קשת, מביאה את האופטימיות לחיינו. הקשת הוא סמל האור, וזהו גם הזמן בו אנו חוגגים את חג החנוכה, שהוא סמל ניצחון האור על החושך. הקשת עוזר להרחיב אופקים, תרתי משמע, האופטימיות עוזרת לחייך והשמחה עוזרת לשמר חיוך גדול.
20/11/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
בשבוע שעבר נפרדנו מאברהם אבינו, אחרי שקראנו על אודותיו שלוש שבתות ברציפות, והשבת אנו קוראים על אודות יצחק בנו. כאמור, שלוש פרשות מקדישה התורה לסיפורים על אודות אברהם; 'לך לך', 'וירא', 'חיי שרה', ורק אחת לכל מהלך חייו של יצחק, פרשת השבוע, תולדות. לפי היחס הזה נראה כאילו סיפור חייו של יצחק אבינו מובא רק כרקע להמשך, לתיאור המפורט של חיי יעקב ובניו, שלהם מקדישה התורה שש פרשות רצופות. אבל זה רק אם מתייחסים ליחסיות הכמותית, לרמה הטכנית, כי בפנימיות - גם הפער הזה במספר המלים שמקדישה התורה לכל אחד מהאבות, נושא מסר חינוכי עבורנו, כפי שננסה להסביר בהמשך.
20/11/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ככל שאני עוקב אחר התנהלותו של אובמה כנשיא, במיוחד בזירה הבינלאומית, אני משתכנע יותר ויותר שנכנס לתפקיד לא מוכן ולא מנוסה, כפי שטען יריבו ג'ון מקיין. אי-אפשר להעריך מה היה עושה מקיין אילו נבחר, משום שרוב מכריע של הנבחרים הפוליטיים במערב, לפחות בדור האחרון, מבטיחים לבוחריהם מדיניות אחת ומבצעים בפועל מדיניות אחרת. ייתכן שזו כיום החולשה העיקרית של הדמוקרטית ובה גם טמונה סכנה עיקרית לקיומן; אלא שדיון בסוגייה זו הוא דיון מסוג אחר.
20/11/2009  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
ביום שני השבוע התפרסמה בתקשורת הידיעה הבאה: "פחות מחודש לאחר שטירונים מגדוד שמשון הצהירו בעזרת שלט בטקס ההשבעה כי 'שמשון לא מפנים את חומש', הלכו היום לוחמי נחשון בדרכם. במהלך פינוי המאחז חוות בן-דוד שבדרום הר חברון, טיפסו שלושה חיילים על גג מוצב סמוך, קראו 'נחשון גם לא מְגָרשים'".
20/11/2009  |  אברשה טנא  |   מאמרים
הכסילים
20/11/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il