|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

משפט עברי במדינה היהודית? השתגעתם?!

נאמן אמר את מה שכל יהודי דתי מאמין בו והדיקטטורה המשפטית שוב משתלטת על חיינו וגם: השקרים והאינטרסים של בעז אוקון
09/12/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
דתי-לאומי מתפלל שלוש פעמים ביום להשבת משפט התורה, להחזרת מלכות בית דוד ולבניית בית המקדש. אין לזה שום קשר לפוליטיקה. נאמן [צילום: פלאש 90]

אהרן ברק

אין זה סוד, שהמערכת המשפטית – מבית המשפט העליון דרך הפרקליטות ומטה – עשויה כמעט כמקשה אחת. היא עוצבה בדמותו של אהרן ברק: ליברלית, חילונית, כמעט אנטי-דתית, אקטיביסטית, מעין מחוקק-על. כאשר מישהו מנסה לקרוא עליה תיגר, הוא מיד מתויג כחלק מ"המבקשים לפגוע בשלטון החוק"

יעקב נאמן פשע. הוא העז לומר שיש להעניק למשפט העברי מעמד מחייב במדינת ישראל. וכבר קפצו עליו כל יפי הנפש, אבירי שלטון החוק וחופש הביטוי, ודרשו שיתפטר. הכיצד יכול שר המשפטים לקרוא להחליף את דין המדינה בדין התורה?

אז זהו, שהוא לא יכול – והוא גם לא עשה זאת. מה בדיוק אמר נאמן? אם לסמוך על הציטוטים ב-Ynet, הוא אמר: "להחזיר עטרה ליושנה, שמשפט התורה יהיה המשפט המחייב במדינת ישראל. להחזיר למדינת ישראל את מורשת האבות, את דברי התורה הראשונים והאחרונים, שבהם יש פיתרון מלא לכל הדברים שאנחנו עוסקים בהם". הוא גם ציין, שיש לעשות זאת בצורה מדודה, צעד אחר צעד.

מיד נעסוק בהבהרה של נאמן עצמו לדבריו, אך תחילה יש להדגיש: נאמן הוא אדם דתי ואמר את מה ששואף אליו כל אדם דתי. גם דתיים-לאומיים הנאמנים בכל ליבם למדינת ישראל, כפופים בראש ובראשונה להלכה. אם חלילה ייווצר מצב בו החוק ינסה לכפות על אדם דתי לפעול נגד ההלכה – למשל: לחלל שבת – הוא לא יציית לו (ואיננו נכנסים כאן לעניינים פוליטיים).

דתי-לאומי הוא אדם הרואה את מדינת ישראל כחלק מתהליך הגאולה עליו דיברו הנביאים. חלק מהתהליך – לא כל התהליך. שלב בתהליך – ולא סופו. דתי-לאומי מתפלל שלוש פעמים ביום להשבת משפט התורה, להחזרת מלכות בית דוד ולבניית בית המקדש. אין לזה שום קשר לפוליטיקה; זהו ליבה של אמונתו הדתית. מי שאינו מצפה לגאולה על כל מרכיביה – כולל החלת המשפט העברי במדינת היהודים – אינו אדם דתי.

כעת נעבור לכוונתו של נאמן, כפי שהסביר אותה בכנסת. "שיבחתי את עבודות בתי הדין לממונות הפותרים סכסוכים כספיים על-פי הלכות המשפט העברי", אמר. "מערכת בתי המשפט בישראל עמוסה, ולפיכך יש לעודד העברת סכסוכים בהסכמה הדדית למערכת התדיינות אלטרנטיבית. בתי הדין לממונות פוסקים על-פי ההלכה, כפי שנקבעה במשך עשרות דורות". זה הכל. מערכת אלטרנטיבית לבתי המשפט הכורעים תחת העומס – בדיוק כמו הבוררות, הגישור והפישור.

התגובה הזועמת לדבריו של נאמן נובעת משני מקורות. האחד: הטינה כלפיו מצד בכירי מערכת המשפט. אין זה סוד, שהמערכת המשפטית – מבית המשפט העליון דרך הפרקליטות ומטה – עשויה כמעט כמקשה אחת. היא עוצבה בדמותו של אהרן ברק: ליברלית, חילונית, כמעט אנטי-דתית, אקטיביסטית, מעין מחוקק-על. כאשר מישהו מנסה לקרוא עליה תיגר, הוא מיד מתויג כחלק מ"המבקשים לפגוע בשלטון החוק" – כאילו לברק ויורשיו יש מונופול על המערכת הזאת. כך עשו לנאמן בקדנציה הראשונה שלו במשרד המשפטים, כך עשו לחיים רמון, כך עשו לדניאל פרידמן. לכן, אין להתפלא שגורמים משפטיים עלומי שם מיהרו לקפוץ על ההזדמנות, ולהכריז שנאמן אינו יכול להמשיך בתפקידו.

הערת אגב: עצם העובדה שמשפטנים יכולים להתבטא כך, היא השערוריה הגדולה באמת – בדיוק כמו התקפתו של משה לדור על נאמן בנושא פיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה. זוהי רק עוד הוכחה לכך שאותם משפטנים – שלא קשה לנחש לאיזו קבוצה הם משתייכים ומאיזו פוזיציה הם באים – שכחו מיהו הריבון במדינה דמוקרטית ומה תפקידם-שלהם בה.

הסיבה השנייה היא פחד כמעט משתק מפני כל דבר שריח יהדות נודף ממנו. משפט עברי? במדינת ישראל? השתגעתם?! נכון, המחוקק קבע שהחוק והפסיקה בישראל יתבססו בין היתר על מורשת המשפט העברי, אבל בפועל זה כמעט לא קורה. בתי המשפט הולכים לתקדימים של עצמם, לדברי ההסבר לחקיקה ואפילו למשפט האמריקני והקנדי בטרם הם נדרשים לרמב"ם ולשולחן ערוך. אז שיבוא שר המשפטים ויגיד שצריך להסתמך על המקורות היהודיים? לא יקום ולא יהיה.

בקיצור: התגובה ההיסטרית לדבריו של נאמן רק שבה ומוכיחה, עד כמה השתלטה הדיקטטורה המשפטית המאוד-מסוימת על חיינו. דיקטטורה המאמינה רק בחופש הביטוי של עצמה, רק בדרך של עצמה, רק בעקרונות של עצמה, רק בסמכויות של עצמה. הנחמה היחידה היא, שבדרך-כלל סופן של דיקטטורות הוא ליפול.

האינטרסים של בעז אוקון

מעבר לשירות האינטרסים של המו"ל שלו נגד בנימין נתניהו וממשלתו, בעז אוקון משרת במאמרו גם אינטרס אישי שלו-עצמו. אוקון עוסק כיום בבוררויות, ואם תתקבל הצעתו של נאמן ובתי המשפט יפנו את הצדדים גם לבתי הדין לממונות – תיפגע פרנסתו (ושל רבים מחבריו המשפטנים). אם אוקון כל-כך דוגל בשקיפות, הוא היה צריך להזכיר לקוראיו עובדה זו. אלא שגם שקיפות היא כנראה עניין לצביעות.

השקרים של בועז אוקון
מסית. בעז אוקון [צילום: בוצ´צ´ו]

בעז אוקון היה מנעריו הבולטים של אהרן ברק וכיום הוא (בין היתר) הפרשן המשפטי של ידיעות אחרונות – העיתון שיוצא בצורה שיטתית נגד בנימין נתניהו וממשלתו, ולאחרונה גם מסית בצורה עקבית נגד הציבור הדתי. אין פלא, אפוא, שפרשנותו של אוקון היום (ד', 9.12.09) לדבריו של נאמן רוויה שקרים והכפשות נגד הציבור הדתי ודיני ישראל. הנה כמה דוגמאות.

  • אוקון: "המשפט העברי הוא כוח מפלג".
  • האמת: המשפט העברי הוא ששמר על האוטונומיה של הקהילות היהודיות בגולה והיה כוח מאחד רב-עוצמה בתוכן ובינן לבין השלטונות הנוכריים.

  • אוקון: "יש בו הוראות העומדות בסתירה לערכי יסוד מקובלים ועל מי שמכבד זכויות אדם".
  • האמת: המשפט העברי הוא היחיד בעולם הכופה מתן צדקה, המחייב לתמוך בחלשים בחברה, הקובע בצורה שיטתית שבדיני נפשות יש להעדיף זיכוי על פני הרשעה. עקרונות שקבע המשפט העברי לפני מאות ואלפי שנים, מתקדמים גם כיום ביחס ללא מעט שיטות משפט מערביות.

  • אוקון: "משפט התורה כמשפט מחייב בישראל מוחק ומפלה את הערבים".
  • האמת: במשפט העברי יש מערכת סדורה של כללים בנוגע למי שאינם יהודים והגנה על זכויות הגר.

  • אוקון: "משמעותו של ניסיון כזה היא נסיגה של מאות שנים לאחור, ללא תקנה וללא קידמה".
  • האמת: המשפט העברי מתפתח ללא הרף ומתאים את עצמו לטכנולוגיה ולתפיסות מודרניות. די להיכנס לכל ספרייה תורנית ולראות את רבבות ספרי השו"ת (שאלות ותשובות) וההלכה לדורותיה.

  • אוקון: "במסגרת החינוך הדתי אין כמעט מורים שאינם דתיים".
  • האמת: נכון, אבל כמה מורים דתיים יש בחינוך החילוני וכמה מורים ערבים יש בחינוך היהודי?

המקורות עליהם מסתמך אוקון במאמרו, כולם של שופטים והוגים אנטי-דתיים במוצהר: בנימין זאב הרצל, אילה פרוקצ'יה, חיים כהן וכמובן אהרן ברק. החקיקה בדבר מקומו של המשפט העברי במדינת ישראל אינה קיימת במאמר, וכך גם ההגות של שופטים כמו מנחם אלון. כי אוקון משרת אג'נדה אחת ויחידה. זו לא פרשנות; זו הסתה.

תאריך:  09/12/2009   |   עודכן:  09/12/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משפט עברי במדינה היהודית? השתגעתם?!
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ואני בעד נאמן ממש
9/12/09 11:36
2
ירון זכאי
9/12/09 12:40
3
משה, עורך-דין
9/12/09 12:45
4
חילוני לאומי
9/12/09 23:58
5
הומו שמאלני
10/12/09 18:02
6
רפי פ
13/12/09 12:20
 
מישו
14/12/09 16:57
7
מגיב
16/12/09 15:55
 
judy
18/01/10 14:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בכל פעם שהמשא-ומתן עם הפלשתינים עולה לסדר היום הציבורי, מחריף המתח בין הממשלה והצבא לבין קבוצות מסוימות בציבור המתנחלים והימין הדתי. קבוצות אלה רואות בכל פשרה טריטוריאלית, ולמעשה בכל פעולה שאינה מחזקת היאחזות יהודית בכל שטחי ארץ ישראל, הפרה בוטה של העקרונות הבסיסיים ביותר של ההלכה ושל האמונה היהודית.
08/12/2009  |  דניאל הרטמן  |   מאמרים
כמעט כל הפרשנים הקלאסיים של המקרא, כמו גם מרבית החוקרים המודרניים, העדיפו לקרוא את דמותו של האל, כפי שהיא עולה מן הטקסטים המקראיים, כנעלה מכל רגש. הסיבה לכך, מסביר פרופ' יאיר לורברבוים, החוקר את דמותו של אלוהים במקרא, היא חששם של החוקרים והפרשנים כי ייחוס מניעים רגשיים לפעולותיו של האל ואיפיונו כמי שנתון לנפתולים פסיכולוגיים הם פגיעה בכבוד. קריאה פסיכולוגית-מאנישה של האל, הוא מבהיר, נתפסה כחמורה אף יותר מהגשמתו במובן הגופני. בהשראת עבודותיהם של פרופ' יוחנן מופס ופרופ' יהודה ליבס, מערער לורברבוים על נטייה תיאולוגית זו ומבקר את השלכותיה. בחינה מדוקדקת של הטקסט המקראי, הוא טוען, מגלה כי לא רק שהתיאור המקראי עצמו מייחס לאל תכונות 'פסיכולוגיות' אלא שהתעלמות המחקר מאפיונים אלו של האל המקראי מעוותת את הכתובים ומותירה בו פרטים רבים ללא הסבר. במאמרו על אודות אות הברית, היא הקשת בענן שבסוף עלילת המבול בספר בראשית, מראה לורברבוים כי הקשת היא אמצעי שיצר האל, עבור עצמו, כדי לרסן את חרונו (כעין -Anger Management Device). סיפור הבריאה והמבול (בראשית, פרקים א-ב, ו-ט) מתפרש, לפי ניתוח זה, כעלילה שבמוקדה לומד האל, בדי עמל, להשתלט על רגשותיו ולרסן את זעמו המתפרץ.
מי בכלל קורא עיתונים היום? מי כבר טורח לקנות את ערימת הניירות מלכלכי הידיים האלה כאשר באצבעות מטופחות, בתנועות עדינות אפשר לשלוט במאגרי מידע, לקרוא, להגיב, ואפילו להכניס חומר משלך?
08/12/2009  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
פסק הדין שניתן (יום ג', 8.12.09) נגד אילנה דיין וטלעד, בו חויבו לשלם 300 אלף שקל פיצויים לסרן ר', וכן 80 אלף שקל הוצאות משפט, חושף התנהלות פסולה מצד בכירים בתקשורת בישראל. בפסק דין ארוך ומלומד, מתח השופט נעם סולברג ביקורת על שורה ארוכה של אישים ובהם: שלום קיטל, רוני דניאל, רפיק חלבי, גיורא רוזן וכן גיורא איילנד.
08/12/2009  |  עידן יוסף  |   מאמרים
אם לא די בביצה בו נמצאת הממשלה במשא-ומתן לשחרורו של גלעד שליט היא צעדה בצעד בטוח לביצה חדשה בהחליטה על הקפאת הבניה ביהודה ושומרון. בשני המקרים באה לביטוי הרעה החולה המובנית בתהליך קבלת ההחלטות בממשלות ישראל והיא, התעלמות מתוצרי הלוואי של ההחלטות. ככל שהממשלה גדולה יותר בולטת התופעה לעין כי אז רואים בבירור כיצד כולם מיישרים את השורות.
08/12/2009  |  בצלאל לביא   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il