|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

שישה בשישי

על גבירים ואביונים

מגע בין הון לשלטון מבורך אבל הוא חייב להיות מסודר ורשמי ונמאס מהשנורר של גל"צ בשירותרום
18/12/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   מלחמת העיתונים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

המסתחבקים

מה, עוד פעם הון-שלטון? כן, אבל מזווית קצת שונה. במוצאי השבת שעברה נפתחה ועידת ישראל לעסקים, עם לא מעט פוליטיקאים שהתערבבו בהרבה מאוד אנשי עסקים. וזה כמובן לא האירוע היחיד בו הדבר מתרחש. מי שעוקב אחרי מדורי הרכילות, גם בעיתונים הכלליים וגם בעיתונים הכלכליים, קורא כמעט מדי יום על שר/ח"כ/ראש עירייה שבאים לחגוג יום הולדת/יום נישואין/בר-מצוה ועוד שמחות בחברת אנשי עסקים, עורכי דין, רואי חשבון ואחרים.

אין לי שום בעיה עם המגע בין הון לשלטון. אני אפילו חושב שהוא מבורך, כי רצוי שראשי המדינה ישמעו עוד דעות, בפרט של מי שמושפעים מהחלטותיהם ויודעים משהו על ניהול (ונכון, יש להם אינטרסים - אך האם לפוליטיקאים ולעובדי המדינה אין?). אבל המגע הזה חייב להיות מסודר ורשמי, בפגישות מתואמות ומתועדות, ולא בהתחככות חברתית-חברית. רצוי גם שאנשי ההון יגיעו לאנשי השלטון, כך שהאחרונים לא יהיו חייבים לראשונים אפילו כוס קפה.

אם פוליטיקאי רוצה לבקר במפעל - יבורך. אם הוא נושא דברים בוועידה עסקית מקצועית - בכבוד. אבל לא בהסתחבקות במסדרונות, לא במתן "photo op" (הזדמנות צילום) ששווה הרבה מאוד לאיש העסקים שכולם רואים אותו מתחבק עם ראש הממשלה, שר האוצר או בכירים אחרים.

בעלי הדעה?
[צילום: פלאש 90]

טלוויזיה מוסתרת מאחורי מראה. קירות אלומיניום דיגיטליים. גשר כבלים מהמרתף. אווירת חוף ים במשרד. אלו רק כמה מדרישות האלפיון העליון לעיצוב מגוריו ומשרדיו ("כלכליסט", 17.12). בשני עמודי הכתבה הזאת ובתמונות הנלוות אליה, יש הכל פרט לדבר אחד: ספריות. אז הלקוחות הללו הם לבטח בעלי המאה, אך ספק רב אם הם גם בעלי הדעה.

הגביר אמר
[צילום: בוצ´צ´ו]

בשבועות האחרונים התקשיתי לגבש דעה בסכסוך הארוך בין חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב לבין הוועד המנהל. מצד אחד, אי-אפשר להגיד לתורמים שיתנו כסף וישתקו, בפרט אם הם סבורים שיש כשלים. מצד שני, הוועד המנהל הוא שצריך לנהל ואסור שבעל המאה יהיה אוטומטית בעל הדעה, ודאי לא במוסד אקדמי. אך השבוע עזר לי "כלכליסט" להגיע למסקנה.

העיתון פירסם (13.12) דיוקן של בובי גולדברג, היו"ר המיליטנטי של חבר הנאמנים, ממנו הסתבר שבמקביל למלחמתו נגד ליאורה מרידור – הוא גם "הצליח" להביא את הבנק המשפחתי לפשיטת רגל. אז מה הוא בא בטענות למרידור, שמכרה בהפסד את תיק ההשקעות של האוניברסיטה מחשש לספיגת הפסדים כבדים עוד יותר? האם גולדברג היה מקבל החלטה טובה יותר? חוץ מזה, הסתבר שהוא כבר ניהל מלחמה דומה נגד הסוכנות היהודית – מה שמעורר את השאלה האם אין לנו עסק עם לוחם סדרתי, שאולי לא בהכרח רק טובת העניין לנגד עיניו.

המסקנה העקרונית היא, שכדאי מאוד שייעשה סדר ביחסים בין המוסדות האקדמיים לבין התורמים. משום שאם התורמים מתחילים להתערב בניהול – מי לידינו יתקע שלא יבקשו להתערב גם בתכני הלימוד ובתוכניות המחקר? נכון ש"החופש האקדמי" הפך להיות ביטוי שבחסותו מתנהלים לא מעט מוסדות אקדמיים בארץ בהפקרות תקציבית וניהולית. אבל עדיין יש למושג הזה, במשמעותו המקורית, חשיבות עצומה ואין למכור אותו – אפילו לא בעד מיליוני דולרים.

הון בשלטון
עופר עיני. לפתוח הסכמים [צילום: פלאש 90]

שתי ידיעות שפירסם TheMarker ביום 14.12.09 המחישו את הבועה בה חיים המגזר הציבורי ונבחרינו/בכירינו. האחת דיברה על דרישתו הצפויה של עופר עיני לפתוח את כל הסכמי העבודה בשירות הציבורי (שם קוד לשביתות ותוספות שכר). השנייה חשפה את הטיפולים הרפואיים והלא-רפואיים שמקבלים 600 בכירים לשעבר על חשבון המדינה, כולל ויאגרה ומסאז'ים.

אתה קורא, משפשף את העיניים, צובט את עצמך ולא מאמין: זה ייתכן? עד כדי כך פשו האטימות, היוהרה והשחיתות? והתשובה היא יחידה ואחידה: כן. בשירות הציבורי לא שמעו על המשבר הכלכלי, לא סבלו ממנו וכעת רוצים תוספות. הבכירים מקבלים שכר העולה פי כמה וכמה על הממוצע במשק, פנסיות נדיבות (גם אם יש להם הכנסות עתק מעבודות פרטיות) והחזרים שאיש אחר אינו חולם עליהם.

מסתבר שהקשר בין הון לשלטון הוא לא בהכרח בין שתי קבוצות נפרדות. אפשר לעשות לא מעט הון גם בשלטון עצמו, והכל בצורה חוקית לחלוטין. וזה לא ישתנה, כל עוד בנימין נתניהו תלוי בעופר עיני וכל עוד הפוליטיקאים קובעים לעצמם את תנאי ההעסקה והפרישה. במילים פשוטות: זה לא ישתנה לעולם.

חוטפי הגופות: תגובה
[צילום: פלאש 90]

בשבוע שעבר סיפרתי כאן על זליגת המידע בנוגע לפטירתה של חמותי ותהיתי האם הוא דולף מהחברה קדישא. תגובת החברה הגיעה רק לאחר פרסום המדור, ואני סבור שתמצאו בה עניין.

"כל עובדי החברה מודעים לכך, כי אין למסור אינפורמציה כלשהי על משפחות הנפטרים לכל גורם מחוץ לחברה. מערכת ניהול הלוויות הממוחשבת של החברה 'ננעלה' על ידינו לפני מספר שנים, כך שבגמר רישום הזמנת הלוויה לא ניתן לחזור לשדה של 'קרובי נפטר'.

"השארנו שלושה מסכים בלבד, שדרכם יכולים שלושה עובדים מורשים להיכנס לשדה הקרובים, אם מתעוררת בעיה דחופה, וגם זאת רק לאחר קבלת אישור ספציפי מהסמנכ"ל. עם זאת ברור לנו, כי קיימת זליגת מידע כלשהי המועבר כפי הנראה לגורם אחד, המוכר אותו לקבלני המצבות.

"השקענו בשנים האחרונות מאמץ גדול באיתור הזליגה, הגורמת בראש ובראשונה נזק תדמיתי בל ישוער לחברה עצמה. אנו עדיין משקיעים מאמצים רבים באיתור הגורם המדליף, ואנו מקווים כי נאתרו בהקדם האפשרי".

יש דרג ויש...
[צילום: אוניברסיטת תל אביב]

ועוד מאוניברסיטת תל אביב: "כלכליסט" חשף (14.12) את תוכנית ההתייעלות של האוניברסיטה, הסובלת מגרעון שוטף של 67 מיליון שקל. שכרם של חברי הסגל הזוטר יקוצץ, יהיה פחות כסף לרכישת ספרים ופחות כסף למו"פ. ומי היחידים שלא יידרשו לוותר אפילו על אגורה? – חברי הסגל הבכיר, אלו שרבים מהם נהנים גם מהכנסות נאות מחוץ לאוניברסיטה.

הסטודנטים והמרצים הצעירים – העתיד של האקדמיה, אלו שעבורם כביכול מתנהלים כל המאבקים נגד הממשלה – הם שישלמו. הבכירים, אלו שנציגיהם מנהלים את המו"מ וגם נושאים באחריות למצבה של האוניברסיטה, ימשיכו ליהנות כאילו כלום לא קרה. גם זה כנראה במסגרת החופש האקדמי.

קבצנים במדים
[צילום: דו"צ]

השבוע התחוללה סערונת-זוטא סביב השתתפותו של גל אוחובסקי ב"שירותרום" של גלי צה"ל, לאור חילוקי דעות בדבר עמדותיו כלפי צה"ל. כרגיל אצלנו, הוויכוח היה על איש במקום על issue ועל הטפל במקום על העיקר.

העיקר הוא שאין שום הצדקה למסע השנור השנתי הזה. השנור הפך להיות חלק מה-דנ"א שלנו, והראיה – אנו מורישים אותו לילדינו וממשיכים לשלוח אותם להתדפק על דלתות ולקבץ נדבות. המטרות כמובן ראויות וחשובות, אך במאה ה-21 יש דרכים הרבה יותר יעילות ומכובדות.

כאשר העסק מגיע לחיילי צה"ל, הוא כבר משפיל מבחינה לאומית. אם מדובר בציוד שנחוץ לחיילים – ומקובל עלי (במלוא הרצינות) שטלוויזיה, וידאו ו-DVD הם ציוד נחוץ – שצה"ל יקנה אותו. אם הוא אינו נחוץ – לא צריך להפוך לקבצנים בשבילו. זה מזכיר לי שבבית הספר בו למד אחד מילדי, קבוע שלט המנציח את התרומה הנדיבה של יהדות ארה"ב לאבטחת בית הספר. כן, אפילו בשביל זה אנחנו פושטים יד.

אם לצה"ל אין תקציב לממן לחייליו את תנאי השירות ואת הפינוקים הקטנים שמגיעים להם, הנה רעיון: לסגור את גלי צה"ל. התחנה הזו מיותרת, לא משרתת את מטרתה, אנטי-דמוקרטית ובולעת עשרות מיליוני שקלים בשנה לטובת מקורבים במדים וכוכבים באזרחי. השירות הגדול ביותר שגלי צה"ל יכול לעשות לחיילים, הוא לא השירותרום אלא סגירת התחנה.

תאריך:  18/12/2009   |   עודכן:  18/12/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על גבירים ואביונים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הרשלה
18/12/09 10:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמונת ימי החנוכה מקבילים לשבעת ימי חג הסוכות והיום השמיני הוא כנגד שמחת תורה. בחג הסוכות אנחנו מארחים שבעה אורחים המכונים (בארמית) "אושפיזין" אורח ליום. האורחים הם אברהם, יצחק, יעקב, משה אהרון, יוסף, דוד. שבעה המייצגים את שבע המדות לפי הסדר; חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות.
18/12/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
עורך ישראל היום, עמוס רגב, טוען כי הצעת החוק שנועדה להגביל את שליטתו של תושב חוץ בעיתון בישראל, נועדה לשרת את האינטרסים של עורכי ידיעות אחרונות ומעריב, ארנון מוזס ועפר נמרודי. במאמר מערכת ארוך [עמ' 4-3] המתפרסם הבוקר (יום ו', 18.12.09) בעיתון, כתב רגב כי מדובר בסתימת פיות, ומנסה לגייס את דעת הקהל של קוראיו.
18/12/2009  |  עידן יוסף  |   מאמרים
זה מאוד פשוט: קראו את התנ"ך. המילים העתיקות קשות להבנה רק למראית עין. אפשר להשתמש בתנ"ך מבואר המסביר את המילים הקשות אבל אינו מכביד בפרשנות. הרעיון הוא להכיר את הטקסט המכונן שלנו כמות שהוא. נקי, בטרם הפרשנות העתיקה, המסורתית וגם זו המודרנית. תנו למילים הערֵבות להתגלגל על הלשון, על החיך, ותראו שזו תהיה תחילתה של ידידות מופלאה.
17/12/2009  |  דרור אֵידָר  |   מאמרים
ישיבות ההסדר לידתן בחטא מכיוון שהגדרתן הינה על בסיס הפלייה קשה בין המתגייסים לשירות חובה. שירות שלוש שנים בצבא מכוח חוק, הינו פגיעה קשה בחירות הפרט. פגיעה זו מוצדקת רק בגלל חשיבות שירות החובה בצה"ל לבטחון המדינה ולקיומה.
17/12/2009  |  איתן גנור  |   מאמרים
התרשמתי ממצוקתך, אדוני המפכ"ל. כל הסבר מטעמך הוא מיותר. אני מבין לליבך. מבין היטב. מתנחלי ההר מציקים לך מאוד בימים אלו, כפי שלא עשו פורעי הארץ הזאת מאז שנות ה-20 וה-30. אתה עייף ויגע. סבלנותך פוקעת. את יריות העולם התחתון בחופי תל אביב כבר הפסקת מזמן ותאונות הדרכים כבר גוועו, ובימיך אין יותר בכי, נהי ומספד. על-כן, רק המתנחלים מעיבים עליך.
17/12/2009  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
זלמן שובל
זלמן שובל
השר עמיחי שיקלי הצהיר ש"לו היה אמריקני היה בוחר בטראמפ"    לא רק שאין כל משקל להעדפתנו למועמד זה או אחר אלא שגם לו היה לה משקל, היה קשה לקבוע מסמרות
מרינה לנדאו
מרינה לנדאו
אתם סובלים מפריחה דווקא עכשיו? אתם לא לבד: אחד מכל שלושה מרגישים על בשרם את פריחות האביב הידועות לשמצה    האם ניתן למנוע אותן? ואיך מטפלים בהן?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il