|   15:07:40
  אלכס נחומסון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

מול שוקת שבורה במדיניות החוץ

לנוכח קריסת מדיניות החוץ של ישראל והתעצמות האיומים נגדה, יש צורך לטפל בשתי שאלות עיקריות. האחת: איך הגענו עד הלום (כדי להפיק לקחים כמובן והתשובה לכך תמונה בהתנהלות ובמחדלים של ראשי ממשלות ישראל); והשנייה: מה עושים עכשיו
30/03/2010  |   אלכס נחומסון   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
אובמה, נתניהו. יחסים מתוחים [פלאש 90]

ישראל 2010 בהנהגת ממשלת בנימין נתניהו עומדת בפני שוקת שבורה. יחסי החוץ קרסו. למחדל הזה סיבות שונות שרובן נובעות מהתנהלותן הקלוקלת של ממשלות ישראל בעשור האחרון. התנהלותו של נתניהו בקדנציה העכשיווית שלו מעצימה את אותם הקלקולים.חוסר היכולת ליישם החלטות,הפער בין ההבטחות לקיומן, זגזוג מבוהל מול כל תגובת נגד, שיתוק ביכולת להניע תהליכי ליבה חיוניים.

הליך השבר של השוקת החל בסדקים ראשוניים מהם התפצלו סדקים נוספים שגרמו בסיכומו של דבר להתרסקותה של השוקת.

מלחמת לבנון השנייה היוותה את הסדק הראשון. הממשל של ג'ורג' בוש הבן העניק לישראל את כל הקרדיט והמטריה המדינית כדי שנמגר את החיזבאללה. כתוצאה, חיזבאללה נשאר על המפה ומתגבש לקראת הסיבוב השני. סוריה, במעמדה כמרכיב ב"ציר הרשע", שודרגה למדינה לגיטימית שיש להתחשב באינטרסים שלה. כל זאת באמצעות גחמה של אהוד אולמרט שללא כל תכנון מוקדם הנראה לעין ביקש מהטורקים לסייע במשא-ומתן עימם להסדר שלום (החזרת הגולן).

בסיום המלחמה על ניהולה ותוצאותיה הכושלות החל הספק לכרסם אצל האמריקנים לגבי הסטאטוס של ישראל. האם ישראל היא נכס אסטרטגי או סוג של נטל שיש לחלצו מהבוץ.

מבצע עופרת ייצוקה היווה את הסדק השני. מההיבט הצבאי נוהלה המערכה במקצועיות ונחישות אך במבחן התוצאה החמאס לא ניזוק משמעותית, קרנו עלתה ואנחנו בתמורה קבלנו את דוח גולדסטון שמזנב בנו מכל פינה אפשרית, הוקעה באו"ם ומוסדותיו, צווי מעצר פוטנציאליים למנהיגנו וקציננו בארצות מפתח שונות ולאחרונה התבשרנו שממשלת בריטניה "אישרה" כי ציוד מתוצרת בריטית "כמעט בוודאות" שימש את ישראל במבצע "עופרת יצוקה" ובעקבות כך קוראים חברי פרלמנט בבריטניה לבחון את מדיניות ייצוא הנשק של הממלכה, תוך ציון מפורש כי "יש להבטיח שנשק שמיוצר בבריטניה לא ישמש את ישראל בשטחים הכבושים בעתיד" (זה לא שחסרונו של הנשק הבריטי יגרום לצה"ל לאבד מיכולותיו, זו המגמה שמשתקפת ביחסה של בריטניה כלפינו).

"עופרת יצוקה" גם פגעה קשות ביחסנו עם בת-הברית האזורית האסטרטגית - טורקיה. ארדואן נעלב קשות מכך שראש הממשלה אהוד אולמרט במהלך ביקורו באנקרה, לא עידכן אותו בתוכניות התקיפה של ישראל. כתוצאה פצח ארדואן במסע שיסוי מטובל בנאצות והכפשות שנבעו מעלבונו אך בעיקר מהאג'נדה האיסלאמית קיצונית שלו, אג'נדה שכפי הנראה ארבה להזדמנות להתפרץ ואולמרט העניק לארדואן את ההזדמנות שלו. מבחינתנו טורקיה "יוק". השפעת הצבא הטורקי הולכת ונחלשת מול כוחו של האיסלאם העולה למגינת ליבו של אטא טורק ז"ל המתהפך מן הסתם בקברו.

בחירתו של ברק אובמה לנשיא ארצות הברית היוותה את הסדק השלישי. לאובמה מדיניות משלו והוא רואה את האינטרסים של ארצו בפריזמה שונה מקודמיו לתפקיד. אובמה גיבש מדיניות שעיקרה פיוס עם האיסלאם העולמי לצורך נטרול איומים צבאיים וכלכליים על ארה"ב. אובמה רואה במצב הנפיץ במזרח התיכון איום עיקרי על שלום העולם ועל האינטרסים של ארצו. אפשר להתווכח אם הוא צודק או לא אך אין בכך טעם רב. אובמה הוא נשיאה הנוכחי של ארה"ב. ישראל נתפסת בעיני הממשל של אובמה כמו קוץ בתחת. לפעמים עוטפים את הקוץ הזה במעטה של דברי כיבושין (נכס אסטרטגי, ידיד אמת) אך כשהקוץ מכאיב משתנה גם השפה. המדיניות של אובמה גורסת כי על ישראל להניע תהליך שלום מול הרשות הפלשתינית, להפסיק את הבניה באיו"ש וחלקים מירושלים כלולים בעיניו בהגדרה זו.

את מקרה ביידן שבעת ביקורו בארץ, יצאה הכרזה על אישור התוכנית לבניית 1,600 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה יש לראות על-רקע זה. ג'ו ביידן התפוצץ, בשמו ובעיקר בשם נשיאו על ההכרזה הזו, בראותם בכך פרובוקציה מכוונת ועלבון אישי בוטה. אירוע זה השפיע במישרין על המשך ההסלמה ביחסים עם ארה"ב, ההליכה לקנוסה של נתניהו לא הנמיכה את הלהבות ולאחרונה דווחה רשת ה-BBC הבריטית כי בכיר אמריקני אמר שאם סוגיית הבניה בירושלים תעלה באו"מ, ארה"ב תיעדר מהדיון ולא תתמוך בישראל כמנהגה במקרים כאלה.

חיסולו של מבחוח בדובאי, שנתפש בעולם כמבצע של המוסד הישראלי היווה את הסדק הרביעי. החשיפה החלקית של המבצעים, השימוש בדרכונים מזויפים של ארצות ידידותיות גרמו לתגובת נגד חריפה החל מגינויים של מדינות ידידות כמו אוסטרליה וקנדה וכלה בצעדים חריפים של בריטניה שכללו את גירוש ה"דיפלומט הבכיר". הדי הפרשה מסרבים לגווע והמדינות האחרות שבדרכוניהם נעשה שימוש עוד לא אמרו את המילה האחרונה.

כל הדינאמיקה הזאת מובילה אל התרופפות הטיפול של המערב באיום המרכזי שניצב מול ישראל – הגרעין האירני.

ארה"ב מובילה את מדיניות הבלימה של המערב מול כוונותיו של אחמדינג'אד לייצר נשק גרעיני. ארה"ב גיבשה חזית הכוללת נוסף להם את האיחוד האירופי בתוספת תמיכה מסוייגת וחמקנית של רוסיה וסין.

השלב הנוכחי של מדיניות הבלימה מתבטא בניסיון לגבש הסכמה להשית סנקציות כלכליות אפקטיביות על אירן. על-פי כל הסימנים המהלך מאבד תנופה. הסיבה העיקרית היא בניגוד האינטרסים של סין ורוסיה למערב. שתי מעצמות אלו מושקעות כלכלית וצבאית באירן ומסרבות לפגוע באינטרסים של עצמן. הדברים כמובן לא נאמרים במפורש אך המעשים או נכון יותר חוסר המעשים מדברים בעד עצמם.

"Der Spiegel", הירחון הגרמני, פרסם לאחרונה באינטרנט פרטים על תוכנית אירופית להטיל סנקציות חדשות על אירן וציין, שאינן אלא "זריעת חול בעיניים". כל השחקנים המשתתפים במשחק הזה יודעים זאת. "הסנקציות שמדינות המערב מתכננות מועדות לכישלון". מי שקורא נכון את המפה האוניברסאלית, לא צריך להתפלא על כך.

הסיבה השנייה היא שחיקת המוטיבציה לסייע לישראל זאת למרות שישראל עושה מאמצים רבים להציג את האיום האירני כגלובלי ולא כבעיה ישראלית פרטית.

לנוכח קריסת מדיניות החוץ של ישראל והתעצמות האיומים נגדה, יש צורך לטפל בשתי שאלות עיקריות, האחת איך הגענו עד הלום (כדי להפיק לקחים כמובן והתשובה לכך תמונה בהתנהלות ובמחדלים של ראשי ממשלות ישראל), והשנייה מה עושים עכשיו.

כדי להציל את מה שניתן להציל צריך לגבש במהירות מדיניות כוללת שבעיקרה הסוגיות הבאות:

  • תשובה לתכתיבים של אובמה כולל כוונה ויכולת לעמוד בזה.
  • האם יש להתגמש בדרישה למשא-ומתן ללא תנאים מוקדמים עם הרשות הפלשתינית.
  • קביעה (שלא לפרסום) של קווים אדומים לשנויים טריטוריאליים.
  • הגדרה טריטוריאלית של ירושלים מעבר להכרזה על היותה בירת ישראל.
  • להגדיר מדיניות וקווים אדומים מחייבים לכל פעילות ביטחונית שתתקיים מחוץ לגבולות המדינה.

מדיניות כזאת יש לגבש במהירות ובנחישות מאחר שהזמן (בניגוד לדעתם של שרים מסוימים) פועל לרעתנו, ועד אז, ולמרות הביקורת וגם מחוסר ברירה, צריך להתלכד מאחורי ממשלתנו המקרטעת ולתמוך ציבורית בכל החלטה קשה ככל שתהיה.

תאריך:  30/03/2010   |   עודכן:  30/03/2010
אלכס נחומסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מול שוקת שבורה במדיניות החוץ
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כללית
30/03/10 23:32
 
ביבי לא שולט בנו
31/03/10 01:29
2
שלמה מאור השקעות
31/03/10 00:58
 
ראש הממשלה
31/03/10 09:15
3
למישגים על הזולת
31/03/10 01:27
4
מיכל מירושלים
31/03/10 09:02
 
מטסנוס
31/03/10 12:32
5
זיו.מכבי
31/03/10 14:08
6
נ.אילנה
31/03/10 15:54
7
נוני
1/04/10 17:03
8
צביקה. ג.
1/04/10 18:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפסח השנה עומד בסימן עלית מדרגה בפעילות ארגוני הטרור בעזה. עד לפני שבוע הסבירו לנו כל הדוברים המוסמכים כי טפטופי הקאסמים מעזה מבוצעים על-ידי ארגונים קיקיוניים או קיצוניים(כמו אל-קאעידה) אך לא על-ידי החמאס המעוניין לשמור על הרגיעה. הסברים אלו לא נראו כל-כך רציניים, שכן לכל ידוע שלחמאס יש שליטה מלאה על כל הנעשה ברצועה כפי שחיזבאללה שולט על אירועי ירי הקטיושות הספורדיים מלבנון.
30/03/2010  |  אבנר יופי  |   מאמרים
כאזרחי המדינה, מקבלים הבדואים יחס שונה מזה של אזרחיה היהודים. מאז הוסר הממשל הצבאי ב-1966, ניהלו אותם גופים שונים. מאז 1986 זו "המנהלה לקידום הבדואים" הפועלת מתוך מנהל מקרקעי ישראל. גוף אחר העוסק בשיטור הוא "הסיירת הירוקה" שהוקמה ב-1976 "כדי לשמור על קרקעות המדינה" שחלק מתפקידיה כרוך בשימוש בכוח, כולל הריסת בתים והחרמת עדרים. תחום השלטון המקומי בעיירות הועבר לידי הבדווים רק בשנת 2000, אז הותרו בחירות מקומיות.
29/03/2010  |  בתיה רודד  |   מאמרים
כל מהדורת חדשות בשבוע שעבר זיכתה אותנו בתיאורים מפורטים של כתבינו הצבאיים על "אינתיפאדה של קילשונים" סמוך למחסום חווארה, שסוכלה על-ידי חיילי צה"ל בהריגתם של שני נושאי הקילשונים. כתבות צבע מרוחות בעיתונות הכתובה סיפרו לנו בפירוט רב, כיצד עשרות מטרים מהמחסום בחווארה נגדע ניסיון התקיפה של נושאי הקילשונים. דובר צה"ל תרם את חלקו, והתקשורת קיבלה את המידע כבסיס מוצק לדיווח. מה שנותר לתקשורת הוא להיות "נאמנה לדרכה" ולהוסיף את הצבע המתאים, כדי שהקורא יקבל את המידע כדיווח עיתונאי אוטנטי ישר מהשטח.
29/03/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מספר שנים הייתי שליח של מדינת ישראל בצ'ילה. לימדתי בבית הספר של הקהילה היהודית ע"ש חיים ויצמן. מטבע הדברים שבעקבות רעידת האדמה יצרתי קשרי טלפון ואינטרנט עם ידידי בצ'ילה כדי לשאול לשלומם. לכל ידידיי שלום. אך אני מבקש לשתף את הקוראים בנושא המדובר ביותר כיום בצ'ילה, ולצערי, בכל דיווח בישראל מהמדינה המוכה הזו אין זכר לאזכור הזה, כי הוא למעשה דן בתוצאות ההרסניות של כלכלה המאבדת עצמה לדעת עקב השתעבדות מדעת להפרטה מטורפת.
29/03/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
גלעד שליט חייל שלנו שנשבה על-ידי החמאס נמק בשבי, אינו רואה אור יום, אינו זוכה לביקורים ובוודאי שלא זוכה לתנאים מפליגים מהסוג הנ"ל כבר 1372 יום.
29/03/2010  |  מיכל מנין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
ארדואן: ישראל תוקפת המקומות הקדושים בירושלים  /  יואב יצחק
בשאר אסד: ישראל כבר אינה מרתיעה  /  איציק וולף
עבדאללה: "ישראל מרוקנת את ירושלים מערבים"  /  מחלקה ראשונה
גן העדן שסופו גהינם  /  דודו אלהרר
אמירת אמת אינה שמאלנות  /  ד"ר צ'לו רוזנברג
שמשון הקירח  /  בעז העצני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il