בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
|
|
[צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
מעצמאות של גורל לעצמאות של ייעוד
|
דרוש שינוי דרסטי באופן שבו מציין הציבור את יום העצמאות ● השלב הראשון - ביטול הזיקוקים והעברת התקציב שלהם למקומות לנושאי רווחה ומהות
לפני 62 שנים עמד דוד בן-גוריון בבית דיזנגוף בתל אביב באותו יום שישי אחר-הצהריים והכריז על הקמת מדינת ישראל. "זו זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית", הקריא אז ממגילת העצמאות. הצידוק המוסרי להכרזה על העצמאות נשען על הקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל, על חזון הנביאים ועל הכיסופים של יהודים במשך דורות רבים לעלות ולשוב לארץ. טיעון נוסף שנישא אז ברמה, שנים מספר לאחר ששככה אש המשרפות באירופה, היה ההוכחה הניצחת שסיפקה השואה לצורך של היהודים במדינה ובמקלט לאומי. נדמה שעם השנים שחלפו מאז על מאורעותיהן ועל שינויי הלכי הרוח בציבור הישראלי, נזנחו כליל הטיעונים בצורך של העם היהודי להגיע לעצמאות רוחנית ומוסרית. את המקום המרכזי באתוס הציוני תפסה ההנחה שאם לא תהיה מדינת ישראל – השואה עלולה לקרות שוב. דוגמאות לתפישה זו ניתן למצוא לרוב. אם זה הביקור השבלוני של כל מנהיג בינלאומי במוזיאון יד ושם בירושלים, העובדה שעל שולחנו של ראש המוסד ניצבת התמונה המפורסמת של הילד שמרים את ידיו בכניעה בגטו ורשה או הקישור שעושה כל פוליטיקאי הנואם ביום השואה בין האסון שעבר העם היהודי לבין סכנת הגרעין האירני. מחקר שהתפרסם לאחרונה במכללה האקדמית בצפת מצא שהפרה הקדושה האחרונה שעוד נותרה קונצנזוס בקרב כל פלגי הציבור היהודי בישראל הוא יום הזכרון לשואה ולגבורה. אפילו עיתון הארץ, המתאפיין פעמים רבות בניפוץ מיתוסים יישר קו באופן שבו הוא סיקר את יום השואה לאורך 62 שנות המדינה. והדבר אומר דרשני. אמנם כל הדברים שהזכרתי לעיל נכונים לגמרי, אבל הם נשארים אך ורק ברמת הקיום הגורלי של העם היהודי. זאת בזמן שכאשר מדברים על עצמאות אמיתית, עצמאות יוצרת שאינה רק מגיבה לקורה סביבה, השיח אמור להיות על קיום ייעודי. אך כיצד נצליח להגיע אל אותו קיום ייעודי כאשר התרבות השלטת בישראל כיום היא תרבות אינסטנט רדודה? במקום שבו השירים המושמעים ביותר הם שירי פופ בעלי חריזה אינפנטילית ("אם אני ואת היינו נולדים בג'ונגל-במקום בו אין מקלדת, דבליו או שטרודל") במקום שירי משוררים, במקום שבו תלמידים אינם מכירים את קצה קצהו של התנ"ך – מה את התנ"ך, את השפה העברית, הסיכוי להעמקה במהות הקיום שלנו כאן כעם קטן מאוד.
|
דרוש שינוי משמעותי וראש רשות נועז
|
|
אז מה צריך לעשות? כמו בכל מקום שבו דרוש שינוי דרסטי – התחיל בקטן ובצעדים הצהרתיים. ניקח לדוגמה את חגיגות יום העצמאות. לא, אני לא מציע לשוב למעגלי הורה המוניים ברחובות, אלא למחשבה מעמיקה יותר כיצד יש לחגוג. בדומה לליל הסדר, חג העצמאות הראשון של העם היהודי שבו המשפטים הראשונים בהגדה מזמינים את המסכנים והרעבים לחגוג סביב השולחן הערוך, כך גם ביום העצמאות דרושה מחשבה על מעוטי היכולת והעניים. במקום שבו עובדי רווחה נאבקים על תקציבים, במקום שבו חולים במחלות סופניות נדרשים לנהל שדולה על-מנת שהתרופות שלהם ייכללו בסל הבריאות לא ייתכן לשרוף (תרתי משמע) עשרות מיליוני שקלים אם לא יותר בערב אחד על זיקוקין די-נור. נכון, יש בפיצוצים הצבעוניים הללו בשמיים מן החגיגיות, אך אין מאחוריה דבר מלבד האמירה – "אנחנו כאן" – קיום גורלי כבר אמרנו? לעומת זאת, בהצהרה שקטה המוותרת על הזיקוקים, ובהפניה של אותו תקציב לצרכי רווחה יש אמירה מוסרית-ערכית-יהודית מן המעלה הראשונה. האם בשוך הדי החגיגות השנה ועם הכניסה לשנתה ה-63 של מדינת ישראל יהיה ראש רשות מקומית שירים את הכפפה? אני בטוח שהנחשון שיעשה זאת יפלס לרבים אחריו את הדרך. דרך מוסרית, דרך של ייעוד, דרך של התחלת עצמאות אמיתית.
|
|
תאריך:
|
19/04/2010
|
|
|
עודכן:
|
19/04/2010
|
|
איציק וולף
|
מעצמאות של גורל לעצמאות של ייעוד
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
atidix
|
20/04/10 03:49
|
|
2
|
|
אייל.ב
|
20/04/10 05:34
|
|
3
|
|
דו-רון
|
20/04/10 06:09
|
|
4
|
|
חייםאל
|
20/04/10 07:53
|
|
5
|
|
אלישמע
|
20/04/10 09:26
|
|
לפני כ-20 שנה היה רק את מגדל שלום מאיר "המפורסם" הזכור לכולנו (שנוהל מקצועית ע"י חברת ניהול שהוקמה עבורו והייתה בעצם חברת הניהול הראשונה בארץ). היום צומחים עוד ועוד גורדי שחקים בכל מקום, ואיתם עוד ועוד חברות אחזקה.
|
|
|
ראש הממשלה נמנע מלנסוע לכינוס הבינלאומי בוושינגטון בעניין הגרעין, מפני שלא רצה לעלות על המוקש שטמן שם לו - ולנו - אובמה. מה טיבו של המוקש הזה?
|
|
|
רק ליהודי אסור להיכנס עם סידור תפילה להר הבית, אסור ליהודי להתפלל, אסור להשתחוות, אסור להיכנס בקבוצה גדולה מדי (מעל 6 יהודים - כמו במעלית), אסור לקבוצה אחת שתיגע ברעותה (גם לא רגל מצילה), אסור לפרסם מודעות הקוראות ליהודים לבוא להר הבית, אסור לעלות להר הבית עם גדי, אסור להניע את השפתיים כמתפלל, אסור לעשות יותר מסיבוב אחד בהר, אסור לעלות פעמיים ביום, אסור להגיד קדיש או קדושה, ואפילו מי שברך, אסור להכניס מזון ושתיה המצריכים ברכה, אסור להכניס לולב ואתרוג בסוכות, אסור להכניס מצה בפסח, אסור להכניס נרות בחנוכה, אסור ואסור.
|
|
|
התפרצות וולקנית באיסלנד, שלא נצפתה מראש, שיתקה מיידית את תנועת המטוסים בצפון אירופה. יהיו לה השלכות כלכליות חמורות על מדינות רבות, כולל ישראל. אירופה רוכשת 60% מהיצוא הישראלי, וזה נפגע קשות מההתפרצות האחרונה, וייפגע יותר מהתפרצויות נוספות. איש לא צפה, כאמור, את ההתפרצות הזו, וגם אם הייתה נצפית - לא היה מה לעשות מולה.
|
|
|
על-מנת למצוא סיבות למה השווקים הפיננסים יורדים או עולים צריך לבחון ביתר קלות את העיתונים הפיננסים והפרשנים למינהם שיודעים תמיד להסביר בדיעבד מדוע הייתה תנועת מחירים למעלה או למטה. לאחר משבר פיננסי כמו שהיה ב-2008 וזחיחות הדעת ב-2009 אוזני, עיני וראשי המשקיעים השונים קשובים ביתר שאת לנעשה סביבם. בנק פושט רגל, הר געש שמתפרץ, טיסות מבוטלות, נשיא אמריקני שמדבר על שורשי המשבר ועוד ועוד. בשורה התחתונה כולם חוששים מהבאות. חוששים באפלה שמה המשבר, שמה הירידות, שוב בפתח.
|
|
|
|
|
|
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
|
|
|
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
|
|
|
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|