|   15:07:40
  אדוארד אטלר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

עונת הציד החלה

משרדי התחבורה והגנת הסביבה קוראים לציבור להסגיר לידיהם בנות-בית נאמנות, לצורך השמדתן
20/05/2010  |   אדוארד אטלר   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
מכוניות ישנות מול שער יפו [צילום: פלאש 90]

אני מתאר לעצמי ששר התחבורה ישראל כ"ץ, כמו כל יהודי סקרן המעוניין לדעת איזו דוקטרינה פושעת עמדה מאחורי רציחתם של שישה מיליון יהודים - שלח ידו ל'מיין קאמפף' של היטלר. בספר שלו, שהפך את עמו לרוצחים ברברים, קבע מנהיג הגרמנים כי כל מה שלא שייך לגזע הארי הוא זיפת.

איך זה קשור לידידנו אהרל'ה, ששיפץ בעצמו (חרף אזהרותיי), בפתח ביתו שבהתנחלות מצפה-יאיר, את המנוע של סוזוקי סוויפט אקס-שלי, בת ה-22? אז הנה הקשר בין המאמץ האמיץ של אהרל'ה, לבין תיאוריית הגזע של הפיהרר.

אופס. אהרל'ה גומר בשעה טובה את שיפוץ המנוע, שולח לי מכתב [ראו בהמשך] מלא התלהבות מהצלחתו של המבצע השאפתני, ולמחרת מקבל מכתב רשמי ממשרד התחבורה. לא דיפלומת הצטיינות, חלילה, וגם לא התרעת נו-נו-נו. הגוף הירושלמי שמר כ"ץ עומד בראשו בסך הכול מציע לאהרל'ה שימסור את מכוניתו ל"גריטה" (הפיכת המכונית לגרוטאה), תמורת 3,000 שקלים.

אהרל'ה אינו היחיד. מכתבים כאלה ("מכוניתך נמצאה מתאימה לגריטה") נשלחים בימים אלה לכל בעלי המכוניות שיצאו מפסי הייצור לפני שנת 1990. בנוסף לאהרל'ה, ולקוראים רבים נוספים, הצעה זו שוגרה גם לחברי 'מועדון החמש', המטפחים את הענתיקות שלהם במסירות-לבב (וכפיים).

הולילנד על גלגלים?

אולם 'דאגות' אלה לשלום הציבור נראות בעיניי כמסך עשן המסתיר מאחוריו את הסיבה האמיתית, שהפובליציסט החוקר יואב יצחק צריך להתעכב עליה בחריקת בלמים. בי לפחות מתעורר החשד שמאחורי היוזמה החרוצה של משרד התחבורה לניקוי הארץ ממכוניות ותיקות עומד לובי היבואנים, המחפשים דרך למכור יותר כלי רכב חדשים וכך לשדרג עצמם, על-חשבוננו, מסתם מיליונרים, כמו שעשינו אותם כבר – למיליארדרים ששמם רשום ב'פורבס' באותיות קידוש דולר.

המדינה סולדת מהסולידיים

גם הטיעון כאילו מכוניות ישנות מהוות "סכנת נפשות" מפיץ ריח כבד של דמגוגיה. בכמה מבין מאות תאונות הדרכים הנגרמות על כבישינו, מעורבת מכונית ותיקה, אם בכלל רשומה אחת כזו בסטטיסטיקת הקטל? לפי מה שקוראים ורואים על תאונות, הן הכלים הרצחניים והן הכלים ששימשו את הקורבנות הם חדשים דווקא, כאלה המצוידים בחבילת בטיחות ניאו-שמרנית.

וכך, בכוח הפרדוקס, המדינה סוטרת דווקא לבעלי הוותיקות הסולידיים והזהירים, שאינם משתוללים איתן סתם כך, שהרי אחרי כל הטיפול וההשקעה בהן, היחס אליהן הוא כאל בנות משפחה.

זיהום זעום

מותר להתווכח עם קביעתו של משרד התחבורה בעניין זיהום האוויר, ולהזכיר שוותיקות עוברות פעמיים בשנה טסט פליטה, לפי תקנים שקבע המשרד עצמו. חוץ מזה, הוותיקות, בגלל גילן והשימוש המוגבל בהן ביחס למשפחתיות צעירות – נוסעות פי כמה פחות מהן. ייתכן שהיברידיות כמו טויוטה או הונדה, המבצעות קילומטראז' רציני, מלכלכות את האוויר יותר מאחת ותיקה אשר זזה מעט, רק כשבעליה זקוק לה באמת.

טיעונים ראויים לגריטה

במילים אחרות, הטיעונים של משרד התחבורה בדבר זיהום אוויר ובטיחותיות נמוכה, שנועדו לשכנע בעלי ותיקות להשתתף ב"תוכנית לעידוד גריטה" - יכולים לקבל אזרחות של כבוד בארץ להד"ם.

לא הגשתי אף לחי

גם אני הייתי מקבל כעת סטירת לחי כזו ממשרד התחבורה, לו הייתי אידיוט דיי כדי להביא ארצה את הונדה CRX שלי. כי קשישתי, בת 18 וקצת, נוסעת טוב יותר מכל פסאודו GT שחצנית בת-זמננו בנפחה ובגודלה, המולעטת בפלסטיקים, באלקטרוניקות ובמגדשי טורבו (לרבות פיז'ו RCZ).

סטירת לחי נוספת הייתי מקבל מפקידיו של מר כ"ץ, לו הייתי מחזיר ארצה (בעזרת בני, תושב חוזר) את אלפא ג'-טי-וי שלי מודל 1984, שלפני כארבע שנים גורשה מארץ היהודים בפקודת שלטונות המכס.

לחקות את התליינים?

כתבי החצר, שתמכו כמובן במבצע הביעור של הטרנטות, הלשינו שמשרד התחבורה הלך בעצם בעקבות הגרמנים, שתיקנו אותו חוק לגבי מכוניות מזדקנות.

ואני מבקש, אל תלכו לי בעקבות הגרמנים. אל תלמדו מהם. ואל תשאלו אותי מדוע.

שואלים את אדוארד

  • אהרון לוי, מצפה-יאיר: מה שקרה הוא שהייתי במוסך אצל יהודה בתלפיות, והוא אמר לי שצריך להחליף אטם ראש מנוע ואולי גם רינגים. התחלתי ללמוד מחוברות שדומות להיינס את העבודה, וראיתי שרינגים זה קצת גדול עליי, עם כל המדידות שצריך למדוד, רווחים על הקראנקשאפט, והחלטתי להסתפק בהחלפת אטם ראש.

  • כדי להסיר ראש מנוע, צריך לפרק את הסעפת יניקה, סעפת פליטה, טיימינג ומכסה שסתומים. קניתי סט אטמים עליון לסוויפט (כולל ראש, שסתומים, יניקה, פליטה ותרמוסטט), הסרתי הכול לפי הסדר, גירדתי את האטם הישן (אני חושב שהראש מנוע היה שמח למילוי וחריטה, אבל לא היה לי איך לקחת אותו לבאר-שבע), שייפתי והרכבתי הכול לפי הסדר חזרה.
    טיימינג עשיתי פעמיים מרוב לחץ...
    בסיכומו של פרויקט, מסתבר שאני וחבר שלי עשינו שתי פאדיחות שאני עוד צריך לתקן:
    שברתי שני ברגים בסעפת יניקה בגלל מומנט שגוי (קניתי רצ'ט מומנט).
    נשחקו כמה הברגות של הקרטר, ויש נזילת שמן קלה מלמטה.
    כשיהיה לי זמן אני אעשה הברזה לקרטר, ואפרק שוב את היניקה ואחלוץ את הגוז'ונים...
    כעת הרכב סגור ונוסע מצוין.
    פחדתי לספר לך מראש כדי שלא תבוא להרביץ לי (למרות שזה עדיין היה נחשב לך לביקור), אבל אחרי שהכול הסתדר העזתי...

  • דבורה: בספטמבר האחרון (5.9) רכשתי רכב חדש שהוצג בפני כמודל 2009, והנה היום, 5/2010, לאחר טיפול ראשוני ועם קבלת החשבונית במוסך, ראיתי שהרכב מוגדר כשנת ייצור 2008. הרכב הוא מסוג סוזוקי סוויפט. האם ייתכן שמכרו לי רכב מודל 2008 בתור מודל 2009?

  • תשובה: יצרני הרכב מדוממים את פסי הייצור בחודשי הקיץ. בתום הפגרה, כשהייצור מתחדש, מקובל לסמן את המכוניות כדגם של השנה הבאה, אף כי שנת הייצור טרם הסתיימה. אם ברישיונות הרכב שלך כתוב "שנת ייצור 2009", מחירה של סוויפט, אם תרצי למכור אותה בעתיד, יהיה בהתאם, כך שלא נגרם לך נזק כספי.

  • משפחת אורבך: אנחנו כבר קנינו רכב, אבל היינו שמחים לשמוע על יתרונותיו, חסרונותיו ודברים נוספים שחשוב לדעת על דייהטסו גראן מוב 1,500 סמ"ק. היתרון המשמעותי שמצאנו הוא המקום המרווח הבלתי נגמר של הרכב הזה. החיסרון שמצאנו: הוא מכוער למדי; למען האמת, נראה קצת כמו מפלצת.

  • תשובה: קניתם נהדר. גראן מוב היא מכונית אמינה וחסכונית, וכפי ששמתם לב, היא מציעה יחידת אירוח נדיבה ביחס לגודלה. אינני נוהג להמליץ לקנות אותה (למעט המלצה כללית "לחפש משהו מהתפריט של דייהטסו"), משום שקשה להשיגה. מי שנוסע בגראן מוב לא ממהר להיפטר ממנה. לדעתי גראן מוב דווקא מצודדת, באשר היא אימצה סגנון נוסח מיני סטיישן של פעם.

  • ארז: יש לי שתי שאלות שאינן קשורות זו לזו:

  • 1. מגיע לי מהעבודה רכב דרגה 2, עד 120 אלף שקלים. אני יכול לבחור כל רכב בכל גודל שעומד בקריטריון המחיר. היעד הוא מכונית ספורטיבית, ידנית (אפשר גם אוטומט ועדיף שלא רובוטית, יש לי ניסיון רע איתה). אני נוסע בכל יום מעל 100 ק"מ, בעיקר במישור, אבל יש גם הרים בדרך הביתה וממנו.

    2. על איזה ואן (לשבעה נוסעים) בגודל מלא אתה ממליץ? יש קיה קרניבל, סאנגיונג רודיוס, קרייזלר voyager ועוד כמה מפלצות. במי לבחור, בפרמטרים הנדרשים של נוחות נהיגה, נוחות נסיעה לנוסעים ומקום למטען?

  • תשובה: 1. פורד פיאסטה, אף כי לצערי, היא אינה משווקת בארץ בגרסה הידנית הנפלאה שלה. אופציה אחרת, יקרה יותר, היא סקודה אוקטביה 1.8 TSI. גרסת 1.2 TSI של אוקטביה עומדת אומנם בקריטריון המחיר, אך לא נענית לציפיות ספורטיביות.

  • 2. מיצובישי גרנדיס, או פורד S Max.

  • שמואל הרטמאיר: ברשותי מאזדה 2 אוטומטית שנת 2008. לאחרונה עשיתי טיפול 20 אלף ק"מ, ונאמר לי שעליי להחליף את הרפידות בשני הצדדים. האם מקובל להחליף את הרפידות לאחר מספר ק"מ זה? במוסך הומלץ להוסיף מסיר פיח שסתומים (דלק) ומונע חיכוך מסבים (שמן). האם יש צורך בשני התוספים?

  • תשובה: רק נהיגה אינטנסיבית (זינוקים תחרותיים ועצירות דרמטיות) מצדיקה החלפה של הדיסקיות בשלב מוקדם כל כך של הקילומטראז'. תוסף הדלק שהומלץ לך שימושי לנהגים מתונים, ואף מתונים מדי. בנהיגה נורמלית, כזו שאינה מתנזרת כליל מגינונים ספורטיביים ו'חוטאת' מעת לעת בטורים גבוהים – פיח אינו מצליח להתיישב על השסתומים, כך שניתן להסתדר ללא מסיר פיח. הוא הדין לגבי תוסף השמן. השמן המודרני – בין אם חצי סינתטי ובין אם סינתטי – מכיל כבר מיני תוספים, ובכללם מונע חיכוך מסבים.

  • ענת: אני מחפשת רכב מתאים לאבי. הוא בן שבעים, ועיקר השימוש הוא לנסיעות יומיות, מרחק של כעשר דקות כל כיוון באזור הררי קצת, וכן נסיעות ארוכות יותר מדי פעם. אנו מתלבטים בין סוזוקי יורו סוויפט, מאזדה דמיו, דייהטסו סיריון ושברולט אוויאו 2006. התקציב שלנו הוא 40 אלף שקלים. חשוב לנו שהוצאות הדלק והאחזקה יהיו זולות, וכן שהרכב לא יצטרך להגיע הרבה למוסך, כי אבי כבר לא צעיר בשביל זה. וכמובן, שיהיה בטיחותי. אשמח אם תתייחס גם לעניין הנוחות והמרווח בתוך האוטו. האוויאו היא מאלבר, והוצעה לנו תמורת 36 אלף שקלים. האם מחירה הנמוך הוא בגלל איזו שהיא בעיה בתפקוד הרכב, או בגלל שאינה שומרת על ערכה? אם כי לא נראה לי שאבי יוכל להחליפה בשנים הקרובות, כך שזה פחות מהותי.

  • תשובה: אינני יודע מה עברה אוויאו אצל אלבר, כך שקשה לי להעריך אם העסקה כדאית. לרשימת המועמדות שציינת הייתי מוסיף פיז'ו 306. נעים לנהוג בה, והיא גם מציעה תנאי נסיעה נוחים ומעודנים, היאים לאדם מבוגר.

  • יהודה, ירושלים: לאחרונה שמתי לב לשתי בעיות/תופעות שונות באופל קורסה 97' הידנית שלי. אנילא יודע אם הן התחילו באותו הזמן ואם הן קשורות. התופעה האחת היא שכאשר לוחצים על דוושת הדלק, במיוחד בעליות, ובמיוחד בהילוך גבוה מדי, נשמע קול שדומה לקול מוחלש של ביקוע פופקורן. הבעיה ברורה מאוד, ושומעים את הרעש ככל שלוחצים יותר על דוושת הגז. הוא נעלם עם שחרור הדוושה. התופעה השנייה היא שכאשר גולשים בירידה ארוכה בהילוך, ללא לחיצה על דוושת הדלק, יש רעידות מסוימות, וליתר דיוק נראה שהרכב בולם טיפה, משחרר, בולם טיפה ומשחרר וכן הלאה. כל זאת, כאמור, ללא לחיצה על דוושת הדלק או הברקסים. כאשר משלבים לניוטרל, הירידה חלקה. כאשר הגעתי למוסכניק, הוא טען ששתי הבעיות קשורות ונובעות מכיוון ההצתה, שאינו מדויק. הוא שיחק עם הכיוון פעם אחת, אך ללא הועיל. בפעם השנייה התופעה הראשונה אכן נעלמה, לא היו יותר רעשים, אך זה בא על חשבון חלק מכוח המנוע, כמו שהמוסכניק שלי אמר שיקרה. המוסכניק טען שאפשר להחזיק את ההצתה ולקבל חזרה את הכוח כי "הרעש לא ממש משנה". אני תוהה אם זה נכון. הצרה היא שהבעיה השנייה נותרה כשהייתה. האם לדעתך המוסכניק צודק בזה שלא חשוב אם יהיו הרעשים הנ"ל? האם יש לך כיוון אחר לבדוק את בעיית הרעידות? האם אתה מנחש שהתופעות קשורות?

  • תשובה: המנוע מצלצל משום שיחס הדחיסה בתא השריפה עלה, וזאת עקב הצטברות פיח. תוכל לבדוק את נכונותה של דיאגנוזה זו, אם תעבור לדלק 98 אוקטן: רעש ה"ביקוע" אמור לשכוך או להיעלם כליל. כדי להסיר את הפיח, המסוכן לבריאות המנוע, נסה להשתמש בתוסף גולד לייבל. יש למזוג מכל אחד של התוסף לשליש מכל דלק – ולחזור על הטיפול כמה פעמים. אם עירוי הנוזל לא יועיל, לא יהיה מנוס מפירוק ראש המנוע לצורך ניקוים של תא השריפה והשסתומים מהפיח. גם התופעה השנייה קשורה בהצטברות פיח בתא השריפה. משחקים בלתי נאותים בכיוון ההצתה עלולים לגרום תקלות מנוע, כמו גם לקצר את חייו של המאייד הקטליטי.

תגלית: אין להן כריות

משרד התחבורה, בצעד גס, טיפשי ובלתי מתחשב בעובדות, מנסה בעצם להוריד מהכביש את כל מה שלא שייך לגזע המשפחתומטיות החדשות יחסית. משרד גזעני זה מצדיק את פנייתו לציבור שיסגיר את מכוניותיו הישנות לידי המדינה, בכך שמכוניות ישנות מלכלכות את האוויר הצח, ועוד גורמות תאונות.

ייתכן שמומחיו של כ"ץ גילו שהוותיקות שלנו אינן מצוידות בכריות אוויר, ב-ABS, ב-ESP וב-ASR, ובנייתן אינה מאפשרת לנוסעים לשרוד במקרה של תאונה.

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  20/05/2010   |   עודכן:  23/07/2010
אדוארד אטלר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עונת הציד החלה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן מהדרום
20/05/10 12:55
2
אלישמע
20/05/10 23:09
3
נוחי
24/05/10 17:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דבריה הבהירים של עורכת-הדין אירית באומהורן (כמו גם דבריו של עו"ד אורי קורב) היו צריכים להדליק נורת אזהרה לגבי תפקודה של הפרקליטות מחד-גיסא ומערכת בתי-המשפט מאידך-גיסא.
19/05/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
דבר ידוע הוא ש"רוח המפקד" נושפת בעורפו של כל עורך עיתון וממנו לממונים תחתיו. לכל מו"ל יש עניינים ואינטרסים כאלה ואחרים שהוא "מבקש" להם ביטוי בעיתון שבבעלותו הפרטית לחלוטין. עיתון 'הארץ' אינו שונה, ואפילו ממוקד ומצומצם הרבה יותר, מעיתונים אחרים בישראל בכל הנוגע ל"רוח המפקד". הקו של העיתון חד וברור, העמדות גלויות והמקצועיות הפרקטית בחלוקת העיתון למספר חלקים לפי נושאים, העיצוב, העימוד, הכותרות וכותרות המשנה, התחביר העברי, הפיסוק, התמונות וכל דבר שקשור בחיצוניותו של העיתון עשויים בקפידה. לעילא ולעילא. תאווה לעיניים.
19/05/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
הנסיגה המלאה מעזה לא הספיקה להם, לאנשי השמאל בתוכנו. לא די להם במעשה העקירה המכאיב שבוצע בלמעלה מ-8,000 מתיישבים יהודיים. הם ממשיכים להצדיק עד תום את האויב. לתמוך בכל דרישותיו שאין להן סוף.
19/05/2010  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
הוויכוח האחרון בתוך תנועת הליכוד בין המחנה בראשותו של משה פייגלין לבין זה בהנהגתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו רק מעניינם של חברי מרכז המפלגה, אלא מהווה נושא שעלול להשפיע על החברה הישראלית כולה ועל תדמיתה של מדינת היהודים בעולם במידה ויגבר מחנהו של הראשון.
19/05/2010  |  אלכסנדר ס. שכטמן  |   מאמרים
מוצרי חלב מהווים חלק נכבד מהתזונה הישראלית. מאמרים רבים נכתבו בזכות ובגנות החלב. מחד החלב חשוב לצריכת הסידן וחשוב לצרוך לפחות שני מוצרי חלב ליום ומאידך החלב מזיק לעיכול ומכביד על הנשימה ולכן עדיף להימנע ממנו. אז בואו נעשה סדר ותחליטו בעצמכם.
19/05/2010  |  קרן אסולין  |   מאמרים
והמשכיל בעת ההיא יידום  /  חגית כהן
בחזרה לטבע  /  איריס בר-טל
תוכנית ההתכנסות של אהוד ברק  /  פזית רבינא
לחתור תחת ההר  /  רועי הורן
תיאטרון האבסורד  /  יעקב בר-און
להקל בענייני הגרות כמה שאפשר  /  חיים אמסלם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il