|   15:07:40
  יעקב בר-און  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

יש חיים אחרי

קצת יותר משנתיים אחרי שפרש מכס המגיש הנצחי של מבט, משיק חיים יבין ספר אוטוביוגרפי בראיון הוא מקונן על הרדידות והבינוניות של השידור הטלוויזיוני בארץ. במקביל, הוא מודה כי אפשר לתפוס אותו מדי פעם צופה בהישרדות
03/06/2010  |   יעקב בר-און   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
חיים יבין. זוכר הכל, כולל תמונות מלפני עשרות שנים

תסלח לי על שאני משוויץ בענוותי, בבחינת פה גר הצנוע הידוע, אבל אני מספיק מבוגר ומספיק מנוסה כדי שאוכל לצחוק מעצמי ובוודאי ובוודאי לבקר את עצמי.

"יש לפעמים שאני נתקף דיכאון מול מה שקורה במדיום שלנו. אומנם אני מצדיע לתרומת הרשתות המסחריות לטלוויזיה בישראל בכל תחומי היצירה, אבל חבל שיש כל-כך הרבה תוכניות ירודות בהשוואה לתוכניות-איכות שנער יספרם" - כה אמר "מר טלוויזיה", חיים יבין, במעמד קבלת תואר דוקטור לשם כבוד באוניברסיטת בן-גוריון, לפני חצי שנה, ככתוב בספרו "עובר מסך", שהופיע בימים אלה בהוצאת "ידיעות ספרים". עד כדי כך? - אני תוהה.

"כן, עד כדי כך!" יבין חוזר על הדברים. "זאת אמירה אפילו די מדויקת אם כי קצת כוללנית. למעשה, לא הכל רע. הערוצים המסחריים, כולל הכבלים, נתנו לתעשיית הטלוויזיה דחף גדול מאוד. הם קידמו הן את הדרמה, הן את הקומדיה, הן את הסאטירה, הן את הדוקומנטציה, הן את החדשות, בקיצור את כל התעשיה ולא רק בתכנים, אלא גם בטכניקה. אם יש היום פריחה בקולנוע, היא באה בעקבות מה שקרה בערוצים המסחריים. מצד שני, רוב החומר שמשדרים בטלוויזיה לצערי הוא חומר שבמקרה הטוב הוא בינוני ודי סתמי שלעתים קרובות מזכיר שטיפת-מוח, שלא לדבר על הפרסומות. זהו גשם שוטף של דברים שלא מעט מהם בעצם דברי-הבל".

כשאתה מתאר את "הישרדות" ואת "המירוץ למיליון" כתוכניות-ריאליטי נמוכות מצח ועתירות שרירים, ברצונך לטעון שאינך צופה בהן ובשכמותן?

"מעולם לא טענתי כך. אם לא הייתי צופה באותן תוכניות, לא הייתי כותב מה שכתבתי. מבחינה הפקתית מדובר כאן בהישגים, אבל מבחינת התכנים, אני לא חושב שצריך להראות איך אוכלים ראש של כבש בתחרות, או את כל האינטריגות של 'האח הגדול' . גם אם זה מושך צופים, מדובר בסך-הכל במציצנות".

והעונה החדשה של "הישרדות"?

"כנראה, אראה קטעים עד שזה יתחיל לשעמם אותי. כמה זמן אפשר לראות אנשים זוחלים בבוץ? בסיכומו של דבר אני, אדם ככל האדם, לא פטור מלראות את הדברים האלה".

מה שורש הרע בטלוויזיה המסחרית?

"הדבר נורא פשוט. במדיום הזה בעולם קפיטליסטי שבו אנחנו חיים התחרות בין הטאלנטים מורידה את הרמה. שם המשחק הוא רייטינג. כדי להשיג אותו, מורידים את הרמה, אלא אם כן יש מראש נכונות לוותר על רבים מהצופים. אם בעבר נאבקנו נגד המעורבות הפוליטית בטלוויזיה, שעדיין קיימת אם כי בצורה מתוחכמת, היום התחרות המסחרית, שיש לה מטרה אחת וזה לעשות כסף - פוגעת. הנכונות להוריד את הרף כדי להכות את היריב מבחינת אחוזי הצפייה ניכרת".

מועצת הרשות השנייה ממלאת את תפקידה בפיקוח על הרשתות המסחריות?

"חלקית. למועצת הרשות השנייה אין שיניים. יש פה מעגל קסמים. למעשה, הרשות נמצאת באותו מחנה שבו נמצאים הזכיינים. כולם מעוניינים שהעסק יצליח, ובצדק. אבל ככל שאומרים שהעיתונות היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, נראה שיש להפקיד איזשהו כלב-שמירה על כמות הכסף שהולכת ליצירה בטלוויזיה המסחרית. לא סתם זעקו ארגוני היוצרים למיניהם. אם מוציאים מיליון שקל על 'הישרדות', לא היה עדיף להשקיע בדרמה טובה או בדוקומנטציה טובה? אומנם צריך לבדר. הבידור הוא החמצן של הערוץ המסחרי ושל המדיום. אבל מישהו צריך לפקח שלא תהיה פה השתוללות. אם לא כן, נגיע לבלגן טוטאלי בערוצים המסחריים".

ואז מה?

"יש צורך ברגולטור שישגיח שלא כל אחד יעשה כטוב בעיניו. אם לא כן, נגיע למצב שקיים באי אלה מדינות בעולם, בוודאי איטליה, שם כל אחד עושה מה שהוא רוצה. אם ננסה לחקות אותם, נגיע מהר מאוד ללגיטימציה אפילו של תוכניות פורנוגרפיות".

באופן לא מפתיע התייחסת בנאום באוניברסיטת הנגב גם לערוץ הציבורי שבו צמחת. כשאמרת שם "לבי כואב על מה שקורה בערוץ הראשון", עד כמה זה באמת כואב לך שנתיים ורבע לאחר שנפרדת מהמסך במילים "ערב טוב, סיימנו"?

"באופן אישי אני לא מפסיד על זה שינה, אבל יש לי תסכול על שהערוץ הזה, שהיה לי חלק מסוים בו, לא מצליח עם רפורמות, בלי רפורמות, לצאת מהבוץ. לדעתי, שורש הרע הוא שמה שלא יהיה, הפוליטיקאים בסופו של דבר מנהלים את הערוץ הציבורי. גם אם תהיה רפורמה, אני לא מאמין שהפוליטיקאים ירפו אי פעם מהשליטה בערוץ 1, למרות שכיום הוא כבר לא מהבולטים בערוצים וערוץ הבית הוא בעצם ערוץ 2. לא משנה באיזו מפלגה מדובר, כולם רוצים לבחוש בקלחת.

"צא וראה מה קורה שם. ראש הממשלה נתניהו מינה את יולי אדלשטיין הן כשר ההסברה והן כשר הממונה על רשות השידור, דבר שכלעצמו מגוחך עד להדהים. ניחא, אדלשטיין דווקא אדם נחמד, אין לי טענות כלפיו וכנראה הוא גם חרוץ מאוד. כשאדלשטיין החזיר את המפתחות, לאחר שלא התקבלו הצעותיו, ביבי לא נחה דעתו עד שמינה את עצמו כשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור. חוקקו אותו על בסיס מה שהולך בבי-בי-סי. אבל מה לעשות שאנחנו לא הבי-בי-סי, גם לא בריטים אלא יהודים שמתרוצצים אחד עם השני. אם ישאלו אותי, עדיין אפשר לשנות אם האנשים אכן יחשבו על השידור ולא על עצמם ובלי פוליטיקות.

"אני חייב להתייחס גם לאלה הטוענים שלא צריך שידור ציבורי. וחינוך-חובה כן צריך? איזה מין שטויות אלה?! הרי אנחנו חיים במדינה שבה שום דבר לא מובטח ולמעשה אנחנו חברה בהתהוות, שבה כל אחד מושך את השמיכה לכיוון שלו. לכן, צריך שידור מרכזי חזק וציבורי, כשם שיש צורך בחינוך מרכזי ולא כפי שכעת החרדים נמנעים מללמד את לימודי הליבה".

לאחר כל העיטורים שבהם עוטרת, עם פרס ישראל כגולת הכותרת, מדוע כתבת את ספרך?

"כתבתי את הספר מפני שלא הייתה לי ברירה. הוא ישב בתוכי והייתי חייב להוציא אותו. כשסיימתי לפני המון שנים את תפקידי כמנהל החדשות, פגש אותי המו'ל אהד זמורה על מדרגות בית סוקולוב. בעקבות מאמר שפרסמתי נגד הנסיונות לשלול את חופש הביטוי מאיתנו, ברשות השידור, הוא הציע שאפרסם ספר בהוצאה שלו. מאז זה לא יצא לי מהראש. כתבתי, התייאשתי וכתבתי. הספר נכתב בהתפרצויות כאלה".

רצית להשאיר אחריך את גרסך להתרחשויות בטלוויזיה?

"במידה מסוימת כן. רציתי שהגרסה שלי תיזכר. מהתגובות הראשונות שקיבלתי עולה התפעלות לגבי הזיכרון שלי והדיוק בפרטים. 'זה ספר היסטורי', אפילו אמר לי עוזי פלד. ואולי זה לא במקרה. עבדתי בטלוויזיה לא מפני שחיפשתי ג'וב אלא כי זה יקד בדמי, סליחה על הביטוי. את רוב חיי הקרבתי למען העניין הזה עד שאני זוכר הכל, כולל תמונות מלפני עשרות שנים, כאילו התרחשו אתמול".

זה לא רק הזיכרון, אלא קסום בעיניי ההומור שאתה מפגין בספר, הרבה פעמים על חשבון עצמך, כולל חשיפת חולשות שלך. לא חששת מכך?

"האמת היא שפה ושם חלפו לי מחשבות כאלה, אבל או שאתה כותב את הספר או שלא. הגיע הזמן לעשות חשבון-נפש. תסלח לי על שאני משוויץ בענוותי, בבחינת פה גר הצנוע הידוע, אבל אני מספיק מבוגר ומספיק מנוסה כדי שאוכל לצחוק מעצמי ובוודאי ובוודאי לבקר את עצמי. עשינו המון שגיאות. חטאנו בהרבה היבריס, יומרות וגאווה. כולנו, כולל הגנרלים של ערב מלחמת יום הכיפורים שאמרו 'אנחנו הצבא הטוב בעולם ומי המצרים האלה'. זאת אחת ממטרות הספר. אינני מכה על החזה של אף אחד מלבד החזה שלי".

לא רק חולשות, אלא גם סיכונים. מכירים אותך מכס מגיש החדשות באולפן הממוזג, אבל מהספר עולה חיים יבין אחר. זה שבלי לעשות חשבון נקלע לאש בג'נין במלחמת ששת הימים; זה שהצית בהיסח הדעת את מלחמת ההתשה בתעלה וזה שסיכן את עצמו תוך כדי הכנת סרט תיעודי בלבנון. לא הגזמת, חיים? הרי יש לך אישה וארבעה ילדים!

(צוחק) "שמע, אני לא צ'ה גווארה. בטח לא גיבור גדול ואמיץ במיוחד. בין אם נקלעתי לקרב על גדות התעלה או שהייתי בסרייבו או שנסעתי ללבנון אם לשים את היד על הלב, הלכתי לאן שהמצלמה הוליכה אותי. לא אשכח את הכניסה שלנו ללבנון בתקופה שבה סיכנו אותנו מטעני הצד. נסענו במרצדסים, לבושי שכפ'ץ ומול עינינו נגלה נוף של גן עדן ותוך כדי כך שאלתי את עצמי 'מה אתה צריך את זה? הרי בכל רגע עלול להתפוצץ איזה מטען-צד ולהעיף אותך לכל הרוחות!' למרות זאת לא הצלחתי לפחוד. עד כדי כך הייתי לכוד במשימה".

כזה הוא חיים יבין, 78, היינץ קלוגר במקור, שהכל כמו קרה במקרה לו, יקה במוצאו, המעיד על עצמו שמצד שני הוא היה ונשאר "סברה משולח ופרוע". נראה לו שאלמלא אותה הקלטת-אקראי ברשם-קול מגושם שנחשף במסיבה, אולי היה היום סופר, כפי שחלם להיות, עיתונאי, או שמא מורה. וייתכן שלא היה מגיע לאן שהגיע אלמלא נמאסו לו לילה אחד הזוועות שלהן היה עד כחובש תורן בתחנת מגן דוד אדום בירושלים, מה שהביאו להציע את עצמו לרדיו".

באותה מקריות נהיה מגיש החדשות של המדינה. תור אימתני התנחשל במבחני המסך למגיש בטלוויזיה שבחיתוליה, עד שיבין, עוזרו המתוסכל של המנהל הראשון של הערוץ הראשון, פרופ' אליהוא כץ, עבר שם כמו במקרה, נקרא להיבחן והתגלה ככוכב. "זאת הענווה שכמעט בלמה אותי", הוא שח. "לא היה מזיק שאותה תכונת הצנע לכת הייתה שורה על כמה ממנהיגינו, כמו נתניהו וברק. למה, מה קרה אם בחרו אותם לכנסת? ההיבריס אוכל אצלנו כל חלקה טובה. כל השוויץ הזה מגוחך וחסר טעם. אבל למען ההגינות והאמת אודה שפעם גם אני הייתי ככה. חשבתי, הופעתי בטלוויזיה, אואה, מי כמוני! אבל זה עבר לי..."

אפשר להיגמל מהמסך?

"עובדה, אבל קורה שפונים אלי עם 'מר יבין, אני רואה אותך ערב-ערב על המסך'. לא, אין לי כוונה לחזור גם אם הסכמתי להחליף פעם את ירון לונדון בערוץ 10. כולם יכולים להירגע. אני לא מאיים על-אף אחד, מה גם שאני עסוק כעת בהכנת סדרה מאוד יומרנית וקשה של שלושה סרטים על צה'ל ועל התפיסה הביטחונית שלנו ל'רשת' בערוץ 2".

כמעט לבסוף, אתה כותב: "לאורך דרכי הארוכה במקצוע, גם כמובן כצופה, נעצרתי לא פעם לשאול בשביל מה אני מבזבז את כל כוחותי ואת חיי על אותה קופסת-שוטים". כך תאמר על הטלוויזיה שמפרנסת אותך כל השנים?

"זהו ביטוי שהאנגלים משתמשים בו בלעג מסוים. מי שמנסה לקדש את הקופסה הזאת כקופסת-צדיקים, או חכמים, חוטא לאמת. כפי שרמזתי קודם, בקופסה הזאת יש בה גם דברים טובים לאנושות ולציבור בארץ. לשאלתך - לא פעם עלתה אצלי השאלה הזאת, למי אני עמל, מה גם שמול מה שרואים בטלוויזיה עולה השאלה אם לא היה מוטב לעשות משהו יותר מועיל ויותר ערכי. אבל זאת הבלחה פילוסופית שעוברת כהרף עין..."

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  03/06/2010   |   עודכן:  03/06/2010
יעקב בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש חיים אחרי
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
medium
3/06/10 21:40
 
אל בז
4/06/10 07:38
2
יוא"ב
3/06/10 22:05
3
אליהו חיים
3/06/10 22:50
4
ישע
3/06/10 23:18
5
זכרוני
3/06/10 23:29
6
ביג דיל
4/06/10 00:03
7
אמנון לביא-לוי
4/06/10 05:28
8
יהושע קוצינסקי
4/06/10 06:50
9
אבקסיס
4/06/10 13:21
10
גיזמו בון
4/06/10 14:10
11
צא לנו כבר מהחיים
4/06/10 14:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזהרה לקוראים: במאמר השבוע לא יהיו רעיונות חדשים במיוחד. אבל הנושא שלו מסתבר כאקטואלי יותר מתמיד, והרוצה יאמר שאין מקריות בכך שדווקא השבוע - הנושא של דיבת הארץ כל כך אקטואלי.
03/06/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אני מתבייש להיות אזרת של מדינה חסרת-כבוד. מעולם לא שמעתי על מדינות המוגדרות מדינות ידידותיות המעורבות עד צוואר בפעילות נגד מדינה ידידותית. איפה נשמע עוד שמדינה תחבור לארגון טרור אשר היא עצמה הגדירה אותו שכזה ותשלח במשותף איתו אזרחים שלה בעידודה ובתמיכתה לפעילות נגד מדינה ידידותית? טורקיה עשתה זאת, אירלנד עושה זאת כעת...
03/06/2010  |  זאב גולדשטיין  |   מאמרים
חתימת ההסכם (17.5) להעברת אורניום בין אירן, טורקיה וברזיל, התקבלה בהתנגדות גורפת של חברות מועצת הביטחון ועוררה תסיסה בינלאומית חדשה. כבר למחרת החתימה, חתמו החברות הקבועות במועצת הביטחון, הפעם לרבות רוסיה וסין, המופתעות מהתפתחות זו, על הצעת החלטה להטלת הסנקציות על אירן ומאז הן פועלות לבלימת היוזמה הטורקית-ברזילאית. אירן, שהופתעה אף היא ממהירות ועוצמת התגובה השיבה בהתלהמות אופיינית, בעיקר כלפי רוסיה. במציאות זו, החדשה עבורה, ניצבת רוסיה בפני שני אתגרים: מאמץ ליישר את ההדורים מול אירן, מזה, ומול היוזמה הטורקית-ברזילאית, המבשרת על מהפך בלתי-רצוי עבורה במערכת הבינלאומית, מזה.
03/06/2010  |  צבי מגן  |   מאמרים
נוכח אירועי המשט אי-אפשר לשתוק, אבל גם אי-אפשר להצטרף למקהלת הפוליטיקלי-קורקט. על ממשלת ישראל נאמר כבר כל מה שיש לומר. אבל איך בונים אלטרנטיבה? וממה חייבים להימנע כשרוצים באמת לבנות אלטרנטיבה?
03/06/2010  |  נעמי טלטש  |   מאמרים
בארי קרייטון (1939) המחזאי עטור הפרסים כתב את "אהבה זה לא הכל" כדי לבדר את הקהל האוסטרלי שלו. כי הם, כמו רוב הצופים בעולם, מעדיפים קומדיות על דרמות. ומה יותר טוב היום - במקום להתדכדך מהתקפות הצביעות האנטישמית, שקיבלה לגיטימציה להתפרץ בכל המדיות - מאשר לצפות בקומדיה עם שני שחקנים שהם פנומנים בכל התחומים, כמו מיה דגן וליאור אשכנזי? הצחוק יפה לבריאות, והפינג פונג המילולי בין שני בני זוג שהתגרשו, אך לא יכולים להתנתק - שתורגם בכשרון ועוקצנות על-ידי שלומי מוסקוביץ', ובויים בידי רוני פינקוביץ' בקצב, מענגים את הצופים, היוצאים במצב רוח טוב מההצגה.
03/06/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il