|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

האם תחלט ישראל את ספינת "מאווי מרמרה"?

עד כה לא הגיש ארגון IHH דרישה להשבת הספינה, העוגנת במפרץ חיפה. על-פי ההערכות, חוששים בארגון מבדיקה מעמיקה של מקורות המימון של הארגון ומחקירת קשריו הפוליטיים עם ראש ממשלת טורקיה ארדואן
14/06/2010  |   פזית רבינא   |   מאמרים   |   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות   |   תגובות
המאווי מרמרה [צילום: פלאש 90]

אם תהיתם מה עלה בינתיים בגורלה של ספינת 'מאווי מרמרה', הרי שהיא כבר אינה עוגנת בנמל אשדוד. מדובר צה"ל נמסר כי "הספינה הועברה לנמל חיפה והיא מוחזקת כעת על-ידי כוחות צה"ל מכוח דיני העימות המזוין עד להכרעת הדרג המדיני בעניינה". הגם שלא ידוע מה שווייה המדויק של הספינה, מדובר בוודאי בכמה מיליוני דולרים, וגם לאלו יש משמעות בקרב התקשורתי-אסטרטגי הניטש בין ישראל לטורקיה. אחד הנושאים שנבדקים כרגע הוא אופן מימון רכישת הספינה בידי ארגון IHH, והאם יש לו קשר ישיר או עקיף לממשלת טורקיה או לראש הממשלה ארדואן.

רמז ראשוני לגבי דרכי מימון הרכישה נמצא בקובצי מחשב שהחרימו כוחות הביטחון בחיפוש על גבי הספינה. מקבצים אלו עולה כי הספינה נרכשה בידי ארגון IHH מחברת Istanbul Deniz Otobusleri, השייכת לעיריית איסטנבול ומספקת שירותי תעבורה ימית. עד כה לא הגיש IHH דרישה להשבת הספינה. מדובר בסוגיה טעונה במיוחד, שעלולה להפנות זרקור לעבר מקורות המימון של הארגון ולקשריו הפוליטיים עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן.

מנתונים שפרסם בשבוע שעבר מרכז המידע למודיעין וטרור בעקבות חקירת פעילים שהיו על הספינה (ביניהם גם ראש IHH, בולנט אילדרים), עולה תמונה פוליטית שצריכה להטריד לא רק את ישראל. לפי הפרסום, בסיס הכוח של ראש הממשלה ארדואן בנוי מפעילים של IHH, וללא עזרתם הוא לא יכול היה להיבחר לראש ממשלה.

אחת השאלות היותר מעניינות העולה בהקשר לספינה היא האם ניתן לחלט אותה ולהשתמש בכספים למימון פיצויים עבור קרבנות חמאס, ובכלל זה תושבי שדרות. עיריית שדרות היא לצורך העניין תובעת פוטנציאלית.

לדברי עורכת הדין ניצנה דרשן-לייטנר, כרגע עומדת על שולחן הממשלה הצעת חוק לאיסור מימון טרור, הנמצאת בשלבי דיון סופיים במשרד המשפטים. ההצעה מעניקה לרשויות סמכויות לחלט סחורות, כספים או כל דבר אחר שנועד לסייע במימון טרור. מאווי מרמרה נכנסת לקטגוריה הזאת. אילו הייתה ההצעה בגדר חוק, הייתה לממשלת ישראל סמכות לחלט את הספינה. אך לא אלמן ישראל, ויש למדינה אפשרות לעשות שימוש בדין הפלילי כדי לחלט את הספינה על בסיס מעשים פליליים שנעשו על סיפונה, בהם תקיפת חיילי צה"ל וניסיון לרצח.

בינתיים פנה ארגון זכויות האדם 'שורת הדין' לתובע הכללי של ארה"ב בדרישה לחקור את אופן מימון המשט לעזה, לאחר שעולים חשדות כי המימון בוצע על אדמת ארצות הברית על-ידי 'התנועה לשחרור עזה', Free Gaza Movement, תוך הפרת חוק הניטרליות האמריקני ותוך ביצוע מעשים הנחשבים להלבנת הון. במכתב לרשויות האמריקניות טוענת עורכת הדין דרשן-לייטנר כי מטרת המשט לעזה - שבירת הסגר על עזה והעברת כלי נשק וסחורות לחמאס - היא פעילות צבאית נגד מדינה ידידותית של ארצות הברית, וכי מימון המשט מהווה הפרה של חוק הניטרליות האמריקני, הקובע ש"כל מי שמספק ו/או מכין את הקרקע או מגייס כסף או משתף פעולה בכל מבצע או יוזמה בעלי אופי צבאי או ימי העתידים לצאת לפועל נגד מדינה, התיישבות, מחוז או עם, שעמם מקיימת ממשלת ארה"ב יחסי שלום, ייקנס תחת תקנה זו ו/או ייכלא לתקופה של לא יותר משלוש שנים".

זאת ועוד. לתנועה לשחרור עזה, מוסיפה עורכת הדין דרשן-לייטנר, אין כל מעמד משפטי בארה"ב ועל כן אין לה אפשרות לתת קבלות לצורכי מס הכנסה בארה"ב בעבור תרומות לתנועה. אף על-פי כן, התנועה קראה לתומכיה באמצעות אתר האינטרנט שלה 'freegaza' לתרום כספים למשט ולתמוך בפעילות הארגון באמצעות העברת כספים ל'קרן האמריקנית לחינוך'. באתר הוסבר כי לקרן יש פטור ממס, והיא הסכימה "בנדיבותה" לנפק קבלות בגין התרומות, ולתעל את הכספים לתנועה לשחרור עזה. לפיכך מתבקש התובע הכללי לנקוט את כל האמצעים על-מנת לחקור את פעילותן הבלתי חוקית של התנועה לשחרור עזה ושל הקרן האמריקנית לחינוך.

חרם על ההתנחלויות, ועל סילבן שלום
סילבן שלום. גם הוא במוחרמים [צילום: AP]

תגיד, שאלתי את יו"ר התאחדות התעשיינים הפלשתינית, מהדי אל-מסרי, זה נכון שאתם מחרימים את הליכוד? "בינינו", ענה אל-מסרי, "כן. אבל אנחנו כאילו לא"

שר הכלכלה הפלשתיני, ד"ר חסן אבו-ליבדה, השתתף בשבוע שעבר בכינוס שארגן מרכז פרס לשלום בשיתוף עם קרן פרידריך אברט ואוניברסיטת תל אביב, שאירחה את הכנס. הנושא היה סופר-אקטואלי: החרם הפלשתיני על מוצרים ישראלים שיוצרו בהתנחלויות. החרם הסעיר לא מעט ישראלים, שצפו במהלך המתוקשר של ראש הממשלה הפלשתיני שורף מוצרים ישראלים.

"החרם", אמר אבו-ליבדה, "הוא לא נגד הכלכלה הישראלית אלא נגד ההתנחלויות. מוצרי ההתנחלויות מבוססים על גזל המשאבים הפלשתינים, הקרקעות והמים שלנו. אנחנו מתחרים עם אנשי עסקים מההתנחלויות, וזו תחרות בלתי הוגנת שהורסת את הכלכלה הפלשתינית. אנחנו בעד שיתוף פעולה כלכלי עם ישראל. אם מפעלי ההתנחלויות יעברו לשטח ישראל, מוצריהם יתקבלו בשווקים הפלשתינים".

העניין הוא שמלבד החרם על מוצרי ההתנחלויות, ראש הממשלה ברש"פ סלאם פיאד מנהל גם חרם מתוחכם מאוד נגד הליכוד. אומנם יש ממשלה בישראל, ויש גם שר לשיתוף פעולה אזורי, אבל איתו מעדיפים הפלשתינים לתקשר דרך שליח הקוורטט טוני בלייר או דרך השליח מיטשל. מבחינתם, הפלשתינים צודקים. למה להיפגש אם יעיל יותר לייצר לחץ על ממשלת ישראל באמצעות מתווכים.

"מה פתאום, זה ממש לא נכון", מגיב רון פונדק, מנכ"ל מרכז פרס לשלום. לפני שנה הזמנו את סילבן שלום לכנס. פונדק צודק. רק מה - הפלשתינים לא באו. השנה הבינו בצד הישראלי את הרמז והזמינו את ברוורמן. התופעה הזאת חוזרת על עצמה. גם בסעודת הגאלה השנתית של לשכת המסחר ישראל-פלשתין שהתקיימה השבוע חזר הסיפור על עצמו. כדי לא להסתכן בחרם פלשתיני על הליכוד הזמינה המארחת, קרן פורטלנד, את איש מפלגת העבודה, השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן.

פרופ' ברוורמן הוא כלכלן בינלאומי מבריק, אולם לעובדה זו אין שום קשר לכך שהוא תחליף נוח לשרי הליכוד המוקצים מבחינת הפלשתינים. גם לקרן פורטלנד, שמעורבת בסדרה ארוכה של פרויקטים פלשתינים כולל העיר החדשה רוואבי, נוח מאוד עם מראית העין הזאת. השאלה היא אם נכון לשתף פעולה עם החרם.

ברוורמן כנראה מעדיף להתעלם מהיותו סוג של תחליף. כליא ברק. "תשמע", ענה לאבו-ליבדה, "החרם שאתם מטילים על מוצרים מההתנחלויות סותר את כללי הסחר הבינלאומי. אני לא מבין כיצד הפלשתינים שרוצים להתקבל לארגון הסחר הבינלאומי, ה-WTO, ומבקשים את תמיכת ישראל במהלך, נוקטים בו-זמנית חרם כלפי מוצרי ההתנחלויות. זה לא הולך יחד. יש לי חשש כבד שיוזמי החרם יאבדו שליטה וייווצר חרם כולל על מוצרים ישראלים, כולל קריאה לאזרחי ישראל הערבים לתמוך בו".

האמת היא שמי שיסבול מהחרם הוא לא מדינת ישראל. החרם הפלשתיני זניח. התעשיינים בהתנחלויות יגישו לממשלה בקשה להגדלת מכסת העובדים הזרים ובזה פחות או יותר ייגמר הסיפור. השאלה האנושית והמוסרית שעולה היא מה יעלה בגורלם של אלפי הפועלים הפלשתינים שעובדים בהתנחלויות ועומדים לאבד את מקור פרנסתם בעקבות החרם.

"אנחנו מתנגדים לכל צורה של חרם", אמרה אביטל שפירא, אחראית קשרי חוץ בהסתדרות, שישבה לצדו של שר הכלכלה הפלשתיני. "22 אלף עובדים הולכים להיות מפוטרים בהתנחלויות, וההסתדרות תגן עליהם ללא קשר לטריטוריה שבה הם עובדים. הפלשתיני העובד בהתנחלויות עושה זאת לא כדי לבנות את ההתנחלויות אלא כדי לפרנס את משפחתו. כל עוד אין פתרון מדיני יש לנו חובה מוסרית להגן על העובדים".

לשר הפלשתיני יש פתרון - שממשלת ישראל תדאג להם. "יש לנו כוח אדם מיומן", אמר אבו-ליבדה. "150 אלף פלשתינים כבר עבדו בעבר במשק הישראלי בבנייה, בשירותים ובתעשיה. לא יהיה קשה למצוא לאותם 22 אלף עובדים בהתנחלויות עבודה חלופית בישראל".

אם אתם שואלים את עצמכם אם מישהו אמר משהו לאבו-ליבדה בתגובה - התשובה היא נאדה, כלום, גורנישט. בסוף כולם לחצו ידיים בצורה מאוד תרבותית, ונפרדו לשלום. כלומר, עד לגאלה דינר של יום חמישי.

היחיד שאמר את האמת בחגיגת הצביעות הכלכלית הזאת היה יו"ר התאחדות התעשיינים הפלשתינית, מהדי אל-מסרי, שישב לצדו של אבו-ליבדה.

תגיד, שאלתי אותו בתום הכנס, זה נכון שאתם מחרימים את הליכוד?

"תראי", השיב אל-מסרי, ג'נטלמן בעל גינונים, "אני בעצמי, לא אכפת לי להיפגש ברמה העסקית עם כל אחד. אבל, יעני, אני לא עושה מה שאצלנו הממשלה לא רוצה".

אז אתם מחרימים את סילבן?

אל-מסרי משך באי נוחות בכתפיו.

כן או לא?

"בינינו", ענה אל-מסרי, "כן. אבל אנחנו כאילו לא".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  14/06/2010   |   עודכן:  14/06/2010
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם תחלט ישראל את ספינת "מאווי מרמרה"?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שישקו
14/06/10 03:57
2
יהודי1
14/06/10 08:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא קל לשרטט קווים לדמותו של הרב מרדכי אליהו שהלך לעולמו. נדמה שבמקרה זה הקלישאה נכונה, ו"לכל אחד הרב אליהו שלו". רבנים שספדו לו סיפרו על בקיאותו בהלכה, על חריפותו וידענותו. קצינים בכירים סיפרו על היחס המיוחד שהעניק להם כאנשי צבא ועל האומץ שבו הנחה אותם בפעולות עלומות וסבוכות. אנשים רבים סיפרו סיפורי מופתים על חולים שנתרפאו ועל עקרות שנפקדו לאחר ששמעו לעצתו או זכו לברכתו. ועדי המתיישבים של שומרון ובנימין הודיעו כי הם אבלים מרה על הסתלקותו של "עמוד האש שהלך לפני מחנה המתיישבים, עודד אותם בשעותיהם הקשות ופעל לעזרתם". ראש הממשלה פרסם הודעת אבל שבה הוא מצר על מותו של "מנהיג רוחני ראשון במעלה".
14/06/2010  |  אבישי עברי  |   מאמרים
באמצע הראיון מצלצל הטלפון. פרופ' רות לפידות ניגשת למכשיר לאטה, כאילו ידעה מי המתקשר ובאיזה נושא. על הקו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים בינלאומיים: שר המשפטים מבקש ממך בשם הממשלה לכהן כחברה בוועדת הבדיקה לחקירת המשט. לאחר שיחה ארוכה היא שבה לראיון. "סירבתי", היא מבשרת לי. זה איננו הטלפון הראשון. לפני שהגעתי לדירתה שבבניין הצמוד למשכנו של ראש הממשלה בילתה דקות ארוכות בשיחות דומות. "הם ניסו ללחוץ, אבל הבהרתי להם שמסיבות בריאותיות אני נאלצת לדחות את ההצעה המכובדת".
14/06/2010  |  מיכאל טוכפלד  |   מאמרים
כל הסימנים לימדו שעל ספינת הטרור 'מרמרה' מצטופפים שונאי ישראל ולא שוחרי שלום. שיש ביניהם טרוריסטים מדופלמים כמו קאפוצ'י שגורש מישראל על-רקע הברחת אמצעי לחימה ופעילות טרוריסטית, וכמו ראאד סלאח, המניע את התנועה האיסלאמית להשמדת מדינת ישראל. נוסעי הספינה הצהירו הצהרות לוחמניות שהתפרסמו עוד לפני צאת המשט לדרכו. לא היה כל צורך בהערכות מודיעיניות מורכבות, הכתובת הייתה על הקיר.
14/06/2010  |  מיכאל בן-ארי  |   מאמרים
בשנת 1942 הוטבעה אוניית פליטי החרב "סטרומה". על סיפונה היו 760 יהודים, נשים, גברים וילדים, שניסו להימלט מהטבח שהתחולל ברומניה הפשיסטית. אדם אחד ניצל.
13/06/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
חמש הצעותיו של משרד האוצר והשר יובל שטייניץ להוזלת הדירות מזכירות את המונולוג המפורסם של המלט: "מילים, מילים, מילים". בדיקה מפורטת שנעשתה היום (א', 13.6.10) על-ידי News1 העלתה שאין בהן ממש. במקרה הטוב ביותר, יביאו אולי(?) להוזלת-מה בעוד שנים.
13/06/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il