|   15:07:40
  אילעאי עופרן  
רב קבוצת יבנה דעות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מחשיבה מדרשית לחשיבה הלכתית

צורת החשיבה הפלורליסטית, הנשענת על מושג ה"נרטיב", הינה ניגודה הגמור של החשיבה ההלכתית. בעולם ההלכה אומנם קיימות דעות שונות, אך ייחודה ומהותה של ההלכה היא השאיפה להכרעה כאחת השיטות יש להשיב אל השיח שלנו את השאלה "מי צודק?"
15/06/2010  |   אילעאי עופרן   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

מה לך אצל הגדה?

  • "ותעל הצפרדע ותכס את ארץ מצרים. תני: ר' עקיבא אומר - צפרדע אחת היתה, השריצה ומלאה כל ארץ מצרים. אמר לו ר' אלעזר בן עזריה: עקיבא, מה לך אצל הגדה? כלה מדברותיך ולך אצל נגעים ואהלות! צפרדע אחת היתה, שרקה להם והם באו".1


אין ספק כי לא מדובר כאן בעוד "מחלוקת" רגילה בין שני תנאים המתווכחים ביניהם; תשובתו של ר' אלעזר רוויה בציניות כלפי פירושו של ר' עקיבא, ולמעשה הוא מלגלג על דבריו.2 אך לא תירוצו של ר' עקיבא הוא שעורר את חמתו של ר' אלעזר, אלא דווקא עצם השאלה שהוא מתמודד איתה, שכן ר' אלעזר אינו מסתפק בהצעת פירוש אלטרנטיבי, ציני ומלגלג, לפירושו של ר' עקיבא, אלא קורא לו להדיר את רגליו מעיסוק בשאלות מעין אלו ולחזור לעסוק ב"נגעים ואהלות". על כן בראש ובראשונה עלינו לבאר מדוע לדעת ר' אלעזר ר' עקיבא אינו ראוי לעסוק בדברי אגדה? ובלשונו של בעל שו"ת "מנחת יצחק":

  • הדברים הנזכרים צריכים פירוש, דהלא אגדה היא חלק מתורה שבעל פה, משנה, תלמוד הלכות אגדה. יש זוכה למקרא ויש למשנה ויש לתלמוד ויש להגדה, ויש זוכה לכולן, ומדוע ייגרע ר' עקיבא, שנאמר לו 'מה לך אצל אגדה'?3


שנית, עלינו לבאר מדוע ר' אלעזר מפנה את ר' עקיבא לעיסוק ההלכתי ב"נגעים ואהלות"? ועל כולנה יש לברר מהו הלקח שאנו יכולים להפיק מהתשובות לשאלות אלו.

"נגעים ואהלות" בלשונם של חז"ל הנם שמות קוד לנושאים שמתקיימים בהם דיונים הלכתיים מפורטים ביותר. לדוגמה: "נגעים ואהלות, מקרא מועט והלכות מרובות".4 בעיון ראשוני ושטחי אפשר היה לומר כי ר' אלעזר "שולח" את ר' עקיבא לדון בנושאים ההלכתיים האלו משום שהוא מעדיף את הדיון ההלכתי המעשי מהעיסוק חסר החשיבות הפרקטית בשאלת עלייתה של הצפרדע. אלא שפירוש שכזה אינו מסתבר. לו היה ר' אלעזר אומר כי עדיף לו לר' עקיבא לעסוק ב"תפילין ושבת", אכן אפשר היה להסיק כי הוא מעדיף לעסוק בעניינים מעשיים, אך משהפנה את ר' עקיבא לענייני "נגעים ואהלות", שלא נהגו באופן מעשי בדורות שלאחר החורבן, הרי שעלינו למצוא נימוק אחר להעדפה זו.

לפיכך, ברצוני לטעון כי העדפתו של ר' אלעזר אינה לנושאי "נגעים ואהלות" דווקא, אלא לעצם צורת החשיבה ההלכתית,שהוא מבכר על פני צורת החשיבה המדרשית. נראה לי כי להעדפה זו משמעויות מרחיקות לכת הנוגעות לעולמנו - הן בהיבטים חינוכיים, הן בהיבטים רוחניים ומחשבתיים.

חשיבה הלכתית וחשיבה מדרשית

שאלתו הבסיסית של ר' עקיבא על אודות הצפרדע הנה שאלה שאיננה ניתנת להכרעה, ויתרה מזאת - אין כל צורך להכריע בה. למרות הקושי הגלום בפסוק, כל תירוץ שיינתן לקושיה זו הוא שווה ערך לכל תירוץ אחר, ולא תיתכן העדפה של דעה אחת ודחייתה של דעה אחרת. תירוצו הציני של ר' אלעזר אינו נופל באיכותו הפרשנית מתירוצו הרציני של ר' עקיבא, ואיש אינו יכול להכריע בין שני הפירושים. זאת ועוד, נראה גם כי אין צורך להכריע בין שני פירושים אלו, שהרי "אין מקשים על הדרוש", ורבות הן דרשות חז"ל הסותרות זו את זו ואין פוצה פה ליישבן.

צורת החשיבה המדרשית הזו קנתה לעצמה שבת במקומותינו בדמות מושג ה"נרטיב". על-פי השקפה פלורליסטית-מודרנית זו, אין ולא תיתכן מחלוקת בין ר' אלעזר לר' עקיבא, שהרי כל אחד מהם מציג את ה"נרטיב" הפרטי שלו לסיפור הצפרדע. לא שייך לדון בשאלה "מי צודק", שהרי מי יעלה לנו השמיימה להשיב תשובה על שאלה זו. על כורחנו נמצאנו אומרים ש"כולם צודקים" - כל אחד על-פי הנרטיב שלו.

צורת החשיבה הזו הנה ניגודה הגמור של החשיבה ההלכתית. בעולם ההלכה קיימות דעות מדעות שונות, אך אין בו ולו שמץ קצהו ממושג ה"נרטיב". בעולם ההלכה אומנם קיימות מחלוקות ודעות שונות, אך ייחודו של עולם ההלכה הוא שבאופן מהותי ועקרוני קיימת בו שאיפה להכרעה כאחת השיטות. החולקים על טענתי זו יטענו כי גם בעולם ההלכה קיים פלורליזם למגוון דעות, ויביאו כתנא דמסייע את דברי המשנה על מחלוקותיהם של בית שמאי ובית הלל כי "אלו ואלו דברי אלוקים חיים".5 כנגד טענה זו אין אלא לומר "שְפיל לְסֵיפֵיה דִקְרָא", שהרי אותה בת קול עצמה ממשיכה ומכרזת: "אלו ואלו דברי אלוקים חיים הן, והלכה כבית הלל".

אפשר שזו הסיבה שבגללה ר' אלעזר מניא את ר' עקיבא מלעסוק בשאלות שבהן "לכל אחד יש הנרטיב שלו", ודורש ממנו לעסוק בענייני הלכה, אפילו שלא למעשה. שהרי בשיח ההלכתי, בניגוד לשיח המדרשי, קיימת דרישה אימננטית להכרעה בין הדעות השונות.

הקריאה העולה מן הסיפור הנה קריאה חדה וברורה החותכת בבשר החי של דפוס החשיבה המודרני שהולך ופושה באורתודוקסיה המודרנית. נראה לי כי בעולם המחנך לריבוי דעות ולפלורליזם, דבריו של ר' אלעזר יפים וחשובים. הפלורליזם וריבוי הדעות חשובים בתור כלי לבירור האמת; בבחינת "מכל מלמדי השכלתי", "חוכמה בגויים תאמין" ו"שמע האמת ממי שאמרה". פרישת היריעה הרחבה וההתוודעות לדעות שונות ומגוונות חשובות בתור כלי לגיבוש עולם ערכי ואמוני מלא ועשיר. אך כדי שעולם זה אכן יבוא לידי גיבוש ולא יתפזר ויתמוסס, נדרש דפוס חשיבה הלכתי הפתוח למגוון הדעות, אך שואף להכריע ביניהן.

בצער אומר כי ברבים ממוסדות החינוך וברבות מהקהילות האמונות על "פלורליזם" ועל "ריבוי דעות", נוצר מצב מסוכן שבו "שפחה תירש גבירתה". מגוון הדעות וה"פלורליזם" נעשה להם מכלי להשגת התכלית לתכלית עצמה. העידוד לשיטוט רוחני נרחב ומגוון ניתן במלוא העוז, אך נעדרת ממנו אותה קריאה רמה, שסופו של שיטוט זה צריך לבוא לידי הכרעה בין הדעות השונות. חשוב להמשיך לברר ולשוטט באופן מתמיד, אך בל נשכח שדרך זו אינה אלא כלי שמטרתו להגיע לידי בחירה. טענתי היא כי יש להשיב אל השיח את השאלה "מי צודק?". יש לעודד את עצמנו, את בנינו ואת תלמידינו כי בפורשנו את יריעת הפלורליזם יש לשאול את השאלה הזו באופן מתמיד.

סמכות הלכתית או אנרכיה מדרשית

ההשתמטות מן ההכרעה וההימנעות מן החשיבה ההלכתית כרוכות פעמים רבות בערעור יסודי על מושגי הכפיפות והסמכות - מושגים העומדים בבסיסה של החשיבה ההלכתית. מהותה ומשמעותה של ההלכה קשורות מעצם טיבן בהכפפתם של תחומי החיים השונים לצו האלוקי. החתירה להכרעה וההכרעה עצמה המצויות בתוך השפה ההלכתית, כובלות את "איש ההלכה" בכבלי המחויבות של עול מלכות שמיים. החשיבה ה"מדרשית", שבה אין כל שאיפה להכרעה, ודבר והיפוכו יכולים לדור בכפיפה אחת בלי כל צורך לנקוט עמדה ביניהם; שבה הקריטריון להכרעה נשען בעיקר על כרעי התרנגולת של ה"נרטיב" - מבטלת בהינף יד את האפשרות לסמכות חיצונית של ציווי אלוקי, ומפנה את המקום ל"כאוס מדרשי" חסר סדר והיררכיה.

עוד סיבה לניכור שחשים חסידי החשיבה המדרשית כלפי הסמכות ההלכתית, קשורה בעובדה כי במפרשיהן של החשיבה ההלכתית והחתירה להכרעה נושבת רוח האקטיביות. עולם ההלכה הנו ביסודו עולם של מעשים, הכופה על האדם את ההכרעה, שכן גם אם בעולם האידיאות דעות הפוכות יכולות להתקיים זו בצד זו, בעולם המעשה אדם אינו יכול להצביע לשתי מפלגות. היפוכם של הדברים נכון לגבי החשיבה המדרשית. כיוון שבעולמה לא קיימת הכרעה, חשיבה זו מעודדת פסיביות וחוסר מעש; וכאמור, במקום של חוסר מעש לא יכול לצמוח עולם שומר הלכה.

מכל הנימוקים האמורים לעיל נעלם גם מאותו עולם "מדרשי"/ פלורליסטי/ מודרני מושג "שאלת הרב". בעולם שבו אין מקום להכרעה הלכתית ואין צורך בה, בעולם שאיננו שואף למעשים אלא למחשבות, אין כל סיבה להידרש לדעתו או להכרעתו של פוסק הלכה. ההנחה ה"נרטיבית" מביאה לידי מחשבה כי פסקו של הרב אינו אלא "הנרטיב" הפרטי שלו, שאינו שונה באיכותו מן ה"נרטיב" ההלכתי של השואל. זאת על-אף שהכרעת הרב (כך אני מקווה) נשענת על עיון מעמיק, דרישה וחקירה, ואילו הכרעת ה"נרטיביסט" נשענת על סברת הכרס של תלמיד שלא שימש כל צורכו.6

סוף דבר

עולם הלכה מבוסס על ציווי ועל סמכות, ומעצם מהותו הוא עולם מעשי - בניגוד לחברו המדרשי, שאינו רואה כל צורך בסמכות שכזו. החשיבה ההלכתית מעודדת את ההכרעה, ואילו החשיבה המדרשית מוותרת עליה. בעולם המדרש אין מקום לשיפוט ולביקורת, ולכן לא תיתכן בו שאיפה כנה לבירור האמת. בירור האמת תלוי בחוש השיפוט והביקורת וכן באפשרות וביכולת לומר על דעה כלשהי כי היא מוטעית (מלה שנעשתה מוקצה מחמת מיאוס בחברות ובמוסדות מסוימים). שיבה לצורת החשיבה ההלכתית, להלך רוח הפותח את הדלת למגוון הדעות מתוך מגמה להכריע ביניהן ולא חלילה מתוך מחשבה כי "כולם צודקים", עשויה להועיל לעולמנו הרוחני והחינוכי ולחתירתנו להשגת האמת בעולמו של מי שנתן לנו תורת אמת.

הערות

1. שמות רבה, פרשה י, ד"ה "ותעל".
2. ראו לגלוג דומה בבבלי סנהדרין לח, ע"ב.
3. שו"ת מנחת יצחק, חלק ג, סימן לח.
4. בבלי חגיגה יא, ע"א.
5. בבלי עירובין יג, ע"ב.
6. אין כוונתי כאן לכפיפות לרב ספציפי בבחינת "עשה לך רב", שהרי כנגד מימרה זו חביבים עליי דברי חז"ל כי "כל הלומד תורה מרב אחד אינו רואה סימן ברכה לעולם" (בבלי עבודה זרה יט, ע"א). במושג "שאלת רב" כוונתי לבירור הלכתי מעמיק, הנעשה מתוך כוונה לקבל את ההכרעה שתתקבל בו למעשה.

המאמר פורסם בכתב העת דעות בהוצאת נאמני תורה ועבודה ומרכז יעקב הרצוג
הרב אילעאי עופרן הוא רב קבוצת יבנה.
תאריך:  15/06/2010   |   עודכן:  15/06/2010
אילעאי עופרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחשיבה מדרשית לחשיבה הלכתית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים רחוקים בעבר נהגו השליטים להלעיט את נתיניהם בסיפורים על מה טוב ומה רע להם. בהיעדר אמצעי תקשורת יעילים, זה לא היה קשה במיוחד. אלא שגם בימינו, עם אמצעי תקשורת מודרניים, חזר על עצמו חזיון דומה במדינות שנשלטו בידי מפלגות קומוניסטיות. סביר להניח כי מה שקורה כיום בקוריאה הצפונית הוא השריד האחרון לאותם ימים אפלים.
15/06/2010  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
"חבר'ה, מה שיש לכם, זה פשוט כדור-רגל". כך אמר המתמטיקאי ויליאם ויץ' לכימאים הרי קרוטו (מאוניברסיטת סוסקס, אנגליה) וריצ'ארד סמוליי (מאוניברסיטת רייס, טקסס, ארה"ב). הוא התכוון למבנה הפיסי הגיאודזי של מולקולה חדשה של פחמן טהור, המכילה 60 אטומי פחמן, שהציגו לפניו השניים.
15/06/2010  |  יבשם עזגד  |   מאמרים
בימים אלה ניתן פסק דינה של ועדת הערר בחיפה בראשות כב' השופט סלוצקי בעניין וע' ואכים, בנושא הממשיך את חוליית הקשר בין דיני המשפחה לדיני המס.
אי-היענותה של ישראל לתנאי הסף של החמאס – מבחינתם התנאי ההכרחי הוא גם תנאי מספיק - לשחרורו של גלעד שליט תהיה לא רק בכייה לדורות אלא דחייה לדורות. בהדרגה הוא עלול להפוך לנוכח-נפקד או לנפקד-נוכח.
15/06/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים

15/06/2010  |  צביקה ברגמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il