|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

האם אבו מאזן מוכן לפשרה היסטורית עם ישראל?

"פסגת וושינגטון" מעלה שוב את השאלה האם מנהיגי ישראל והפלשתינים מוכנים לפשרה היסטורית שתאפשר את חתימתו של הסכם קבע בין שני הצדדים הדעות בישראל ובעולם חלוקות על מידת נכונותו של ראש הממשלה נתניהו להתפשר עם הפלשתינים אך אין עד כה שום סימן שיו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס מוכן לצעד כזה
04/09/2010  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עבאס. "זאב בעור של כבש" [צילום: AP]

כמה מהפרשנים הישראלים הופתעו מהופעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס השקת המו"מ הישיר בוושינגטון. במיוחד לאור העובדה שהוא קרא ליו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס במילים "השותף שלי".

באמצעי התקשורת הישראלים התחיל כבר הוויכוח האם בנימין נתניהו השתנה או לא? או כפי שניסח זאת אחד הפרשנים: האם בנימין נתניהו כבר מוכן לחצות את הרוביקון? אינני יודע את התשובה הוודאית...

יש לי כמה סימנים ששמעתי ממקורבים מאוד לראש הממשלה נתניהו, שמעידים שהוא אכן מוכן לכמה "ויתורים כואבים" בשטחי יהודה ושומרון וגם בירושלים. אולם עדיין מוקדם לפסוק בוודאות. צריך להמתין ולראות...

שאלה לא פחות מעניינת היא האם יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס מוכן לחצות את הרוביקון? אסור לשכוח שמחמוד עבאס אולץ על-ידי ממשל אובמה ומדינות ערב המתונות לחדש את המשא-ומתן הישיר עם ממשלת נתניהו. הוא לא רצה בכך.

במשך כשנה וחצי הוא הצליח לדחוק את ממשלת נתניהו לפינה מבחינה מדינית ובינלאומית. הוא קיווה שהנשיא אובמה יעשה לו את העבודה ו"יקפל" את בנימין נתניהו. ואכן, אובמה עשה לנתניהו "זובור" גדול... מסע של השפלה מדינית ואישית.

ואז הגיעו ההכנות לבחירות לקונגרס בארצות הברית, אובמה נאלץ לשנות לחלוטין את יחסו לבנימין נתניהו. הוא תקע סכין בגבו של מחמוד עבאס... ולעבאס לא נותרה ברירה אלא להתייצב בטקס השקת השיחות בוונינגטון בעל כורחו...

לפני כמה ימים העניק מנהיג החמאס ברצועת עזה, ד"ר מחמוד א-זהאר ראיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון. הראיון היה מפתיע מאוד... מחמוד א-זהאר אמר שעמדותיו של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס אינן שונות מעמדות החמאס. הוא הדגיש כי מחמוד עבאס לא יעשה שום וויתורים לישראל ולכן השיחות ישירות בין ישראל לפלשתינים יכשלו.

גם בכירים פלשתינים אחרים בתוך תנועת הפת"ח ומחוצה לה אומרים כי מהיכרותם הקרובה עם מחמוד עבאס הם בטוחים כי הוא לא ישנה את עמדותיו כהוא זה, בכל הקשור לסוגיות הליבה של הסדר הקבע: ירושלים, הפליטים, הגבולות וההתנחלויות.

הם מסבירים כי מחמוד עבאס הוא מדור מקימי אש"ף, בן למשפחת פליטים מצפת אשר חסר את הכריזמה והיכולת לקבל החלטות אמיצות והיסטוריות. גם מצבו הפוליטי מורכב וקשה... הוא איבד את השליטה על רצועת עזה לארגון החמאס ומתנגדיו טוענים כי כהונתו כנשיא הסתיימה מזמן ואין שום לגיטימציה לייצג את הפלשתינים. מחמוד עבאס מצידו מבטיח כי אם יגיע להסכם עם ישראל יביא אותו, לפני ביצועו, למשאל עם שיכלול גם את הפזורה הפלשתינית שבה חיים חמישה מיליון פליטים.

בשנת 2000 הייתי הכתב המדיני של קול ישראל וכיסיתי מקרוב את פסגת קמפ דיוויד בהשתתפות הנשיא קלינטון, יו"ר הרשות הפלשתינית יאסר ערפאת וראש ממשלת ישראל אהוד ברק. בדיווחים שלי סיפרתי בהרחבה מידע שלמדתי מחברי המשלחת הפלשתינית לשיחות כי מחמוד עבאס הפגין עמדות בלתי מתפשרות בסוגיות הליבה של הסדר הקבע וכי הוא שכנע בסופו של דבר את יאסר ערפאת לדחות על הסף את הצעות הפשרה האמריקניות. ההמשך ידוע... הוועידה הסתיימה בפיצוץ גדול... זמן קצר אחר כך פרצה האינתיפאדה השנייה.

זהו מחמוד עבאס... אל תטעו! יש לו חזות מטעה... בשערו הלבן ובשפתו המנומסת הוא נראה כסבא נחמד שאפשר להסתדר איתו... אולם, הוא "זאב בעור של כבש"... עמדותיו בנושא הסכסוך הישראלי פלשתיני נחרצות מאוד. הוא מקפיד לדבר על השלום מעל כל במה אפשרית, לגנות כל גינויי אלימות של הפלשתינים ומשוכנע שהאינתיפאדה השנייה גרמה נזק רב לתדמיתם של הפלשתינים בעולם, אך הוא לא יזוז אפילו מילימטר אחד מ"הקווים האדומים" של הפלשתינים הנקראים בערבית "ת'וואבת".

הוא חזק בדיבורים על השלום, שלום על-פי התנאים של הפלשתינים... לא שומעים ממנו התבטאויות על נכונות לפשרה היסטורית עם ישראל, בטח לא על "ויתורים כואבים" מצד הפלשתינים. הוא גורס שהפלשתינים הם הצד החלש, שהם איבדו ב-1948 שמונים ושניים אחוזים משטחה של פלשתין ההיסטורית שעליהם קמה מדינת ישראל. לפיכך ישראל צריכה להחזיר לפלשתינים את עשרים ושניים האחוזים הנותרים במלואם שהם הגדה, הרצועה ומזרח ירושלים עד הסנטימטר האחרון.

הוא לא מוכן לוותר על "זכות השיבה" של הפליטים הפלשתינים על-פי החלטה 194 של האו"ם, דהיינו לתחומי מדינת ישראל, וחלומו הוא להגשים בשלב הראשון את החזרתם של כשלוש מאות אלף פליטים פלשתינים החיים בתנאים מחפירים במחנות הפליטים בלבנון, לגליל לחיפה ולעכו.

גם בתחום סידורי הביטחון אפשר לשמוע ממנו הצהרות נחרצות כי איננו מוכן לנוכחות של "אפילו חייל ישראלי אחד על אדמת פלשתין" אם יושג הסכם הקבע. כלומר הוא אפילו לא מוכן להצבת תחנת התראה ישראלית אחת בשטחי המדינה הפלשתינית במסגרת ההסכם הסופי.

לעומת זאת הוא מסכים לנוכחות של כוחות בינלאומיים בבקעת הירדן במסגרת סידורי הביטחון של הסדר הקבע. להסדרי ביטחון הדומים להסדרים בדרום לבנון על-פי החלטה 1701.

השכונות החדשות בירושלים, גילה, רמות, הגבעה הצרפתית, רמות אשכול, הר חומה וכו' נחשבות בעיניו להתנחלויות שיש לפנותן ולשכן בבתיהן את הפליטים הפלשתינים. הוא מסרב בתוקף להתקדם בהדרגה לעבר המדינה הפלשתינית, הוא מתנגד להסדרי ביניים ודורש לנהל מו"מ על הסדר הקבע למרות שהוא מודע היטב למורכבות של סוגיות הליבה של הסכסוך. הוא דורש "הכול או לא כלום".

אלו הן רק דוגמאות לכמה מעמדותיו. לא מדובר ב"עמדות פתיחה" לקראת חידוש המו"מ הישיר עם ישראל. אלו הן "עמדות הפתיחה" ו"עמדות הסיום" של מחמוד עבאס.

בעיתונות הפלשתינית המזוהה עם הרשות הפלשתינית נכתבו בימים האחרונים מאמרים בשבחו של מחמוד עבאס. הם היללו את דבקותו ב"קווים האדומים" של הפלשתינים, הזכירו את עמידתו האיתנה בלחצים בפסגת קמפ דיוויד ותקפו את החמאס.

כותבי המאמרים והפרשנים מהפלגים השונים של אש"ף ביקשו מהחמאס להפסיק לתקוף את מחמוד עבאס באמצעי התקשורת ולהפסיק את הפיגועים באזרחים ישראלים מכיוון שהם גורמים רק נזק לאינטרסים של הפלשתינים. הם הדגישו והבהירו בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים כי אין שום סיכוי שבעולם שמחמוד עבאס יוותר על העקרונות הפלשתינים בנושאי ירושלים, הפליטים, ההתנחלויות והגבולות. הם הבטיחו כי מחמוד עבאס יחשוף במשא-ומתן את הפנים האמיתיות של בנימין נתניהו וממשלתו כקיצונים וכגזענים מבלי לוותר על שום דבר.

לכן, במקביל לשאלה שאנו שואלים האם ראש הממשלה בנימין נתניהו מוכן לחצות את הרוביקון? אנו חייבים לשאול האם יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס מוכן אף הוא לעשות את הצעד הזה?

לצערי, אין עדיין שום סימן לכך,ואף לא הסימן הקטן ביותר! ייתכן שאני טועה... אך באותה המידה ייתכן שאני גם צודק...

בכל מקרה, אם מחמוד עבאס מוכן לחצות את הרוביקון ולעשות פשרה היסטורית עם מנהיגי ישראל שיוכיח זאת! חובתם של מנהיגנו להוכיח שהם מוכנים לעשות פשרה היסטורית למען השלום עם הפלשתינים... אבל לעשות זאת בחוכמה. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט עשה זאת בטיפשות.

ועכשיו קו ההתחלה של המשא-ומתן הישיר בין נתניהו לעבאס יהיה הוויתורים הגדולים שהגיש אולמרט למחמוד עבאס. ויתורים שנדחו על הסף. נקווה שלנתניהו תהיה את התבונה לעשות זאת אחרת...

תאריך:  04/09/2010   |   עודכן:  05/09/2010
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם אבו מאזן מוכן לפשרה היסטורית עם ישראל?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאל סבלדי
4/09/10 16:26
2
הטפשים כמו יוני
5/09/10 20:47
3
בלעם
6/09/10 09:38
4
בן צבי
6/09/10 09:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם המתרחש במזה"ת כיום היה עלילה של רומן, כתב היד היה נדחה על-ידי מו"לים רציניים בנימוק כי הוא נדוש. וכי איזה קורא בר-דעת ירצה לקרוא ספר שבו חוזרת אותה עלילה פרק אחר פרק, שבו אין הגיבורים לומדים מניסיונם, ושאי-אפשר לדעת אם לצחוק או לבכות?
04/09/2010  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
דומה כי בין שלל הישגיהם של חלקים באקדמיה ובתקשורת הישראלית למן ימי חלדן, נדחקה לקרן זווית יכולתם הווירטואוזית לקיים את המזיגה המופלאה בין שתיים: זעקת המקרתיזם וזעקת הקוזק הנגזל. את אחת מהצגות התכלית האחרונות ליכולתן מעוררת ההשתאות למזג בין השתיים סיפקו באחרונה כמה מבאי ביתן וכוחן של האקדמיה והתקשורת בעקבות מכתבה של תנועת "אם תרצו" לנשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, רבקה כרמי, ודוח הסילבוסים של המכון לאסטרטגיה ציונית על ההטיה הפוסט-ציונית המובהקת הקיימת במחלקות לסוציולוגיה בכמה אוניברסיטאות בישראל.
04/09/2010  |  שאול רוזנפלד  |   מאמרים
ד"ר מרטין שרמן, חוקר סוגיות ביטחון ודיפלומטיה ציבורית, הוא בעל תוארים אקדמיים בפיסיקה, בגיאולוגיה, במנהל עסקים ובמדעי המדינה. אחר שבע שנות שירות בקהיליית המודיעין הישראלית, הוא הצטרף לאקדמיה בישראל ובארה"ב ופרסם מחקרים בנושאים הקשורים למלחמה בטרור ולמכלול של סוגיות בנושא ביטחון מדינת ישראל.
04/09/2010  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
סערה גדולה פרצה כאשר עלתה לכותרות עצומת השחקנים אשר סירבו להופיע בהיכל התרבות החדש של אריאל. דורון תבורי שהיה מיוזמי העצומה איבד בעימות טלוויזיוני השבוע את שלוות רוחו והחל לחרף את מובילי ההתיישבות ביהודה ושומרון כ"מנהלי מדיניות פאשיסטית וגזענית". כששאל חבר הכנסת אופיר אקוניס את תבורי באותו עימות אם הוא מבקש לקחת כספי ציבור מן המדינה, התשובה חסרת הבושה הייתה "ועוד איך!".
04/09/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
שוב השנה, ללא כל צורך אמיתי, שעון הקיץ מסתיים לו בטרם עת ואנו עוברים לשעון חורף הרבה לפני מדינות העולם המערבי. בחג הסוכות נאלץ להסתפק בשעות אור מצומצמות אחר-הצהריים והאורות בבתים ידלקו מוקדם יותר תוך הכבדה על ההוצאות וגרימה לנזק סביבתי.
04/09/2010  |  יואב אנדי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
"מי נתן לך לגיטימציה למו"מ?"  /  איציק וולף
נתניהו לא שולל משאל עם  /  איציק וולף
פגישות פעם בשבועיים  /  איציק וולף
דמים בדמים נגעו  /  ד"ר מרדכי קידר
התחלה חדשה: משא-ומתן והפורשים מן הציבור  /  דרור אידר
הפסגה האמיתית  /  קיריל הדר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לא לתת מקום לאירועים מצערים מהעבר להשתלט על מערכות היחסים בהווה    לא לתת להתחשבנויות כאובות מהעבר לפקוד את חיינו בהווה    לא לתת לשנאה להדיח את האהבה"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il