|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

האם ישראל היא מדינת היהודים?

הפלשתינים מתנגדים בתוקף לדרישת ישראל כי יכירו בה במסגרת הסדר הקבע כמדינת הלאום היהודי בעוד ממשלת נתניהו רוצה לנטרל באמצעות הדרישה הזו את טענת "זכות השיבה" של הפליטים הפלשתינים לתחומי מדינת ישראל, רואים הפלשתינים בדרישה זו ניסיון לפגוע בזכויותיהם של ערביי ישראל ואמצעי שימנע מהם בעתיד את האפשרות לשנות באמצעים דמוגרפיים את אופייה של מדינת ישראל המחלוקת רק בתחילתה
20/09/2010  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: AP]

דרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשא-ומתן על הסדר הקבע כי הפלשתינים יכירו בישראל כמדינת הלאום של היהודים הצליחה "לשגע" את הפלשתינים. הם דוחים אותה על הסף כשלצידם מתייצבת הנהגת ערביי ישראל הרואה בדרישה זו דרישה גזענית שמטרתה לנשל אותם מאדמותיהם ואף להכין את הקרקע ליישום רעיונותיו של שר החוץ אביגדור ליברמן ל "חילופי אוכלוסין" ולא רק "חילופי שטחים" במסגרת הסדר הקבע.

יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס מנמק את התנגדותו לדרישת נתניהו בשתי סיבות: הראשונה, כי הדרישה הזו פוגעת בזכויותיהם של ערביי ישראל שהינם פלשתינים ונותנת להם את התחושה כי הם חיים באופן זמני על אדמה שאינה אדמתם,במדינה שאינה מדינת הלאום שלהם וכי הם עלולים לאבד את אזרחותם. והשנייה, כי אם תתקבל הדרישה הישראלית הזו על-ידי ההנהגה הפלשתינית, היא תבטל את הדרישה שלה ל"זכות השיבה" של פליטי 48 לתחומי מדינת ישראל על-פי החלטה 194 של האו"ם.

ההנהגה הפלשתינית רואה בדרישת ישראל "ניסיון סחיטה" של הפלשתינים בדרך להסדר קבע. מבחינתה, ישראל איננה מדינה יהודית,מדינת לאום של היהודים או מדינת העם היהודי. הפלשתינים משוכנעים כי מדינת ישראל הוקמה בכוח על רוב שטחה של "פלשתין ההיסטורית" לאחר שהתושבים היהודים שהתגוררו והגיעו לפלשתין ממדינות העולם השונות, גרשו בכוח את מחציתו של העם הפלשתיני שהתגורר בערים יפו,חיפה,עכו,רמלה ולוד וכו' ובעוד יותר מ-400 כפרים בתחומי 48. לכן, הדרישה הישראלית להכרה בישראל כמדינת העם היהודי פירושה כי למי שאיננו יהודי אין שום זכויות בה.

מסיבה זו הפליטים הפלשתינים יכולים לשוב רק לתחומי המדינה הפלשתינית שתקום בעתיד ולא לבתיהם ולכפריהם שמהם נעקרו וכמו-כן לא יוכלו לקבל את רכושם אשר נלקח מהם. יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס סבור שישראל יכולה לכנות את עצמה בכל כינוי שהיא חפצה אך לא על חשבון זכויות העם הפלשתיני.

עמדת הממשל האמריקני נוחה יותר לישראל. בכירים אמריקנים שונים מדברים בשנה האחרונה על פתרון לשתי מדינות: מדינה יהודית לצד מדינה פלשתינית. הם אינם משתמשים במונח "מדינה ישראלית",רמז לפלשתינים כי דרישתם ל"זכות השיבה" של חמישה מיליון פליטים לתחומי מדינת ישראל איננה ריאלית.

האם ההנהגה הפלשתינית מוכנה להתגמש בנושא "זכות השיבה" של הפליטים הפלשתינים? זוהי אחת הסוגיות הרגישות ביותר בסכסוך הישראלי-פלשתיני. יש רבים בקרב הפלשתינים הבטוחים כי זהו "לב הסכסוך". מדובר בחמישה מיליון פליטים החיים בפזורה שהפלשתינים טוענים כי יש להם את "זכות השיבה". יש לזכור, יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס הינו בן למשפחת פליטים מצפת והוא שנושא את "דגל השיבה" בהנהגה הפלשתינית. מאז הסכמי אוסלו הסכימה ישראל לבוא לקראת הפלשתינים בנושא הפליטים רק באופן של "מחוות הומניטריות" או של "איחוד משפחות".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הסכים בפסגת קמפ דיויד בשנת 2000 לחזרת 30-50 אלף פליטים פלשתינים לתחומי מדינת ישראל במסגרת הסדר הקבע ואילו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הסכים בשיחותיו עם אבו מאזן ב-2008 לחזרת אלף פליטים בלבד כל שנה על פני תקופה של חמש שנים. הפלשתינים דחו את כל ההצעות הישראליות על הסף.

העמדה של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בשיחות עם אהוד אולמרט בנושא הפליטים הייתה כלהלן:

א. "זכות השיבה" היא בלתי ניתנת לערעור והיא מעוגנת בחוק הבינלאומי ובהחלטה 194 של האו"ם.

ב. בפני הפליטים קיימות האפשרויות הבאות: חזרה לתחומי מדינת ישראל,חזרה לתחומי המדינה הפלשתינית, להישאר במקומות מגוריהם הנוכחים, לעבור לגור במדינה אחרת.

ג. תוקם קרן בינלאומית שתפצה את הפליטים. תהיה להם את הזכות לשוב ולקבל פיצויים ולא אפשרות בחירה בין פיצויים לבין שיבה.

שום ממשלה בישראל לא יכולה להסכים להצעה הזו שמשמעותה הגעת זרם של מאות אלפי פליטים (אולי אפילו 2-3 מיליון) לתוך ישראל שידלל את הרוב היהודי שבה ויאיים על קיומה.

האם הנהגת אש"ף תסכים ליישובם של הפליטים הפלשתינים במקומות מגוריהם כחלק מהסדר הקבע? מאז החל תהליך אוסלו טענו הפלשתינים באזני ממשלות ישראל השונות כי הכי דחוף מבחינתם הוא לסיים במהירות את הסבל של 400 אלף הפליטים הפלשתינים החיים בלבנון בתנאים מחפירים במחנות צפופים ומוזנחים. על הפליטים האלה נאסר לעבוד בעשרות משלוחי יד והם אינם זכאים לשירותי רווחה ובריאות.

במדינות ערב האחרות כמו סוריה וירדן יש לפליטים הפלשתינים זכויות רבות יותר אולם גם שם רובם מתגורר במחנות דחוסי אוכלוסיה. הפרלמנט של לבנון אישר באחרונה תיקונים בחוק אשר חלים על הפליטים הפלשתינים המתגוררים באופן חוקי בלבנון. בהתאם לתיקונים בחוק יורשו הפלשתינים לעסוק בכל מקצוע שבו ירצו ולקבל קצבאות מהביטוח הלאומי. זכויות שמהן הם לא נהנו ב-60 השנה האחרונות.

ההחלטה הזו של הפרלמנט הלבנוני הייתה לצנינים בעיני הנהגת אש"ף. אומנם רשמית היא בירכה עליה אך בקרבה מקנן החשש שהדבר ישמש תקדים וישראל תשתמש בכך לתבוע מאש"ף וממדינות ערב ליישב את הפליטים הפלשתינים במקומות מגוריהם ולפצותם בכסף במסגרת הסדר הקבע ובכך "לפתור" את סוגיית "זכות השיבה".

הדרישה הזו של "יישוב" (תווטין-בערבית) הפליטים במקומות מגוריהם נדחתה בתוקף על-ידי מנהיגי הפליטים עצמם, הנהגת אש"ף ומדינות ערב מאז הקמתה של מדינת ישראל ועד היום. הם העדיפו שהפליטים יחיו במחנות בתנאים מחפירים, ללא אזרחות ותנאים סוציאליים ראויים כדי להנציח את בעייתם וכדי שלא ייקלטו במדינות ערב. הם בטוחים כי יגיע הרגע שבו יוכלו "לשוב לבתיהם ולרכושם" בתוך תחומי מדינת ישראל כפי שקובעת החלטה 194 של האו"ם שלא השתנתה עד עצם היום הזה.

כישראלים וכיהודים אנחנו חייבים לתמוך בדרישה כי הסדר הקבע יכיל באופן ברור הכרה פלשתינית בישראל כמדינת הלאום היהודי. חלום הבלהות הזה של החזרת מיליונים של פליטים פלשתינים, או במקרה הפחות גרוע כמה מאות אלפים לתחומי מדינת ישראל הוא נורא ומטרתו לשנות את המציאות הדמוגרפית בתוך ישראל. למעשה, להקים שתי מדינות פלשתיניות, האחת בשטחי 67 והשנייה בתוך תחומי מדינת ישראל. הפליטים הפלשתינים שאמורים לשוב לשטחי מדינת ישראל יצטרפו לערביי ישראל בדרישה ל"אוטונומיה תרבותית" ומשם הדרך תהיה קצרה לשנות את אופייה של מדינת ישראל.

לגבי הטענה של מחמוד עבאס שהכרה פלשתינית בישראל כמדינת הלאום היהודי פוגעת בזכויותיהם של ערביי ישראל, יהיה על ישראל להתחייב במסגרת הסדר הקבע,תוך מתן ערבויות, כי לא תפגע בזכויותיהם ובאזרחות של תושביה הערביים וכי היא תשלב אותם בתוך המדינה היהודית כאזרחים בעלי זכויות שוות ליהודים.

המטרה העיקרית של הדרישה להכרה בישראל כמדינה יהודית צריכה להיות ביטולה של הדרישה הפלשתינית ל"זכות השיבה" של הפליטים לתוך תחומי מדינת ישראל. אין שום בעיה שלפליטים אלה תהיה "זכות שיבה" לתחומי המדינה הפלשתינית העתידית.

תאריך:  20/09/2010   |   עודכן:  20/09/2010
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם ישראל היא מדינת היהודים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אין לישראל כח
20/09/10 11:46
2
ישראל חלשה מדי
20/09/10 11:48
3
מגיב
20/09/10 13:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בואו נקרא לילד בשמו: יש בשמאל הישראלי הרדיקלי אלמנטים אנטישמיים. התערוכה האחרונה על השר ליברמן היא רק דוגמה אחת לתעמולה אנטישמית נמוכה בסגנון המזכיר את ה'דר שטירמר' הידוע. כל מכבסת המילים המנסה לכסות על ערוותה של התערוכה - פתיחות, חופש ביטוי, אמנות חופשית וכדומה - רק הופכת את העניין למצמרר יותר.
20/09/2010  |  מוטי קרפל  |   מאמרים
כן, יש בהחלט מקום לדאגה. לכאורה צודק אביגדור ליברמן בהערכתו שאין סיכוי להגיע להסכמה על כל הקופה עם אבו-מאזן וחבורתו, לא בשנה הזו ולא בדור הזה. הפלשתינים לא יסכימו למדינה מפורזת ולא יוותרו על המרחב האווירי, ולא יתפשרו בירושלים ולא יכירו בישראל כמדינת העם היהודי. ואם כן לכאורה שום דבר לא יקרה. ההערכה של ליברמן נכונה, אלא שבמעבר הלוגי מההערכה אל המסקנה ליברמן טועה. לא נעים להזכיר אבל ליברמן היה זה שחזר והסביר לפני שש שנים בקול בוטח שההינתקות לא תצא אל הפועל. "אני בודק את זה כל יומיים מחדש", הוא אמר, "בממשלה יש רוב מוצק נגד התוכנית. שרון לא יעביר את זה". הוא באמת בדק ובאמת היה רוב נגד. העובדות היו נכונות ורק המסקנה לא הייתה נכונה. כי תוכנית העקירה של שרון צברה כוח של הוריקן או של צונאמי, והפכה להיות יותר חזקה מהעובדות. בסופו של דבר היא עקרה את הרוב בממשלה והעיפה אותו באוויר כמו שהוריקן מעיף צריף עץ. ואגב, הראשון שהועף היה ליברמן עצמו. שרון פיטר אותו מהממשלה בלי למצמץ.
20/09/2010  |  אורי אליצור  |   מאמרים
ידוע לכל שנאשם במשפט פלילי יורשע רק אם אשמתו מוכחת מעבר לכל ספק סביר, כשבדרך-כלל מפורש המונח "ספק סביר" כספק שאינו גדול מ-5%. מידת ביטחון זו דומה למידת הביטחון הנדרשת להוכחת טענה מדעית, כשמסקנה מובהקת סטטיסטית היא מסקנה המתבססת על תוצאות מחקר שהסיכוי שיתקבלו באקראי נמוך מ-5%. אלא שבמדעים קיימות שיטות מתמטיות לחישוב סיכויי קבלת התוצאות באקראי, ואילו לגבי חומר ראיות, ההערכה מתבצעת על-פי ההיגיון בלבד. ועדיין, כשנדרשת ודאות של 95% בלבד, ולא ודאות קרובה הרבה יותר ל-100%, ניתן להותיר שוליים רחבים לטעות.
19/09/2010  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
כשנה לאחר הרצח בבר-נוער, כשנדמה היה שכל ההישגים המשפטיים של הקהילה ההומו-לסבית בישראל לא חלחלו עמוק מספיק - והשנאה גברה על הסובלנות, הקהילה הגאה יכולה לרשום לעצמה הישג - דווקא ירושלים - מעוז הזעפת הפנים וקימוץ היד כלפי הקהילה הגאה, אותו מקום אשר דחה שוב ושוב את זכותה של הקהילה לקיים בו מצעדים - אולצה - לפי פסק דינו של השופט יצחק עמית מיום 14.09.10, לתקצב את הקהילה הגאה. במדינת ישראל של שנות ה- 2000, אם אתה חרדי ומקורב - תוכל לקבל תקציבים 'יחודיים' מכל סוג ומכל מין - אבל אם אתה הומוסקסואל - או יותר נכון ארגון גג של ארגונים הומוסקסואלים אשר מקיים מרכז קהילתי- תרבותי - חברתי לבני הקהילה ההומולסבית - הדרך לתקציב רצופת דחיות מעליבות.
19/09/2010  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בשנים האחרונות הגעתי למסקנה פשוטה ומתבקשת (יש שיגדירו אותה כעגומה, אבל לטעמי ולתחושתי היא מסקנה מרגיעה ואף - תתפלאו – מעודדת): הגיל הוא מחסום. בלתי עביר? תלוי. לא בהכרח. רגע, תלוי איזה גיל.
19/09/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il