|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
ברק אובמה ובנימין נתניהו. אין כימיה [צילום: פלאש 90]

יחסי ישראל ארה"ב: האם עלינו לומר שלום לתהליך השלום?

בתום הנאומים ובשוך מחיאות הכפיים לאחר נאום נתניהו בקונגרס, כדאי לחזור למציאות ולהעלות את השאלה מה הלאה. אובמה אמר את דבריו, נתניהו אמר את שלו - כל אחד חזר על משנתו. מנקודת מבט ריטורית גרידא, התוצאה היא, לדעתי, תיק"ו עם יתרון קל לנתניהו
20/06/2011  |     |   מאמרים   |   ביטחון לאומי   |   תגובות
   רשימות קודמות
  היוזמה הסעודית: הברווזון המכוער - אגדה מודרנית
  עסקה או הרתעה - סדרי עדיפויות
  היום שאחרי
  הדרך לאבדון

בתום הנאומים ובשוך מחיאות הכפיים לאחר נאום נתניהו בקונגרס, כדאי לחזור למציאות ולהעלות את השאלה מה הלאה. אובמה אמר את דבריו, נתניהו אמר את שלו - כל אחד חזר על משנתו. מנקודת מבט ריטורית גרידא, התוצאה היא, לדעתי, תיק"ו עם יתרון קל לנתניהו. מנקודת מבט של תוכן הדברים, אינני חושב שנתניהו הצליח לשנות במה שהוא את עמדתו של אובמה. בכל זאת היה לו הישג מרשים אחד - נראה שאובמה הפנים סו"ס את העובדה שנתניהו איננו בר כיפוף כפי שזה נראה בעבר. שצריך יותר מאשר גסות רוח על-מנת להשיג ממנו מה שהוא. ישראל חדלה להיות המקום היחיד בעולם בו לוקחים את אובמה ברצינות, ונתניהו הצטרף לשורה ארוכה של מנהיגים בעולם שאמרו ואומרים לאובמה "תקפוץ לי". אבל כל אלה הם רק ניואנסים.

בשורה התחתונה דיבורים הם רק דיבורים ומה שקובע, או יותר נכון מה שיקבע, הם המעשים. כרגע עדיין לא ברור איך הדיבורים יתורגמו למעשים. שאלת השאלות היא כיצד תשפיע ההתגוששות הרטורית על היחסים בין שתי המדינות, ובמיוחד האם יש סיכוי שאי פעם נגיע למצב בו המושג "תהליך השלום" יצדיק את שמו.

בטוח שלא יהיה טוב

באשר למצב הכללי של יחסי ישראל ארה"ב, קשה לראות את הדברים באור וורוד. השאלה היא אם יהיה רע או אם יהיה רע מאוד. בכל מקרה, בטוח שלא יהיה טוב. הסיבה היא אופיו של אובמה. הוא אדם מאוד ארוגנטי, והוא לא אוהב לצאת ממחלוקת כשידו על התחתונה (זה בלשון המעטה). להודות בטעות זה פשוט לא ב דנ"א שלו. בהרבה מערכות הירארכיות להיות צודק בוויכוח עם הבוס זה מתכון לסיום הקריירה – הבוס לא תמיד צודק, אבל הוא תמיד הבוס. אובמה איננו הבוס של נתניהו, אבל היחסים בין ישראל וארה"ב אינם רחוקים מזה, לארה"ב יש גם אינטרסים נוספים באזור, אינטרסים שאינם קשורים לישראל, אותם אובמה חייב לקחת בחשבון.

יתרה מזאת, אובמה הוא אדם נוקמני ונוטר. הוא לא שוכח. התבטאויות בתקשורת האמריקנית כמו "נתניהו עשה לאלבאמה בית ספר" (רש לימבאו - Rush Limbaugh, שדרן רדיו פופולרי – יותר מ 600 תחנות וקהל מאזינים המוערך בלמעלה מ 40 מיליון), או "נתניהו בנאומו הוציא למדיניות החוץ של אובמה את הקישק'ס" (eviscerated President Obama's foreign policy) רק מוסיפות שמן למדורה. החשבון יוגש במוקדם או במאוחר – אולי לא לפני נובמבר 2012, אבל זה יבוא. במה בדיוק זה יתבטא? אני מעדיף לא לנחש. בינתיים צריך להתפלל שאחרי הבחירות השאלה הזאת לא תהיה יותר רלוונטית.

אינני חושב שלאובמה יש מה שהוא אישי נגד מדינת ישראל או נגד היהודים בכלל, או נגד נתניהו בפרט, אם כי אי-אפשר לא לראות שבין שני האישים האלה אין "כימיה". זה לא שונה בהרבה מהיחסים המתוחים ששררו בין שמיר לבין בוש האב ומזכיר המדינה שלו, ג'ים בייקר. אף נשיא אמריקני לא ניהל את מדיניות החוץ של ארצו ע"פ האהדה או האי-אהדה שלו לישראל וליהודים, למעט אולי הנשיא קארטר, אבל זה באמת מקרה חריג. כל הנשיאים שהיו לארה"ב מאז שמדינת ישראל הופיעה על המפה ניהלו את מדיניותם ע"פ מה שהם ראו כאינטרס של אמריקה, וכך זה צריך להיות. בשביל זה הם נבחרו לתפקיד.

אם הם טעו או קראו לא נכון את המציאות זו זכותם. לאלבאמה יש השקפת עולם משלו על מעמדה של ארה"ב בעולם ואיך צריך לנהל את מדיניותה. זו השקפת עולם השונה באופן מהותי מזו של כל קודמיו בתפקיד, והוא נוהג בהתאם להשקפתו זו. המדיניות בה אובמה נוקט במסגרת יישום השקפת עולמו גורמת לו לפגוע בצורה בוטה כמעט בכל בעלות הברית המסורתיות של ארה"ב. בשל התלות שלה בארה"ב, מדינת ישראל נפגעת יותר מאחרות, אבל זה הכל.

אני חייב להוסיף כאן הסתייגות. ייתכן שאני טועה לגבי היחס האישי, ואובמה הוא בכל זאת מהדורה חוזרת של קארטר. הבעיה היא שגם אם זה נכון, עדיין אין לישראל הרבה מה לעשות. הציבור האמריקני בחר באובמה וצריך לחיות עם זה. אם הוא ייבחר לתקופת כהונה שניה צריך יהיה לחיות עם זה עוד ארבע שנים.

זה לא עונה על הצרכים של אובמה

לכאורה אובמה היה צריך לחתור למציאת הסדר כל שהוא – כי זה היה מעשיר את סל "ההישגים" שלו שכרגע הוא ריק מתוכן. אבל זה לא כל כך פשוט כמו שזה נשמע. הסדר זה לא פתרון. על האחרון אף אחד לא מדבר. לא הקשקשנים של קדימה, לא הברברנים של התקשורת ואפילו לא ההזויים של השמאל הישראלי. מה שכולם מתכוונים לו זה איזה שהוא הסדר חלקי אותו אובמה יוכל לכפות על נתניהו אם הוא רק יכופף לו את היד מספיק חזק.

הבעיה כאן היא שזה לא עונה על הצרכים של אובמה. מעבר לעובדה שמדיניות החוץ איננה בראש מעייניו של הבוחר בארה"ב, ל"הישג" כזה, גם כאשר מתלווה אליו מיטב הספין, יש תוחלת חיים קצרה מאוד (עיין ערך חיסולו של בין לאדן). שניים שלושה ימים – מקסימום שבוע, של כותרות והנושא יורד מעל סדר היום. אובמה זקוק למה שהוא יותר מוצק. עד הבחירות יש שמונה עשר חודש. מה אובמה יעשה בזמן הנותר? אם יהיה הסדר במזרח התיכון האבטלה לא תמשיך לצמוח? אם יהיה הסדר במזרח התיכון החוב הלאומי לא ימשיך לתפוח? ומה עם מחירי הדלק? ומה עם מחירי המוצרים בסופר מרקט? ומה עם ההסתבכות הבלתי מובנת – וכנראה גם לא חוקית - במלחמת האזרחים בלוב. הסדר במזרח התיכון לא ייתן תשובה לאף אחת מהבעיות וגם לא לבעיות אחרות שעשויות להתעורר. חיפוש אחרי הסדר זה כבר סיפור אחר.

חיפוש לא מסתיים ביום אחד וגם לא בשבוע. חיפוש דורש זמן, ואפשר ל"מתוח" אותו כמעט בלי גבול. ומה בינתיים? נשיא מחפש אינו יכול לעסוק ב"קטנות" (Mundane problems). הציבור יקבל את זה בהבנה – זה מה שאובמה מקווה. הבעיה הפלשתינית היא עבור אובמה התרנגולת המטילה ביצי זהב. הוא לא יזדרז לשחוט אותה ע"י מציאת/כפיית הסדר. זה מסביר מדוע כל הצעדים בהם אובמה נקט עד היום, נראים יותר כמאמצים להנצחת הסכסוך מאשר כניסיונות ליישב אותו.

אמרה אנגלית ידועה היא אם יש רצון, מוצאים את הדרך (Where there’s a will, there’s a way). לא נראה היום שמחפשי הפתרון לבעיה הפלשתינית אינם מוצאים את הדרך רק בגלל שמפת הדרכים איננה ברורה מספיק (מה גם שהיום אפשר להיעזר ב GPS. . . .)

לגישתו זו של אובמה שותפים במידה כזאת או אחרת גם גופים אחרים המנסים "לסייע" לטיפול בסכסוך (מספרם של אלה הוא כחול אשר על שפת הים). לכל אחד מאלה מניעים משלו. ניתוח מלא ומפורט של מניעיהם של כל הבוחשים בקלחת הוא מעבר ליכולת אנוש. דבר אחד אפשר לקבוע בוודאות, אצל אף אחד זה לא נובע מאהבת יתר של הפלשתינים. גם כאשר מדובר בממשלות ערב.

קשה להיות אופטימי לגבי העתיד. אולי פעם יהיה טוב, אבל קרוב לוודאי שלפני שיהיה טוב יהיה הרבה יותר רע. ייתכן מאוד שמה שדרוש זו נַקְבָּא נוספת – אמיתית ולא מדומה, על-מנת שהפלשתינים ישלימו סו"ס עם קיומה של מדינת ישראל ויבינו שהם צריכים לחיות אתה.

בחזית הפנים במדינת ישראל, המצב עוד יותר גרוע. עבור ציבור שלם של מתיימרים לדבר בשם השלום, העיסוק בשלום איננו אלא כלי ניגוח פוליטי. שלא לדבר על כך שזאת פעילות המפרנסת בכבוד את העוסקים בה. כל זב ומצורע הוא "פעיל שלום". הוא נוקט ביוזמות, ליצירתיות שלו אין גבולות, הוא מפגין בכיכרות, הוא נושא את דבריו מעל במות, ואת ה"מכשול לשלום" הוא מוקיע בראש חוצות. נתן אלתרמן כתב על כך את השורות הבאות:

אז אמר השטן:
הנצור הזה איך אוכל לו.
איתו האומץ וכשרון המעשה
וכלי מלחמה ותושיה עצה לו.
ואמר: לא אטול את כוחו
ולא רסן אשים ומתג
ולא מורך אביא בתוכו
ולא ידיו ארפה כמיקדם,
רק זאת אעשה:
אכהה מוחו ושכח שאיתו הצדק.

לנהוג במזרח התיכון כפי שהיא נהגה בקוסובו

לסיום החלק על יחסי ישראל ארה"ב, ברצוני להפנות את תשומת הלב למאמר מעניין שהתפרסם לאחרונה בעיתון הארץ, המאמר נכתב ע"י לי-און הדר, ישראלי החי בארה"ב ומועסק ע"י אחד ממכוני החשיבה (Think tanks) בוושינגטון. המאמר משווה את יחסי ישראל ארה"ב עם היחסים שהיו לארה"ב עם דרום וייטנאם בתקופת הנשיא קנדי ונגו-דין דיים. הנקודה העיקרית במאמר עוסקת בדרך בה ארה"ב השיגה את החלפת המישטר (regime change) כשהשליט הוייטנאמי סרב לרקוד לפי החליל שלה. המלחמה בוייטנאם נמשכה כמעט עשר שנים נוספות, אבל תהליך ההתמוטטות של מגדל הקלפים הוייטנאמי החל עם החלפת המשטר שם. מהמאמר ניתן ללמוד עד היכן מימשלים אמריקנים היו מוכנים ללכת בעבר על-מנת להשיג את מטרותיהם.

הדברים נשמעים מאוד קיצוניים ובלתי מתקבלים על הדעת (Far fetched). המצב אז איננו דומה למצב היום (אף פעם אין זהות מלאה בין מצבים שונים בהיסטוריה) וגם הזמנים השתנו, אבל התבטאותה של סמנתה פאואר (Samntha Power), יועצת בכירה במועצה לביטחון לאומי של אובמה, שעל ארה"ב לנהוג במזרח התיכון כפי שהיא נהגה בקוסובו איננה נשמעת טוב, במיוחד לאור העובדה שהיא אפילו לא טרחה להסתיר לאיזה מהצדדים בסכסוך היא התכוונה. לא נעשה כל ניסיון להסתיר את מעורבותו של ממשל קלינטון במערכת הבחירות שהביאה להחלפתו של נתניהו בברק ב-1999.

מי שלא עושה, לא טועה

את גישתו של אובמה לפוליטיקה אפשר למצות במשפט קצר אחד מי שלא עושה, לא טועה. כבר בשלב הראשון, בתקופת כהונתו כסנאטור במדינת אילינוי, הוא נהג להצביע נוכח (present) בכל נושא שהיה שנוי במחלוקת. "נוכח" זה אפילו לא "נמנע". הוא הצביע כך קרוב למאתיים פעם (!). הוא המשיך בקו הזה גם אחרי שנבחר לסנאט של ארה"ב. שם זה בלט פחות כי הוא כיהן כסנאטור זמן קצר בלבד. מאז כניסתו לבית הלבן, הימנעות מנקיטת עמדה או צעדים מעשיים כל שהם עד שהנסיבות אינן מותירות לו ברירה היא המגמה השלטת, וגם אז, אם רק אפשר, אובמה מסתפק בנשיאת נאום.

הוא מאמין גדול בכוחה של הרטוריקה, במיוחד זו שלו, להזיז דברים. גם כשמדובר בנאומים הוא יותר נגרר מאשר יוזם. את נאום "אביב העמים" בעולם הערבי שהוא נשא במחלקת המדינה ב 19 במאי, קרוב לוודאי שאובמה היה דוחה למועד יותר מאוחר אלמלא הוא היה חש צורך להכין "קונטרה" להופעתו של נתניהו בפני הקונגרס. נתניהו "החזיר" לאלבאמה במטבע שלו – במקום להציג מדיניות, גם הוא נשא נאום. אובמה לא ציפה לזה.

יש בכל זאת הבדל מהותי בין הגישות של שני הנואמים. נתניהו הקדיש את נאומו לסכסוך, נושא שמלכתחילה היה מטרת בואו לארה"ב. הוא פרט שורה של נקודות שבלי למצוא להן פתרון אין כל סיכוי ליישב את הסכסוך – מה שבז'רגון "השלום" נהוג לכנות "ליבת הסכסוך". אפשר להתווכח מכאן ועד להודעה חדשה אם הוא היה צריך להציע צעדים מעשיים, אם הוא צריך להציע "מחוות", אם הוא היה צריך לנקוט ב"יוזמה" מהפכנית, אם הוא היה צריך לעשות "צעדים מעוררי אמון", או אם הוא היה צריך "להתחייב" על מה שהוא וכו' וכו' וכו'. אבל הוא לא דבר בנאומו על טימבוקטו. דבריו הוקדשו לנושא.

אובמה, לעומת זאת, רואה בנאום אמצעי להסחת הדעת מאוזלת ידו בתחום המעשה (זה נכון לכל הנושאים בהם הוא נוגע), במסגרת הזאת, העיסוק בבעיה הפלשתינית הוא אמצעי להסחת הדעת מנושאים אחרים, הרבה יותר רציניים, בהם הוא נמנע מלגעת. נאום ה 19 במאי במחלקת המדינה היה אמור לעסוק ב"אביב העמים" בעולם הערבי, בפועל - "גבולות 1967" זה כל מה שנותר בזיכרון. בתום פרק הנאומים, אובמה יצא למסע בארצות אירופה שגולת הכותרת שלו הייתה ישיבה של גוש המדינות העשירות – ה G-8. הפגישה הזאת הייתה אמורה לעסוק בבעיות מפתח כלכליות בפניהן העולם ניצב. בפועל - סוגיית הגבולות של מדינה פלשתינית, שאולי תקום אי פעם, היא הנושא היחיד שזכה לכיסוי תקשורתי ושאליו התייחסה הודעת הסיכום של הפגישה. על בעיות הכלכלה ידונו בהזדמנות אחרת.

שימוש בבעיה הפלשתינית כאמצעי להסחת הדעת

מטבע הדברים, הסכסוך הישראלי ערבי תופס מקום מרכזי במערכת היחסים בין ישראל וארה"ב. החידוש של אובמה הוא השימוש השיטתי בסכסוך כאמצעי להסחת הדעת מחוסר היכולת או חוסר הרצון שלו להתמודד עם הבעיות היותר רציניות בהן עליו לטפל כנשיא ארה"ב. אובמה לא המציא את זה. היו לכך תקדימים בעבר. למשל בתקופת קלינטון, מזכירת המדינה, מדלין אולברייט, "הסבירה" את חוסר התגובה של ארה"ב על ניסיון התנקשות בנשיא לשעבר בוש האב ע"י סדאם חוסיין, בכך ש"סרבנותו" של נתניהו מנעה גיבוש תמיכה של ארצות ערב בצעדים נגד הרודן העירקי (לשם השוואה, חילוקי הדעות שהיו אז עם הממשל לגבי גודל השטח שישראל הייתה אמורה למסור לפלשתינים ביהודה ושומרון היו בין ספרה אחת – באחוזים - או שתיים..).

השימוש בבעיה הפלשתינית כאמצעי להסחת הדעת (WMD – Weapon of Mass Distraction) הפך אצל אובמה לאומנות. מצד שני, העיסוק הבלתי פוסק שלו בנושא, עיסוק הגובל באובססיה, מעלה את האפשרות שהוא בכלל לא מעוניין במציאת פתרון. זה לא כל כך אבסורדי כמו שזה נשמע, מה גם שכמו כל פוליטיקאי, האג'נדה של אובמה איננה בהכרח מה שהוא אומר.

אובמה נמצא בעיצומה של מערכת בחירות לתקופת כהונה שנייה. מועמד לנשיאות נבחר על סמך הבטחות, נשיא נבחר לתקופת כהונה שנייה על סמך מאזן הישגיו – הרקורד שלו (ישנה כמובן גם אפשרות נוספת, נשיא מכהן יכול להיבחר בזכות זה שאין לו מתחרה רציני – ברירת המחדל. אבל לסמוך על זה, זה הימור מאוד מסוכן). מאזן הישגיו של אובמה בשנתיים וחצי הראשונות לכהונתו הוא דל ביותר (זה בלשון המעטה). בזמן שנותר עד הבחירות אין לו כמעט שום סיכוי לתקן את זה. יתרה מזאת, הוא לא קיים אף אחת מההבטחות שהוא פזר ביד נדיבה במהלך מערכת הבחירות של 2008. בנתונים האלה, הבעיה הפלשתינית והשימוש שאובמה עושה בה היא ממש מציאה.

תאריך:  20/06/2011   |   עודכן:  20/06/2011
ד"ר ישראל בר-ניר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יחסי ישראל ארה"ב: האם עלינו לומר שלום לתהליך השלום?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא מתעניין
20/06/11 11:03
2
האזרח א
20/06/11 13:28
3
חנה שרה-
20/06/11 20:08
4
ברוריה מקרית חיים
7/08/11 11:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרד הקוטג' שהתפשט במדינה כאש בשדה קוצים אינו אלא סימפטום לעוולות החברתיות-כלכליות של ממשלות ישראל לדורותיהן - החל בממשלת בגין (להוציא את ממשלת רבין) ועד היום, כולל כמובן אהוד ברק - שגזרו על הציבור מדיניות כלכלית הגוזלת מהחלש ומעניקה אותה לעשרים הגופים החזקים במשק.
20/06/2011  |  יעל ארצי  |   מאמרים
להבנת הרקע חשוב להדגיש את האופי המיוחד של היחסים או, למען הדיוק, העדר היחסים בין סעודיה ומדינת ישראל. לשתי המדינות אין גבול משותף. סעודיה לא הייתה מעורבת ישירות באף אחת מהמלחמות בין ישראל וארצות ערב. במהלך תקופת קיומה של מדינת ישראל לא היה אף פעם איזה שהוא מגע, לא לטוב ולא לרע בין שתי המדינות. ליהודים הכניסה אסורה לסעודיה, אפילו לא כתיירים, אבל זה לא בגלל שיש להם משהו מיוחד נגד ישראל. הם סתם לא אוהבים יהודים.
20/06/2011  |   ד"ר ישראל בר-ניר  |   מאמרים
לו נערך סקר על הרגלי הקריאה של בני גיל הזהב באמצעי התקשורת, הוא היה, מן הסתם, מגלה כי באורח טבעי לגילם מייחסים רובם המכריע חשיבות עליונה למודעות האבל המתפרסמות בהם. מסתבר שאת אלה הם נוטים לקרוא עוד בטרם שהם מתפנים לקריאת החדשות הטריות ולמגוון הרחב של המדורים המתפרסמים מעל דפיהם.
20/06/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לא. אין זו מודעה מוכרים רגילה. אין המדובר בקוטג' נכסף בהרצליה פיתוח או קיסריה אלא סתם קוטג' בבעלות שכיר מאי - שם בארץ הפלאות שבצפון. למהירי החלטה, מוצע כאן למכירה קוטג' במצב טוב, שלושה ימים בשוק בלבד, תאריך התפוקה בסוף החודש. מהרו חברים, עד שלא יחמיץ. ואם חלילה כך יקרה, יימכר הקוטג' המופלא כיוגורט. מי ישים לב, מי לא ירצה להוכיח שאצלו הקוטג', קרי היוגורט, מצוי בשפע. לכול מחזיקי הקוטג' אשר הספיקו לקנותו במחיר הכרם, החזיקו אותו, שמרו עליו, כי הוא ייתן תשואה גבוהה יותר מכל תוכנית חיסכון. חסכו והחמיצו. זו קרן הפנסיה הטובה ביותר.
20/06/2011  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
המאמר הקודם, "כך הדיחה הציונות הדתית את הרבנים הראשיים לישראל", תיאר בקצרה את השלבים לחקיקה הבעייתית בה מודחים הרבנים הראשיים לישראל אחת לעשר שנים.
19/06/2011  |  ניסן יואלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il