בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
התקשורת איננה מתאפיינת בדעה אחת מן הדעות האפשריות, בהשקפת עולם סדורה ומזוהה או באג'נדה. להפך. היא מתאפיינת בדעות רבות, בבליל השקפות, בנטיות אידיאולוגיות, הצצות מתחת לשמלותיה, בכל מכל כל. היא לא שמאלנית כטענת המיימינים, ולא ימנית כשבועת השמאלנים, ולא נייטראלית על העדות שהיא אוהבת להעיד על עצמה. היא קנויה ולא מכורה, לא עובדת את ההון ולא את השלטון אבל חיה עימהם בסימביוזה הנדונה
|
התקשורת לוחמת להיות חופשית ובלתי תלויה [צילום: תומר פולטין]
|
|
|
|
|
כשם שפרצופיהם של נווטי השידורים ועמודי החדשות שונים ,כן דעותיהם שונות. אי-אפשר על כן להרכיב מהם יצור אחד ולקרוא לו "תקשורת, ולייחס לו כוונות מתכוון מתואמות, כאלה או אחרות, זדוניות על-פי רוב, מוטות בדרך כלל, קרובות יותר לקונספיראציה מאשר לסיקור אובייקטיבי (ביטוי נורא...) של עובדות כאילו אין עליהן חולק. ואף על-פי כן, יש חיה כזאת הקרויה , תקשורת, ועל במת חיינו היא שחקן מעורב בעצם כתיבת העלילה והטקסט של הסיטקום הישראלי בו גם אנחנו, בני החבורה האמורפית הגדולה הידועה כ"ציבור", הננו גם כותבים וגם צופים בעת ובעונה אחת. הפרסונה הזאת, התקשורת, איננה מתאפיינת בדעה אחת מן הדעות האפשריות, בהשקפת עולם סדורה ומזוהה, באגנדה, באידיאולוגיה שקופה או רעולה. להפך. היא מתאפיינת בדעות הרבה, בבליל השקפות, באגנדות סותרות, בנטיות אידיאולוגיות הצצות מתחת לשמלותיה, בכל מכל כל. היא לא שמאלנית כטענת המיימינים, ולא ימנית כשבועת השמאלנים, ולא וניטראלית על העדות שהיא אוהבת להעיד על עצמה. היא קנויה ולא מכורה, לא עובדת את ההון ולא את השלטון אבל חיה עימהם בסימביוזה הנדונה, מה לעשות, כצינית למדי מפני שאין לה מה לדווח אם לא מנצלים אותה לפחות ככלי והעולם היה נעלם אילו לא השתדל בלי הרף לפתות אותה בדמים מבוררים. אבל צריכים להודות כי עם זאת היא נזהרת להיות עצמאית, לוחמת להיות חופשית ובלתי תלויה, בלי לטעון לצדקנות ובלי להתקפל בפני בעלי שררה דורסניים שעצם קיומם מאיים על מי שאיננו משרת אותם. כמונו, היא גם מדווחת גם עוקבת גם מבקרת אבל גם שותפה ביצירת המחזה הנגול לעינינו וכלח כמה שהיא נועדה להיות האספקלריא בה משתקפות פנינו היא עצמה משתקפת בה כי תווי פניה שואלים תוו או שניים מתווי פנינו ותווי פנינו שלנו שואלים תוו או שניים מתווי פניה שלה. יכול להיות שהיא לא אהבה את המחאה הגדולה מלכתחילה. אבל בזכותה יש מחאה עכשיו. יתכן כי לא היה לה מושג איך מתמודדים עם תופעה שהפתיעה גם את יוצריה ובמקום לדווח על התעוררותו של חוני המעגל שקם לפתע משנות תרדמתו הארוכות ועג בלי אזהרה מוקדמת עוגה של תביעות וסרב לצאת מתוכה,היא שאלה בנוקדנות פדגוגית:" מה אתה מציע...?!". אבל עכשיו יש לה מושג. היא יודעת עתה שמחאה לא נועדה להציע דבר. היא נועדה לתבוע במופגע שינוי! אולי היא הייתה בימים הראשונים חשדנית וחששה פן יש בקרב המוחים מי שחותר להשליט את הרחוב על הסדר המשטרי הטוב, אבל אין ספק כי היא יודעת היום שמאות אלפים ברחוב זה לא הרחוב שחדר אל מאות האלפים אלא עדות דרמטית לכבוד שרוחש ההמון לדמוקרטיה, דרך ארץ שיש בקרבו לממשלה נבחרת שמוכרחה מכוח המנדט שלה להאזין לבוחריה, החלטה ספונטנית אך נחושה להציל את השלטון מחרשותו. מחאה איננה תנועת תיקון. אין לה מנגנוני תיקון. מחאה ממין המחאות הנדירות שנולדת מרחמה של החברה היא מעין התנבאות של ציבור הדור ממלכיו לעשות תיקון. זאת לא תנועת תיקון. זאת תנועה התובעת ממי שיכול וצריך לתקן לקום ולתקן. יש לה שפה. שפה אחת. מובנת. ברורה. צלולה אם לא מתעקשים להעכיר אותה במסך של דיבורים מתחכמים ומתחמקים ושבטיים ומגזריים ומעמדיים. היא אומרת "קום עשה ואם לא תקום לא נשב עד שתקום!". בראשית הדרך, הפרסונה ששמה, תקשורת" לא כל כך הבינה את זה. היא הציפה את הזירה בנחשולים של מרואיינים שהטביעו את הצופים ואת הקוראים ואת המזינים בצוננים וברותחים למדניים וסרי טעם. מעולם לא פתחו הפונדקים כל כך הרבה שולחנות לכל כך הרבה מומחים שידעו הכל על מה שהיה וכמעט דבר לא על מה שמתהווה ומתרחש. הם שפטו את המוחים במשפטי שדה חרוש מימים ימימה והבורות המפליגה בהבנת השדה הנחרש והולך לא הרתיעה את הפרסונה " תקשורת" מהגש לפרסונה "ציבור" תפריט עבש למדי ומעוקר קלוריות. זה עבר. במהירות מעוררת כבוד נשתחררה הפרסונה "תקשורת" מן השגרה שנראתה בעיניה כמשרתת הוגנת של שיגרה והחלה מתחדשת עם ההתחדשות של המחזה. היא גילתה את כוחה ואת מוסריותה של המקצועיות המסורתית שלה ושבה מבלבולה הראשון להתמודד עם טיבה ועם משמעותה של הרוח החדשה הגדולה שפרצה לתוך הנוף הישראלי. יש מי שיבוא עימה חשבון על שהיא משב בתוך הרוח הזאת. יש מי שיברכנה על שידעה להיות משוב מחדש למשב שלא היה עוד כמותו.
|
תאריך:
|
10/08/2011
|
|
|
עודכן:
|
10/08/2011
|
|
יצחק מאיר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אין, אין מילים.
|
10/08/11 17:03
|
|
אני כותב את המאמר ערב תשעה באב. במסורת ישראל מקובל לקרוא בתשעה באב את מגילת איכה הנפתחת בפסוק - "אֵיכָה יָשְׁבָה בָּדַד הָעִיר רַבָּתִי...". אני אפתח את קינת תשעה באב - "אֵיכָה הָיְתָה יִשְׁרָאֵל שֶׁלִּי לִמְדִינַת נַדְלָ"ן". איכה קרה שראשי מפלגות , שנתנו יד לעיצובה וביסוסה של "מדינת נדל"ן, לפתע לוקחים טרמפ על גלי המחאה.
|
|
|
הנה מפריחים סיסמה שנשמעת טוב ובקצב: "העם דורש צדק חברתי" , וזה מזכיר את הציווי "צדק צדק תרדוף". אומרים חז"ל למה כפל פעמיים צדק, אלא שגם כשאתה רודף אחרי הצדק תעשה זאת בצדק.
|
|
|
לונדון בלהבות, מחאות בספרד, פרעות ביוון והישראלים האדישים מציפים את הרחובות באוהלים ומחאה. לפחות לגבי - אי-אפשר לטעון שלא הזהרתי מהמהפכות שבדרך:
|
|
|
כלכלה שחורה מוגדרת כפעילות כלכלית המתבצעת מחוץ למסגרת הרגולטורית של המדינה, וככזו היא אינה מדווחת לרשויות המס. הכלכלה השחורה נפוצה יותר במשקים שאינם מפותחים, אך גם במשקים מפותחים התופעה משמעותית דיה ומהווה "משקולת" אשר פוגעת בצמיחת המשק. הקלות של תנועות הון בעידן הגלובליזציה, האינטרנט וחופש ההתאגדות במדינות שונות ומשונות ברחבי הגלובוס, הביאו להעצמת התופעה ולשימוש באמצעים משוכללים יותר בהעלמת הכנסות ונכסים מפני רשויות המס.
|
|
|
חלק גדול מהשיח התקשורתי מתאר את ההפגנות, השביתות והאנשים הגרים באוהלים ברחבי הארץ כ"גל המחאה", כאילו מדובר באיזושהי תופעה השוטפת את הארץ באופן רגעי ותכף תחלוף. כך הורגלנו בחיים החברתיים במדינת ישראל, כי גם כאשר מצטברת עוצמה ציבורית היא ממהרת להתפוגג מול קצב החיים במדינתנו הגועשת. כשרבים מאיתנו מצויים בתחושה של עידן חדש, ובכל אתר חדשות ניתן למצוא מחמאות נפלאות על "הדור הזה" לעומת קודמו, אפילו נשיא המדינה מתגאה ב"דור הזה" - מיד עולה המחשבה מה מעידים הדברים הללו על הדרך שבה חונכנו?
|
|
|
|