|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שבחי מעוז צור ישועתי שלא נאה לשבח

בחג החנוכה אנחנו ממלאים את ראשי ילדינו בנרטיבים של אימה ופחד, לצד סיפורי גבורה אלימים, עם חרבות ודם ואש, וכמובן שגם עם חושך לגרש זה אינו חג אור ותקווה, אלא חג של חושך ואימה ובין הפסיכולוגיה של הפחד מפני הכובש והכליה הלאומית, לפסיכולוגיה של תקווה לכבוד בין עמים ודתות, לעתיד אופטימי (גם אם הוא זהיר), אני בוחר דווקא ב"חג החגים" של חיפה, ובשיר אחר של מלחמת יום הכיפורים זו הדרה רשמית שלי לשיר "מעוז צור"
20/12/2011  |   דן אלון   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
לסלק את החשיכה [צילום: פלאש 90]


חג החנוכה - נרטיב יהודי עתיק יומין

חג החנוכה אינו שונה מיתר חגי ומועדי ישראל, לפחות במובן אחד - זהו חג לזכר אירוע של חורבן ותקומה. כל הסממנים נמצאים בו. בית מקדש, יהודים שאולצו לחיות תחת שלטון זר שהצר את צעדיהם, איסורים על מילוי מצוות הדת, טיהור המקדש, יהודים שהמירו את דתם כדי לחיות תחת הכובש, דם, וגם אש, וכמובן - ש... "באנו חושך לגרש".

איזה חושך בדיוק הוא החושך שאנו מגרשים בחג הזה?

זו לא חשכת הבערות, וגם לא חשכת האמונה שבכל דור ודור עומדים עלינו להשמידנו, וגם לא חשכת הדרת נשים או שירת נשים, ואף לא חשכת ההגמוניה הדתית על החיים האזרחיים למשל בברית הזוגיות והנישואין או בנושא הקבורה, ואף לא את חשכת החושך המוקדם הנכפה עלינו עם הפסקת שעון הקיץ לטובת מבקשי הסליחות, ובוודאי שזו אינה חשכת הנסיונות ליצור "חשמל כשר", ואין גם שום הקשר לחשכת המודל החדש: המדרכות המסומנות להפרדה בין נשים וגברים.

החשכה שהחג הזה מבקש לגרש היא חשכת המחנק של העם היהודי תחת הכובש, וזכותו של העם היהודי להדליק את האור של עבודת אלוהיו בשילוב עם קוממיות מדינית-ממלכתית.

בהקשר זה ראוי להזכיר את תפקידו של העם היהודי כ"אור לגויים", ואת הסתירה המהותית שבין שתי הדרישות הלגיטימיות לחופש הדת והפולחן היהודי המשולב בחירות מדינית, לצד החובה הנגזרת מהחופש היהודי, אשר בהיותה "אור לגויים" אמורה להכיר ברצון לחירות הפולחן והקוממיות הממלכתית של עמים אחרים.

דרוך וחרישי, צופה בי מבקש נפשי?

כעם המבקש לעצמו חירות פולחן דתי וקוממיות ממלכתית, אנו אומרים להכיר בזכויותיהם של עמים אחרים לפולחן דתי וקוממיות ממלכתית (ובין יתר הזכויות שאנו מבקשים לעצמנו ראוי שניזכר תמיד במקבילה של זכויות האחר, דתי-חילוני, יהודי-גוי, גבר-אישה, שמרן-ליברלי, וכו').

בהקשר הזה, עולם הדימויים שאנו נוטעים בילדים רכים עוד בגיל הגן, עם חגים ומועדים בתדירות של פעם בחודש לערך, הוא מצרף של חוויות אובדניות וטראומטיות שאינן יכולות ליצור עולם בריא, אופטימי ובעל גישה חיובית לחיים.

זהו עולם מאיים, מסוכן, עולם חמוש וקנאי, שבו מי שאינו עומד על משמרתו ואינו חרד לגורלו, אינו קנאי לדתו ומתמסר להגנת גורלו הוא אחד משניים: אוויל או גייס חמישי. איזו בריאות נפשית צפויה לילד קט, שלומד בגנון על חג הסוכות (לזכר הסוכות שישבו בהן בצאתם ממצרים מבית עבדים), או בחג החנוכה (שבו עושים חרבות לזכר המלחמה על טיהור בית המקדש), או בחג הפורים (שבו מגישים אזני המן לזכרו של הרשע שרצה להשמיד את כל היהודים), וכך אפשר להמשיך עם כל החגים, ולעבור לימי אבל וזיכרון (יום השואה, יום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה), או יום ירושלים, צום גדליה, צום תמוז...

אז אפילו נעמי שמר כתבה שיר עם הנרטיבים האלה, שלא יחסר:

אבוא במנהרות ובמצדות ובמערות
ובנקרות צורים ובמחילות עפר
אי שם בלב הלילה דרוך וחרישי
צופה בי מבקש נפשי

אבוי לו מעוקצי, ואבוי לו מדובשי
אבוי למבקש נפשי

ילדים שהתחנכו על רשימות כה ארוכות של נרטיבים שהמסר הגלום בהם הוא "הישמר לך ממבקשי נפשך", יהיו גם גיבורים וגם פרנואידים, ובעיקר - הם יהיו גם וגם.

מה שהם כנראה לא יהיו, זה בדיוק את כל מה שאנו היינו רוצים שאנשים אחרים החיים בקרבנו ובקרבתנו יהיו כלפינו: לא ליברלים, לא סובלניים, לא סבלניים, לא קשובים, לא מאוזנים, לא בטוחים ולא בוטחים, לא אופטימיים, לא מכבדים. מן הסתם, השילוב של כל אלה יצור אנשים אגואיסטים, לוחמניים ותוקפניים.

חג החגים

בעולם כה מסוגר ומנוכר של בני עמים אחדים אל אחיהם העמים האחרים, דווקא החג של עיר הולדתי מסמל עבורי את ההיפך הגמור מכל מחלות הנפש הנוירוטיות הלאומיות (ההופכות לפסיכוזות לאומניות, ומתפתחות לכדי מצבים נפשיים קטטוניים יותר של גזענות, תוקפנות, פאשיזם...)

בחג החגים של העיר חיפה, מתקיים פסטיבל שהוא אנטי-תיזה לבדלנות הדתית הזו, והוא מפגיש את ילדי שלוש הדתות הגדולות של ישראל עם ערכים כמו סובלנות, שוויון, אחווה, הדדיות, כבוד למסורת שלא מתוך גלותיות מתגוננת או לאומנות תוקפנית.

החג של החגים בחיפה הוא מסורת ארוכת שנים, שנועדה לקרב את בני שלוש הדתות החיים בהרמוניה בעיר הזו, בה משולבים יחד בפעילות אזרחית מלאה יהודים וערבים (נוצרים ומוסלמים), לצד בני דתות רבות אחרות (בהאיים ואחרים), וזוהי חגיגה של סובלנות שבה לוקחים חלק מופעי תרבות ואמנות, פסטיבלים של טעמים וריחות, ובעיקר - התחביב הישראלי הידוע: בילוי עם הילדים מחוץ לבית וחגיגת קניות.

ולמרות שבשנים האחרונות איני מתגורר עוד בחיפה, בחודש של חג החגים אני מבקר בשכונות של הוואדי ונמלא אור. זה אינו אור של "באנו חושך לגרש, בידינו אור ואש", אלא דווקא אור אמיתי של תקווה לראות דור של ילדים שלמרות שגדל וינק את "מעוז צור ישועתי... צופה בי מבקש נפשי" (שלא שווה לשבח), ולמרות הנרטיבים של חגי ישראל ומועדיו, יגדל כאן גם דור שידע שחושך הוא דווקא חוסר סובלנות, וחוסר אחווה בין עמים ודתות, וחוסר שוויון בין אזרחים ומעמדות כלכליים-חברתיים.

לו יהי

אז לקינוח הפרק הזה, אני מעדיף ללמד את בתי שיר אחר לחג החנוכה, ולא את קדושת הטומאה של בדלנות, חרדה, אימה מפני הזר והשונה, וכל יתר מרעין בישין המפתחים אצל ילדים (שהופכים עם הזמן למנהיגים) שלל שרב של פסיכוזות לאומניות ומצבים קטטוניים של גזענות ודיכוי מיעוטים.

לו היו נוהגים כך היוונים בתקופת בית המקדש, הרי לא היה לנו מה לחגוג היום. ואם אנו "אור לגויים", אזי האור שאני מבקש להאיר לאורו את תודעת בתי הקטנה הוא אור הסובלנות, אור התקווה לכך שפעם ינהגו כך בני עמים אחרים וגם אנו. אני מעדיף את אור התקווה הזהירה, מאשר את אור האשליה הבהירה של שנאה יתרה ופחדנות ממאירה.

ולכן, לחג האור, אברך דווקא בשיר אחר של נעמי שמר, הרבה יותר אופטימי וראוי לילדים בגיל הרך: לו יהי.


תאריך:  20/12/2011   |   עודכן:  20/12/2011
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שבחי מעוז צור ישועתי שלא נאה לשבח
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. הנביא
20/12/11 17:03
2
אתה אדיוט
20/12/11 18:15
3
תרצה
20/12/11 23:14
4
י.ש
21/12/11 06:38
 
גילה פ.
21/12/11 21:04
5
מיכאל ב
21/12/11 11:30
 
סתם יהודי
22/12/11 07:25
6
ABIHU
21/12/11 14:22
7
גילה פ.
21/12/11 18:26
8
נב
22/12/11 08:06
9
רננה
23/05/14 05:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל הויכוח על פרשת קווי האוטובוס החרדיים היה מיותר אילו בישראל היה קיים משטר דמוקרטי - סובלני ולא מדינת שמד עם כלים דמוקרטים לכפיה פשיסטית על חרדים וערבים. בואו "נטוס" לכמה שורות למדינות נאורות באמת, עם יחס סובלני לדתות, מיעוטים והשקפות. והמדינות המוצעות הן ארה"ב וקנדה.
20/12/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
השבוע, נחגוג בעזרת השם את חג החנוכה, חג המסמל באופן ברור את השוני האדיר בין היהדות לאלילות. כולם זוכרים ומוקירים את תרומתה של יוון לאנושות, בעיקר בתחומי הפוליטיקה והפילוסופיה, אך פרצופה האמיתי, המכוער של תרבות יוון לא מוכר מספיק.
20/12/2011  |  מני ישי  |   מאמרים
היום יום שלישי, כ"ד כסלו תשע"ב, הוא נר ראשון של חנוכה, אורו של חג החנוכה ואורה של החנוכיה הינם בעיני גם אורה של היהדות היפה.
20/12/2011  |  נבון קצב  |   מאמרים
ואלה שמות הארגונים אשר ידליקו אש באבוקה ויניסו את חשרת החשיכה הנופלת עלינו. אלה שמות המוסדות אשר יקימו את חנוכיית דוד הנופלת ויחוגו וינועו כשיכורים איש ואחיו אישה ואחותה במעגלי צדק מעורבבים. ואלה שמות נושאי התגים החדשים הזוהרים כזוהר, ומאירים בכל אתר ואתר בהם זרם דם היהודים, לתפארת החיים המשותפים של יהודים, מוסלמים ונוצרים.
20/12/2011  |  ד"ר גבי אביטל   |   מאמרים
חג החנוכה שלי הוא חג, שנס לא קרה בו, פך שמן לא מצאו, אלא ההרה עלו, העמק ירדו, מעיינות האורות הגנוזים גילו נושאי לפידי המאבק לחופש.
20/12/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
385 אלף סופגניות חולקו לחיילי צה"ל  /  איציק וולף
שידורי חנוכה בערוץ הראשון  /  תקשורת גלאי
פעילות לחנוכה: קטיף עצמי של ירקות במושב   /  יעל בן-חמו
חגיגות חנוכה - תשע"ב  /  מירב ארד
יהודה המכבי, הנר האמתי  /  הרצל חקק
החג הפונדמנטליסטי ביותר!  /  הרב אליהו קאופמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il