|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שישה בשישי

איפה הכסף?

לחרדים מתפרעים יש לעיתים סממנים של ארגוני פשיעה, וכך צריך להילחם בהם: באמצעים כספיים למשרדי הביטחון והבריאות יש לא מעט כסף לבזבז במקומות הלא-נכונים ישראל כץ ועוזי לנדאו עושים אגו-טריפ על חשבוננו הרשויות המקומיות מתלהמות נגד אלי ישי במקום להסתכל בראי התשובה לשאלה "איפה הכסף" הפרטי שלנו נמצאת לעיתים דווקא בהוצאות הקטנות
30/12/2011  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


חרדים
[צילום: פלאש 90]

לפני די הרבה זמן הצעתי, שכל אברך חרדי שייעצר בזמן הפגנה בלתי חוקית, יאבד את זכותו לתמיכה מהמדינה. התמיכות הללו ניתנות לפי רשימות שמיות, ומבוססות על הצהרה לפיה המקבל עוסק רק בלימוד תורה. מי שיוצא להפגין בעיצומו של יום, מלמד בכך שהצהרתו כוזבת - וממילא נשמטת הקרקע מתחת למתן התמיכה.

המאבק באלימות ובקיצוניות של חלק מהחרדים יכול וצריך להיעשות דרך התמיכות. ואם מדובר בקבוצות מאורגנות - צריך לשלול את התמיכה מהישיבות מהן יוצאים המתפרעים, המדירים וכל מי שפוגעים בערכי היסוד של מדינה דמוקרטית. ואם מדובר בשכונות שלמות - צריך למנוע מהן את השירותים העירוניים והממלכתיים. לחלק מהפורעים הללו יש מאפיינים של ארגוני פשיעה, וכך בדיוק צריך לטפל בהם. זה יהיה הרבה יותר אפקטיבי מאשר דיבורים ריקים והתנגשויות אלימות.

כ"ץ ולנדאו
[צילום: פלאש 90]

עוזי לנדאו החליט שהשם "משרד התשתיות הלאומיות" לא משקף נכונה את פעילות משרדו ושינה אותו ל"משרד האנרגיה והמים". גם ישראל כץ חושב שהציבור לא יודע מה עושה "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים" ולכן הוא מבקש לשנות את שמו ל"משרד התחבורה והתשתיות". זה לא שמשהו משתנה בפעילות המשרדים הללו; השרים פשוט רוצים שם יותר סקסי. ומי ישלם? הרי הדבר כרוך בהחלפת כל הניירת, המעטפות וכרטיסי הביקור; בהחלפת כל השילוט בשלוחות המשרדים; ובסריקה קפדנית של כל החוקים והתקנות כדי להכניס בהם את השינוי, כי אחרת אין לו משמעות חוקית.

שאלתי השבוע את דוברי שני המשרדים כמה התענוג יעלה. דוברת משרד האנרגיה והמים השיבה: "החלפת השם אינה כרוכה בעלות כספית. מרבית הניירות הם במחשב, כרטיסי ביקור - יוחלפו בהדרגה כשייגמר ולא בבת אחת, וכיו"ב". דובר משרד התחבורה השיב: "אין שום עלויות. טרם הוחלט על שינוי שם המשרד ובמידה שיוחלט זה יחול מעתה ואילך על מסמכים חדשים ולא על קיימים". אותי התשובות הללו לא שכנעו, ואיך לומר בעדינות - הן לא נראות לי הכי מדויקות בעולם. עניין של היגיון פשוט, מה עוד ששני הדוברים התעלמו מהוצאות השילוט וההתאמה הסטטוטורית.

אין זו הפעם הראשונה בה כולנו נשלם על גחמות כאלו של שרים (ואני לא מדבר על הרכבה ופירוק חוזרים ונשנים של משרדים כחלק ממחיר פוליטי). שאול מופז החליט ש"משרד התחבורה" לא מתאים לגנרל ושינה את שמו ל"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים". גדעון עזרא, עוד ביטחוניסט, שינה את "המשרד לאיכות הסביבה" ל"המשרד להגנת הסביבה". אריאל שרון הוא שהפך את "משרד התשתיות" ל"משרד התשתיות הלאומיות", ועכשיו כאמור לנדאו עושה שינוי נוסף. מעניין אם הם היו עושים זאת, אילו היו צריכים לכסות מכיסם את ההוצאות.

תקציב הביטחון
[צילום: משרד הביטחון]

משרד הביטחון מקבל 60 מיליארד שקל בשנה, וזה אף פעם לא מספיק לו. בשבוע שעבר הוסכם שהוא יקבל עוד 779 מיליון שקל שלא ניצלו משרדים אחרים - שערוריה כפולה בפני עצמה, כי זה אומר שתקציבי אותם משרדים הוכנו ברשלנות או בוצעו ברשלנות; ולא ברור למה צריך להוציא את הכסף במקום לחסוך אותו. בכל מקרה, בשבוע הבא יוכרע האם המשרד ייאלץ לוותר על 5% מתקציבו, כפי שהמליצה ועדת טרכטנברג, וצחצוחי החרבות בינו לבין האוצר כבר נשמעים מדי יום.

אם מישהו תוהה לאן הולך הכסף הזה - שהרי מדובר בסודות מדינה - גילה השבוע כלכליסט דוגמה אחת וצינית במיוחד. חברת מקינזי, שמייעצת למשרד הביטחון כיצד להתייעל, קיבלה ממנו 100 מיליון שקל - פי חמישה מהסכום שננקב במכרז בו זכתה. יש כמובן כל מיני תירוצים והסברים, אבל השורה התחתונה ברורה: כאשר יש לך 60 מיליארד ואיש לא שואל איפה הכסף, הוצאה של עוד 100 מיליון לא מזיזה לך את קצה הציפורן.

רשויות מקומיות
[צילום: פלאש 90]

לא משנה מה אלי ישי יעשה - תמיד התקשורת תוציא אותו רע. השבוע הוא אימץ המלצות של ועדה מקצועית להקלות בארנונה - ומיד ספג ביקורת: מדובר בהקלות במיוחד לחרדים, הרשויות יקרסו, האוצר לא יממן. נעזוב את הקשקושים הדמגוגיים הללו, שאינם עולים בקנה אחד עם העובדות, ונתמקד בסוגייה אחת: איפה הכסף של הרשויות?

התשובה לשאלה הזאת קלה מאוד. היא מצויה בין מאות עמודי דוח מבקר המדינה שפורסם רק בשבוע שעבר. הכסף נמצא בלשכות מפוארות של ראשי רשויות, בהעסקת עובדים יקרים ומיותרים, במימון ציבורי לארוחות פרטיות, בכיסוי דוחות תנועה מקופת הרשויות ועוד כהנה וכהנה בזבוזים על ימין ועל שמאל, בכל רשות ובכל תחום. אז לפני שהרשויות מזדעקות נגד שר הפנים, שיסתכלו בראי.

סל התרופות
[צילום: פלאש 90]

ברור שסל התרופות לעולם לא יכלול את כולן, ובכל זאת כדאי לבדוק האם אין למשרד הבריאות עוד קצת כסף שמתחבא בכל מיני מקומות. בלי יותר מדי מאמץ, מצאתי שני מקומות כאלו.

תקציב המשרד הראשי לשנת 2012 עומד על 476 מיליון שקל, מתוכם מופנים 203.8 מיליון שקל למשכורות של 1,153 עובדים - ממוצע של 15,000 שקל לחודש עלות השכר לכל עובד. ביחידות המסונפות לבתי החולים (בעיקר גופי הכשרה מקצועית) מועסקים 204 עובדים שעלות שכרם הכוללת בשנה הבאה תהיה 75.6 מיליון שקל - מה שאומר שכל אחד מהם עולה לנו 30,000 שקל בחודש. המסקנה: יש הרבה מאוד כסף שיוצא על לא מעט ביורוקרטיה במקום על תרופות וטיפולים רפואיים.

ההוצאות הקטנות
[צילום: פלאש 90]

לפעמים התשובה לשאלה "איפה הכסף" במישור האישי שלנו מצויה בהוצאות הקטנות, שכמעט ואיננו שמים לב אליהן. לעיתים זה באשמתנו, ולעיתים פשוט יש הרגשה שמנצלים אותנו. שני הדברים קרו לי השבוע.

ישבתי עם רעייתי ב"בייקרי קפה בוטיק" ברחוב השל"ה בתל אביב והזמנו שתי עוגות שהיו מונחות במקרר ממש לידינו. היו לידן פתקים: 24 שקל. בפעם האחרונה שבדקתי, 24 + 24 זה 48. אבל דרשו מאיתנו 56 שקל. למה? כי אחת העוגות, אמר הקופאי, עולה 32 שקל (סכום מופרז לכל הדעות, אבל לא זה הסיפור). טענתי שזה לא מה שנאמר בפתקי המחיר. זה ממש לא שכנע אותו. אחרי שיצאנו אמרה רעייתי, בצדק, שהייתי צריך לתת לו 50 שקל וללכת.

למחרת רציתי לקנות בייגלה בדוכן של עלית בתחנת הרכבת תל אביב מרכז. בייגלה פשוט, כזה הנמכר בקיוסקים בשלושה-ארבעה שקלים. כאן דרשו 8 שקלים (וגם 10 שקלים לבקבוק "זירו"). וזה לא משהו מקרי. בתחנת הרכבת חיפה מרכז יש מכונות של חברת מַשְקַר: 8.50 שקלים לחבילת ביסלי קטנה, 9 שקלים לחבילת אפרופו, 8 שקלים לפסק זמן, 9 שקלים לבקבוק קולה. ככה זה כאשר קהל הצרכנים שבוי. כאן הפתרון הוא פשוט ויעיל: לא לקנות. ואז נראה אותם עושקים אותנו.

ועוד משהו קטן

שלוש שנים נמשך שיפוצו של רחוב אבן גבירול, שעלה לנו התל אביבים עשרות מיליוני שקלים. השבוע, אחרי עשר דקות של גשם, כמעט אי-אפשר היה לחצות אותו. שפכו על הרחוב ים של כסף רק כדי שיהפוך לנהר.

תאריך:  30/12/2011   |   עודכן:  30/12/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איפה הכסף?
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פאשיסט אדום
30/12/11 08:03
2
אנג'ל
30/12/11 08:54
3
היללי
30/12/11 13:55
4
לשלול תמיכה ישפיע
30/12/11 14:45
5
עמוס שנער
30/12/11 14:47
6
מנדלה משינקין
30/12/11 16:00
7
הטרדה מינית
30/12/11 17:12
 
ראובן123
30/12/11 22:06
8
רשויות הביזבוז
30/12/11 19:24
9
פיקוח על שרותים
30/12/11 19:46
10
עבד של השמאל
30/12/11 21:53
11
סבג
30/12/11 21:56
12
יהושע43
30/12/11 23:05
13
חרותניק ותיק
30/12/11 23:19
14
עו"ד ישראלי
31/12/11 09:56
 
לנקוט צעדי קיצון
31/12/11 16:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פתחתי כבכל בוקר את העיתונים וחשכו עיניי. בכותרת "שמונה מהנשים החזקות בישראל במפגש פסגה" עומדת לה, קצת מבוישת, אולי מודעת לטיימינג המוזר שהציב אותה בכותרות, אולי מודה בליבה שמה שמתעורר סביבה הוא מעט מוגזם, אולי מבינה כי הכתרתה הבומבסטית בטרם עת מסתירה משהו עמוק ורקוב יותר. והיא עודנה עומדת, לצד אושיות פוליטיות ותיקות כציפי לבני ומרים פיירברג, העיתונאית הבכירה יעל דן והסופרת האמיצה יוכי ברנדס. טניה משהו בליט, צעירה, כמוני, כמוך, עובדת באתר חדשות ומכירה מקרוב את התעשיה, שמצאה את עצמה יום אחד עושה מעשה שעושות נשים רבות, ולא מסכימה לעבור אחורה באוטובוס.
29/12/2011  |  עינת אוליביר  |   מאמרים
בהלוויות פרטיות שיתקיימו עד יום רביעי הבא, תוכלנה נשים להספיד ולהוביל את הלוויה אם זה רצון המשפחה. ברגע שיינתן פסק ההלכה מטעם לשכתו של הרב הראשי לישראל תתעורר מחדש הסאגה המוכרת לכולנו של הפרדת הדת מהמדינה. או אז נדע האם יש לוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ביצים, ולא תיתן לפסק הלכה לשבש החלטות של משרד ממשלתי. שכן, המשרד לשירותי דת הוא משרד ממשלתי לכל דבר ועניין.
29/12/2011  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
מפעל החינוך של המעיין התורני השקה במשך כמעט 3 עשורים אדמה חרוכה של עזובה חברתית. הממטרות שהמטירו את כספי המדינה החילונית לכל עבר, הצמיחו יער של ערוות בוכיות, שחלקן כבר עברו בביתי הכלא וחלקן עדיין מאכלסים אותם ביחד עם. במפגן ראווה מתוזמר היטב קבלנו את מופע הארנבות של ד"ר כספומטי, ששלף טיעון מנצח: "זה לא אנחנו, אלא הסיקריקים". האמנם?
29/12/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
אם לבני עוד לא עשתה זאת, היא צריכה לשלוח מכתב תודה עשיר בברכות ואיחולים לטניה רוזנבליט, לרב לבנון, לעיתונאים שהחליטו פתאום להעלות את נושא הדרת הנשים על סדר היום, ולמדירי הנשים עצמם. אחרי עשור בפוליטיקה הישראלית בו לא תרמה דבר לנשים בישראל, אלא רק השתמשה בהן לצרכים אלקטורליים, נפלה בידיה של לבני הזדמנות נפלאה להון פוליטי על חשבון מאבק חברתי. ואת זה, בניגוד לקיץ האחרון, היא סוף סוף לא פספסה.
29/12/2011  |  עמיר סגל  |   מאמרים
רבים מכירים את המחזה של מילר, שנכתב על יצרן חלקים למטוסים בזמן מלחמת העולם השנייה, ולכשהתגלו פגמים ברכיבים - המשיך לספק אותם לצבא האמריקני, ובשל כך 25 מטוסים התפרקו באוויר. בשל כך הוא איבד את בנו הטייס. המחזה המרטיט שמוצג בתיאטרון הקאמרי כקלאסיקה עולמית, לא איבד דבר מהרלוונטיות שלו.
29/12/2011  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il