|   15:07:40
  בועז ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

הלוחם בחזית הרעיונית של מאבק התרבויות

ד"ר ג'ון לואיס, בחייו ובמותו מצטרף אל הגיבורים שאותם כה אהב ולאורם הלך, אלה שעמדו בשער ונאבקו בגבורה למען רעיונות החירות.
08/01/2012  |   בועז ארד   |   מאמרים   |   תגובות
ד''ר ג'ון לואיס [צילום: האתר של ג´ון לואיס]

בבוקר יום שלישי האחרון התבשרתי על פטירתו ללא עת של חבר, הוגה ומורה גדול, ד"ר ג'ון דיוויד לואיס. הוא גילם בחייו את העמידה האיתנה ב"שערים החמים" (Μάχη τῶν Θερμοπυλῶν) של הציוויליזציה, בהגינו על החירות מול איומים וסיכונים בלתי-מנוצחים לכאורה.

בשנותיו האחרונות שימש לואיס כפרופ' אורח בתוכנית לפילוסופיה פוליטית וכלכלה באוני' דיוק בצפון קרוליינה. משרה שנוצרה בזכות מימון של קרן Anthem ותמיכת קרן בנק BB&T. לא היה זה מקרי שאחד הבנקים המרשימים ביותר בארה"ב, שהראה רווחיות, צמיחה והתנהלות אחראית גם בתקופה שבה שמענו רק על בנקים כושלים, תוך התעמתות עם הממשל האמריקני כאשר סירב לקבל כספים "ציבוריים", היה גם הבנק שאיפשר את העסקתו של לואיס באוניברסיטה.

סיפורו של ג'ון לואיס הינו סיפור בלתי רגיל. לאחר קריירה שנמשכה כ-25 שנים בתחום העסקי החליט כי הייעוד שאותו הוא מבקש לממש הוא חקירה אינטלקטואלית ובהוראה. הוא בחר בשינוי כיוון שהיה כרוך במאמצים מפרכים. לכאורה מדובר במטרה בלתי אפשרית. בגיל מתקדם הוא החל לבלות לילות בספריות תוך שהוא עובד במשרה מלאה במקביל. הוא התמחה בלימודים קלאסיים כשהוא מתעמק וחוקר את ההיסטוריה של ערש הציווליזציה שעל משמרתה עמד. בשנת 2001 השלים דוקטורט באוניברסיטת קמבריג' באנגליה.

על התופעה של אדם בשנות ה-40 לחייו המבלה עם סטודנטים צעירים בכמה עשורים ממנו מספר אלכס אפשטיין, בטור שכתב לזכרו של ג'ון: "פגשתי בג'ון לראשונה בשנת 2000, כאשר שנינו למדנו בקורס כתיבה (בלמידה טלפונית) שנמשך שנה במכון איין ראנד. למרות שהיה בוגר ובשל - בוגר בכמה עשורים מהסטודנט הצעיר בכיתה (אני) ובשלב מתקדם של לימודיו בקמברייג' - ג'ון היה פתוח, רענן, וצמא ללמוד ללא כל יומרנות. הוא קיבל באהבה ביקורת, אם ממנחה הקורס (רוברט טרז'ינסקי) או מחבריו לכיתה. לא היה לו כל רצון להציג מראית פנים, רק להשתפר. שמתי לב, כשעקבתי אחר עבודתו במשך השנים, שכתיבתו המשיכה והשתפרה בעוד כותבים אחרים מתנוונים; שאפתנותו היסודית היא שהובילה בוודאי לכך".

אינטלקטואל חד ומדויק

כתיבתו של ג'ון לואיס לא הותירה ספק כי מדובר באינטלקטואל חד ומדויק שאינו מעניק "הנחות" לטובת הנחות יסוד מעורפלות הנמצאות בקונסנזוס. לא הייתי היחיד ששם לב לעבודתו של לואיס. אריה סתיו, עורך כתב העת "נתיב", בחר לתרגם את מאמרו של ג'ון, מאמר שעובד מהרצאה בוועידה האובייקטיביסטית בשנת 2007. היה זה המאמר הראשון שפורסם בעברית מפרי עטו של לואיס, שכותרתו "ההכרח להשיב בכוח את הג'יני האסלמי לבקבוק".("נתיב" 116, מאי-יוני 2007). המאמר מופיע גם באתר אנכי בשמו המקורי: "'אין תחליף לניצחון' הבסת הטוטליטריות האיסלאמית".

בחודש יוני 2008, הגיע לואיס לביקור בישראל בסיוע מכון איין ראנד. הביקור בישראל כלל הרצאה בסמינר לתלמידי תארים מתקדמים, שאורגן בעזרתו של פרופ' איל זיסר, ראש מרכז דיין באונ' תל אביב, הרצאה שכותרתה הייתה "הג'יהד הפנימי והטוטליטריות האיסלאמית" (לצפייה בקטע). במסגרת ביקורו זה של לואיס היה לי ולמשפחתי הכבוד לארחו ימים אחדים ולטייל עימו ברחבי הארץ, תוך שאנו עורכים פגישות עם אנשי מודיעין, ממשל, ואינטלקטואלים, ומנסים להפוך כל אבן "היסטורית" ברחבי הארץ וליהנות מנופיה.

ישראל - בחזית המלחמה בין ציוויליזציה והברבריות

בשבוע זה הייתה לי הזכות הגדולה להתרשם מג'ון לואיס האיש וגם אני וגם זוגתי גילינו כי ניצב מולנו אדם ללא יומרות, מסכות וחסר "פוזה" לחלוטין. התאהבנו בו מייד ואהבה זאת רק התחזקה. לואיס מצידו אהב את מה שהוא פגש בישראל. ב-21 ביוני 2008 פרסם רשימה בבלוג "המדד האובייקטיבי" בה סיכם את תובנות ביקורו בארץ: ..."חזרתי עם מסקנה סוחפת אחת, הברורה לי באופן עוצמתי יותר מאשר לפני המסע: ישראל ניצבת בקו החזית של המלחמה בין הציוןיליזציה והברבריות. כפי שכתב אריק הופר לפני ארבעים שנה," ציטט ג'ון את הופר, "מה שיקרה לישראל יקרה לכולנו, אם ישראל תמחה, השואה תתחולל על ראשי כולנו". (“Israel’s Peculiar Position,” LA Times 5/26/68).

ג'ון ראה בישראל את הידידה האמיתית והטובה ביותר של ארה"ב בעולם כיום. הוא לא התעלם מהקשיים בהם נתקלת החברה הישראלית ומן המחלוקות בתוכה, אך ידע לראותם בפרספקטיבה היסטורית של אלפי שנים ובראייה גיאו-פוליטית שגימדה את היומרנות האינטלקטואלית הפוסט-ציונית, שבקוצר ראותה נוטה להתמקד ברוע.
הוא ראה את הקנאות הדתית וקווי השבר האתניים, במיוחד בעת סיורנו בירושלים, אך זיהה כי החירות היחסית של ישראל היא שמאפשרת את הקיום של כל הזרמים הללו, שאינם שוחטים איש את רעהו כפי שמתחולל כעת במדינות הסובבות את ישראל. הוא שם לב לייעור המפותח בישראל, וקישר אותו למונח "הקו הירוק" שפשוטו כמשמעו – קו הציוויליזציה והצמיחה. בפוסט אותו כתב תיאר את ההתנחלויות כגרעיני ציוויליזציה שנטעו ואת משמעותה החיובית של ציוויליזציה זאת גם לערביי ישראל והשטחים (והפנה לתיאור של דניאל פיפס שסיפר על ההגירה הפנימית של ערבים לאיזורים בשליטה ישראלית).

"כרגיל, ישראל מואשמת בכך", כתב, "שהיא אינה מסוגלת לעשות שלום עם אוייב הדבק ברצונו להרסה". "הסיבה העמוקה ביותר לעימות בין ישראל לבין אלו המתיימרים להוביל את הפלשתינים הינה פילוסופית: החדירה העמוקה של הג'יהאד למוחותיהם של הצעירים הפלשתינים, בצורה של אידיאולוגיה אלימה שאין לה דבר להציע מלבד ההרס של ישראל והטענה לגן עדן כתמורה עבור המוות. דוגמאות של חומר אידאולוגי זה נאספו במרכז המידע למודיעין וטרור.." כתב לואיס והפנה את קוראיו לסיור הוירטואלי באוסף של המרכז בו ביקר. "עד אשר המניעים לג'יהאד נגד ישראל יזוהו, יעומתו ויופרכו, הסיבות למלחמה ייוותרו במקומם, מקננים במוחותיהם של ילדי הדורות החדשים."

הגדרות פילוסופיות מדויקות עבור שוחרי החירות

בדצמבר של אותה שנה אירחתי את ג'ון בביקור שני בישראל. הפעם הוזמן על-ידי חבר הכנסת אריה אלדד ומרכז אריאל שאירגנו את הכנס "ניצבים מול הג'יהאד", אירוע שאך טבעי היה כי ג'ון ישתתף בו, לצידם של רוברט ספנסר, דניאל פיפס וחירט וילדרס, השמות הבולטים מבין עשרות מדינאים ואינטלקטואלים שביקשו לבחון את האמצעים לשימור ערכי החירות במערב. (ראו סיקורו של רוברט ספנסר כאן, ובחדשות ערוץ 7 – כאן). למרות שאורות הזרקורים הופנו בעיקר לחירט וילדרס ולנבחרת ה"כוכבים" הבינלאומית שהגיעה לכנס, לא ניתן היה להתעלם מהרצאתו של ג'ון, שפתחה את יום העיון עם מסר שהציב הגדרות פילוסופיות מדויקות עבור שוחרי החירות המבקשים לקדמה מול אוייב רעיוני חמקמק, מתוך זיהוי רציונלי ובלתי סותר של עקרונות זכויות האדם.

"סטאטיזם הינו מונח רחב, המסכם את כל הממשלות המתכחשות לזכויות אדם," הסביר ג'ון, "הוא מכפיף את הפרט לצווי הממשלה. הוא כולל מדינות אידיאולוגיות – כמו תיאוקרטיות – כמו גם ביריונוקרטיות בסיסיות המעוניינות בשליטה וכוח בלבד. טוטליטריות הינו מושג צר יותר, המכנס את המדינות הסטאטיסטיות אשר מרחיבות באלימות את כוחן לכל תחומי החיים. דוגמאות לכך הן גרמניה הנאצית ורוסיה הסובייטית. מדינה תיאוקרטית טוטליטרית, כאירן או ערב הסעודית, משתמשות בכוחה של המדינה על-מנת לכפות אידיאולוגיה דתית על כל אדם, האיחוד של כוח פוליטי וענישה דתית נותן לתנועה זאת עוצמה מיוחדת. זהו המפתח להבסתה". את תמצית הרצאתו ניתן לקרוא ב"אתר אנכי", ולצפות בה במלואה בערוץ הווידאו שלנו –כאן.

בביקורו הזה בישראל הספיק ג'ון גם להקדיש הרצאה לטובת המועדון האובייקטיביסטי באוניברסיטת תל אביב בהנהלתו של מיקי ישורון. בהרצאה זאת ששמה הפרובוקטיבי היה: "האם לישראל יש זכות מוסרית להתקיים?" העלה ג'ון לדיון את המובן מאליו לכאורה. הוא בחן מהי "זכות" והסביר מדוע הניסיון ליצור מקבילה מוסרית בין ישראל השואפת להתפתחות, שגשוג וחיים, לבין אוייביה המבקשים להרסה, מהווה אי צדק משווע. עד כמה חשובה הרצאה זאת יעידו החודשים והשנים שחלפו מאז, בהם מוצאת עצמה ישראל, שקברניטיה טרם למדו את השיעור, עם הגב לקיר, בעמדת התגוננות נחותה בשל חוסר הבנה פילוסופית ומוסרית. (לצפייה בחלק ראשון של ההרצאה).

בפתיחת הרצאתו סיפר לואיס כי כבר ביקר בכ-20 מדינות ברחבי העולם, אך ישראל היא המדינה המועדפת עליו מחוץ לארה"ב. בקריירה האקדמאית הקצרה יחסית שלו הספיק לואיס להניב יצירה רבה. הוא פירסם שלושה ספרים, האחרון שבהם הוא: "לא פחות מניצחון: מלחמות החלטיות ולקחי ההיסטוריה", שיצא לאור בהוצאת אוניברסיטת פרינסטון, 2010, לאחר מאבק לא פשוט עם מערכת ההוצאה לאור של האוניברסיטה שקיבלה "רגליים קרות" בשלבים האחרונים של הפרויקט מאימת הביקורת מטעם ה"תקינות הפוליטית". ספריו האחרים פורסמו בשנת 2007, "המחוקקים היווניים המוקדמים" ובשנת 2006, "סולון ההוגה: המחשבה הפוליטית ביוון הארכאית".

לואיס ניצב לא פעם בפתח "השערים החמים"

בראיון שאותו קיים לאחרונה חידד ד"ר לואיס את הזווית האובייקטיביסטית ללימוד ההיסטוריה. ההיסטוריה, כך הסביר, היא המדע העוסק בסיבות לאירועים ולתהליכים שהתרחשו בעבר. כך, באבחת אבחנה המחיש את ההבדל בין אינטלקטואל רגיל לבין חוקר אובייקטיביסטי, המזהה עקרונות וערכים ומיישם אותם לבעיות רלוונטיות. כשנשאל מהי הנקודה המרכזית המצויה במחלוקת בספרו האחרון ענה: "שרעיונות מניעים את ההיסטוריה.

שני דברים הכרחיים במלחמה; היכולת ללחום והרצון ללחום. בתקופה הקרויה המלחמה הקרה, שני הכוחות הגדולים היו ברית המועצות וארה"ב, אך הכוח השלישי עם יכולת הייתה אנגליה – ואיש לא התמקד בה משום שהיא לא הציבה כל איום. ולכן, למעשה הרעיון השנוי ביותר במחלוקת הינו הרעיון הברור ביותר; שרעיונות הם המניעים את ההיסטוריה. בין הקוראים של הספר הרעיון השנוי ביותר במחלוקת הוא הנקודה שהעלתי כי היה זה מוסרי להפיל את פצצת האטום על יפן".

ביושרה ובאומץ בהם ניחן לואיס הוא מצא עצמו לא פעם ניצב בעמדה הקריטית של ניהול מלחמה למען החברה החופשית. חלק גדול מן הקרבות לא נבחרו על ידו אך דבר זה לא הרתיעו מלעמוד בגבורה במשימה. אחד העימותים הללו היה באוניברסיטת אשלנד אשר סירבה, למרות הערכות מצויינות מתלמידיו ומהממונים עליו, להעניק לו את מעמד המרצה הקבוע בשל רעיונותיו האובייקטיביסטיים שעמדו בניגוד לערכים הנוצריים של הוועד המנהל של האוניברסיטה. ערכים נוצריים אלו לא מנעו ממנהלי האוניברסיטה לקבל את כספי המלגה מקרן Anthem העוסקת בקידום הפילוסופיה של איין ראנד ולהעסיקו כל עוד לא קיבל קביעות. בעוד מאבקים אלו מתנהלים, מצא עצמו לואיס מול חזית נוספת. כאשר הגיע להעניק הרצאת אורח באונ' ג'ורג' מייסון בווירג'יניה, התנהלה נגדו מתקפה מצד אירגוני שמאל, מתקפה שלוותה באיומי פגיעה פיסית, וההרצאה שכבר נדחתה מפאת האיומים התקיימה בסופו של דבר תחת אבטחה כבדה.

העימותים הללו מסמלים את דרכה של התנועה האובייקטיביסטית בכלל ואת דרכו של לואיס בפרט, כמי שלחם בחזית הרעיונית של מאבק התרבויות והרעיונות. כפי שכתבתי, ג'ון מצא את עצמו לא פעם ניצב בפתח "השערים החמים". זהו תרגום מילולי של "תרמופילי", המעבר בו עמדו ליאונידס, מלך ספרטה, יחד עם 300 לוחמים בשנת 480 לפנה"ס, ועצרו את התקדמות הצבא הפרסי הפולש, תוך שהם קונים בחייהם ובגבורתם את הזמן להתארגנות והצלת התרבות היוונית שהניבה פריחה אדירה בכל תחומי המדע, הפילוסופיה, האמנות, הספורט, האדריכלות והרפואה. על עמידתם של הספרטנים כתב הסופר זוכה פרס הנובל, ויליאם גולדינג, במבוא לספרו "השערים החמים": "לא אתה ולא ליאונידס, גם לא אף אחד אחר, יכול היה לצפות כי כאן הושגה יותר מרבע מאה לזריחתה של אתונה וכל יוון וכל האנושות. ... מעט מליאונידס נמצא בעובדה שאני יכול ללכת לאן שארצה ולכתוב את מה שארצה. הוא תרם לכך שאנו חופשיים".

ג'ון לואיס, בחייו ובמותו מצטרף אל הגיבורים שאותם כה אהב ולאורם הלך, אלה שעמדו בשער ונאבקו בגבורה למען רעיונות החירות.

הערות:Books by Dr. John David Lewis:


Nothing Less than Victory: Decisive Wars and the Lessons of History (Princeton University Press, 2010)
Early Greek Lawgivers (Bristol Classical Press, 2007)
Solon the Thinker: Political Thought in Archaic Athens (Duckworth Press, 2006)

הכותב הוא עורך אתר "אנכי".
תאריך:  08/01/2012   |   עודכן:  09/01/2012
בועז ארד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלוחם בחזית הרעיונית של מאבק התרבויות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא פלג, הכתב לענייני משפט של חדשות ערוץ 2, פירסם לאחרונה תמונות שלדבריו נמסרו לו על-ידי נאשמים בפרשת הולילנד, ובהן נראה עד המדינה כשהוא קונה בגדים בחנות יוקרתית בתל אביב. כמו-כן הביא הכתב צילום של צ'ק שלדבריו שולם על-ידי עד המדינה בתמורה לבגדים שקנה.
08/01/2012  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
"יחידת עוז" היא לא יחידת שדה מובחרת של צה"ל זו יחידה מבצעית של משרד הפנים, הכפופה לשר הפנים אלי ישי, אשר מעניק עשרות-אלפי היתרי עבודה לעובדים זרים, ובה בעת "לוכד" את אלה שנולדו להם ילדים. אל עיטור העוז על המבצע ההירואי ללכידת ג'רלדין בלינגואי בת ה-3, הצטרפה "משטרת ישראל" עם מבצע "עזות מצח" של (סיכול) הביקור של ח"כ אילן גילאון וטענה על הפרעה לסדר הציבורי
08/01/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
"מדינת ישראל מחכה לחינוך חינם כבר 63 שנה", אמר נתניהו. צודק. הרבה זמן מחכים כאן שהחינוך יהיה חינם. הבעיה היא לא רק בכמה הוא עולה - והוא עולה הרבה, יקר מאוד. זה מתחיל בפעוטון ונגמר באקדמיה.
08/01/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
על הפרק בשיח הציבורי שאלת התמלוגים שגובה המדינה בתחום הכרייה. חוק הכרייה הוא חוק מנדטורי שנכנס לתוקף לפני 87 שנים, בשנת 1925. למרות שחלפו 87 שנים, וזאת תקופה ארוכה לכל הדעות, המדינה לא נדרשה לבחון את סבירותו והתאמתו של החוק לנסיבות שהשתנו, והן השתנו.
08/01/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
קראתי, ראיתי ושמעתי על פרשת הילדה נעמה מרגוליס בת השמונה, שחרדי ירק עליה בבית שמש והיא פחדה ללכת לבית ספר. הזדעזעתי ונחרדתי. הצטרפתי לנחרדים מן ההתנהגות החרדית, במיוחד בעניין הדרת נשים. עד... עד שקראתי באתר של ולווט אנדרגראונד, שהסיפור הובא לתקשורת על-ידי אשת יחסי ציבור.
08/01/2012  |  יאיר דקל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il