בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הסערה שחולל הכלכלן שלמה מעוז בדבריו על "האשכנזים השולטים במדינה" לא יכלה שלא להזכיר סערה דומה, אבל הפוכה, שחולל בזמנו הספר "המהפכה האשכנזית", שבו קרא מחברו, הסופר קלמן כצנלסון, דווקא תיגר על אפליית עדתו הלבנה
|
קלמן כצנלסון. מר-גורלה של העדה האשכנזית"
|
|
|
|
|
דברי התוכחה של הכלכלן שלמה מעוז על "שלטון החברה הלבנה" בישראל אינם יכולים שלא להזכיר תוכחן לא פחות גדול ממנו, אבל מצידו השני של המתרס: הסופר קלמן כצנלסון, עליו השלום, שקונן לפני 48 שנה, בבכי תמרורים ובהיפכא מסתברא, על..."מר-גורלה של העדה האשכנזית" דווקא. קשה להאמין? אבל עובדה! בספרו, "המהפכה האשכנזית", שיצא לאור ב-1964, פיתח מחברו תיאוריה מוזרה על "העדה האשכנזית המקופחת בארץ הזאת, על-אף שהיא עולה בתרבותה על העדות הספרדיות". לעומת מעוז, יוצא עירק, בכה כצנלסון, יליד רוסיה, על ש"האומה האשכנזית הנעלה, שנועדה, בעצם, למשול, עשתה טעות פאטאלית כשאפשרה את עלייתם של לא-אשכנזים נחותים". בספרו המשתחצן קרא כצנלסון (אחיינה של רחל שז"ר, אשת נשיא המדינה לשעבר), "למנוע מהספרדים, שנראים כמו ערבים וחושבים כמותם", מלהתאחד נגד, מה שהוא כינה, "המיעוט האשכנזי". בתוך כך גם תקף כצנלסון את המעבר בשפה העברית מן המבטא האשכנזי למבטא הספרדי וקרא לחזור אל הדיבור ביידיש. למותר לציין שהספר, שהפך ל"בסט-סלר" במדינה, זכה לקיתונות של רותחין מכל קצות הקשת הפוליטית והעדתית, כשבסופו של דבר אף נאסרה הפצתו, וזאת לאחר שרבבות עותקים ממנו כבר יצאו לשוק. הבל הבלים אבל חשיבותו העיקרית של ספר "המהפכה האשכנזית" היא דווקא בשימוש שנעשה בו על-ידי אינטלקטואלים מזרחיים. אלה מצאו לנכון להביא אותו כעדות לכך שבקרב הציבור האשכנזי היו קיימות דעות גזעניות אליטיסטיות, כמו גם שאיפות להגמוניה אשכנזית בממשל ובתרבות בישראל. כך או אחרת, הספר הצליח לחזק את הסטראוטיפ של האשכנזי המתנשא והגזען, שרווח כל כך בציבור הישראלי ושבו נתלה עכשיו גם יעקב מעוז. אז, בסופו של דבר, ידה של מי על הגובה? ידה של העדה האשכנזית, או, שמא, זו של הספרדית-מזרחית שמנגד? המציאות, מכל מקום, מוכיחה בעליל שלא זו, אף לא זו. כבר היו לנו גם שר ביטחון ספרדי ורמטכ"ל מזרחי, ואפילו השפה העברית ממשיכה להתנגן לה בהברתה הספרדית, והיא הנותנת, על אפו וחמתו של קלמן כצנלסון. ובאשר לשלמה מעוז, ניתן רק לנוד על שהחשבון האישי שלו עם בנק לאומי נכרך במחאה החברתית על-רקע עדתי, שאין לה תימוכין במציאות. דבריו המקוממים עשויים רק להזכיר סטראוטיפ רווח דומה, משנות החמישים והשישים של המאה הקודמת, אבל בהיפכא מסתברא ממש: הסטראוטיפ הזה קבע שרק מי שאינם אשכנזים הם אלה שעשויים להתמנות לתפקידים ב...בנק דיסקונט, שנחשב לבנק ספרדי אליטיסטי ומתחרה בבנק לאומי. הבנתם?
|
תאריך:
|
13/01/2012
|
|
|
עודכן:
|
13/01/2012
|
|
ראובן לייב
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
קורןנאוה טבריה
|
14/01/12 08:13
|
|
2
|
|
קורןנאוה טבריה
|
14/01/12 08:19
|
|
3
|
|
שושה
|
15/01/12 17:46
|
|
|
|
שושה=בושה
|
18/01/12 05:16
|
|
אנשים שפונים לאימון אישי מרבים להתלונן שמציאות חייהם לא תואמת את רצונם, יכולתם וציפיותיהם מעצמם ומאחרים. המציאות לפרקים קשה ומכבידה, לפרקים משעממת ואפורה. כך או אחרת, כל המתאמנים מעוניינים למצות במלואו את הפוטנציאל הטמון בהם, להתפתח ולשגשג ברמה כלכלית, מקצועית ואישית. כולנו בעצם חולמים לסגור פער בין רצוי ומצוי. אך כדי שזה יקרה, עלינו קודם כל להבין ולהפנים שברוב המקרים המצוי של היום הוא תוצאה ישירה של הרצוי של אתמול. המציאות שבה אנחנו חיים היא פרי יצירה שלנו, תוצאה של ההחלטות שהחלטנו בעבר ואנחנו נושאים באחריות בלעדית עליה.
|
|
|
ניק כהן, בעיתון "אובזרבר", יצא בקריאה בלתי פופולרית ועל כן ראוייה להערצה, להתערבות בסוריה, כשהוא מצטט את הצעתו של מייקל וייס לסייע לכוחות האופוזיציה במדינה זו. וכך הוא כותב:
|
|
|
דובר בכיר במפלגת הסלפים "אלנור", יסרי חמאד, שזכה במקום השני ברשימת המפלגה בבחירות במצרים, אמר בראיון לגלי צה"ל: "אני מבטיח את המשך קיומו של חוזה השלום עם ישראל כשנגיע לשלטון". זוהי אינה פליטת פה או הצהרה חורגת של נציג חסר סמכות. לא זו בלבד שתנועת הסלפים לא הכחישה את דבריו, אלא דובר נוסף חזר עליהם במסיבת עיתונאים בקהיר.
|
|
|
החברה הישראלית היא עדיין חברה שבטית, לא בהרבה שונה מאשר אצל שכנותיה, כאשר הלאומנות והדת על גווניה השונים הן חלק מן השבטיות. החברה הישראלית היא גם חברה שמרנית. זה בא לידי ביטוי, בין היתר, גם במציאות שבה בשעה שהשלטון לא מטיב עם האזרח בתחום הכלכלי החברתי- הבוחר לא ישנה את הכוון הפוליטי בבחירות. זה גם קשור בתפיסה מעוותת של העוצמה שלנו, בשנאת אלה שמחוץ לשבט , וגם במנטרה שלא מחליפים סוסים במעלה ההר, כאשר אצלנו בעצם מדובר במורד,תלול למדי.
|
|
|
תבין אותנו שלמה. אנחנו דור המדבר. זה הכל בגנים שלנו. אנחנו לא שולטים בזה, ובקושי מודעים לכך.
|
|
|
|