|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

על רגל אחת

תורת אהבה, צדק, שוויון, שלום וחסד. התורה על רגל אחת. על כך בפרשתנו - משפטים
17/02/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: Flash90]

בפרשת יתרו קיבלו ישראל במעמד הר סיני את עשרת הדיברות, המניחים את היסוד לתרי"ג מצוות. הם מהווים מֵעֵין ראשי פרקים לתורה כולה. בפרשת משפטים יש אפוא פירוט של עשרת הדיברות ופרישת מצעם. אולם את מרכז הפרשה תופסות המצוות שבין אדם לחברו.

נורמה אלוקית

השאלה היא מדוע בין הכרזת ישראל "נעשֶׂה", לאחר קבלת עשרת הדיברות, להצהרתם הקולקטיבית "נעשה ונשמע" בפרשתנו, לאחר שמשה קרא בפניהם את פרטי המצוות, מופיעים מכלול של דיני נזיקין ומצוות חברתיות. אין ספק שהסיבה לכך היא החשיבות הרבה שהתורה מייחסת למצוות אלה, שרבים נוהגים לזלזל בהן. מֵעֵבֶר לכך, דומני שהתורה מקנה תוקף אלוקי מוחלט למצוות שבין אדם לחברו, שנתפסות כמצוות שכליות החיוניות לקיום חברה תקינה.

אולם המחלוקות החברתיות הרבות, כמו גם הסכסוכים הבינאישיים, מוכיחים עד כמה ההיגיון האנושי יחסי ומוגבל, וכי הנורמות משתנות מאדם לאדם ומחברה לחברה. משום כך היה צורך להחיל עליהן את האמת האלוקית האבסולוטית, המתאפיינת בראייה גלובלית רחבת-היקף לדורות, שהיא האמת הנצחית, אשר עמדה במבחן כל הזמנים והנסיבות. אכן, המצוות השכליות מכונות בתורה 'משפטים' כשֵם הפרשה. אילו היינו נוהגים לפי משפט התורה, החֶברה שלנו הייתה חברה מתוקנת, אשר נעים לחיות בה, והיא משמשת מודל חיובי לכל העמים.

שוויון לכל

בין המצוות הסוציאליות שבמרכז הפרשה בולטות מצוות השבת-אבידה, איסור קבלת שוחד ועזרה פיסית וכספית לזולת. מצוות רבות נוגעות לשכבות החלשות, המקופחות בדרך כלל, כדי להימנע מאפלייתן. אסור להפלות עניים במשפט, אסור להציק לגר, ליתום ולאלמנה, איסור ריבית בהלוואות, ופיקדון זמני מהעני כדי לא להותירו בחוסר כל. אלה חוקים שלהוצאה לפועל בימינו, מתברר, יש הרבה מה ללמוד מהם.

לשון הפסוק "אם כסף תלווה את עמי את העני עימך" מלמדת אף היא מסר חשוב. על-פי כללי הדקדוק, צריך לומר "אם כסף תלווה לעני". אולם מילות היחס 'את' ו'עימך' מלמדות, שכדי לתת צדקה צריך לחוש את העני ולהיות עימו נפשית. התמיכה הרגשית בעני, וההזדהות עימו, חשובות לא פחות מהתמיכה הכספית. מסופר על רב, שבא להתרים עשיר עבור עניים בעיירה במזרח אירופה, ועמד בעקשנות בחוץ בקור החורפי העז, כדי לחוש את סבלם ולהמחיש את מצבם העגום לפני העשיר.

בין שבת לשמיטה

התורה שמה דגש על צדק חברתי, שהוא המכנה המשותף לכל המשפטים ודיני הנזיקין, ועל שוויון סוציאלי, המונח גם ביסוד מצוות השמיטה ומצוות השבת. למרות שהן בעיקרן מצוות שבין אדם למקום, לא נפקד מהן גם המימד החברתי. מצוות השמיטה, המחייבת הפקרת הקרקעות החקלאיות בשנה השביעית, לשֵם הפקעת הרכושנות מהן והכרה בבורא העולם, מטַפחת גם את ערך השוויון בין העניים לבעלי האדמות, המפקירים את תוצרתם לנזקקים.

הוא הדין למצוות השבת. בעשרת הדיברות התורה מתמקדת בשמירת השבת ובקידושה מתוך אמונה - הכרה בבורא, ששבת מבריאת העולם, וזֵכֶר ליציאת מצרים. לעומת זאת, בפרשתנו מטרת השבת היא, בדומה לשמיטה, גם שוויון חברתי שהוא העיקרון המַנְחֶה בפרשה: "וביום השביעי תשבּות, למען ינוח שורך וחמורך ויִנָּפֵשׁ בן אמתך והגֵר". שוויון לכל, אפילו לחיות, השור והחמור, שלא להעבידם בשבת, וכמובן לגֵר ולשפחה. העני שווה לעשיר במנוחת השבת. חוק שעות עבודה ומנוחה, האוסר על פתיחת עסקים בשבת, הוא אפוא לא רק חוק דתי, אלא חוק סוציאלי מובהק, שמקורו בתורה ומטרתו למנוע אפליה כלכלית בין העובדים. הקניונים הפתוחים בשבת, בניגוד לחוק, ומושכים אליהם קהל קונים, גוזלים את פרנסתם של בעלי החנויות הסגורות בשבת.

המצוות - מכשיר לשלום

מצוות רבות, מֵעֵבֶר לערכן החינוכי והמעשי הספציפי, משמשות מכשיר לשלום. הסיפור הבא ממדרש תנחומא משקף זאת בבהירות רבה:

פעם אחת פרץ ריב בין שני חמרים (בעלי חמורים) ידידים, ראובן ושמעון, ומאז הפכו השניים לשונאים מובהקים. לימים ראה שמעון את חמורו של ראובן בדרך כורע תחת כובד השקים שמעליו. במבט מופגן של שמחה לאיד, חלף שמעון על פני חבר נעוריו מבלי להושיט לו יד. אולם לא הרחיק האיש לֶכֶת והנֵה נזכר בפסוק מן הפרשה: "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו - וחדלת מעזור לו? עזוב תעזוב עימו". מיד חזר שמעון על עקבותיו, פרק את השקים מעל החמור, לתדהמתו הרבה השל ראובן, ועזר לו לקושרם מחדש. רגשי הטינה ההדדית נמוגו כלא היו, והשניים שבו לחדש את קשרי הידידות ביניהם.

לפנינו סיפור מדהים, אשר בגירסה זו או אחרת, אקטואלי גם בימינו. התורה, הבקיאה ברָזֵי נפש האדם, ציוותה לתת עדיפות בעזרה לחמור של שונא על פני חמור של אוהב ככלי לאהבת הזולת.

מִדְּבַר שקר תרחק

מכל העבירות, המנוסחות בצורה מוגדרת (לא תרצח, לא תגנוב), רק לגבי השקר התורה נקטה לשון זו של הרחקה. לפנינו תמרור אזהרה, מעין 'שטח אש', שחובה להרחיק ממנו כל אדם וכל נפש חיה. הדבר מצביע עד כמה מדובר בעבירה שלילית, העלולה לגרור לעבירות רבות נוספות. ולהפך - זהירות מפני השקר, עשויה למנוע עבירות אחרות.

מסופר על אדם אחד, שבימי חלדו כבר התנסה בכל העבירות החמורות האפשריות, ולא הייתה עבירה שמשך את ידו ממנה. בַּצַּר לו פנה לרבו לשֵם תיקון. להפתעתו הרבה, למרות מצבו הרוחני העגום, הרב ציווה עליו דבר אחד בלבד - לא לשקר. ואומנם, למרבה הפלא, האיש משך את ידו מכל שאר העבירות. כשביקש לגנוב, או לחלל שבת, נזכר שלא יוכל, כפי שהבטיח, לשקר לפני הרב כשיישאל על כך. ואכן, תוך זמן קצר חזר בתשובה שלמה מכל עוונותיו, והכל בזכות אמירת האמת.

הסבר אפשרי אחר, הוא כי מדובר בעבירה יחסית בלתי מוגדרת, לאור אותם מקרים שבהם מותר לשנות מפני האמת. שכן, האמת האנושית, בניגוד לאמת האלוקית המוחלטת, המַנחה את התורה, היא מוגבלת מעצם טיבה, בהתאם למגבלות התפישה האנושית. משום כך חלים עליה סייגים שונים. מקרים אלה הם: א) למען פיקוח נפש, כך למשל מותר שלא לומר לחולה סופני את האמת על מצבו, אם הדבר יפגע בבריאותו. ב) למען השלום, או כדי לא לפגוע באדם, מותר לומר על בגד שהוא יפה, אף אם אין הדבר נכון. ג) מידה כנגד מידה, כדברי הפסוק בתהלים: "עם חסיד תתחסד ועם עיקש תתעקש". כך נהג יעקב כלפי לבן הרמאי, כשברח ממנו עם משפחתו, לאחר שזה הונה אותו בשכרו ובנישואי לאה במקום רחל. ד) דיוק בזמן, כפי שמשה רבינו הצביע על העיתוי של מכת בכורות 'כחצי הלילה', בעוד שה' ציין את הזמן המדויק 'בחצי הלילה'.

ואחרון אחרון: מלחמה בפאגאניזם, בפולחן אלילי או באידיאולוגיה שקרית, כדי לבערם מן העולם. הוא הדין לנטילת הברכות על-ידי יעקב, כדי להנחילן לישראל, במקום עשיו שהתחזה לשומר מצוות והוליך את אביו שולל. אולם ככלל, השקר הוא כאמור עבירה חמורה ביותר, ושומר נפשו ירחק ממנה.

תאריך:  17/02/2012   |   עודכן:  17/02/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפרשת השבוע מִשְׁפָּטִים מופיע לראשונה הציווי [שמות כ"ג, י"ט]: (...) לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ. רש"י במקום מציין כי התואר גְּדִי מתייחס לכל ולד רך, גם לעגל של הפרה ולטלה של הכבש. הוא מביא ראיה מכך שבכמה מקומות כתוב "גדי עזים" מכאן הוא לומד שסתם גדי זה לאו דוקא הבן של העז. יש מפרשים החולקים עליו וסוברים שסתם 'גדי' הוא בנה של העז, אבל מכיוון שבשורה התחתונה, לגבי המסקנה ההלכתית, כולם מסכימים שהאיסור הזה חל על כל הבהמות והחיות הטהורות, נתעלם מהמחלוקת הפרשנית וננסה להבין את הציווי עצמו. שכן במצווה הזאת יש תופעה ייחודית בכל התורה, היא חוזרת ג' פעמים ובדיוק באותה לשון: לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ. רש"י עצמו מצטט זאת מחז"ל עם ההסבר: ובג' מקומות נכתב בתורה א' לאיסור אכילה וא' לאיסור הנאה וא' לאיסור בישול.
17/02/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת [שמות כ', ב'].
17/02/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
"הנה תראה, פה חיסנו אותי", אמר עומרי בהצביעו על הזרוע. היו שבכו, היו כאלה שצרחו והיו גם כאלה שסירבו להתחסן ללא הוריהם. האחות שחיסנה את בני בבית הספר הסבירה להם על החיסון, ולדבריו "החיילים הטובים שהוזרקו לגופו יטפלו בחיידקים הרעים". מילותיו התמימות של עומרי היו עידוד עבורי שלא באו להזריק וללכת, אלא הסבירו לילדים מה חשיבות החיסון.
17/02/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
אריק איינשטיין, אתה מוזמן להצטרף. כעת הכניסו את שמכם במקום שמי בסוגריים, ותבינו טוב יותר את המאמר שלפניכם. בינינו, נכון שרק קראתם את הכותרת וחשד נכנס ללבכם: "מה הציע יאיר לפיד לנסים שהוא כל-כך מתלהב?". אז תרגיעו. יאיר לא רק שלא הציע לי מאומה, אלא שאפילו לא מצא זמן בסדר יומו העמוס – כדי להפגש עמי... עם כל ההערכה העצמית שלי, זה ממש לא משנה אם אעבוד עמו כתף אל כתף (וזה כנראה יקרה) – או ש"רק" אציע חוות דעתי לציבור הרחב – מהספסל.
17/02/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
הכל התחיל ב-2004. ד"ר אילן הדיין, נהג מונית, ד"ר למילים (כמו רבים מחבריו על ההגה), לקח נוסע מחדרה לנתב"ג. זה היה בדיוק הלילה בו הוזז השעון בשעה לאחור, והם חששו שהנוסע יאבד את הטיסה. ד"ר אילן נתן גז, בדרך פגע בדוגמנית קרן ריש ופיצץ לה את הברך. השופט במחוזי, כבוד השופט יושברג, עשה אחד ועוד אחד, היה נזק, הייתה מהירות, אילן ידחף יד עמוק לכיס, ישלם וגם יתנצל.
17/02/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il