|   15:07:40
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

שבות לסורן? אירן, חיזבאללה והטרור הבינלאומי

חיסולו בפברואר 2008 של עימאד מע'ניה, בכיר אנשי המבצעים של חיזבאללה, שותף ותיק של המשטר האירני לדרך הטרור ואיש הקשר המרכזי בשיתוף הפעולה הצבאי אסטרטגי בינו לחיזבאללה, הביא להחלטה משותפת של המשטר באירן וחיזבאללה לנקום את מותו, שלגבי דידם ברור היה, כי ישראל אחראית לו
20/02/2012  |   יורם שוייצר   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
תכנון פיגועים [צילום: AP]

מאז עלייתו לשלטון של משטר האייתוללות באירן בשנת 1979 וסיועו בהקמת ארגון חיזבאללה בלבנון (1982), עשו שימוש - במסגרת יחסי הפטרון-בן חסות המתקיימים ביניהם - באמצעי טרור ככלי מדיניות במאבקיהם ביריבים מבית ומחוץ. אמנם, בשנים שלאחר מתקפת הטרור בארצות הברית, ולנוכח סובלנותן הפוחתת והולכת של מדינות רבות בעולם לטרור המיוצא לשטחן הריבוני, ריסן המשטר באירן את פיגועי הטרור שלו ושל בן חסותו בזירה הבינלאומית, אולם הפיגועים האחרונים, שטביעות אצבעותיה של אירן ניכרות בהן, עלולים לבשר, כי אירן וחיזבאללה שבות לסורן. כעת ניצב בפני הקהילה הבינלאומית וגורמי הביטחון השונים האתגר לסכל פעילות זו, אם תמשך, ולבחון לאן מועדות פניו של המשטר האירני בעתיד הקרוב. זאת בעיקר לנוכח האפשרות, כי החרם והסנקציות הבינלאומיות הננקטות נגד המשטר הנוכחי באירן בסוגית הגרעין - יוחרפו.

בעבר, המשטר האירני הפעיל ארגוני טרור שונים לביצוע פיגועים ברחבי העלם כשחיסל גולים אירנים במדינות אירופה ודירבן את חיזבאללה לחטוף אנשים ו/או מטוסים ולשגר מתאבדים לפיגועים במדינות ברחבי העולם. הוא גם התמקד בשדרוג יכולותיהן של קבוצות נבחרות והפיכתן לצבאות "טרורילה" מודרכות, מאומנות וחמושות באמצעי לחימה מתקדמים. מדיניות זו נועדה לקדם אינטרסים גיאו-אסטרטגיים של אירן מול יריביה דוגמת ישראל, באמצעות הגברת עוצמתם הצבאית של חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי ומול ארצות הברית - באמצעות טיפוח קבוצות דוגמת צבא ה-מהדי של צאדר וקבוצות אחרות בעירק. עד לעת האחרונה נדמה היה, כי המשטר באירן בחר לצמצם את הפעלתם של ארגוני טרור שונים בביצוע פיגועי שליח במדינות שונות

חיסולו בפברואר 2008 של עימאד מע'ניה, בכיר אנשי המבצעים של חיזבאללה, שותף ותיק של המשטר האירני לדרך הטרור ואיש הקשר המרכזי בשיתוף הפעולה הצבאי אסטרטגי בינו לחיזבאללה, הביא להחלטה משותפת של המשטר באירן וחיזבאללה לנקום את מותו, שלגבי דידם ברור היה, כי ישראל אחראית לו. ואכן, מיד לאחר מותו של מע'ניה בדמשק פעלו אנשי חיזבאללה בסיוע אירני למימוש מבצע הנקמה, שעד כה לא צלח. במקביל, כאשר אירן החלה לספוג פעולות חבלה, חיסול ועריקה של בכירים הקשורים למשמרות המהפכה ולתעשיית הגרעין, השתלבו רצון הנקמה עם החלטה לקבוע מחדש את כללי המשחק בין חיזבאללה ואירן לבין ישראל ושותפיה. הדבר בא גם על-רקע הלחצים המדיניים והכלכליים שהופעלו נגדה, וזאת כדי לסמן לכל יריביה של אירן, כי יש בידה דרכי תגובה חריפים כולל גם שימוש בטרור בזירה הבינלאומית. עם זאת, ראוי לזכור כי למרות שיתוף הפעולה ההדוק בין אירן לחיזבאללה, אין מדובר בשותפות בין שווים - המשטר האירני היה ונותר הגורם הדומיננטי המובהק ולשיקוליו כפופה במידה רבה מדיניותו של חיזבאללה, בוודאי בסוגיות עקרוניות או בעלות משמעות אסטרטגית. בעוד אירן מתנהלת על-פי הוראות המנהיג העליון, ה-איאתוללה חמנאהי, ושותפיו להנהגת המדינה, חיזבאללה אינו עצמאי בכל הנוגע לקבלת ההחלטות בעניינים של שלום ומלחמה ובעיקר בכל הנוגע לפעילות הטרור בינלאומי. בתחום זה הוא חייב לקבל אישור הילכתי מחמנאהי. כמו-כן, למרות שמבחינה מבצעית יש למנגנון פיגועי חו"ל של חיזבאללה יכולות עצמאיות מוכחות לביצוע פיגועי ראווה בחו"ל, אנשיו מקבלים, במידת הצורך, סיוע לוגיסטי מבצעי מידי גורמי משמרות המהפכה והמודיעין האירנים למימוש משימותיהם ברחבי העולם.

מערכת טרור יעילה וקטלנית

על-רקע זה ראוי לבחון את הפעולות שניסו חיזבאללה ואירן לבצע בשנים האחרונות ביחד ולחוד: חיזבאללה, באמצעות חוליות של מנגנון פיגועי חו"ל, שאנשים מתוכן נעצרו באזרביג'אן, תכנן לפגוע בשגרירות ישראל בבאקו (מאי 2008), במצרים תכנן הארגון לפגוע בתיירים ישראלים ובאניות ישראליות המשייטות בתעלת סואץ (שלהי 2008), בטורקיה הוא תכנן פיגוע ביעדים (אניות, מטוסים ובתי כנסת) שעליהם נאסף מידע מודיעיני (אוקטובר 2009), ופעם נוספת ניסה הארגון לחסל את קונסול ישראל באיסטנבול (מאי 2011). בתאילנד תכנן הארגון פיגועים בשגרירות ישראל ו/או ביעדי תיירות פופולריים של מטיילים ישראלים בבנגקוק. אירן ניסתה להוציא לפועל שורה של פיגועי טרור נגד מטרות ישראליות ויהודיות באמצעות סוכנים אירנים או תאי טרור מקומיים שאומנו ופוקחו על ידם. בינואר השנה ניסו אנשי חוליה מקומית באזרביג'אן לבצע פיגועים נגד נציגים ישראלים, ויהודיים שליחי חב"ד, בבאקו, אך החוליה נתפסה, ובשבוע האחרון ניסו סוכנים אירנים ושלוחיהם לפגוע בעובדי הנציגויות הישראליות בטיבליסי, ניו דלהי ובנגקוק באמצעות מטעני נפץ שהוצמדו למכוניותיהם במטרה לפוצצן. פעולתם צלחה רק בהודו. בחירת זירות הפעולה באסיה ובמדינות בחבר העמים, אך גם במצרים ובטורקיה, מצביעה על יכולות ותשתיות מבצעיות העומדות לרשות השתיים - אירן וחיזבאללה - במדינות אלה וכן על הערכה, כי הנזק הצפוי להן כתוצאה מפעולותיהן אינו מהווה סיכון ממשי לאינטרסים שלהן ובוודאי שאינו עולה על ההישגים המצופים.

גם הפעם לא חרג המשטר האירני ממנהגו, וככל מדינה תומכת טרור, הכחיש כל קשר לאירועים ואף ניסה להאשים את ישראל כמי שעומדת מאחורי יצירת פרובוקציה מכוונת נגדו. בה בעת, הצהיר שר ההגנה, אחמד ווחידי, כי מנהיג המדינה חאמנאי הורה לנציגי זרועות הביטחון האירנים לפעול נגד יריבי המשטר בחו"ל ולא להמשיך ולהבליג על הפגיעה בתעשיית הגרעין האירני. בכך ביקשו באירן להבהיר כי הם רואים את המשך פעילותם "ההגנתית" כלגיטימית וכי זו תימשך. גם נצראללה, מנהיג חיזבאללה, שהכחיש את מעורבות ארגונו בפיגועים שבוצעו בחודש האחרון ומיוחסים גם לארגונו, שב והכריז כי ארגונו דבק בהחלטתו לבצע נקמה ראויה למעמדו ולכבודו של עימאד מע'ניה ובכך חייב עצמו שוב להמשך ניסיונות הפיגוע בעתיד גם בחו"ל.

על-אף הביצועים הכושלים שהפגינו שליחי אירן וחיזבאללה ברוב ניסיונות הפיגוע האחרונים אין לזלזל ביכולתם לבצע מערכת טרור יעילה וקטלנית בעתיד. הסנקציות הכלכליות והמדיניות הבינלאומיות המופעלות נגד אירן, האיומים הנרמזים על פעולה צבאית אפשרית באירן מצד ישראל וארצות הברית, וכן תגובתן הרפה של המדינות בהן בוצעו ניסיונות הפיגוע השונים אשר לא גרמו לנזקים ולהרוגים, עלולים להאיץ באירן ובחיזבאללה לחזור ולהשתמש באופן אינטנסיבי בנשק הטרור בזירה הבינלאומית. יתר על כן, ניסיון ההתנקשות של אנשי משמרות המהפכה בשגריר הסעודי בוושינגטון בשלהי השנה שעברה מצביע על האפשרות שאירן מתכוונת להרחיב את התקפותיה גם כנגד המדינות השותפות ללחצים הבינלאומיים על אירן מעבר לישראל.

אשר לישראל, ההתקפה המרוכזת והבוטה האחרונה על שליחיה, נציגויותיה ואזרחיה, מעמידה במבחן את יכולת הממשלה להמשיך במדיניות מרוסנת אל מול האיומים הנשקפים לה. בשלב זה הסתפקה ישראל בהגברת אמצעי האבטחה על נציגיה הרשמיים ושיגור אזהרות לעירנות של אזרחיה. אולם, ברור כי המשך הפעילות מצד אירן וחיזבאללה ובעיקר הצלחתם לגרום לפגיעה ממשית בישראלים תחייב את ממשלת ישראל להגיב באופן חריף נגדן, דבר שעלול להצית אש באזור ואף מעבר לכך.

תאריך:  20/02/2012   |   עודכן:  20/02/2012
יורם שוייצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שבות לסורן? אירן, חיזבאללה והטרור הבינלאומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבנה המשכן המשורטט בפרשת השבוע, פרשת תרומה, הוא למעשה שרטוט מהותה של תורת ישראל. ניתן היה לצפות כי במוקד המשכן יעמוד מזבח, שעליו עובדים את ריבונו של עולם תוך הבאת התשוקה לקב"ה באמצעות קורבנות המבטאים רגשי לב. לו היו הדברים כך, הרי שמזבח העולה לא היה עומד בחצר החיצונה של המשכן, אלא במקום הרבה יותר פנימי ומרכזי.
20/02/2012  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
אפילו זקני צפת לא זוכרים פסק דין בו הפך בית המשפט העליון פה אחד את פסיקתו של בית המשפט המחוזי, כשהתוצאה הייתה כה צפויה כמו במשפטה של אילנה דיין. קלמן ליבסקינד כתב במעריב כי כמעט את כל המאמר על הזיכוי כתב עוד לפני שפורסם פסק הדין "משום שידעתי מה תהיה השורה התחתונה. כולם ידעו". כך גם בן דרור ימיני, שאמר בתוכניתה של קרן נויבך לפני פרסום פסק הדין, שהוא חושב שהוא יודע מה יהיה פסק הדין, ורע מאוד שהוא חושב כך (אני מקווה שאינני טועה בציטוט, שנכתב מהזיכרון).
20/02/2012  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
דן מרגלית עשה שרות טוב לציבור, כשהזמין לראיון בטלוויזיה את פרופסור רפי ולדן יחד עם ד"ר יהודה דוד, שלפני כמה ימים הוכיח בבית דין צרפתי איך ג'מאל א-דורה הצליח לרמות את כל העולם כשהציג פצעים מניתוח-הצלה שקיבל בבית חולים ישראלי - כפצעים מירי חיילי צה"ל עליו ועל בנו "שנרצח".
20/02/2012  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
רובם של קוראי העברית אוהביה של אירן נמירובסקי, שלא לדבר על המרצים לספרות צרפתית במוסדות האקדמיים שלנו - אינם יודעים ולא שמעו על התרגום הראשון של ספריה לעברית. למרות שהתרגום הוא כמעט בן ששים וחמש שנה, רק מעטים מכירים אותו, והוא לגמרי בבחינת נעלם. לאחרונה הגעתי אל הספר שוב, בסיועו של דר' אריאל סימקין, זהו ספרון קטן, בן 64 עמודים. סיפור יפה ומרתק, רווי באי אהבה בולטת ליהודי קייב ואודסה. הסיפור אומנם יוצא מתוך החברה היהודית הרוסית של ימי ילדותה של נמירובסקי, אך הוא כמובן נכתב בצרפתית ויצא לאור בצרפת. זהו ספרה הראשון של נמירובסקי והוא יצא לאור בשנת 1928!
20/02/2012  |  אלישע פורת  |   מאמרים
שבת בבוקר יום יפה , אני קורא את המאמר של לילך סיגן (קישור) ותוהה מה היא בעצם רוצה לומר...ככל שאני ממשיך בקריאה עולה תמונה של שימוש ציני בנימה מפוייסת בכדי לחדד דברים שאינם אלא סוגנות במיטבה ...סוג של הפוך על הפוך תוך כדי צדקנות מהסוג הפולני המסורתי זה מהבדיחות שמהותו צבע התקרה בחדר השינה בעת תשמיש ...
20/02/2012  |  סתיו אדם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il