|   15:07:40
אברהם הללי עו"ד   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פרשות השבת מְחֻבָּרוֹת - תזריע-מצורע

נולדנו טהורים ונטמאנו, כל שעלינו לשוב לכור מחצבתנו ולנער מעלינו כל שדבק בנו
20/04/2012  |     |   מאמרים   |   תגובות


נֶגַע צָרַעַת

קוּם ְהִתְחַטֵּה בְּבוֹר וַהֱיֵה טָהוֹר
לֵךְ לְךָ קָדִימָה וְאַל תִּסּוֹג אָחוֹר
אַל יְפַתּוּךָ חַטָּאִים לָלֶכֶת אִתָּם
לֵךְ לְךָ לְשָׁלוֹם וְסוּר מִנְּתִיבוֹתָם

אִם תִּנָּגַע בְּסַפַּחַת זֶה נֶגַע צָרַעַת
לֹא תִרְוֶה נַחַת וְסוֹפְךָ אֵין לָדַעַת
וְדַע מָקוֹר הַצָּרַעַת מִלָּשׁוֹן הָרָע
הַנֶּגַע בַּכֹּל יִפְגַּע גַּם בְּמִרְיָם נָגַע

מוּסָר הַשְׂכֵּל שְׁמוֹר לְשׁוֹנְךָ מְרָע
סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמַע וְלַכֹּל יִוָּדַע
כִּי תַּזְרִיעַ וְתִטְרַח לִיְבוּל מְשֻׁבַּח
זַרְעֲךָ בְּךָ יִשְׁתַּבַּח וִיְבוּלְךָ יִטְפַח


זריעה וצמיחה ופירותיה

את אשר זרענו קצרנו. זאת ניתן לאמר בכל עת ועדן. כאשר ראשוני הציונים - מבשרי הציונות הגו רעיון חידוש עצמאותו של עם ישראל בארץ ישראל, לא הסתפקו בדבורים, הם גם זרעו את זרעי הציונות ואהבת הארץ. הזרעים האלה נקלטו היטב בארצות הגולה, שם התרכזו כל פזוריעם ישראל. התוצאה הייתה כי הזרעים האלה הצמיחו דורות צעירים, אשר כבר היו מנותקים ממורשת ישראל ומארץ ישראל כי באותה עת הם ראו את עתידם בארצות מושבם. ברם בסופו של דבר הם עזבו את רעיון ההטמעות בארצות מושבם ועלו ארצה להתישב בה. אלה לא עשו זאת, אלא לאחר שהתוו הציונים להם למקומם הטבעי ובכך גם יכולים להפטר מהרדיפות שנרדפו הם ואבותיהם רק בגלל היותם בני עם ישראל . כאמור הם עשו זאת בהשפעת הזורעים רעיון הציונות בדמעה, ואשר בְרִנָּה הם קצרו, והיבול קיבל ביטוי בעליה לארץ ישראל ובהתישבות בה. אלה הם היו פרות הציונות שראשיתה עוד מימי יהודה הלוי , שכתב: אני במזרח ולבי בסוף מערב .ובטא את הכמיהה לארץ ישראל בצורה מעוררת התרגשות.

תזריע - מצורע - טהור - טמא

שתי פרשות מחוברות והן עוסקות כבר במצב בו העם יושב בארצו, אף על-פי שישראל היו אז זמן קצר יחסית אחרי היציאה ממצרים. כבר הוטל על המנהיגים-הכהנים לטפל בשאלות היום יום: בילודה ובנולדים ובאופן הטיפול בהם. דבר זה היה כרוך בשמירה על הגיינה מלאה בכל הנוגע לאשה היולדת: כי אשה תזריע וילדה זכר וטמאה שבעת ימים . (יב/ב) ואם נקבה תלד וטמאה שבועיים .(יב/ה). על סמיכות הפרשות שמיני, תזריע, מצורע, אומר רש"י מפי אמורא אחד בשם שַׁמְלַאי שעלה לארץ מבבל ונתישב בלוד: כי בסוף פרשת שמיני דברה התורה על החיה והעוף, מה מותר לאכול מהם ומה אסור לאכול מהם ומיד לאחר מכן בתזריע דבר הכתוב על האדם, זאת כדי להזכיר לאדם כי החיה קדמה בבריאתה מבריאתו. לכן מן הראוי שנתיחס גם לחיה כיציר הבורא על כל המשתמע מכך. כאן המקום להתיחס למושגים שאנו קוראים בפרשות אלו, חיה טהורה וחיה טמאה ונאמר: להבדיל בין הַטָּמֵא ובין הַטָּהֹר, בין החיה הנאכלת ובין החיה אשר לא נאכלת. (שמיני יא/מז) הכתוב עצמו מסייג את עצמו מן הביטויים טמא וטהור על-ידי זה שאמר: בין החיה הנאכלת ובין החיה אשר לא נאכלת. ללמדך כי הבורא ברא את יצוריו ולכולם יש תפקיד בעולם הזה ויש להבדיל בין חמור לפרה או בין צבי לערוד . ואין כאן כונה להדביק ליצורי האלהים טמאה וטהרה, אלא לְמַיֵּן אותן אלה שמותרות באכילתן ואלה שאינן מותרות באכילתן. כך גם בתזריע כאשר הכתוב מדבר על אשה שיולדת בן או בת אומר: על היותה טמאה ועל היותה טהורה, ואין הכונה אלא לימי דּוֹתָהּ, היותה מרוחקת ממגע עם בעלה לבין הימים בהם תהא מותרת במגע , היולדת מיניקה את הילודים שלה בן או בת ובכך אינה מטמאה את הילודים, בגלל המגע של האשה בילדיה מיד בסמוך ללידתה. הטהרה חלה לא רק על היולדת אלא גם על הילוד כשמדובר בבן זכר מקימים בו את בריתו של אברהם אבינו.

הקרבן הוא לפי יכולת הָחַיַּב בו

דברנו על הקרבנות ומה היא הדעה שנשמעת מהתנ"ך מהנביאים בקשר לצורך בקרבנות , זה החל בפרשת ויקרא . הפירוט של סוגי הבהמות שיש להביאם כקרבן שמפרטן הכתוב, אינו זה אלא הכלל, אך היוצא מן הכלל הוא מה שנאמר בין היתר בתזריע לגבי חובת האשה היולדת להביא קרבן במלאת ימי טהרתה לבן או לבת כבש בן שנתו לעולה ובן יונה או תֹּר לחטאת אל פתח אהל מועד אל הכהן. (יב/ו) להקריבו כקרבן. בהמשך נאמר עוד: ואם לא תמצא ידה שֶׂה ולקחה שתי תֹרִים או שני בני יונה אחד לעולה ואחד לחטאת וכפר עליה הכהן וְטָהֵרָה (יב/ח) . הקרבן איננו אלא תרומה שנותן מביא הקרבן לכהן על היותו משרת במקדש וצריך להתפרנס ולפרנס, כי לא קבל ולא יקבל נחלה בארץ ישראל.

טהרת הבן הילוד והטהרה בכלל

כשנולד זכר, הכתוב קובע שיש להכניסו לבריתו של אברהם אבינו, הברית שכרת ה' עם אברהם בברית בין הבתרים עוד בטרם ניתנה תורה לישראל. השאלה מדוע חוזר הכתוב פעם שניה על מצוה זו בפרשת כי תזריע. חז"ל אמרו שיש הבדל בין מצוה שנצטוה בה אברהם אישית לקימה בו ובבני משפחתו, לבין מצות התורה שהפכה להיות נחלת הכלל. בעל הטורים נותן למצוה זו חשיבות כאילו נקבעה עם בריאת העולם שנאמר: ויכלו השמים והארץ וכל צבאם והנה גם בתזריע נאמר: וביום השמיני ימל בשר ערלתו ((יב/ג) . בעל הטורים אומר כי בשני הפסוקים , יש חמש מלים ומוסיף עוד ואומר כי גם מספר התיבות שוה. ( כשהמלה יִמֹּל נכתבת בוו חסרה.) זה אומר כי הדבר כבר נגזר עוד מימי בראשית. אולם הרמב"ם מביא עיקרון חשוב , כי חובת קיומה של מצוה כשלהי זה רק אם נכתבה בפרוש כמצוה שיש לקימה. אין לראות דבר שמשתמע מן הכתוב כמצוה כי הוא מצוה. קיום מצוה או אי קיומה כרוך בשכר וָעֹנֶשׁ , לכן בבואנו לקיים את הכלל המשפטי, החשוב ביותר גם בימינו, נמצא הסבר לכך כי: אין עונשין אלא אם כן מזהירין תחילה. משמעות הכלל הזה שרק לפי חוק שחוקק במפורש דנים את האדם לכף זכות או לכף חובה.

הצורך בשמירה על בריאות האדם

חז"ל אמרו במסכת נגעים כי הצרעת שהיא מחלת עור קשה, בשונה ממחלות עור אחרות איננה נגרמת מליקוי גופני, הוא נגרמת מליקוי נפשי. לא נוכל לקבוע בודאות כי מחלה זו היא מחלה פסיכולוגית, כי הדבר כרוך במדע רפואי מוכח. ברם לשם חיזוק תאוריה זו מובא סיפורה של מרים הנביאה , כאשר דברה לשון הרע על משה בקשר לאשתו הכושית צפורה התוצאה הייתה שהיא לקתה בצרעת . ויש עוד משמעות למלים כאשר אנחנו משנים את האותיות כגון מצורע פרושו מצוי ברע , ויש לכך עוד אסמכתאות פרשניות גימטריות כגון: בשינוי סדר האותיות של הצרעת מקבלים את המלים: עת צרה. וה"נגוע" בצרעת, מסתלק ממנו ה"עונג", ועל זו הדרך לגבי המצורע ב"נֶגַע" צרעת , כמי שאבד לו ה"עֹנֶג". רבותינו מָנוּ שבעה עניינים שבגינם באה הצרעת ואלה הם: לשון הרע, שפיכות דמים, שבועת שוא, גילוי עריות, גסות רוח, גזל, וצרות עין. (ערכין ט"ז) והנגוע באחד מהם יהא מחוץ למחנה מושבו. בכך מבודדים את עושה המעללים האלה והחברה מקיאה אותו מתוכה לזמן מוגבל עד שֶׁיִּרַפֵא מחליו זה, או יחזור למוטב.

הָאָדָם וְהָחֶבְרָה כְּאָחִים לְצָרָה
טֻמְאָה וְטָהֳרָה נוֹטִלִים שְׂרָרָה
הָרוֹדֵף אַחַר תַעֲנוּגוֹת וְרֹב שֶׁפַע
יִמְצָא עַצְמוֹ בְּרֶגַע עָמוֹק בַּפֶּשַׁע

שְׁלֵמוּת הָחֶבְרָה בְּנֶפֶשׁ טְהוֹרָה
בְּסִלּוּק הַמְּאֵרָה תִּבְקַע הַנְּהוֹרָא
מַנְהִיג מְדֻמֶּה מִתְהַלֵּך כְּסוֹמֵה
אֶת עַמּוֹ מְרַמֵּה כְּטָמֵא וּמְטַמֵּא

לוּ הַמַּדַּע הִמְצִיא מַשְׁמִיד הָרָע
הָיָה הַנֶּגַע מֻכְרַע וְזֶה חוֹבוֹ פָּרַע
וְהַטּוֹב בִּלְבַד יַכֶּה שָׁרֲשָיו לָעַד
וְזֶכֶר שׂוֹנְאֵי יִשְׂרָאֵל לָעַד יֹאַבד

תאריך:  20/04/2012   |   עודכן:  22/04/2012
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשות השבת מְחֻבָּרוֹת - תזריע-מצורע
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם בויכוח על תקיפתה של אירן, היה איזה איש שמאל או מרכז (כמו האלוף במיל. שלמה גזית למשל...) מעלה את הטענה כי תקיפה זו היא התגרות מיותרת ועלולה רק להביא לאנטישמיות ולהקצנה נגד יהודים בעולם,אזי, היה מתעורר ויכוח עם "טונים קצת גבוהים" אבל בודאי שאיש לא היה מסית נגדו (בוודאי שלא "אנשי שמאל ליברלים") ודעתו הייתה מתקבלת בהיגיון. אם איזה היסטוריון (כמו תום שגב למשל...) היה טוען כי ההתגרות באירן מזכירה לו במעט את ההתגרות הציונית נגד גרמניה הנאצית(קריאה לסנקציות כלכליות נגדה) ומעלה את ההשערה שכמו שגרמניה הפכה לקיצונית יותר משום כך עלולה אירן להתנהג ובעקבותיה כל העולם המוסלמי, אזי, גם כאן היה מתעורר ויכוח לא קטן אך בודאי שדמו של ההיסטוריון לא היה מותר ע"י הציבור , ובודאי שלא ע"י "אנשי שמאל ליברלים".
20/04/2012  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בחירתו של שאול מופז לראשות קדימה ממשיכה את המגמה החיובית בפוליטיקה הישראלית. בכל החזיתות הציבוריות כוחו של מחנה השמאל נחלש באופן משמעותי והבחירה באיש אפרורי נטול כריזמה לראשות המפלגה הגדולה במחנה זה מצטרפת לחידלון האישיותי ממנו סובל המחנה השמאלי. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, המנהיגה היחידה היא יו"ר העבודה שלי יחימוביץ', אולם התדמית האידיאולוגית הנוקשה שלה תמנע ממפלגתה להפוך למפלגת המונים משמעותית. גם בשיח הציבורי נעלם השמאל כמעט לחלוטין. מתי לאחרונה שמענו על יוזמת "שלום" בזמן האחרון?
20/04/2012  |  אהוד גרנד  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - חמס, שרשרת פיקוד, פראיירים, שימוש, החלמה, עצמאי בשטח ועלייה מול הגירה
20/04/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
מסתובבים בקרבנו מאות ואולי אלפי מהנדסים, שהם בעלי רישיון לתכנן כל מבנה, לרבות בנמות מורכבות בתכנונן המשמשות כבסיס לעומסים דינאמיים שחישובם מסובך, לרבות וגורדי שחקים, והם לא למדו כלל, לא יודעים לתכנן, אפילו גדר או מחסן דירתי.
20/04/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בבונים צרפתים במבחן, מעבירים חיידק, דירות המהפכה, לראות חיות בחג
20/04/2012  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il