|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

לפרק את מטען האידיאולוגיה הלאומנית

במקום לתת ביטוי לקנאות דתית רוויה בסלידה לאחר, נעמיק במסגרות החינוכיות שלנו בעושר התרבותי היהודי. נעורר מתוכו את תלמידינו לחיים על בסיס של עקרונות מוסריים מנחים כיצד עלינו לחשוב ולנהוג במגוון של מצבים אנושיים: "מדבר שקר תרחק... שוחד לא תקח... וגר לא תלחץ"
12/06/2012  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
לגזענות יש מרפא [צילום: פלאש 90]

באמצע המאה התשע עשרה השמיע דוסטויבסקי, שהיה אדם דתי, מפיו של איוואן קרמזוב את ההתרסה, "שאם אין אלוהים מותר הכל". בתקופתנו דווקא הטוענים לקיומו של אלוהים ובשם האלוהים מרשים לעצמם לנקוט בדרך, שלפיה הכל מותר. מותר אפילו לפגוע בשם המוסר האלוהי באדם שנברא בצלם. מותר לפגוע באדם שנברא בצלם, רק לא בצלם אדם מגזע שאני נמנה אליו.

למרבה הכאב, קנאות דתית הגולשת מהר מאוד לחיקה של לאומנות כוחנית היא אחראית במידה רבה לטרוף הגזעני, שמביא עמו מנות יותר מדי גדושות של שפיכות דמים ואומללות אנושית, שאינה רוצה להיפרד מכברת הארץ עליה אנו חיים כאן שני העמים - ישראלים ופלשתינים.

מצידם של הפלשתינים מתבטא הדבר בעמדה פלשתינית, המשלבת ג'יהאד דתי אסלמי עם לאומנות, שאינה מוכנה להכיר בקיומי כאן. מהצד השני מזדקרת עמדה של שילוב דתיות משיחית ולאומנות כוחנית, החותרת להגשים את חזון ארץ ישראל השלמה תוך דחיקת הפלשתינים מהמקום, שהוא מולדתם בדיוק כמו שהוא מולדתי ומולדת עמי, עם ישראל. זה מפגש קטלני הגובה מחירי דמים.

גם אם נסכים, שלא כל הישראלים ולא כל הפלשתינים שותפים לדעות של קנאות גזענית וכוחנית, הרי למר גורלנו הם דומיננטיים דיים כדי לדאוג, שנמשיך במרחץ הדמים ולא ניתן לשנאה לאחר להיפרד מאיתנו .

לרוקן את מצבורי התחמושת של הגזענות

האתגר שלנו כחברה איך לרוקן מתוכנו את כל מצבורי התחמושת של לאומנות וגזענות המשתלטים על חיינו. איך לטהר את חלקת האלוהים הקטנה שלנו במגזר החינוכי, שלנו כחברה כן יש שליטה עליו בישראל שלנו. מה עלינו לעשות כחברה ישראלית לטהר את נופיה החינוכיים בהוראה בבית הספר מכל מצבורי השנאה הטוטאלית לעם שחי איתנו. להתנער מכל סממן של שנאה לתרבותו העשירה וגם לא לגלות שנאה לעמים אחרים ולא לתרבויות אחרות.

אני מנסה לערוך את המסע ההתמודדות הזו באמצעות מספר נגיעות קצרות מאוד, שאני מקווה, כי יעוררו למחשבה. אתחיל בספרו של פרופסור יחזקאל קויפמן, "תולדות האמונה הישראלית", כרך א' עמ' 632 , בפרק בו הוא דן בשאלה, שהוגדרה על ידו - "הכנענים בארץ ישראל האידילית והריאלית".

כיבוש הארץ בוצע בגירושם של עממי כנען

פרופסור יחזקאל קויפמן מתייחס למה שהוא קורא "הדעה המקובלת בין חוקרי תולדות ישראל, ששבטי ישראל ישבו בין הכנענים התערבו בהם, קבלו מהם יסודות תרבות והטמיעו אותם בתוכם ..."(שם עמ' 632). אל מול דעה זו הוא מתייצב במלוא שיעור קומתו המוסרית והמחקרית ומשמיע אמת כאובה, שלצערי, אינה מגיעה אל תוכנית הלימודים שלנו בבתי הספר בשיעורי התנ"ך. וכך כותב פרופסור יחזקאל קופמן - "את האמת נגיד: הפרשה הזו היא די עגומה. הסיפורים על החרמת הכנענים הם סיפורים מחרידים. יש בהם יותר "גזע" מאשר אנושיות דתית ומוסרית" (שם עמ' 632)

לזכותו של פרופסור יחזקאל קויפמן ניתן לומר, שהיה לו אומץ לעמוד על הסתירה שבין העיקרון האוניברסאלי ההומניסטי הגלום בעצם הרעיון המונותאיסטי לבין דפוסי המימוש, כפי שהם עולים מהעדויות הקשות בספר יהושע. ועם מלוא העוצמות המוסריות הוא מתייצב אל מול אחת השאלות הכאובות - " אם אנו חפצים להבין את את תולדות ישראל, עלינו לברר כאן את האמת האובייקטיבית כמו שהיא, בחינת העובדות מראה לנו, שכיבוש הארץ בוצע בהשמדתם או בגירושם של עממי כנען, ולא היה בו כלום מכיבוש של שלום ..." (שם עמ' 632) וזאת בצד הידיעה, שאת ישראל החטיאו עמים, שישראל לא הורישום, כרתו איתם ברית והתחתנו בהם. לדעת , יש לייחס הנחה זו למקורות מאוחרים יותר.

פרופסור קויפמן אינו מנסה למתן את סיפור השמדת עמי כנען. לאזמל האינטלקטואלי המחקרי, המאפיין את כתביו, הוא מוסיף גילוי של הזדעזעות מוסרית ערכית, כשהוא מתייחס ל"סיפורים מחרידים שיש בהם יותר "גזע" מאשר אנושיות דתית ומוסרית" .

לצערי, הביקורת והזעזוע של אינטלקטואל וחוקר מקרא בעל שיעור קומה כמו פרופסור יחזקאל קויפמן אין לה ביטוי בחומרים הרבים, שמנפיקה המזכירות הפדגוגית. חבל מאוד שחד ממדיות וראיה צרה נתחמת לה בחומרים הרבים, שמוגשים לתלמיד בשיעורי המקרא. דיון בספר יהושע, המתעלם מתובנות מחקריות ומוסריות של פרופסור קויפמן, זו כניעה לתכתיבים לאומניים, הגוררים את שיעורי התנ"ך למחוזות אפלים ולהתחמקות מדיונים בשאלות מוסריות ערכיות. כך בחלקת האלוהים הקטנה שלנו בבתי הספר שלנו מתעצמת לה גזענות שאת פירות הבאושים שלה אנו מוצאים בשפע בתוכנו.

מצד אחד אני מעריך התבטאות כנה וזעזוע לנוכח "הספורים על דבר החרמת הכנענים, שהם ספורים מחרידים", כלשונו של פרופסור קויפמן , אך מאידך אני מבקש בצניעות רבה לחלוק עליו בנושא שנראה לי מאוד מהותי. כשפרופסור קויפמן מתייחס למעידה הגסה של האידיאה המונותאיסטית, הוא תולה את כל האשמה רק במציאות העכורה ורק בה, לדעתו , טמונה כל האשמה. הוא איתן בדעתו ,שהמציאות הגסה והברוטאלית היא שהכשילה את האידיאה. אני מרשה לעצמי לחלוק עליו. נקודת המבט שלי - שמקורה של ההסתאבות המוסרית היא באידיאה עצמה , באידיאה הדתית מצוי הכֶּשֶל זו אידיאה המספקת את מטעני התחמושת הלאומנית , שחובה עלינו לפרקה ולהוציאה מתוכנו .

אידיאה דתית, שמעמיסה על עצמה מחויבות לרעיון הבחירה, "אותנו בחרתנו מכל הגויים", ממנה תצא הבשורה לעמי העולם, מעלה את החברה המאמצת רעיון זה על שרטון של הרס כל סיכוי לקיום-יחד בין העמים. ועל כך אני מצר. אני מצר על ההוראה להשמיד את עמלק מעולל ועד יונק משור ועד שה, להשמיד עם טוטאלית על האדם, החי והרכוש. הוראה החוזרת בספר הספרים ומנווטת לעבר מציאות חיינו, תוך המרת העם העמלקי בעם הערבי.

אני עוד יותר מצר, שרעיון הבחירה הוא נכס צאן ברזל בדת של עם, שאני חלק ממנו. קשה לי לקבל את הצו בספר "דברים" פרק כ' 18, המחייב את עמי להשמיד את עמי כנען כדי לגונן על העם הנבחר מפני השפעות הרסניות - "לְמַעַן אֲשֶׁר לא יִלֲמֲדוּ אֶתְכֶם לַעֲשוֹת כְּכָל תּוֹעַבְתָּם".

כמי שאוהב את ספר הספרים, אני כואב כל היתר להרג המצוי בו כדי למנוע השפעה תרבותית הרסנית. קשה לי לקבל שענק רוח כמו הרמב"ם מגלה הבנה להיתר בספר "דברים" כ' 18 בכותבו: "אל תחשוב שזו אכזריות או בקשת נקמה, אלא זה צורך למעשה המתחייב משיקול אנושי, שיסולקו כל המכשולים המונעים בעד שלמות... ". (רמב"ם א' נד)

אני דוחה כל היתר להרוג כדי להסיר ביטוי תרבותי של כל מי שנראה "מכשול בעד שלמות". היתרים אלו להרג בספרות המקרא, בספרות ההלכה המאוחרת תוך הצבעה על נחיתות האחר - נחיתות דתו ותרבותו , נחיתות מאיימת שיש לחסלה - סוללת גם באלו הימים היתרים המובילים את החברה הישראלית למחוזות אפלים. התנגדותי הנחרצת לעבר התרי הרג במראי מקום במקורות תרבות ישראל תקפה גם כלפי מראי מקום בכתבי הגות בקוראן.

במקום לתת ביטוי לקנאות דתית רוויה בסלידה לאחר נעמיק במסגרות החינוכיות שלנו בעושר התרבותי היהודי. נעורר מתוכו את תלמידינו לחיים על בסיס של עקרונות מוסריים מנחים כיצד עלינו לחשוב ולנהוג במגוון של מצבים אנושיים : "מדבר שקר תרחק ...שוחד לא תקח... וגר לא תלחץ" (שמות כ"ג , 7-9), "בצדק תשפוט את עמיתך ...ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט , 34) "יהי ככוד חברך חביב עליך כשלך" (פרקי אבות ב' 10) והשתתת חיינו "על האמת, על הדין ועל השלום " (פרקי אבות א' 18) . לנהל את חיינו למציאות בה "גר ויתום ואלמנה לא תעשוקו ודם נקי לא תשפכו" (ירמיהו ז' 6).

לגזענות יש מרפא, רק בתנאי שנהיה רגישים לעולם התכנים שאנו מגישים לילדינו במסגרות הלימוד.

תאריך:  12/06/2012   |   עודכן:  12/06/2012
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפרק את מטען האידיאולוגיה הלאומנית
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אין סיכוי
12/06/12 12:04
 
איש עצוב
12/06/12 12:41
 
קורןנאוה טבריה
14/06/12 06:12
 
איש עצוב
14/06/12 07:59
2
ה.א.
12/06/12 12:37
3
אלטער קרקר
12/06/12 17:10
 
תגובה...
12/06/12 17:44
 
קורןנאוה טבריה
14/06/12 06:56
4
קורןנאוה טבריה
13/06/12 06:12
5
קורןנאוה טבריה
13/06/12 06:18
6
לאיתן
13/06/12 10:33
7
איתן, הצחקתני
13/06/12 14:34
8
ישמעאל
13/06/12 16:07
 
לישמעאל בן אברהם
14/06/12 10:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השאלה העיקרית, הנבחנת במאמר זה, היא האם חיובו של אדם, בעל דין, בהפקדת עירבון להבטחת הוצאות הצד שכנגד, כתנאי לשמיעת הערעור או העתירה, מהווה פגיעה בזכות הגישה לבית המשפט?
12/06/2012  |  משה כהן  |   מאמרים
ביקורו הצפוי של נשיא רוסיה, וולדימיר פוטין, בישראל, המעורר תהיות בקהילת המומחים באשר לתכניו, עומד להתקיים על-רקע השינויים המדיניים המתחוללים במערכת יחסי החוץ של רוסיה ומשקף במידה רבה את התמורות המסתמנות לאחרונה בזירה הבינלאומית. ואכן, פעילות רוסית אינטנסיבית למדי במערכת הבינלאומית מאז כניסתו של פוטין לתפקידו כנשיא רוסיה, יוצרת בהדרגה רושם שמוסקבה עוסקת בעיצוב מחדש של מדיניותה. בתוך כך, מסתמן שגם למזרח התיכון, בכלל, ולישראל, בפרט, נועד במסגרת זו תפקיד מוגדר. נושאים אלה ילובנו בוודאי בעת הביקור המיועד.
12/06/2012  |  צבי מגן  |   מאמרים
"אני סוכן למעשי רצח מספרד. כדי לשרוד אין לי עיסוק אחר בחיים מאשר לרצוח. אינני יודע פרטים על מהות הסכסוך שיש לך עם אחד מחבריך הקרובים, אבל אותו חבר חפץ במותך, וחייך, לכן, נתונים עתה בידי. יש לך, בסך-הכל, אורכת-חיים של 48 שעות וכשזו תפוג - אני ואנשי יבואו לגבות את חייך. אנשי מקיפים, ממש עכשיו, את ביתך ועוקבים תדיר אחריך. על כל שטות שתעז לעשות - תקבל מאיתנו כדור בראש. אלא שאני יכול לחוש לעזרתך, בתנאי שתשתלם לי סכום כפול מזה ששילם לי מבקש הרצח. בה במידה אוכל גם לגלות לך מיהו האיש שהורה לנו לחסל אותך, אבל הדבר ייעשה רק לאחר שתשלם לי עבור הצלת-חייך. החיים שלך מצויים מעכשיו בידיך. העבר אלי את מספר הטלפון הנייד שלך, כדי שנוכל לשוחח. אל תמסור, בשום פנים ואופן, מידע למשטרה או לכל אדם שהוא, באשר אנו עוקבים אחריך".
12/06/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ירידתו של "חוק ההסדרה" מפרק אינה טובה רק לרגיעה פוליטית ומניעת גזל לאומני אלא גם למניעת גזל ותוהו ובוהו בכלל. אם חוק זה היה עובר היינו צופים כיצד שוב ושוב משתלטים בעלי זרוע על אדמות לא להם ואח"כ בונים ובונים ולבסוף נותנים איזה "עצם" כפיצוי לנגזל. הסיפור היה מתחיל בשטחים הכבושים , ממשיך נגד ערביי ישראל אבל לא היה נעצר שם אלא הרשויות היו גוזלות אדמות פרטיות, הקיבוצים היו מחדשים ימיהם כקדם ולבסוף דור המבול הזה היה עובר מכל דאלים גבר אל חצר החלש וכו'.
12/06/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
"האדם הוא כמעט תמיד רשע כפי שצרכיו דורשים שיהיה", כך כתב ליאופרדי.
12/06/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il