|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

הסתדרות המורים נגד עובדי הוראה

למורי ישראל יש שני ארגוני מורים. אך ארגוני המורים הפכו את אלפי מורי הקבלן למורים חורגים לאלוהים ולמערכת החינוך. לא הסתדרות המורים ולא ארגון המורים היו מוכנים לנצל את הקיץ הזה להשמיע את זעקתם של אלפי כוחות הוראה. בשביל אדון וסרמן, אדון ארז ואדון עיני זה בהחלט סביר, שאת חופשת הקיץ יעבירו אותם אלפי מורים בחיפוש אחר מקום עבודה חילופי
02/07/2012  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
להימנע מהקומבינות של עולם ההפרטה במערכת החינוך [צילום: זהר שיטרית]

באלו הימים - ימות החום הפוקדים אותנו - נהנים מורי ישראל מחופשת קיץ, חופשה המיועדת להשתלמויות, להחלפת כוחות ולמנוחה בחיק המשפחה. אך למרבה הכאב, ישנם מגזרים הכוללים אלפי עובדי הוראה, שהקיץ הזה הוא עבורם שחיקה נוספת במסע התרוצצויות אחר חיפוש מקום עבודה, אחר קיום מקור קיום, כי הם אינם מקבלים משכורת בחופשת הקיץ.

אלה הם מורי "יובלי חינוך" של עיריית תל אביב, מורי "מרמנת" בעיקר בירושלים. אלפי מורי היל"ה, שבמהלך השנה עבדו עם נוער שנפלט מכל מערכות החינוך, אך מערכת החינוך פולטת אותם בחופשת הקיץ מזכותם הטבעית כעובדי הוראה למשכורת בחופשת הקיץ.

לארגוני המורים לא אכפת

למורי ישראל יש שני ארגוני מורים. אך ארגוני המורים הפכו את אלפי מורי הקבלן למורים חורגים לאלוהים ולמערכת החינוך. לא הסתדרות המורים ולא ארגון המורים היו מוכנים לנצל את הקיץ הזה להשמיע את זעקתם של אלפי כוחות הוראה, הנכנסים לכתות, משובצים במערכת הלימוד הבית ספרית אבל בשביל אדון וסרמן בהסתדרות המורים, אדון ארז בארגון המורים ואדון עיני בהסתרות הכללית זה בהחלט סביר, שאת חופשת הקיץ יעבירו אותם אלפי מורים בחיפוש אחר מקום עבודה חילופי. ובחודש ספטמבר יפקדו את הכיתות כתף אל כתף עם עמיתיהם, ציבור המורים המאורגן.

למעלה מארבעים שנות עבודתי החינוכית הכרתי רק מסלול העסקה אחד - מורים המועסקים על-פי הסכמים קיבוציים . בעשרים השנים האחרונות ניתן לראות כיצד התפתחו כבר שלושה מסלולי העסקה במערכת החינוך:

  • מורים המועסקים על-פי הסכמים קיבוציים.
  • מורים המועסקים על-פי הסכמים אישיים, שנעים בג'ונגל של תעסוקה בין חוזים מועדפים ובין אוקינוס של כל מיני חוזים מבישים.
  • מורים המועסקים באמצעות חברות עירוניות ובאמצעות קבלני משנה שונים ללא תנאים סוציאליים !!! ובחלק של המקרים על בסיס ארעי, וללא כל הודעה מוקדמת, מופסקת העסקתם .מדובר במורים שאינם חשים יציבות תעסוקתית.

עצם העובדה, שנוצרו במערכת החינוך שלושה מסלולי העסקה, זה כשלון ההנהגה של שני ארגוני המורים בישראל, שלא עמדו בפרץ ומנעו זאת. ואפשר היה למנוע, אם היו מתגייסים בנחישות למאבק למניעת שלושה מסלולי העסקה.

כתם של חרפה

משלושת מסלולי העסקה, המסלול השלישי הוא הבולט ביותר בחוסר ערכיותו הפדגוגית והוא גם גדול מאוד בהיקפו . זה מסלול המעסיק כ-13.000 עובדי הוראה. אסור היה שמסלול זה יבוא לאוויר העולם, הוא כתם חינוכי-פדגוגי על גבו של התלמיד והוא כתם של חרפה הפוגע במעמדו של המורה. בואו התאפשר עקב אי תגובה של הסתדרות המורים וארגון המורים. המסלול השלישי נגוע בכל הנגעים של תופעות, שבינן ובין חינוך אין בכלל קשר. קיימת בו תופעה של פעילות תאגידים , עמותות וקרנות בתוך בתי הספר. במסלול זה בולטת תופעה מחפירה של מתן חסויות לפעילות חינוכית ולימודית ללא (!!!) הכוונה מרכזית של משרד החינוך ובנוכחות של פיקוח ננסי ומקרי בלבד.

פעילויות אלו מתקבלות בברכה בעיקר בישובי פריפריה ובישובים לא מבוססים, המוכנים לעסקות של משרד החינוך המוכר שירותי חינוך לאותם גופים. מי שסובל במיוחד זה המורה המנוצל, העובד בתנאי עַבְדוּת ונפגע גם התלמיד המקבל שירות, שנעדר כאמור כמעט לחלוטין כל פיקוח, וכל זה בשתיקה מוחלטת של ארגוני המורים.

כרסום מואץ בחינוך הציבורי

אי-אפשר להתעלם מהעובדה שמערכת החינוך בישראל מבוססת, עדיין, על תשתית ציבורית חזקה. מרבית שעות הלימוד הן במימון ציבורי, ומרבית המורים מועסקים על-ידי משרד החינוך והרשויות המקומיות. אך כתב האשמה החמור הוא נגד שני ארגוני המורים העומדים מהצד ולא מנעו כרסום מגמה, שהיא כבר אינה זוחלת, היא רצה לעבר ההפרטה, לעבר הפעלת מערכות חינוכיות באמצעות עמותות וקרנות הקונות שירותים חינוכיים ולימודיים ומפעילה אותם. ואגיד פעם נוספת, שהאצת הכרסום בחינוך הציבורי זו הפקרת מורים רבים לתנאי העסקה מחפירים המביישים את מקבל השכר.

כניסה למערכת השעות הבית-ספרית של חברת "אריסון" להפעלת תוכנית של הכשרה לחיים זו פריצת ההגנה על המרחב החינוכי בפני התמסחרות. חשוב לי מאוד, שילמדו תזונה בבתי ספר. אבל העברת שעורי תזונה לידיה של חברת "פרולוג" - המייצגת חברות מזון, קוסמטיקה ותרופות - זו כניסה דרך הדלת האחורית של תאגידים בהפעלת תוכניות לימוד. יש לי הערכה רבה לחברת "טבע", אבל תאגיד אינו רשאי להפעיל מערכת לימוד בכימיה. שתיקת ארגוני המורים לנוכח תופעה זו היא מעילה בשליחותה הציבורית.

הצבעתי רק על דוגמאות ספרות של תופעות לא חינוכיות, שמשרד החינוך מבצע בהסכמה שבשתיקה של ארגוני המורים, כמו מתן זריקות מרץ לחינוך האפור המופעל באמצעות הכלי, שקיבל "הכשר" ושמו בישראל "תל"ן" - "תוכנית לימודים נוספת", הממומנת על-ידי ההורים ובחלקו גם על-ידי משרד החינוך.

מסקר שערך המכון ליזמות במכללת בית ברל לפני כשנה ב-449 בתי ספר, שבכל אחת מהן מופעלות לפחות שלוש תוכניות מתברר ש-58% מהמועסקים אינם בכלל מורים (!!!). יתר 42% של המועסקים הם מורים העובדים בשכר שהוא פחות משמעותית משכרה של עוזרת בית . וחשוב להדגיש שחלק הארי של פעילויות אלו הן חלק ממערכת השבועית שמקבל התלמיד. והן הקלה משמעותית על תקציב משרד החינוך, המספק בשכר שעות הוראה זולות חלק ממכסת השעות שמקבל התלמיד.

תופעות מופקרות אלו לא היו יכולות לקנות להן אחיזה, אם ארגוני המורים היו משלבים מאבק ערכי על דמותה החברתית של מערכת החינוך עם זכויותיו של המורה. בכאב אני מתייחס לקיומן של זרועות דורסניות, המקדמות את מפלצות ההפרטה, שחודרות למערכת החינוך. הן כבר נושאות באמתחתן אלפי מורים. מורים השואלים איפה ארגוני המורים שיעמדו בפרץ. לצערי, ארגוני המורים יחד עם משרד החינוך תרמו לקיומם של חוטבי עצים ושואבי מים במערכת, שאין להם גם זכות בחירה לארגוני המורים .

כגימלאי, ששנים רבות אינו עובד במערכת, אני מאחל למערכת החינוך - שהיא כה יקרה לי - שתחזור למסלול העסקה אחד ויחיד, מורים המועסקים אך ורק באמצעות הסכמים קיבוציים וללא הקומבינות של עולם ההפרטה.

אני פונה למנהיגי שני ארגוני המורים לנצל את הקיץ הזה לניהול מאבק נחוש להפסקת השערורייה, שבישראל 2012 עובדים מורי קבלן, הנכנסים לכתות, מלמדים את ילדי ישראל, ובחופשת הקיץ נאלצים לחפש עבודות אלטרנטיביות.

תאריך:  02/07/2012   |   עודכן:  02/07/2012
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסתדרות המורים נגד עובדי הוראה
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מורה בישראל
2/07/12 15:27
 
איתן קלינסקי
2/07/12 17:50
 
צפורה בנאי
2/07/12 22:48
 
לציפןרה בנאי
3/07/12 03:15
2
נעמי קליין
3/07/12 08:15
3
נעמי קל.
3/07/12 08:46
4
תודה לך איתן
3/07/12 11:08
5
שולה...
3/07/12 14:54
6
יואב1
3/07/12 15:02
 
למר יואב 1
3/07/12 19:34
 
qwertyui
4/07/12 11:22
 
איש עצוב
5/07/12 06:57
7
מרלין
29/10/12 02:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הורה יקר, הילד שלך שותה. הבן, הבת, ביסודי, בחטיבה, בתיכון, מככבים בסטטיסטיקה האומרת את האמת הנוראה כי ישראל מוליכה, מיד אחרי אוקראינה, בטבלת שיאני שכרות הילדים. אתה, הורה יקר, בסטטיסטיקה. לא יעזור לך להתכחש ולומר לא שלי, של אחרים, בני שלי ובתי שלי אינם שותים, אם שותים - שותים הילדים של שכניי. של בני הטובים. של ילדי הפריפריה. של צאצאי המוזנחים. של בני העליות האחרונות. של החילונים שאיבדו את המידות הטובות של תורה ודרך ארץ. כל ילדי ההורים האחרים. הורה יקר. לא נכון. ילדיך שלך, אם חילוני אתה אם דתי, אם בן העשירון העליון, האמצעי, או הנמוך, אם צבר אתה או אם הצטרפת לארץ הזאת רק תמול שלשום, הילד שלך, הילדה שלך, שותים. לשוכרה.
02/07/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
מה שהוגדר כאלימות משטרה היה בסך-הכל גרירה לניידת של כמה מפונקי מחאת רוטשילד שרצו בזה, מהסיבה הזו התנגדו למעצר. מפקד מחוז תל אביב, ניצב אהרון אקסול, הגדיר אותם "פורעי חוק". המפכ"ל דנינו אמר משהו על תוכניתם המוקדמת, וחטף בראש. העדר חשב שהמעצר הקצר של דפני ליף - אלק סמל! - היה חצייה של קו אדום.
02/07/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
"האביב הערבי" לא הגיע עדיין במלוא עוצמתו למדינות שחוו מלחמות אזרחים ממושכות וקיטוב פנימי עמוק בעשרים השנים האחרונות. תימן היא יוצאת מן הכלל. התסיסה האזרחית שאחזה בתימן החל מינואר 2011 בהשראת הטלטלה במרחב הערבי החריפה מגמות קיימות והאיצה תהליכים שעלולים להוביל להתפרקות המדינה. התקווה הייתה, כי פרישת סאלח מתפקידו תשים קץ ל"מהפכת תימן", אך לא פחות מכך למצבה הקשה של המדינה. אלא שעזיבתו לא הובילה עד עתה ליציבות המיוחלת. נהפוך הוא, "המהפכה התימנית" החלישה עוד את השלטון המרכזי והביאה להתחזקות ההשפעה של איאן ואל-קאעדה.
02/07/2012  |  יואל גוז'נסקי  |   מאמרים
אתם שומעים נכון: נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל זייפמן, מאיים בהחרמה של המרכז האוניבסיטאי באריאל אם הלה יוכרז כאוניברסיטה לכל דבר ועניין. אם חשבתם לרגע שמדובר בבדיחה לא מוצלחת, הוא גם מאיים בפרישה מוועד ראשי האוניברסיטאות, והפסקה מוחלטת של קשרים אקדמיים עם המרכז. נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' בן-ששון, טוען שמהלך ההכרזה יביא "לסיכון אסטרטגי של מדינת ישראל". מה עומד מאחורי האיומים המפורשים הללו?
02/07/2012  |  גבריאל אביטל  |   מאמרים
במאמרו "לפיד החינוך..." (News1, 30.6.12) משתלח יואב יצחק, מו"ל ועורך ראשי העיתון האינטרנטי News1 והבעלים שלו, תוך אמירות שלא ברור על מה הן מתבססות או מה השלילה שבהן:
02/07/2012  |  איתן גנור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il