|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

צו השעה - אהבת חינם!

העשיר ה"אנונימי" מהסיפור קמצא ובר קמצא יכול להיות כל אחד מאיתנו. לפעמים אנו פוגעים, מביישים ומלבינים את פני חברינו ברבים ובכך מגדילים ומעצימים את "שנאת החינם" השוררת בינינו. שנאה הגורמת לפירוד ולחוסר אחדות ושהייתה הגורם המרכזי לחורבן בית שני צו שעה מתחייב!
03/08/2012  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות
להרבות באהבת חינם [צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע, פרשת "ואתחנן", הכוללת קי"ח פסוקים וסימנך: "בהשתפך נפשם אל חיק אמותם" [איכה ב', י"ב], מתייחדת בכך שעוסקת היא במגוון נושאים רחב-היקף, כגון: עשרת הדיברות כ"מהדורה שנייה", אחדות האל, אהבתו ויראתו, איסור עבודה זרה ועוד. כמו-כן, פרשת "ואתחנן" תחול תדיר בשבת מיד לאחר תשעה באב וכינויה הוא "שבת נחמו" זאת משום שתחילת הפטרת השבת פותחת בפסוק ידוע [ישעיה מ', א']: "נחמו נחמו עמי יאמר אלוהיכם". בכך אנו פותחים את סדרת שבע השבתות המכונות "שבע דנחמתא", כלומר: שבע השבתות שבין "תשעה באב" לחג "ראש השנה" כשבכל אחת מן השבתות נוהגים להפטיר פרקי נחמה הלקוחים מספר ישעיהו.

וגם אמנה, בתחילת השבוע חל יום תשעה באב, יום של צום ואבל לאומי בעיקר על חורבנם של שני בתי המקדש (הראשון והשני), כמו גם על צרות, אסונות ופוגרומים וכיוצ"ב שפקדו ו"הונחתו" על עם ישראל במהלך שנות קיומו. יום תשעה באב נצרב בתודעה היהודית כיום "המקפל לתוכו ובתוכו חלק גדול מתחושת החסר העמוקה אשר פקדתהו במשך ובמהלך היסטוריה ארוכת שנים הרוויה בדם, יזע ודמעות" [מדרש גם].

אשר על כן, מתקני ההלכה היהודית קבעו בהתבסס על הברייתא [מסכת תענית דף ל] שיום עצוב ועגום הלזה מלבד היותו יום תענית וצום, אסור הוא במספר דברים, כמו למשל: לימוד תורה, משום שדברי תורה משמחים ליבו של אדם, שנאמר: "פקודי ה' ישרים משמחי לב" והרי אנו אמורים ביום זה להימנע מכל שמחה. אמנם, חכמינו ז"ל קבעו "תחליפים" אחרים ללימוד התורה כדי שנוכל לקיים "והגית בו יומם ולילה" והם, בעיקר, התעסקות בעניינים הקשורים לצער, לאבל ולחורבן, כמו למשל: קריאה בספר איוב, קריאת "הדברים הרעים שבירמיה", קריאת סיפורים ומדרשים הנוגעים לחורבן בתי המקדש וכולי. וזאת, כדי שהאדם ישים על לב, יפשפש במעשיו ויתקן דפוסי התנהגותו והנהגותיו.

קמצא ובר קמצא

אחד ממדרשי האגדה הסיפוריים הידועים ביותר מובא בתלמוד [גיטין נ"ה-נ"ו] וכותרתו: "על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים" ואשר מצטרף לסיפורים רבים שחז"ל ראו בהם את הרקע לחורבן בית המקדש השני.

ב"קצירת האומר" נסכם: אחד מעשירי ירושלים ששמו לא צוין במפורש ערך סעודה. הוא ביקש משמעו [=משמשו] שיזמין לסעודה זו את קמצא, חברו אהובו. השמש טעה והזמין את יריבו-שונאו, בר קמצא. כשראה העשיר את בר קמצא פקד לסלקו. בר קמצא הציע לשלם עבור "המנה האישית" שקיבל, עבור עלות חצי הסעודה ואף היה מוכן לשלם את עלות כל הסעודה ובלבד שיניח לו להישאר. העשיר סירב בתוקף ואף "נטלו בידו, העמידו והוציאו החוצה". בר קמצא נפגע מאוד. הלך אל הקיסר (הרומאי) על כלל אחיו היהודים שמרדו. הוא עשה זאת משום שאמר לעצמו: "הואיל וישבו שם חכמים ולא מיחו בו" [=בעשיר], כלומר: קבוצת החכמים שהשתתפו בסעודתו של העשיר לא הביעו מחאתם להוצאתי מן הסעודה, ובעיקר, לא מנעו את הבושה והלבנת הפנים שנגרמה לי קבל עם ועולם, כנראה שהיה נוח להם "מכל העניין". אלך ואלשין עליהם ועל כל היהודים.

נשאלת השאלה: מדוע נשמט שמו של העשיר מן הסיפור? האם היה זה עניין מקרי גרידא, או שהייתה לכותבי המדרש הלזה כוונה מלמדת, מכוונת ומעצבת תובנה מחשבתית "לשעתה ולדורות"?! על שאלה זו נכתב מספר לא מבוטל של תשובות על-ידי פרשנים והוגים ו"נהרא נהרא ופשטיה". לנו נראה להוסיף ולקבוע שאין כל ספק שהשמטת שמו של "העשיר מירושלים" לא הייתה מקרית. סביר להניח שחז"ל, ע"ה, רצו ללמדנו ש"עשיר זה" יכול להיות כל אחד ואחד מאיתנו: אני, אתה, את, הוא, היא ואשר, פעמים, אנו פוגעים, מביישים ומלבינים את פני חברינו ברבים ובכך מגדילים ומעצימים, לצערנו הרב, את "שנאת החינם" השוררת בינינו. שנאה הגורמת לפירוד ולחוסר אחדות ושהייתה הגורם המרכזי [ויש הסוברים: העיקרי. ודו"ק] לחורבנו של בית שני ואף על-פי "שהיו עוסקים בתורה ולומדים בה".

515 תפילות למשה

בהקשר לכך, ודווקא בימים אלה שבהם מתרבות שריפות היערות ברחבי ישראל בידי בני עוולה, בידי שונאינו ומבקשי רעתנו, ועניין זה הפך להיות חלק במלחמתם הבלתי פוסקת נגדנו, מה שמכונה בעגתם הנקלית "הג'יהאד האיסלאמי העולמי", ראוי להזכיר את סיסמתם המוכרת של אנשי "קרן קיימת לישראל" (קק"ל), סיסמה שהייתה אחת מן הדרכים להילחם בשריפות הקשות הפוקדות מדי פעם את היערות בישראל (כמו גם ביערות אחרים ברחבי העולם): "מספיק טיפש אחד בשביל לשרוף את כל היער השלם", שעל כך היה נוהג הרב יוסף ויצמן, מן "המרכז ללימודי היהדות", להוסיף: "אבל, צריך עוד הרבה אנשים מסביב שיניחו לזה לקרות".

"בשולי האדרת" הרשוני לציין שעל-פי חז"ל משה התפלל תפילות רבות לקב"ה כדי להיכנס לארץ ישראל ולא עלתה בידו ובכמה דוכתי חז"ל אף הפליגו במספר התפילות וקבעום על "תקט"ו תפילות" [=515 תפילות] כמניין המילה "ואתחנן". יוצא, אפוא, שעצם המספר העצום משמש כמוטיב מרכזי ב"הסתנגרותו" (מלשון: סניגוריה) של משה על עצמו.

הבה ונוסיף "דברי סניגוריה" סביב מספר זה, כהאיי גוונא: למשה תמיד הייתה "נתינה" [=515] לקב"ה ולעם ישראל ו"באופן רצוף" [515]. משה התנהג עם הקב"ה ועם ישראל ב"דרך ארץ" [515] ושימש כ"בכיר" שליחיו של הקב"ה בעולם, מעין "שר יה" [=515]. כל עיתותיו וזמנו של משה רבינו (לא משה המנהיג, המצביא, המדינאי ועוד) היו קודש לה' ולישראל, בחינת: "עת ליה" [515], למשל: במלחמה נגד עמלק משה הרים את שתי ידיו בתפילה, את "יד ימין ויד שמאל" [515]. בעיקר, משה טען והזכיר להקב"ה שהוא התנהג והיה כל חייו "איש צדיק" [515], על-פי דברי המדרש.

שבת שלום ובשורות טובות!

הבה נישא תפילה ליושב במרומים שנזכה, ביחד וכל אחד לחוד, להארה פנימית וחיצונית כדי למצוא את הדרך האמיתית לדפוס התנהגות של "אהבת חינם". אהבה אשר תהיה הגורם העיקרי להחשת ביאת משיח צדקנו ובניית בית מקדשנו, בעגלא ובזמן קריב, אמן.
תאריך:  03/08/2012   |   עודכן:  03/08/2012
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צו השעה - אהבת חינם!
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
6/08/12 06:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חומש דברים, כפי שציינו, נקרא גם 'משנֶה תורה', משום שעיקרו חזרה על חומשים קודמים. גם בפרשת ואתחנן במרכזה חזרה על עשרת הדיברות, פרשת ערי מקלט ועוד. הפרשה מהווה הכנה לקראת כניסת בני ישראל לארץ. משום כך הם מצווים בראש ובראשונה על קיום עשרת הדיברות ומצוות ה', ושמירה על קדושת הארץ מפני עבודה זרה ונישואי תערובת. ובקיצור, החוט המשולש לא יינתק: קיום מצוות התורה הקדושה לקידוש העם בארץ הקדושה.
03/08/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
פרשת השבוע וָאֶתְחַנַּן היא הפרשה השנייה בספר דברים והיא הפרשה ה"מה" (ארבעים וחמש) בתורה. "מה" בגימטרייה "אדם" ומכאן שיש בפרשה הזאת הדרכה מובנית כיצד להגיע למדרגת אדם. הכותרת של הפרשה היא וָאֶתְחַנַּן שזה גם שמה וכל הנושאים בפרשה רמוזים וכלולים במילה הזאת וָאֶתְחַנַּן. בעקבות חז"ל במדרש מציע רש"י שני פירושים למילה וָאֶתְחַנַּן: לשון מתנת חנם; אף על-פי שיש להם לצדיקים לתלות במעשיהם הטובים אין מבקשים מאת המקום אלא מתנת חנם לפי שאמר לו "וחנותי את אשר אחון" אמר לו בלשון וָאֶתְחַנַּן. דבר אחר, זה אחד מעשרה לשונות שנקראת תפילה. אפשר לומר ששני הפירושים עולים בקנה אחד; יש עשרה לשונות של תפילה אבל מבין כולם בחר משה רבינו בלשון וָאֶתְחַנַּן כי ביקש מתנת חינם; כלומר, לא משהו שמגיע לי, אלא תן לי בבקשה למרות שלא מגיע לי.
03/08/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ראש ממשלת חמאס, איסמאעיל הניה, ערך בשבוע שעבר (26.7.12) ביקור במצרים במהלכו נועד עם הנשיא, מוחמד מורסי. הניה זכה לקבלת פנים חמה מצד השלטון החדש במצרים של האחים המוסלמים, תנועת-האם של חמאס. בראיון לביטאון מפלגת החירות והצדק (30.7.12), מפלגת החזית של האחים המוסלמים שניצחה בבחירות במצרים, מסר הניה פרטים על ההסכמות שהושגו בשיחותיו עם מורסי, שעיקרן:
03/08/2012  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
יש הסכמה כללית שכך אי-אפשר להמשיך, "כך" - כלומר שמפלגות קטנות מכתיבות לרוב הציבור את סדר היום וללא בושה לוקחות לעצמן (ומקבלות) זכויות יתר הן בתחום הכלכלי והן בתחום הביטחוני. מכאן הרצון לשנות את שיטת הבחירות ובכך לפתור את הבעיה. מכאן גם הפיתוי להיתפס לכל שינוי ש"נשמע" טוב מבלי לטרוח לבדוק תרחישים אפשריים כדי לוודא כי המצב אומנם ישתפר ולא יישאר ללא שינוי או אף יהיה גרוע יותר.
02/08/2012  |  אילן ריס  |   מאמרים
טיפולו של גרוניס באלשיך הוא המשך של מדיניות נרחבת ורבת שנים הפרקליטות והמשטרה ממשיכות להתעלם מפסקי דין ביקורתיים כרגיל, רק ליהודים אסור להיכנס להר הבית בינתיים באולימפיאדה: העסקנות בתחום הספורט והקשקשת בערוץ הראשון וגם יובל שטייניץ מתעקש להמשיך ולסבך דברים פשוטים
02/08/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il