|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שישה בשישי

בין בחירות לממשלה

רוב חברי הכנסת מונו בידי מועצות, ועדות ואפילו יחידים סטטיסטיקה מעניינת של יחסי הכוחות בין הגושים האם גורלה של יש עתיד יהיה שונה משל מפלגות מחאה קודמות? לחוסר הניסיון של הח"כים והשרים יהיו תוצאות מרחיקות לכת גוש הימין-חרדים מתעקש להמשיך לירות לעצמו ברגל מוזס הביס את אדלסון
25/01/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
אחרי מיליוני המילים

ועוד משהו קטן
למקרא מצעי המפלגות ניתן היה לברך "הטוב והמיטיב". כאשר תקום הממשלה יהיו מי שיברכו "דיין האמת". מה שברור הוא, שאחרי מיליוני המילים שנשפכו עלינו בחודשיים האחרונים, אפשר לברך כעת "ברוך שפטרנו".



תוצאות חישוב מנדטים
התוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת ה-19

לא נבחרו
שלטון יחיד של ממש [צילום: פלאש 90]

מבין 120 חברי הכנסת ה-19, רק 49 נבחרו בידי חברי מפלגותיהם בפריימריז פתוחים ודמוקרטיים: 20 בליכוד, 15 בעבודה, 12 בבית היהודי ושישה במרצ. זהו. כל ה-71 הנותרים לא נבחרו אלא מונו – בידי מועצות, ועדות או אפילו בידי אנשים בודדים. ארבעה אנשים שולטים במישרין ב-47 מחברי הכנסת הנכנסת: יאיר לפיד (19), אביגדור ליברמן (11), הרב עובדיה יוסף (11) וציפי לבני (6). במילים אחרות: לארבעת האישים הללו יש כוח כמו למאות אלפי מתפקדי הליכוד, העבודה, הבית היהודי ומרצ ביחד.

הדבר בולט במיוחד לגבי לפיד. השותף הבכיר בקואליציה המסתמנת יהיה מי שיקבע במידה רבה את קווי היסוד של הממשלה ואת חלוקת התיקים בה - ממש ממש לבדו. ליש עתיד אין מוסדות, כל חברי הכנסת שלה הם בחירה אישית של לפיד ותלויים בו, מקומו-שלו בראשות המפלגה מובטח; בקיצור: שלטון יחיד לכל דבר.

אני לא אומר ששיטת הפריימריז היא בהכרח הטובה ביותר; רחוק מכך, בעיקר לנוכח תלותם של המתמודדים בבעלי הון, שעמדנו עליה כאן בהרחבה. ייתכן גם שוועדות מסדרות מגיעות לתוצאות טובות יותר מבחינה ציבורית, מאשר רבבות מצביעים הבוחרים בהתאם ל"דילים" שהונחתו עליהם. אני רק מציין את העובדה, שבבית הנבחרים שלנו יש כעת רוב למי שלא נבחרו, ותוהה מה זה אומר לגבי מידת הדמוקרטיה המונחת בבסיסו.

הגושים
הממוצע הוא שוויון מוחלט [צילום: פלאש 90]

תראו נתון מעניין. מאז הכנסת ה-11 ועד הכנסת ה-19, נרשמו לעיתים תנודות משמעותיות בין הגושים – אבל מיד נראה מה היה הממוצע והוא מפתיע. כך למשל בכנסת ה-12, בכנסת ה-16 ובכנסת ה-18 היו לימין ולחרדים (בהתאמה) 65, 68 ושוב 65 ח"כים – ואילו בכנסת ה-13, בכנסת ה-15 ובכנסת ה-17 היו לשמאל ולמרכז (בהתאמה) 69, 66 ולבסוף 70 מנדטים. לא תמיד התוצאות הללו באו לידי ביטוי בהרכבי הממשלות, כי החרדים הלכו גם עם הימין וגם עם השמאל, וגם מפלגות מרכז מצאו את מקומן בממשלות משני צידי המתרס.

ועכשיו, כמובטח, הממוצע. מאז הבחירות לכנסת ה-11 ב-1984 ועד הבחירות השבוע, גודלו הממוצע של גוש הימין-חרדים הוא 60, כך שגם גודלו הממוצע של גוש השמאל-מרכז הוא 60 – קרוב מאוד ל-59־61 לימין-חרדים בבחירות לכנסת ה-19. אז נכון שסטטיסטיקה היא לעיתים השקר הגס ביותר (כהגדרתו של מארק טוויין), אבל דומה שהפעם הממוצע הזה מלמד רבות.

הצבעת מחאה
ההבדל בין דיבורים למעשים

מבלי לזלזל לרגע בהישג של יש עתיד, אני מבקש להפנות את תשומת הלב למקרים דומים בעבר ובעיקר לדרך שבה הסתיימו. בבחירות של 1977 קיבלה ד"ש 15 מנדטים, נכנסה לממשלה ונעלמה. בבחירות של 1992 קיבלה צומת של רפאל איתן שמונה מנדטים ונעלמה. ב-1996 הגיע תורן של ישראל בעלייה (שבעה מנדטים) ושל הדרך השלישית (ארבעה); ישראל בעלייה עוד הצליחה לשמור על שישה מנדטים בבחירות הבאות ואז נעלמה. ב-1999 זינקה שס ל-17 מנדטים, אבל גם היא לא הצליחה לשמר את כוחה.

ב-2003 היה זה אביו של יאיר, יוסף לפיד, שהכניס לכנסת 15 נציגים של שינוי – וכידוע גם מפלגה זו לא שרדה. עברו ארבע שנים והגמלאים קיבלו שבעה מנדטים, ומאז נעלמו עקבותיהם. אפשר אפילו לטעון, ש-28 המנדטים של קדימה בכנסת היוצאת היו סוג של מחאה נגד הליכוד; בכנסת הקרובה, כידוע, יהיו לה רק שניים.

מה זה אומר? שהציבור הישראלי מחפש שמות חדשים ופנים חדשות, בעיקר כדי להביע מחאה ואולי גם מיאוס מהפוליטיקאים הוותיקים – אבל זה לא מחזיק מעמד יותר מדי זמן. פעם זו ד"ש, פעם זו שס, לפעמים זהו לפיד-האב ולפעמים אלו הגמלאים; בסופו של יום, הצבעה שבבסיסה עומד "אנטי" מתקשה ליצור משהו יציב. אז נכון שההישג של יש עתיד יוצא דופן מבחינת גודלו, ונכון שהיו מקרים של מפלגות חדשות שהוקמו והצליחו, אך אני מציע לחכות בטרם נקבע שלפיד וחבריו יטביעו חותם ארוך טווח על המדינה.

ועוד נקודה, בה נעסוק מיד בהקשר נוסף: לפיד ו-18 חבריו הם חסרי כל ניסיון פוליטי, להוציא את יעקב פרי שטבל בפוליטיקה בתפקידיו בשב"כ ובעולם העסקים, ויעל גרמן שבאה מעיריית הרצליה. במובנים רבים, זוהי קבוצת נוער המשחקת לפתע בליגת העל. קל מאוד לזכות באהדה כאשר מדברים ומבטיחים; הרבה יותר קשה לשמור עליה כאשר צריך לעשות ולקיים. דיבורים יכולים לאחד ולקרב; מעשים מחייבים החלטות הגורמות מחלוקת.

המנצחים האמיתיים
שרים התלויים בפקידים [צילום: פלאש 90]

כמובטח, כמה מילים על חוסר הניסיון. בכנסת הקרובה למעלה מ-50 חברי כנסת חדשים, ואם הממשלה אכן תהיה מורכבת מהליכוד ביתנו, יש עתיד והבית היהודי – ניתן להניח שלפחות מחצית מחבריה יהיו חסרי ניסיון מיניסטריאלי. מובן שיש לזה יתרונות, אך אני מבקש להצביע על חיסרון בולט.

במצב הזה, חברי הכנסת ובמיוחד השרים יהיו תלויים יותר מאשר אי פעם בעבר בפקידים בכלל וביועצים המשפטיים בפרט. הם יצטרכו הדרכה וייעוץ, ויעבור זמן רב עד שיעזו להתווכח עם אנשי המקצוע. מי שחשב שהבחירות הללו יחזירו את היועצים למיניהם למקומם הראוי וישיבו את השלטון לידי נציגי העם – התבדה ובגדול. זה רק יהיה עוד יותר גרוע מאשר בעבר.

רק הימין יכול
קיבל את לפיד במקום שס [צילום: AP]

140,579 – זהו מספר הקולות שניתנו לעוצמה לישראל, כוח להשפיע (אמנון יצחק) ועם שלם (הרב חיים אמסלם). זהו מספר הקולות שאיבד גוש הימין-חרדים, שהרי ברור שהם היו הולכים למפלגות אחרות באותו גוש. מדובר בשלושה-ארבעה מנדטים, שעושים את כל ההבדל בין ניצחון מובהק של גוש הימין-חרדים לבין הניצחון הזעום שלו בפועל. זו לא הפעם הראשונה שהגוש הזה מצליח לירות לעצמו ברגל, והוא מתעקש לא ללמוד את הלקחים.

אז אולי יצחק ואמסלם קלקלו לשס וימנעו את שותפותה בממשלה הבאה, אבל אני ממש לא בטוח שהם מאושרים מכך שבמקומה הם יראו בממשלה את לפיד וחבריו. ואולי מיכאל בן-ארי ואריה אלדד לקחו מנדט או שניים מהבית היהודי, אבל אני ממש לא בטוח שהם מאושרים מכך שהם עשויים לראות בממשלה הבאה את ציפי לבני ו/או שאול מופז.

עוד מילה על החרדים: הם ניצחו בכמות הרפש, ההכפשות והגסות ששפכו, במיוחד שס על יצחק והבית היהודי, וגם הפלגים השונים ביהדות התורה זה על זה. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", אמר ר' יהודה הנשיא בסוף המשנה. המסקנה המתבקשת: מי שאינו מרבה שלום, כנראה אינו תלמיד חכם.

העיתונים
הציבור לא קונה "פראבדה" [צילום: AP]

נוק אאוט לידיעות אחרונות על פני ישראל היום – זהו עוד היבט של תוצאות הבחירות. יאיר לפיד, הבן-יקיר של נוני מוזס, הוא המנצח הגדול. גם ציפי לבני, אותה הריץ ידיעות אחרונות כאשר דומה היה שלפיד לא מתרומם, הצליחה להיכנס ואולי אפילו תהיה בממשלה. לעומת זאת, מסע התעמולה הבוטה של ה"ביביתון" לטובת הליכוד נכשל בענק. מה שמוכיח שוב, שלמרות תפוצתו – לישראל היום אין השפעה על הציבור ועל קביעת סדר היום. הציבור לא אידיוט והוא לא מוכן לקנות תעמולה בנוסח "פראבדה", וחוץ מזה – מבחינה מקצועית ידיעות אחרונות עולה פי כמה על ישראל היום, וגם זה עושה את שלו. מעניין מה יהיו הלקחים של שלדון אדלסון.



תאריך:  25/01/2013   |   עודכן:  25/01/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אוריאל  קונסטנטין   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אמנון יצחק   אריה אלדד   בן-דוד מרב   בן-חיים מאיר   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דניאלה יקירה   זהבה גלאון   חיים אמסלם   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יוסף לפיד   יעל גרמן / Yael  German   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מיקי לוי / Mickey  Levy   מקסים אוקנין   משה צרפתי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עובדיה יוסף   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   פניה (פאינה) קירשנבאום   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   ראובן אגסי   רפאל איתן   שאול מופז   שלדון גארי אדלסון / Sheldon Gary  Adelson 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין בחירות לממשלה
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי מ
25/01/13 09:20
2
אהוד פרלסמן
25/01/13 09:52
 
יוסי מ
25/01/13 13:32
 
אהוד פרלסמן
25/01/13 17:14
 
לפרלסמן הנכבד.
25/01/13 18:53
 
יוסי מ
25/01/13 21:30
 
פרלסמן ממשיך
25/01/13 16:07
 
צאליק
26/01/13 03:12
 
שרגא
26/01/13 10:18
3
נירון קיסר
25/01/13 11:24
 
סיישל.
25/01/13 14:53
4
באום
25/01/13 14:01
5
דרור5
25/01/13 16:08
6
משה זוכמיר
25/01/13 17:07
7
הסגן של אלוהים
25/01/13 17:17
8
מ.
25/01/13 17:26
 
ליכוד נבער
26/01/13 15:36
9
עינים ולא יראו
26/01/13 08:32
10
בולגרי
26/01/13 08:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
ועדת הבחירות המרכזית פרסמה (יום ה', 24.1.13) את התוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת ה-19 לאחר סיום ספירת המעטפות הכפולות.
24/01/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
שאגות השמחה של "יהדות התורה" על המנדט הנכסף (השביעי) בו זכו לאחר 65 שנה אינן מרשימות. גם הניסיונות של שס להצדיק את כישלונה ב"הופעתו המטאורית" של הרב אמנון יצחק ובהתחרות של הרפורמיסט חיים אמסלם אינם משכנעים. הציבור החרדי נותר שבוי במערכת סגורה ומתוחכמת שעסקנים קטנים ורדודי השקפה תורתית חולשים עלייה ונהנים מתקשורת "חרדית" משוכתבת כשהאחרונים מסוגה נעלמו כאשר התפרקו בריה"מ הקומוניסטית וגרורותיה. אולי בצפון קוריאה יש עדיין כאלה עיתונים וערוצי רדיו הזהים לאלה של ה"סקטור החרדי". ושיא החוצפה: קיום "ערוץ רדיו ממלכתי" השייך למפלגה פוליטית מוגדרת כשס! כל אלה כולאים את הציבור החרדי במכלאות פוליטיות ובכבלים תקשורתיים ששום ציבור בארץ אינו כלוא בו. וכשהאומללים חפצים להשתחרר מיד מוצאים תמונות וחתימות ה"גדולים" מהמגרות המאובקות ואח"כ מופרחות אלפי קללות - כדרכם של עובדי אלילים, על כל מי שרק יעיז לסור מדרך הצאן והעדר.
24/01/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
בניגוד לתמונה שהצטיירה בבחירות הארציות, ביישובי הדרום נותרה התמיכה בליכוד - ביתנו יציבה ואף עלתה. ניתוח התוצאות של הבחירות לכנסת ביישובי הדרום- באשקלון, נתיבות, אופקים, שדרות, באר- שבע, קריית גת, קריית מלאכי ועוד - ההצבעה עבור מחל הייתה גבוהה בהרבה מן ההצבעה לרשימה המשותפת במישור הארצי.
24/01/2013  |  איציק דנינו  |   מאמרים
אני לא יודע מה קורה להן לכל הפוליטיקאים החדשים שצומחים כאן כפטריות אחר הגשם, רק עוזבים להם את היד וכבר הם מתפלשים בבוץ
24/01/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
דיני הבחירות מעולם לא נראו מנותקים יותר מהמציאות. בדור הציוצים והפייסבוק, היוטיוב והמסרונים, ממשיך החוק הישראלי להתנהל בכבדות על גבי סוס ועגלה.
24/01/2013  |  ד"ר אביעד הכהן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 33  /  מי ומי  
"לא נקים גוש חוסם עם חנין זועבי"  /  איציק וולף
רהב: העם לא קיבל את אג'נדת יחימוביץ'  /  שירות גלובס
מאושפזים פסיכיאטרים בחרו בביה"ח  /  עדנה דור-און
הסיפור האמיתי של בחירות 2013  /  רפי לאופרט
הקב"ה הפקיר את לפיד  /  אפרים הלפרין
עומדים מאחורי יחימוביץ'  /  דניאל גיגי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il