|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

המשבר בביטוח הלאומי

לא כמו סבא שלי <br>

הביטוח הלאומי מתקרב לפשיטת רגל, וזה מחייב שינוי יסודי של הגישה: ביטוח ריסק בלבד, ללא מרכיבי חיסכון. שינוי כזה יעזור לו להתאזן מבחינה אקטוארית, יחסוך עלויות ניכרות והכי חשוב - יהיה צודק והוגן
12/02/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
ב-2042 לא יוכל לשלם

כבר היום הרוב ריסק
כבר כיום יש בביטוח הלאומי ענפים רבים ומשמעותיים שהם בגדר ריסק בלבד. המוסד משלם קרוב ל-11 מיליארד שקל בשנה בביטוח נכות, למעלה מ-5 מיליארד שקל בביטוח סיעוד, יותר מ-4 מיליארד שקל לנפגעי תאונות עבודה וקרוב ל-6 מיליארד שקל בביטוח אימהות. ביטוח זיקנה ושאירים - הסעיף המרכזי המהווה סוג של חיסכון - הוא 21 מיליארד שקל בשנה. כלומר: רוב תשלומי הביטוח הלאומי הם ממילא ריסק - תקבל אם קרה מקרה ביטוח, לא תקבל אם לא קרה מקרה ביטוח

מיליונר כמו מובטל
בביטוח הלאומי, מרוב רצון לתת משהו לכל מי ששילם, התוצאה אבסורדית. כולם מקבלים אותו הדבר, בלי קשר לכמה שילמו והאם הם זקוקים לכך. מיליונר יקבל את אותה קיצבת זיקנה כמו מי שעבד בשכר מינימום; קיצבת הילדים שלו תהיה זהה לזו של מובטל. והכי גרוע: הסכומים הם מגוחכים. למיליונר הם לא משנים דבר, לנזקק הם לא מאפשרים להתקיים בכבוד

עידן יוסף
כהן יכריע בפתרון גרעון הביטוח הלאומי

סבי המנוח היה מבוני המדינה: הוא עבד במפעלי ים המלח ובחברת החשמל, כאשר הייתה זו עבודה פיזית קשה ובלתי מתגמלת, וגם שירת ב"הגנה". כאשר יצא לפנסיה, היה עליו להתקיים מביטוח לאומי בלבד. הוא ורעייתו השנייה - שגם לה הייתה רק קיצבת זיקנה - התגוררו בדירת חדר במרכז תל אביב, עם שירותים ומטבח משותפים בהמשך המסדרון. אלמלא דאגתה המתמדת של אמי ז"ל, אני לא בטוח שהיה להם די אוכל, פשוטו כמשמעו.

מה שראיתי שם, לפני שני עשורים, נחקק עמוק בזכרוני. המסקנה שלי הייתה ונותרה פשוטה מאוד: חייבים לדאוג לכך שהביטוח הלאומי יאפשר זיקנה בכבוד; לא בעושר, אלא בכבוד אנושי מינימלי. ובשביל לעשות את זה, חייבים לשנות מן היסוד את התפישה עליה מתבסס כיום הביטוח הלאומי - שינוי ההופך לחיוני ביותר ככל שמתברר, שהביטוח הלאומי מתקרב לפשיטת רגל.

מרכז המידע של הכנסת קובע, כי בשנת 2042 לא יהיה לביטוח הלאומי די כסף כדי לשלם קצבאות וגמלאות. רחוק? ממש לא. מדובר ב-28 שנים בלבד. הילדים שלנו יהיו במיטב שנותיהם, הורים לילדים משל עצמם, ויגלו שאין מי שיפצה אותם אם חלילה ייפצעו בעבודה ואין מי שידאג למשפחותיהם אם חלילה יילכו לעולמם בגיל צעיר. ליתר דיוק: מי שלא יהיה מבוסס דיו כדי לרכוש באופן פרטי ביטוחי חיים, נכות ואובדן כושר עבודה - הוא שימצא את עצמו בדלות איומה.

מי שמשלם לא רוצה לקבל

הרעיון שלי פשוט ביותר: להפוך את הביטוח הלאומי כולו לביטוח גרידא. זה ביטוח לאומי, לא חיסכון לאומי. וביטוח משמעו: אתה משלם כל הזמן, מתפלל שלא תצטרך לקבל, אבל אם כן - אתה מקבל סכום הוגן. ככה זה בביטוח רכב, ככה זה בביטוח תאונות אישיות, ככה זה בביטוח דירה, ככה זה בביטוח עסק, ככה זה בביטוח חיים.

כבר כיום יש בביטוח הלאומי ענפים רבים ומשמעותיים שהם בגדר ריסק בלבד. המוסד משלם קרוב ל-11 מיליארד שקל בשנה בביטוח נכות, למעלה מ-5 מיליארד שקל בביטוח סיעוד, יותר מ-4 מיליארד שקל לנפגעי תאונות עבודה וקרוב ל-6 מיליארד שקל בביטוח אימהות. ביטוח זיקנה ושארים - הסעיף המרכזי המהווה סוג של חיסכון - הוא 21 מיליארד שקל בשנה. כלומר: רוב תשלומי הביטוח הלאומי הם ממילא ריסק - תקבל אם קרה מקרה ביטוח, לא תקבל אם לא קרה מקרה ביטוח.

תאמרו: אבל מי שמשלם רוצה גם לקבל. לא נכון. מי שמשלם ביטוח ריסק, ממש לא רוצה לקבל אותו. תציעו לי פוליסה שתעלה 1,000 שקל לחודש ואשר תבטיח לי שלעולם לא אפגע בתאונת דרכים - ואשלם גם 2,000 שקל; רק תבטיחו לי שלעולם לא אקבל בחזרה את הכסף. זה ביטוח, לא חיסכון. בשביל חיסכון יש אמצעים אחרים והרבה יותר טובים מאשר הביטוח הלאומי, אמצעים בהם ההחלטה על השקעת הכסף היא שלי ולא של פקידים אלמוניים שכלל אינם יודעים מי אני ומהם צרכי.

מצד שני, כאשר אני קונה ביטוח ריסק, אני יודע שאם חלילה אזדקק - אקבל סכום משמעותי. אני יכול לשלם 100 שקל בלבד על ביטוח חיים, ואחרי חודש תקבל משפחתי מיליון שקל. אני יכול לשלם כמה מאות שקלים לחודש בביטוח בריאות, ואם אזדקק לניתוח העולה רבבות שקלים - הוא לא יעלה לי אף אגורה. בעל רכב משלם 5,000 שקל בשנה, ובמקרה הצורך יקבל 100,000 שקל אם זהו שווי רכבו בטוטל-לוס. ככה זה עובד.

ממילא מסתמכים על מס הכנסה

בביטוח הלאומי, מרוב רצון לתת משהו לכל מי ששילם, התוצאה אבסורדית. כולם מקבלים אותו הדבר, בלי קשר לכמה שילמו והאם הם זקוקים לכך. מיליונר יקבל את אותה קיצבת זיקנה כמו מי שעבד בשכר מינימום; קיצבת הילדים שלו תהיה זהה לזו של מובטל. והכי גרוע: הסכומים הם מגוחכים. למיליונר הם לא משנים דבר, לנזקק הם לא מאפשרים להתקיים בכבוד.

שינוי יסודי של התפישה, לפיו כל הביטוח הלאומי יהווה ריסק, יאפשר לו להתאזן מבחינה אקטוארית. הבעיה מספר אחת בביטוח הלאומי בכל העולם היא עליית תוחלת החיים, המביאה לכך שיש לשלם הרבה יותר גמלאות זיקנה על תקופת עבודה ההולכת ומתקצרת ביחס לאורך החיים. אך אם הביטוח הלאומי לא יצטרך לשלם גמלאות זיקנה - הבעיה תצטמצם מאוד. ואם הוא ישלם לפי מבחני הכנסה, יהיה ביכולתו להבטיח שמי שבאמת זקוק לגימלה, גם יוכל להתקיים ממנה.

מבחני ההכנסה פשוטים מאוד. הביטוח הלאומי מסתמך ממילא על הנתונים שבידי רשות המיסים, כך שאין לו שום בעיה לדעת מי זקוק לכמה. ומה עם הרמאים? גם איתם הביטוח הלאומי מתמודד כבר כיום, במיוחד בתחום הנכות. חוץ מזה, אני מבטיח לכם שאם חמישה-שישה רמאים כאלו יישלחו לכמה שנות מאסר וייקנסו במיליוני שקלים, הרמאויות יצנחו בצורה דרמטית.


מיליארד שקל לעובדים


משמעות נוספת של רפורמה כזו תהיה פישוט ההליכים וממילא הורדת העלויות של המוסד לביטוח לאומי. חוק הביטוח הלאומי והתקנות לפיו הם כנראה הדבר המסובך ביותר שקיים בספר החוקים הישראלי. לעומת זאת, מעבר לביטוח ריסק בלבד יאפשר לביטוח הלאומי להתנהל כמו חברת ביטוח עסקית, בצורה יעילה ועניינית.

הביטוח הלאומי מעסיק כיום 3,500 עובדים שעלותם מתקרבת למיליארד שקל בשנה. כבר כעת ניתן לוותר על חלק ניכר מהם, אם הגבייה תעבור לרשות המיסים, שכן הביטוח הלאומי הוא למעשה מס הכנסה ב' ששיעורו נקבע על-פי ההכנסות המדווחות לפקידי השומה. רשות המיסים לא תצטרך תוספת כוח אדם משמעותית לטיפול בביטוח הלאומי, כי ממילא הכל ממוחשב; לכל היותר יצטרכו להכשיר כמה מאות עובדים לבדוק גם תחום זה. ואם הכל יהיה רק ריסק - יוכל הביטוח הלאומי להתנהל ביעילות כמו חברת ביטוח מסחרית.

האם זה יקרה? קשה להאמין. הפופוליסטים יצעקו: "אבל שילמנו כל החיים!". זה שתשלום כל החיים יכול להביא אותך לדירת חדר עם שירותים בהמשך המסדרון, זה שתשלום כל החיים יכול להביא לכך שבתך תאכיל אותך - על זה הם לא חושבים. את המחיר, כמו תמיד, נשלם כולנו.
המוסד לביטוח לאומי: דין וחשבון לפי חוק חופש המידע לשנת 2012
דוח המוסד לביטוח לאומי על פעילותו בשנת 2012
בעלי מוגבלות בגיל העבודה בישראל: שכיחות באוכלוסייה, מאפיינים ומצב תעסוקה / מחקר
בשנים האחרונות גוברת המגמה לעודד את שילובם של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים, ובהם תחום התעסוקה. ביולי 2008, בעקבות המלצות הוועדה הציבורית לבדיקת צורכי הנכים בראשות השופט לרון ז"ל, התקבל תיקון 109 בחוק הביטוח הלאומי אשר שינה את מבנה קצבת נכות כללית ואת תנאי הזכאות לקצבה. השינוי נועד לעודד אנשים עם מוגבלות שמסוגלים לעבוד, להשתלב בעבודה או להגדיל את היקף השתתפותם בשוק העבודה. יישום התיקון נכנס לתוקף באוגוסט 2009. על מנת להעריך את השלכות התיקון בחוק על מצב התעסוקה של בעלי מוגבלות, המוסד לביטוח לאומי יזם מחקר מעקב שביצועו הופקד בידי מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל בשיתוף עם המוסד לביטוח לאומי. הדוח הנוכחי מסכם את ממצאי השלב הראשון של המחקר, אשר נותן תמונת מצב על השיעורים של בעלי מוגבלויות שונות באוכלוסייה בגיל העבודה בישראל, מאפייניהם ומצב התעסוקה שלהם לפני שהתיקון בחוק נכנס לתוקפו. בהמשך, יבוצע השלב השני של המחקר שבו תיבדק השפעת התיקון בחוק על מצב התעסוקה של בעלי מוגבלות.
מועצת המוסד לביטוח לאומי / מסמך
מסמך זה נכתב לבקשת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות חה"כ דוד אזולאי, לקראת דיון בנושא: פניות ציבור בנושא הגופים המפקחים על המוסד לביטוח לאומי. נושאים הקשורים לעבודת המוסד לביטוח לאומי שבים ועולים פעמים רבות בדיוני הוועדה לפניות הציבור. בשנה האחרונה נדונו בוועדה הנושאים האלה: הדרישה לגמלת שירותים מיוחדים בעבור ילדים נכים; הוועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי; התנהלות המוסד לביטוח לאומי בכל הקשור לקביעת קריטריונים להגדרת הכנסה על-פי חוק הבטחת הכנסה; רכישת רכב לנכים בחברות הליסינג באמצעות תשלומים הניתנים למוגבלים בניידות. מסיבה זו הוועדה מבקשת לקיים דיון על הגופים שתפקידם לפקח על עבודת המוסד לביטוח לאומי. במסמך סקירה קצרה של תפקידי מועצת המוסד לביטוח לאומי, סדרי עבודתה ונגישותה לציבור.
דוחות מבקר המדינה על המוסד לביטוח לאומי / מסמך
מסמך זה נכתב לבקשת הוועדה לענייני ביקורת המדינה לקראת ישיבתה ב-14 בדצמבר 2009, כ"ז בכסלו תש"ע, בנושא סדרי הטיפול בחשדות לעבירות מרמה כלפי המוסד לביטוח לאומי והבקרה על תשלומים לזכאים בסיוע מערכות ממוחשבות. לאורך השנים ערך משרד מבקר המדינה ביקורות בנושאים שונים הקשורים להתנהלות המוסד לביטוח במסמך זה יפורטו עיקרי הממצאים של משרד מבקר המדינה בנושאים האלה: ביקורת ניכויים; לאומי. החזר תשלומי יתר של ביטוח; סדרי טיפול בחשדות לעבירות מרמה כלפי המוסד לביטוח לאומי ובקרה על תשלומים לזכאים שנעשים בסיוע מערכות ממוחשבות. כמו כן יוצגו במסמך עמדות הגורמים הרלוונטיים בנושאים האמורים.

מהדסה לביטוח הלאומי
[צילום: פלאש 90]

אתם יודעים מי מנכ"ל הביטוח הלאומי? פרופ' שלמה מור-יוסף. אתם יודעים מה היה תפקידו הקודם? מנכ"ל בית החולים הדסה. ועל מצבו של בית החולים אני לא צריך לשאול אתכם. מור-יוסף הביא את הדסה לסף התמוטטות, ובתור פרס קיבל את האחריות על הביטחון הסוציאלי של כולנו. צריך להחליף אותו מיידית, לפני שגם את הביטוח הלאומי "יצליח" להרוס, ובכלל לא משנה האם הוא מוצלח או לא. הכישלון האיום שלו בהדסה הוא הוכחה מספיק טובה.

תאריך:  12/02/2014   |   עודכן:  12/02/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא כמו סבא שלי
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גולדבלט משה
12/02/14 09:15
 
ירון זכאי 1
12/02/14 14:34
2
האחרון של מאמרו:
12/02/14 09:22
3
בני בנקר
12/02/14 10:22
 
עצמאי מנוצל
12/02/14 11:25
4
אזרח מודאג למדי
12/02/14 11:22
5
דורש צדק
12/02/14 11:34
6
דודי30
12/02/14 11:54
7
נז
12/02/14 12:13
8
מקס פאואר
12/02/14 12:30
 
שמ
12/02/14 13:02
9
רוני221
12/02/14 12:44
10
רמי6666
12/02/14 13:07
11
שמ
12/02/14 13:45
12
אף אחד
12/02/14 14:26
13
מעסיק עוזרת
12/02/14 14:27
14
אבא שיודע
12/02/14 14:33
15
יוא"ב
12/02/14 18:26
16
שלמה המודאג
14/02/14 01:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נושא מיסוין של קבוצות רכישה העסיק לא מעט את בתי המשפט בשנים האחרונות. כידוע, במסגרת תיקון 69 לחוק מיסוי מקרקעין שחל ביחס לעסקות החל מיום 1.1.2011 נחשבים רוכשים במסגרת קבוצת רכישה, כהגדרתה בחוק מיסוי מקרקעין, כרוכשי נכס בנוי לעניין חיוב במס רכישה. עם זאת, סיווגו של הגורם המארגן כ - מארגן בלבד או כ - "יזם" נותר בעל חשיבות לעניין מיסויו של המארגן. סיווג כ - "יזם" יטיל על המארגן לא רק חיוב במס על הרווח שהפיק כי אם גם חיוב כבד ומשמעותי במס רכישה (כרוכש קרקע ומוכר דירות) וסוגיה זו עשויה להתעורר גם כיום, לאחר תיקון 69 האמור.
11/02/2014  |  ניר הורנשטיין  |   מאמרים
במחנה ההשמדה המצמרר אושוויץ אירעו, מסתבר, גם ניסים, כמו זה שאירע לאסיר מספר 44070, רודולף ורבה, יהודי סלובקי, שהצליח להימלט בדקה התשעים מן התופת ולהציל את חייו. מסתבר שמזלו של ורבה שפר עליו, משום שנכלל בקבוצת-עבודה של אסירי-מחנה, ששובצו במפעלי-עבודה נאציים באזור הצמוד לאושוויץ. את סיפורו של האוד המוצל מאש, שנפטר לא מכבר בקנדה, מביא ההיסטוריון גד נחשון, תוך סימוכין על עותק מיומנו האישי של הניצול, שהגיע לא מכבר לידיו.
11/02/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
השלום עוד רחוק. אפילו "השלום" עתיד להתפוצץ, כך יש לקוות, בטרם תסכים ישראל להתאבד תמורתו. המסקנה המתבקשת היא שמדינת ישראל ועם ישראל יזדקקו לצה"ל עוד שנים רבות מאוד, בסדיר ובמילואים. על כן כל הדיבורים והסיסמאות שהמכנה המשותף שלהם הוא החלשת צה"ל אין להם מקום וצידוק: כך קיצור שירות החובה, כך הורדת גיל תום השירות במילואים, כך "השילוב הראוי" המשלב בנות בדרג המסתער ופוגע בתפקודן של יחידות לוחמות, כך הפטורים וההקלות למגזרים רבים ושונים. המשמעות של כל אלה: החלשת צה"ל, קיטוב בחברה והגברת אי-השוויון דווקא.
11/02/2014  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
מי שהאזין אתמול (10.2.14) לפסטיבל הבכיינות, בכל הכבוד הראוי, שארגן לעצמו ניצב מנשה ארביב אצל כתבת הפלילים של קול ישראל, לא יכול היה שלא לתמוה ולשאול עצמו, אם מדובר בבלרינה שברירית או במפקדו המסוקס, לשעבר, של מה שהוגדר בעיתונות כ"ארגון ה-FBI הישראלי". כל מי העוקב אחר הביוגרפיה של מפקדה, לשעבר, של יחידת להב 433, אינו יכול להתעלם מהעובדה, כי ניצב מנשה ארביב מתרעם על אחד מ"תרגילי החקירה" שנעשו לו, אישית, בידי חוקרי משטרת-ישראל. הכוונה להזמנת בתו שלו, לחקירה משטרתית. דבר זה שבר אותו - מעיד על עצמו - מי שהתנדב לצנחנים בתקופת שירותו בצה"ל, עבר מסלול הכשרה כלוחם ובכלל זה קורס מ"כים וחי"ר והיה חלק מהפעילות המבצעית השוטפת של הגדוד והחטיבה, בהם שובץ הוא, בלבנון.
11/02/2014  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
בימים הקרובים יסיים הד"ר אריק כרמון 22 שנות ניהול של "המכון הישראל לדמוקרטיה". מכון פרטי שהוקם וממומן ע"י איש העסקים היהודי האמריקני, ברנרד מרכוס. סגנו של מנהל המכון הוא הפרופסור מרדכי קרמניצר. התשובה לשאלה לשם מה ולמי נחוץ "המכון לדמוקרטיה" יש לומר את הדברים הבאים:
11/02/2014  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il