|
האו"ם. להכיר ביום השבתון [צילום: אתר האו"ם]
|
|
|
|
|
ההקשר המיידי שעולה על הדעת הוא כמובן האומות המאוחדות ומלחמת יום הכיפורים. אבל לא מדובר בסוגיה זאת. ארגון האומות המאוחדות נוסד בעיקר לצרכי שלום, למניעת מלחמה, ולשמירת ערכים בינלאומיים וגם לאומיים של כול המדינות החברות בו . אבל מסתבר כי העיקרון האורווליאני ש"כולם שווים אך יש שווים יותר" חל בין היתר על האומות המאוחדות. יש כיום 193 חברות באו"ם, אך למעט המועדון המכובד של מועצת הביטחון, ישנם גורמים אחרים שמשפיעים על חוסר השוויון. באו"ם ישנם גושים. כמו גוש המדינות המוסלמיות, גוש מדינות אפריקה, הגוש האירופי, הגוש הלאטינו אמריקני, אשר בשעתו היו בקרבו נציגים שישראל נמנתה עם הקניינים שלהם. וכמובן פעם היה הגוש של המדינות "הבלתי מזדהות", ובראשם הודו וסין, וכל אימת שעלתה הצעה אנטי ישראלית, הגוש הערבי יכול היה לסמוך על תמיכתן.
מכאן שבאו"ם ישראל מבודדת מבחינה זאת. עם זאת בל נשכח שהיה זה האו"ם אשר נתן גושפנקה בינלאומית להקמת מדינת ישראל,ואין זה משנה אם הוא דאג לביצוע ההחלטה שכן העצרת לעתים רחוקות,יכולה להפעיל מלתעות ביצוע, למעט מקרים חריגים כמו "הסכנה לשלום העולם". זאת עושה מועצת הביטחון. אבל מבחינה ערכית ועוד יותר הסברתית-תעמולתית, האו"ם הוא במה חשובה. והמזכיר הכללי שלה, יש לו השפעה ניכרת. קופי אנן, נהג בנו לטובה בהשוואה לבוטרוס ראלי, והמזכיר הנוכחי - באי קי מון, מאוד הוגן כלפי ישראל, ואפשר לומר אוהד אותה. האו"ם גם קבע את ה-27 בינואר כיום הזיכרון הבינלאומי לשואה. במשך שנים רבות היה הארגון חבר בוועד הבינלאומי של הצלב האדום והסהר האדום רק כמשקיף, אולם לאחר מאבק ממושך הוא התקבל כחבר מלא ב-2006.
.
במדור "דעות, בעיתון "ניו-יורק טיימס" ( 28.8.2014 ) העירו שני מנהיגי "בני ברית" העולמית, דניאל מאריאשין ודוד מיכאלס על שהאו"ם אינו מכליל את "יום כיפורים" בלוח השנתי הרשמי שלו.נכללים בו חגים נוצריים כמו "יום השישי הטוב" לפני הפסחא,חג המולד,ששה ימי חג פדראליים אמריקניים, ושני ימים מוסלמיים: עיד אל אדחה- חג הקרבן, ועיד אל פיטר - חג שבירת הצום. במאמרם מגלים השניים כי בחודש יולי האחרון, 35 מדינות כולל ארגנטינה, קנדה, ניגריה, ארה"ב וכמובן-ישראל ביקשו להכליל את יום הכיפורים אל לוח החגים של האו"ם.ע כשיו אמורה וועדה של האו"ם לדון בכך.
אם ישנו יום שבו ראוי שהוא יצוין על-ידי האומות המאוחדות הרי זה דווקא יום הכיפורים וזה לא משום שרובו של העם היהודי מכבד את יום השבתון הזה, אלא בגלל תוכנו. ביום הזה האדם לא רק מבקש לכפר על מעשיו הרעים כלפי "המקום" - אלוהים, אלא גם כלפי האדם. ואכן בתפילת "כול נדרי" מבקשים המתפללים "על דעת המקום ועל דעת הקהל" - סליחה מחילה והתרת נדרים. זהו ערך אוניברסאלי ומן הראוי שארגון האו"ם ישלב אותו בלוח החגים החשובים של הקהילה הבינלאומית.
רצוי שתנועות וארגונים בארץ יצטרפו לפנייה הזאת. בכך הם ייצגו לא רק את המפלגות הדתיות והתנועות המסורתיות בארץ, אלא את הקהילה היהודית בעולם. יום כיפור הוא לרובם של היהודים, גם החילוניים שבהם יום שבתון ויום קדוש. מן הראוי שהאו"ם יכיר בכך.