|   15:07:40
  יצחק הרצוג  
ח"כ, יו"ר האופוזיציה
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
יצחק הרצוג ביד ושם [צילום: קובי גדעון/ לע"מ]

לא שונאים ולא אויבים

נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן תשפ"ג, 17.04.2023]
18/04/2023  |   יצחק הרצוג   |   נאומים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
מעל לכל מחלוקת
השנה התחושות מעיבות, הכתפיים שחוחות, כמו מעידות על כובד המחלוקת שרובצת עלינו. אני פונה אליכם - אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת; ונתייחד כולנו, כתמיד - בשותפות, באבל, בזיכרון.

ברגע הזה - רגע של הוד, של חסד ושל אמת -אפשר לשמוע ממש את פעימות הלב של אומה שלמה, שעומדת בפני שבוע "הימים הנוראים" שלה - שבוע שמתחיל היום, ויסתיים במוצאי יום העצמאות השבעים וחמישה של מדינת ישראל. אבל השנה היא לא שנה רגילה. ויום הזיכרון הזה הוא לא רגיל. השנה התחושות מעיבות, הכתפיים שחוחות, כמו מעידות על כובד המחלוקת שרובצת עלינו. אני פונה אליכם - אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת; ונתייחד כולנו, כתמיד - בשותפות, באבל, בזיכרון.

על שש מילים אני מבקש לדבר כאן היום, שש מילים בלבד: מוזאון הגולגולות והשלדים של הגזע הנכחד. של העם היהודי. זִיגְבֶּרט, זיגי, רוזנטל היה בן ארבעים בדיוק כשנולד דני, בנו הבכור, בקיץ של שנת 1939, בברלין שבגרמניה הנאצית. התמונה הזו היא תמונה נדירה, שלהם יחד. רגע קטן, זך וטהור; בטרם ייחרב עולמם. אב הנושא בזרועותיו את בנו, את יחידו, אשר אהב. רגע לפני שהוא נעקד בידי קלגסי השטן, שמניפים את המאכלת, ושולחים ידם אל הנער. אפשר ממש לראות, לשמוע, לחוש - את הרוך על פניו של האב. את צחוקו של התינוק. התמונה שרדה. אבל גיבוריה לא. באמצע חודש מרס 1943 נשלחה משפחת רוזנטל, אבא, אימא וילד קטן, בטרנספורט לאושוויץ. דני ואימו, אֶרְנָה, נשלחו היישר לתא הגזים. דני, היה אז בן שלוש שנים ושמונה חודשים.

סיפורים רבים על-אודות השואה מסתיימים כאן. הרוע הזה, לבדו, מחריד את כל אשר נשמה באפו. אלא שבמקרה של זיגי רוזנטל לרוע הנאצי לא היו גבולות. הוא לא היה בנאלי, הוא היה אינסופי. זיגי נשלח לעבודות כפייה. על זרועו השמאלית קעקעו הנאצים את המספר 107933.

כעבור מספר חודשים הוא נלקח להשמדה, במחנה נצוויילר-שְטְרוּטְהוֹף (Natzweiler-Struthof), על אדמת צרפת; במה שהיה לפרק הפתיחה של תופת האימה, ששמה: מוזאון הגולגולות והשלדים של הגזע הנכחד. זיגי רוזנטל, אבא של דני הקטן, היה אחד משמונים ושישה קורבנות אדם, יהודים, שאברי גופם הפכו לכר ניסויים של אנתרופולוגים נאצים שחיפשו אחרי יהודים, ששלדם, אפם, אוזניהם, מבנה הגולגולת שלהם ותווי פניהם, יביעו את תורת הגזע, טוב יותר ממילים. זיגי וחבריו היהודים -נלקחו, עונו ונרצחו - בתא גזים צפוף וקטן, רק כדי שאיבריהם יהיו מוצגים לראווה במוזאון הגולגולות והשלדים של הגזע הנכחד. מוזאון זוועות שתכננה המפלצת הנאצית, באוניברסיטת הרייך בשטרסבורג שבצרפת. אוסף איברים של בני עמנו, אחינו ואחיותינו; שגופם נחתך, בותר, וחלקיו הוכנסו אל מבחנות ובקבוקי זכוכית, לתצוגה מסודרת ומקוטלגת. פעם אחר פעם אחר פעם - חוללו גופם וכבודם של קורבנות הפשע הנורא והחשוך הזה. במחנות, בתא הגזים, ואפילו בפקולטה לרפואה. "שָׁפְכוּ דָמָם כַּמַּיִם... וְאֵין קוֹבֵר".

"מוזאון הגולגולות והשלדים של הגזע הנכחד", שיקף כיצד באכזריות מקפיאת דם, הנאצים חשבו גם על היום שאחרי. יום בו לא תיוותר ולו נפש יהודי אחת על אדמת תבל.

וכיצד יכיר העולם "הנאור", "הנקי" מיהודים, את הגזע הנחות שֶׁנִּכְחַד? כיצד יידעו אנשי הגזע העליון, כי מוצדק היה לבער את תתי האדם מן העולם האנושי "הטהור"? המוזאון היה אמור לספק תשובה לשאלה הזו. הוא היה סופו של הפתרון הסופי. היה לפרויקט הזה מפקד: פרופסור אוגוסט הירט. רופא, אדם שנשבע להציל חיים; ובאופן מעורר חלחלה - הפך את אוסף איברי היהודים למפעל חייו. אנשיו ביצעו מדידות על מאות אסירים ואסירות באושוויץ, בטרם פסקו על אלה שגופם ייחתך, יבותר, וחלקיו ייכנסו אל מבחנות ובקבוקי זכוכית, לתצוגה מסודרת ומקוטלגת באוסף, עבור מבקריו העתידיים.

שמונים ושישה עולמות - עולמות של אהבות, שמחות וחלומות, שהפכו לאיברים כרותים. "וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתָם, עַד הַיּוֹם הַזֶּה". ולא נמצאה להם מנוחה נכונה. הרצח המחריד, המעוות, החולני, לצורך תצוגה ראוותנית - ממחיש את שאול התחתיות שכמוה "לֹא נִהייתָה וְלֹא נִרְאֲתָה". את מצולות התהום הקודרת ביותר בתולדות האנושות. את הגיהינום עצמו.

אחיותיי ואחיי, בגבורת האדם ובעזרת האל - בנות הברית גברו על הצורר. בגבורת האדם ובעזרת האל -הרוח ניצחה; רוחו של עמנו -שהתרומם בכנפיים מצולקות מתוך המעמקים המבעיתים של השואה - הרוח הזו ניצחה. נס הקוממיות לפני שבעים וחמש שנה - היה לניצחון האור על החושך. קמנו מעפר ואפר. את הטלאי הצהוב החליף דגל ישראל. אש הכבשנים הפכה לאש של יצירה ושל בנייה. הקמנו מדינה לתפארת. ככתוב: "כִּי נִחַם אֲדֹנָי עַמּוֹ גָּאַל יְרוּשָׁלָ‍יִם". שורדי השואה-גיבורי התקומה. בעוצמה שלכם, בבחירה שלכם בחיים - אתם משמשים לנו מקור השראה ותקווה. בכל יום, וגם בעת הזו. אליכם אנו נושאים עיניים. אל אהבת המדינה והארץ שלכם. אל אהבת העם. אל אהבת האדם!

אבוקת הזיכרון, אש התמיד הבוערת כאן ב"יד ושם", למרגלות הר התקומה של מדינתנו, לא תחומה לזמן או למרחב - היא מביאה איתה נצח, וטומנת בחובה משמעות.
עמוד האש הזה, הוא האור שבקצה מנהרת הזוועות של השואה; הוא מוביל אותנו, מחזק אותנו, ולא פחות מכך, מטיל עלינו אחריות -אחריות כבירה. לפני הכל - לעולם לא להיות נתונים לחסדי אחרים. להמשיך לקיים ולבנות בעצמנו את אומתנו ואת מדינתנו היהודית והדמוקרטית, כך שנתעצם ונשגשג כביתו הלאומי של העם היהודי, וכבית אוהב, אנושי, מכבד, חזק ויציב, לכלל האזרחיות והאזרחים בישראל.

אחריות נוספת היא מלאכת הזיכרון, ויותר מכך - מלאכת הלמידה מהזיכרון. זָכוֹר נִזְכּוֹר את אלו שהאמינו באדם, בנפשו, ברוחו, וסיכנו נפשם, כדי להציל ולו נפש אחת; נזכור, ונלמד ממעשיהם. זָכוֹר נִזְכּוֹר את אשר עשה לנו עמלק, את אשר עשו הצורר הנאצי ועוזריו, את הרוע האנושי, מעורר הפלצות; נזכור, ונילחם בשנאה, באנטישמיות ובגזענות באשר הן.

אזרחיות ואזרחי ישראל, השנה, דווקא השנה, אני מבקש להוסיף כאן משהו חשוב. התועבה הנאצית - היא רשע שאין לו תקדים, ואין דומה לו בשום קנה מידה. זה לא עוד רוע. זו אינסופיות של זוועה. עלינו לזכור, לשנן ולהפנים שוב ושוב: אלה - ורק אלה - נאצים. זו - ורק זו - שואה. גם כשאנו בעיצומן של מחלוקות עזות, על גורל, על ייעוד, על אמונה, על ערכים, עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה- לא לשואה, ולא לנאצים. בעיצומו של היום הקדוש הזה, נדמה שגם את המובן מאליו יש לומר: עבור המפלצת הנאצית - העמדות בתוך עמנו לא שינו כהוא זה. התפיסות, האמונות, אורחות החיים - לכל הַשּׁוֹנוּת והגוונים בתוך עמנו- לא הייתה כל משמעות.

עבורם כולנו היינו עם אחד, מפוזר ומפורד בכל העמים, שדינו אחד - מוות וכליה; וגם הניצחון שלנו עליהם ניצחון שמתרחש יום-יום - הוא של עם אחד. שבעים וחמש שנות קוממיות ישראלית אנחנו מציינים בימים אלה. שבעים וחמש שנים של ניצחון, שבהן מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, וְהַחֶבְרָה הישראלית זקופת הקומה, ניצבות ומכריזות בפני המפלצת הנאצית וההולכים בדרכה, גם בדור הזה: לא תוכלו לנו, כי אחיות ואחים אנחנו. כן, אחים שיודעים להתווכח ולחלוק. אבל לעולם לא - שונאים. לעולם לא - אויבים. אנחנו עם אחד ונישאר עם אחד - שאותו לא רק ההיסטוריה הכואבת מלכדת, אלא גם הגורל והעתיד המשותף ומלא התקווה.

יקיריי שורדי השואה, קהל נכבד. פתחתי את דברי הערב במוזאון הגולגולות והשלדים, ובו אני מבקש גם לסיים, משום שגם שם - עם הנצח הוכיח שאין דבר שיכחידו. רק כעבור עשרות שנים מתום המלחמה, הוחזר לכל אחד ואחת משמונים ושישה הקורבנות - שמם. לוחמי הזיכרון וכבוד האדם; חסידים גמורים - מישראל ומאומות העולם - עמלו על כך במשך שנים ארוכות, ובדרך לא דרך, במאבק אמיץ ועיקש, שגם קיבל הד ציבורי בצרפת ובאירופה כולה - הם הצליחו. תחילה - נמצאו המספרים; אחר כך - אותרו השמות; ואז - השמות היו לאנשים. עם סיפור חיים. עם תמונות.

כך באיחור של שישים שנה - גילתה בפעם הראשונה - הדסה בתה של שרה בּוֹמְבֶּרְג-בִּירְנְצְוָוייג -מה עלה בגורל אימה בשואה. שרה, אימא שלה, שמה אותה בבית יתומים בבלגיה, לפני שגורשה לאושוויץ. כשנפרדו הבטיחה לה שיום יבוא, והן תיפגשנה שוב. שרה לא הצליחה לקיים את ההבטחה. היא נלקחה ונרצחה כחלק מקורבנות מוזאון הגולגולות והשלדים של הגזע הנכחד.

בתה, הדסה בּוֹמְבֶּרְג, עלתה לישראל בתום מלחמת העולם השנייה. היא נישאה והתיישבה במושב ניר גלים. לבתה הבכורה היא קראה על שם אימה שנספתה במוזאון הנורא: שרה. שוחחתי השבוע עם שרה פַּסְטֶל-בֶּל, נכדתה של שרה, שנמצאת כאן הערב יחד עם משפחתה. זו התשובה המוחצת ביותר, למי שכינו אותנו - גזע נכחד.
שרה ומשפחתה מגלמים את הניצחון ואת התקווה. ניצחון של עם שזכה לשוב למולדתו לאחר אלפיים שנות גלות; עם שקם משאול התחתיות הנורא ביותר לקוממיות ממלכתית; עם שהתברך בכוחות יצירה אדירים, ופועל לתיקון עולם - כחלק ממשפחת העמים.

עם שימשיך כל עוד רוחו בו, לצעוד ולהכריז, הנני, כאן, עודני חי. עם ישראל חי! יהי זכרם של אחינו ואחיותינו קורבנות השואה הנוראה שמור ונצור בלב העם, מדור דור, ולנצח נצחים.

תאריך:  18/04/2023   |   עודכן:  18/04/2023
יצחק הרצוג
+כ-100 חשבונות בבנק "קרדיט סוויס" היו מקושרים לנאצים
22:58 18/04/23  |  עידן יוסף
ועדת התקציב של הסנאט האמריקני חשפה לציבור את עובדת קיומם של קרוב למאה חשבונות שהיו בבנק "קרדיט סוויס", והיו מקושרים לנאצים. החשבונות הללו היו פעילים זמן רב לאחר תום מלחמת העולם השנייה, חלקם עד לפני שנים אחדות.
+כעשרת אלפים איש השתתפו במצעד החיים
21:45 18/04/23  |  עידן יוסף
כ-10,000 בני אדם השתתפו במצעד החיים בפולין, בהובלת 40 שורדי שואה. מחר - הנשיא הרצוג ונשיאי פולין וגרמניה בטקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה.
+לשכת שר האוצר: הידיעה על הרעת תקציב ניצולי השואה כוזבת
20:28 18/04/23  |  עידן יוסף
בלשכת שר האוצר סמוטריץ׳ אומרים כי הידיעה כביכול בתקציבי ניצולי השואה כוזבת. בהודעת הלשכה נכתב: "אין כל הרעה של מצב ניצולי השואה, להפך. למעשה, תקציב הרשות לניצולי שואה עמד בשנת 2022 על 5.14 מיליארד ש"ח, ויעמוד בשנת 2023 על 5.29 מיליארד ש"ח. כל זכויות הניצולים נותרו כפי שהיו. בנוסף, בתחילת השנה התבצעו עידכוני מדד לאור הצמדות שהעלו את המענק השנתי מ-6,500 ש"ח ל-6,987 ש"ח. גם התגמולים החודשיים עודכנו ב-2.45% בעלות של 80 מלש"ח לשנה".
+גם כיום חשוב להבין כיצד הפשיזם צובר כוח
18:10 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ליאו הורביץ היה הבמאי שהופקד על הסיקור הטלוויזיוני של משפט אייכמן  ▪  בנו, טום הורביץ - גם הוא במאי עטור פרסים - מציג זכרונות ולקחים
חדר העיתונאים במשפט אייכמן [צילום: ארכיון יד ושם]
+"מול תא הזכוכית"
18:02 18/04/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
היהדות שניעורה במשפט אייכמן הייתה אחרת, היא ביקשה לשלב בתוכה את מורשת ישראל ותרבותה  ▪  השואה היא פרק מנחה לאנושות כולה
אייכמן
+יורש העצר האירני התפלל בכותל ועמד בצפירה
16:04 18/04/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
יורש העצר האירני, בנו של השאה רזא פהלווי, ביקר עם רעייתו בכותל המערבי  ▪  בזמן הצפירה עמד יורש העצר האירני הרחבת הכותך יחד עם מאות מתפללים
[צילום: אריאל זנדברג, לע״מ]
+"אני אוכל והכיכר נעלמת"
15:58 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יומנו של דוד שירקוביאק מגטו לודז' הוא מקור רב-ערך לתיאור האירועים, ואילו תיעוד האנושיות שלו הוא הוכחה לנצחונם המוסרי של יהודים רבים על רודפיהם
יומנו של שירקוביאק
+פולין: מצעד החיים ה-35 יוצא לדרך
14:31 18/04/23  |  מירב ארד
לראשונה מאז פרוץ הקורונה יוצא לדרך במתכונת מלאה "מצעד החיים" ה-35. בשונה ממצעדים קודמים, את המצעד השנה יובילו 40 שורדי שואה מישראל ומרחבי העולם. בטקס המרכזי שיתקיים בבירקנאו בסיום המצעד, יודלקו שבעה לפידים. לראשונה השנה תודלק משואה לזכר יהדות תוניסיה תחת הכיבוש הנאצי. בטקס ינאם נשיא איטליה סרג'ו מטרלה. הזמר עברי לידר ושורדת השואה שושנה טריסטר ישירו את השיר "בואי אימא".
+המלצה: מוזאונים יבדקו יצירות שנגזלו בשואה
13:45 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
צוות בין-משרדי מציע להטיל חובת בדיקה לגבי יצירות החשודות כגזולות ולקבוע נהלים להשבתן ליורשיהן ולטיפול בהן אם לא יימצאו היורשים
ג'ורג' פטון, דווייט אייזנהאואר ועומר ברדלי במכרה מרקרס
+הדגל הציוני מעל ורשה
13:34 18/04/23  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה
"שטרופ, צא כבר מה"שלאף-שטונדה" שלך! אתה חייב להוריד את הדגלים האלה בכל מחיר, היום! ע-כ-ש-יו! הם מתנופפים מעל ורשה כבר ארבעה ימים"!  ▪  מרד גטו ורשה - מעטים מול רבים (ולא כקלישאה)
התחבאו בבונקרים [צילום: יד ושם]
+"חברות הביטוח גנבו 25 מיליארד דולר שלא שולמו לשורדי השואה"
13:00 18/04/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כך טוען נשיא קרן החלומות בלוס אנג'לס בדיון בוועדת הקליטה ומוסיף: "גרמניה לא עומדת בהבטחתה לעזור לאותם ניצולים לא לסבול עוד בעודם בחיים"  ▪  "יש רישומים של ניצולים בשואה שזכאים לקבל כספים, אבל ממשלת ישראל לא עושה דבר כדי לנסות ולקבל את הכספים האלה"
פורר. לקדם את הציונות כערך מוגן בקמפוסים ברחבי העולם [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+הרצוג בטקס "לכל איש יש שם": עלינו להתלכד כדי לשמור על עמנו
12:40 18/04/23  |  מירב ארד
הנשיא הרצוג בטקס "לכל איש יש שם" במשכן הכנסת:"אנחנו איננו זוכרים מספרים, אנחנו זוכרים את החיים, את בני האדם. כי שם של כל יהודי שעלה באש ושמונים שנה אחר כך עדיין נקרא בקול רם בירושלים, בבית המחוקקים של מדינת הלאום היהודית והדמוקרטית שלנו, הוא הניצחון הגדול. אני מבקש להזכיר כאן את דבריה המרגשים של שורדת השואה שושנה וייס אמש ביד ושם שקראה לכולנו להתלכד ולהתאחד לשמור על עמנו ומולדתנו כי אין לנו ארץ אחרת. בואו נקשיב לה".
+נאבקים בכל הסכם גרעין
12:15 18/04/23  |  בנימין נתניהו   |   לרשימה המלאה
דברי ראש הממשלה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן תשפ"ג, 17.04.2023]
נתניהו ביד ושם [צילום: קובי גדעון/ לע"מ]
+"חפצים לשוב לארצנו הקדושה"
12:07 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יומנו של משה פלינקר, אשר נכתב בבריסל, מלמד על אמונה דתית עזה, תקווה שלא התפוגגה והבנה מעמיקה של אירועי המלחמה - והכל בידי נער יליד 1926
פלינקר. הניסים חייבים להתרחש
+"השואה איננה חור שחור בזהות היהודית"
11:07 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מדוע הסרט שהכין הרב הראשי לבריטניה על אושוויץ הסתיים בירושלים  ▪  מה לימדה ועידת אוויאן על הזיקה בין השואה לבין מדינת ישראל
"קשר מורכב ועדין" [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]
+לזכרם
10:28 18/04/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

ששה מיליון נספים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+השואה שלפני הפתרון הסופי
07:48 18/04/23  |  פרופ' גדעון גרייף   |   לרשימה המלאה
שואת יהודי יוגוסלביה כמעט ונשכחה, למרות ששלושה רבעים מהם נרצחו - הן בידי הגרמנים והן בידי משתפי הפעולה המקומיים  ▪  הרצח כאן החל עוד לפני ההשמדה במזרח אירופה
רישום יהודי בלגרד, 19.4.41 [צילום: ארכיון יד ושם]
+ה"קמרד" של היים Q609
07:48 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בגיל 14 יזם, כתב וצייר איוון פולק עיתון ילדים בגטו טרזין: הוא תיאר את המתרחש בגטו, עקץ בטוב לב את חבריו והפליג במחוזות הדמיון לארה"ב והודו
גיליון 12 של "קמרד" [צילום: בית טרזין]
+"אחרי השואה אני חייב להאמין באלוקים"
07:46 18/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בביקורו הראשון באושוויץ הבין הרב זקס - הרב הראשי לבריטניה ומהוגי הדעות היהודיים החשובים ביותר - ש"כאשר אלוקים מדבר ובני אדם מסרבים להאזין, אפילו הוא חסר אונים"
אושוויץ. חופש הבחירה אינו נלקח [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
בתמונה: נרות שהודלקו לזכר ששת המיליון שנספו בשואה דולקים על קירות העיר העתיקה בירושלים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה.
18/04/2023  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
גם כיום, עשרות שנים לאחר השואה, יש קהילות שגורלן המר אינו ידוע די הצורך או אפילו לוט בערפל לרוב הציבור, למעט קומץ אנשי מקצוע או מתעניינים משכילים. מאחורי חוסר המודעות לגורלן של קהילות אלה לא עומדת מדיניות של קיפוח, לא קיים רצון רע כלשהו ואין למצוא במציאות זו כוונת זדון. בדרך כלל הסיבה היא מיעוט ניצולים, מיעוט חוקרים והיסטוריונים השולטים בשפות הרלוונטיות (סרבית, קרואטית, גרמנית) או סתם חוסר מזל.
18/04/2023  |  פרופ' גדעון גרייף  |   כתבות
הדאגה לאלפי הילדים שגורשו לגטו טרזין הייתה אחת המשימות החשובות ביותר של מנהיגיו בראשותו של יעקב אדלשטיין. לא רק דאגה פיזית, אלא גם ובעיקר דאגה מוסרית-חינוכית: כיצד להמשיך בצורה כלשהי את לימודיהם, כיצד לשמור על התנהגות נאותה. אנשי היודנראט ריכזו את הילדים במעונות נפרדים ואפשרו למורים ומדריכים לשהות עימם. כל חדר במעונות אלו קיבל את הכינוי "הֵיְים" והתנהל באופן אוטונומי על-פי האופי, ההשכלה והתפיסות של המדריכים בו.
18/04/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
היכן היה אלוקים בשואה? זו השאלה האמונית הקשה ביותר הנובעת מן השואה, והיא הועלתה כבר בזמן אמת. הרב יונתן זקס, שהיה הרב הראשי לבריטניה ומהוגי הדעות היהודיים החשובים ביותר בדורנו, אומר שתשובה עלתה בדעתו דווקא כאשר ביקר לראשונה באושוויץ. היא באה מן המילים "לא תרצח", "וגר לא תלחץ", "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה".
18/04/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי על אויבי ישראל המבקשים להשמדתה לדעת שימצאו את אזרחי ישראל עומדים יחד כתף אל כתף ובתגובה מוחצת.
17/04/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il