|
רק 333 הוזמנו [צילום: ראמי דה-לה-מוביניר, AP]
|
|
|
|
|
אייר פראנס מוותרת על חמישה מבין עשרת מטוסי האיירבס 380 שהיא חוכרת, במכה נוספת למטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם – מדווח דיילי טלגרף.
קורותיו של האיירבס 380 – בו יש 600 מקומות בשני מפלסים – הפכו בשנים האחרונות לאופרת סבון, כותב אוליבר סמית. המטוס הושק ב-2015 ורבים אמרו שהוא הדגם של העתיד, אבל את חברות התעופה היה קשה יותר לשכנע והמכירות התנהלו באיטיות. מאז 2001 הוזמנו 333 – אך רק 16 מתוכם מאז ההשקה; 230 מטוסים סופקו בפועל. חברת אמירייטס מפעילה 105 מתוכם (והזמנותיה הצילו את פס הייצור כולו), הרבה לפני סינגפור איירליינס עם 19, לופטהאנזה עם 14 ובריטיש איירווייס וקנטאטס עם 12 כל אחת.
הנוסעים משבחים את המטוס על חוויית טיסה חלקה ונוחה, אבל החישובים הכלכליים שעמדו בבסיס הפרויקט הוכחו כשגויים. במילים פשוטות: כל טיסה צריכה להיות כמעט מלאה כדי להיות רווחית. חברות התעופה מעדיפות לרכוש מטוסים בינוניים דו-מנועיים, כמו בואינג 787 (הדרימליינר), איירבס 320 ואיירבס 350. אייר פראנס משתמשת בעיקר בבואינג 777 בקווים הארוכים שלה. את כל המטוסים הללו קל יותר למלא ותחזוקתם הרבה יותר זולה מזו של האיירבס 380.
איירבס 320 ממריא או נוחת במקום כלשהו בעולם כל שתי שניות; דגם ה-380 – כל שתי דקות. לדגם ה-320 התקבלו עד כה 7,000 הזדמנות מ-70 חברות, והוא מטוס הנוסעים הנמכר ביותר בהיסטוריה. התשובה של בואינג, דגם 737 מקס, כבר זכתה ל-5,000 הזמנות. ונזכיר שוב: לאיירבס 380 התקבלו 333 הזמנות, שליש מהן מחברה אחת.
עם זאת, האיירבס 380 אינו עומד להיעלם בקרוב, ולו משום שתוחלת החיים הממוצעת של מטוס היא 30 שנה. איירבס גם מקווה שחברות תעופה סיניות ירכשו אותו; סין תהיה שוק התעופה הגדול ביותר בעולם בעוד ארבע שנים, אם כי סמית מציין שגם החברות הסיניות מעדיפות כיום מטוסים קטנים יותר.
בינתיים נמשיך לראות בשמים גם את הבואינג 747 (הג'מבו), ש-1,547 ממנו נבנו מאז 1966, כולל חמישה השנה (לצורכי תובלה). הג'מבו ממשיך להיות מרכיב חשוב בצי של אין-ספור חברות תעופה ובראשן בריטיש איירווייס עם 36 מטוסים. קרוב ל-500 מטוסים מדגם זה עדיין בשירות; הוותיק שבהם המריא לראשונה ביולי 1969 ושייך לחברת כספיאן איירליינס האירנית. עם זאת, מטוסים אלו יוצאים אט-אט משירות. בריטיש איירווייס הוציאה חמישה ב-12 החודשים האחרונים ואומרת שכל הנותרים ייצגו משירות עד 2024. בשנה שעברה נפרדו מן המטוס חברות יונייטד ודלתא, ובקרוב הוא יהיה בשימוש בעיקר בחברות קטנות יותר ובחברות מטען.