אנחנו לא שמנו לב לכך, אבל בחודש שעבר סערה ארה"ב כאשר שני צעירים אפרו-אמריקנים סולקו מבית קפה של סטארבקס בפילדלפיה, לאחר שנאמר להם שאינם יכולים להשתמש בשירותים משום שלא רכשו דבר. החברה הותקפה כ"גזענית" – למרות שאם היו שואלים אותנו הישראלים, היו למדים שזהו נוהג מקובל בלא-מעט מסעדות ובתי קפה, מסיבות מובנות.
הנהלת הרשת החליטה להיכנע לדרישות התקינות הפוליטית – כותב ג'רמי קרל באתר פוקס ניוז – ופרסמה מדיניות לגבי "לקוחות שאינם משלמים". לדעת קרל, האפשרות שמנכ"ל הרשת הווארד שולץ יתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2020, מסבירה במידה רבה את המדיניות חסרת ההיגיון הזאת. הרשת הודיעה, כי גם מי שלא יקנו דבר – יוכלו לשהות בסניפיה ולהשתמש בשירותים.
התוצאה האבסורדית עלולה להיות, שלא יהיו די מקומות ישיבה ללקוחות משלמים; הסניפים אף עלולים להפוך למקלט לחסרי בית ולנרקומנים – כפי שציין דווקא
וול סטריט ז'ורנל הליברלי. ואילו קרל קובע: סניפי סטארבקס הפכו למתקנים ציבוריים, בו כל אחד יוכל לשהות כאוות נפשו. אבל הרי מדובר בגוף עסקי, לא בפארק או בחוף ים; ואם הרשת לא תעשה מספיק כסף ממכירת מזון ומשקאות, היא פשוט לא תתקיים. סביר להניח שבקרוב היא תגלה, שלקוחותיה אינם רוצים לחלוק את המקום עם מי שאינם משלמים, ובוודאי שלא יהנו מכך שלא ימצאו שולחן פנוי משום שאחרים באו ליהנות מהרשת האלחוטית החינמית של סטארבקס.
המדיניות הרשמית של הרשת קובעת, שכל מי שנכנס אליה הוא לקוח – אפילו אם אינו קונה דבר. זה משוגע בדיוק כמו לומר שכל מי שנכנס לביתי הוא חלק ממשפחתי, טוען קרל. וזה משוגע בדיוק כמו לומר שכל מי שנכנס לארה"ב הופך לאמריקני.
כל האירוע בפילדלפיה לא היה צריך להפוך לחדשות לאומיות, כי רוב בני האדם מצייתים כאשר הם מתבקשים לצאת משום שאינם קונים דבר, או לחלופין לקנות דבר-מה; אבל התקרית השולית הזאת צולמה בטלפון סלולרי והפכה לוויראלית, ומכאן הייתה קצרה הדרך למדיניות המשוגעת של סטארבקס. למדיניות הזאת הצטרפה הודעה של הרשת, לפיה תסגור ב-29 לחודש את כל 8,000 הסניפים שבבעלותה בארה"ב לצורך "הכשרה להימנעות מאפליה" – הודאה בכך שאותם שני אפרו-אמריקנים היו קורבן לאפליה גזעית.
קרל מציין, כי רשת Chick-Fil-A - הנמצאת בבעלות של משפחה שמרנית, שערכיה בנושא הנישואין הפכו אותה למטרה להתקפות עזות מכיוון השמאל והליברלים - רושמת הכנסות גבוהות פי ארבעה מסטארבקס ביחס לכל סניף. אולי יש כאן לקח לחברות אחרות, השוקלות להיכנע לאספסוף הצדק החברתי – כפי שמכנה אותו קרל.
במובן אחד, התקרית בפילדלפיה היא שולית וקיבלה תנופה רק באמצעות מכונת הזעם של השמאל. אבל במובן עמוק יותר, תגובתה של סטארבקס מראה עד היכן עלולים הדברים להגיע אם חברה מחליטה ששיקולים חברתיים חשובים יותר משביעות הרצון של לקוחותיה. היא עלולה לגלות בקרוב, שלקוחותיה אינם רוצים לשתות קפה במקלט תקין-פוליטית לחסרי בית, ובמקום זאת הם ילכו ל-Chick-Fil-A.