|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תוכו וברו

עטיפות לספרים הן מלאכה או אמנות בפני עצמה, הכל לפי רמת הביצוע או התכוונות הגרפיקאים ועל-פי התוצאה, תלוי בעומק ההתייחסות למלל שבספר הן יפות פחות ויפות יותר, מבטאות פחות ומבטאות יותר, חלקן באות להביע וחלקן מסתפקות ביכולתן לשווק, ויש כאלו שנעשו באהבה כמו שיש אשר נעשו כדי לצאת ידי חובת המוציאים לאור
06/12/2015  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות
ציור מרומז [צילום: נורית צדרבוים]

מן הידועות הוא ומן המוחשיות בבואנו לבחור ספר, כי דבר ראשון מושך את עינינו לספר כלשהו זה מה שיכולה לעורר בנו עטיפתו, ומיד אוסיף לבל אחטא ואומר: גם בכותרתו יש היכולת להדהד דברים לתודעתנו. ומבלי להישמע מוגזם אומר עוד, כי כשכבר לקחנו את הספר לידינו הרי שסוג הדפוס והנייר משפיעים עלינו גם הם. עימוד נעים לעיניים מקָרב. איני יכול לומר בוודאות מה משפיע ומה מניע יותר מכול את דחף ההחלטה שלנו, אך אם נשקול זאת לגבי ספר של סופר שאנו מעריצים, הרי לא יהיה חשוב לנו איך תיראה העטיפה - חשוב יהיה לנו, מתוך קריאתנו הנלהבת ביצירתו בעבר, שהחיבור שבידינו הוא שלו. או שלה כמובן.

בארצות הברית מקובל ששמם של סופרים רבי-מכר יהיה גדול בהרבה מכותרת הספר, והוא מהווה למעשה את הגרפיקה עצמה או את רובה, כמו את ההזמנה שבכך לקרוא. דהיינו לרכוש את הספר שבידך. הלא, לחישובם, קונים המעריצים את הסופר או הסופרת ירכשו בלא הבדל עקרוני מה כתוב בתוך הספר, מתוך ביטחונם כי צפוי להם עניין ומתוך הערצתם למחבר או למחברת. הם אוהבים את כתיבתו או כתיבתה ואפשר לומר, מכורים לה. זה אינו עורבא פורח, כי יש בזה אמת לא מועטה. זו עובדה קיימת ודרך שיווק מוּכֶּרת ומוּכַחת שקונה לעצמה באותם מקרים את ההצדקה.

בארץ מוּכַּר לי במובהק סופר אחד שעטיפות ספריו מבליטות את שמו לא במעט מעל כותרתו של הספר. ברור שזאת למידה של הדרך האמריקנית והוא אכן רב-מכר. אלא שההצלחה חייבת במקרה זה להתחיל לפני השינוי בגודלו של שם המחבר. בקצב גדילת ההצלחה, אני מניח, כך גדלות האותיות הרלוונטיות לַמקרה על העטיפה. בארץ, להוציא מקרה כנראה יחיד זה, כפי שמוכר לי, יש בדרך כלל נטייה הפוכה: להצניע את שם הסופר או הסופרת, המשורר או המשוררת, כאילו הם מועסקים בחסד. זה אינו בכוונת מכוון, אך אולי זה עניין של התייחסות. הם כאילו תופעת לוואי של הספר, אני אומר בגסות ולא בכדִי, וחבל. תופעה זו לא מסייעת הרבה לזכור את שם המחברים של הספרים שקראנו כי למעשה לא הובאו אלה לתשומת לבנו, אלא אם כן התעניינו בכך במיוחד.

כאשר הסופר לא כל כך מוכר יש חשיבות יותר גדולה לגרפיקה של העטיפה ולמה שהיא משדרת. אני סבור שלא רבים מדי הספרים שעטיפתם משדרת בנאמנות או נכון יותר לומר בנכונות את תוכנם. המטרה, שאכן מובנת מבחינת המוציאים לאור, היא יכולת השיווק שלהן. ידוע לי שפעמים רבות ואולי אפילו ברוב המקרים, מי שמעצב את העטיפה לא קרא את הספר ולו חלקית בשלב שלפני הדפסתו, ודי לו באלו מילים של המוציאים לאור שמכוונות אותו. עם זאת, זאת למדתי: דווקא כאשר המאמץ הוא לכיוון התוכן, העטיפה עשויה לא פעם להיות פחות אטרקטיבית, אם כי יותר אמנותית. לעתים עשויה זו בגרפיקה או ציור מרומזים, אם עשירי צבע ואם סגפניים, והם נעשים בהצלחה גדולה יותר או קטנה יותר אך בתחושה שהקווים הם בנפש הסיפור ונובעים ממנו.

אני מוצא לנכון להוסיף כאן כי לדעתי עיקר ההשפעה היא בספרי סיפורת, וזו פוחתת בספרי שירה שמטבעם נוטים יותר להצטנע, ויש איזו תחושה שעליהם להיות יותר סימבוליים. כך לתחושתי גם ההתייחסות ההכרתית היא שְיָאֶה להם כך. ספרי עיון נופלים, לראוּת עיניי, בקטגוריה מעט אחרת, אם כי מושתתת על אותם היסודות שהופכים כאן להיות מקצועיים במקום הגותיים, ותפקידם לעורר את הנושא העיוני, לא את הרגשי.

תופעה תרבותית
תהליך פשוט והגיוני [צילום: ליאור מזרחי/פלאש 90]

טקסטים משוחחים ביניהם באופן על-זמני, רב-תרבותי, בין-תחומי רב-כיווני, ובלתי תלוי
▪ ▪ ▪

עטיפה נכונה של ספר יכולה להצביע במקרים הנכונים על סוגתו, או גם על תת-סוגה שבה כתוב, או לפחות ללכוד את תשומת לבנו. וכאן אוסיף כי איני מכיר ספרים דרמטיים או טרגיים בתוך עטיפה ורודה, וספר מתח בדרך כלל יהיה עטוף בגרפיקה אפלה במידה כלשהי. והלא מן הידועות היא שהגוונים בפני עצמם משפיעים על מוחנו, וכי גוונים שונים משפיעים בצורה שונה ואלה מעוררים בנו תחושות מוגדרות למדי. וכאן אני חייב להודות, לצד העניין: הריבוי הגדול של כותרים אינו מקל על עבודת העיטוף החיצוני של ספרים, כושר ההמצאה נסחט ונדחק, ואולי טבעי שלפחות בחלק מן העבודות באה זילות ובא ביצוע שנעשה כלאחר יד.

והנה, בעודי מהרהר בכל אלה ומנסה לבטא את דבריי על הנייר, "נתקלתי" ברשימה של ד"ר נורית צדרבוים - אמנית ומשוררת, חוקרת רב-תחומית, אוצרת תערוכות חיות או וירטואליות, מרצה ובעלת סטודיו ליצירה ולמחקר - על הנושא. אני לוקח אפוא בכובד ראש הראוי ומביא לכאן את הרשימה המקוצרת, או את חלקה של הרשימה המלאה, שנכתבה על ידה לאחר שפנה אליה משורר מסוים וביקש כי ציור משלה יעטר את עטיפת ספר שיריו. כאשר ראה הספר אור ונפל לידיי, מיד תפסה את עיניי רוחו של הציור שתאמה להפליא לרוח הספר, ויצרה איזה שיח פנימי עם תוכנו. זה הביא אותי, מתוך הערכה, לציין עובדה זאת לאחר כבוד ברשימה שהעליתי באתר זה על אותו ספר שירים.

הנה הם הדברים, כפי שד"ר נורית צדרבוים רשמה אותם:

"הילכו שניים יחדיו בלתי עם נועדו" ( עמוס ג', 3). "בהצעה הראשונה שהגשתי לעבודת הדוקטור, ביקשתי לבדוק את הקשר בין ציורים שנבחרים לככב על כריכות ספרים, ובין תוכן הספר פנימה. התמקדתי במיוחד בספרות ושירה, ובציורים שנבחרו משל ציירים חשובים, אשר מצאו את מקומם בפנתיאון התרבות והאמנות. עניין אותי לבחון את התופעה התרבותית אשר נקראת 'טקסטים משוחחים' (אינטרטקסטואליות). תופעה זו, לדעת חוקרים, מתקיימת ממילא בין אם הקורא הפרשן יזהה ויחשוף את השיח ובין אם לא. זו תופעה תרבותית חובקת זמן, נושא ומדיום - טקסטים משוחחים ביניהם באופן על-זמני, רב-תרבותי, בין-תחומי רב-כיווני, ובלתי תלוי. יש חוקרים שאף מצביעים על תת מודע קולקטיבי המתקיים בין ובתוך טקסטים. בסופו של יום, עבודת המחקר שלי לא עסקה בשאלה זו, אך היא ממשיכה להעסיק אותי לעתים ביודעין ולרוב שלא ביודעין.

"ברשימה זו ברצוני להצביע על שני מישורים. המישור האחד, הקצר יותר שהוא גם בבחינת הפשט. זה הרגע אשר בו פונה אלי המשורר ושואל אם יש לי עבודה באמתחת ציוריי שיוכל להתאים לספרו החדש. התהליך הפשוט וההגיוני היה כשהמשורר קרא בפני כמה משיריו, לאחר מכן הניח את אצבעו על משפט אשר עתיד להיות שם הספר. סרקתי במוחי את עשרות ציוריי והציור הראשון שעלה בדעתי, מיד כששמעתי את שם הספר, היה אחד מתוך תערוכת היחיד 'כן, לא, שחור, לבן' ואשר צויר לפני כעשרים שנה. את שמו המקורי של ציור זה אציג בשלב מאוחר יותר.

"ברוח ציורית ורומנטית אפשר לומר שהציור חיכה במאגר התרבותי הרוחש ובוחש לרגע שבו הוא ייבחר כדי לתמוך בספר השירה, כמעט בבחינת 'לעת בלותו הייתה לו עדנה'. במילים אחרות, הציור חיכה לספר שהיה צריך להגיע (או שמא להפך). מתוך אותה בחירה ספונטנית אשר רק ציפתה לאצבע המורה והבוחרת, מצאנו יחד שהציור מתכתב היטב עם שם הספר. נראה שהסבר או הרחבה יהא כאן מיותר משום שהדיאלוג בין החזותי למילולי, שם, מדבר את עצמו.

מילים כתובות
משמעות נסתרת [צילום: חיים צח/פלאש 90]

האם הציור שנבחר לשמש מעין מבואה למילות השיר שבספר אכן נושא עמו משהו מתוך הדברים הנאמרים שם
▪ ▪ ▪

"המישור האחר נוגע באותה שאלה עתיקה ומטרידה, אותה אבקש לשאול הפעם ביתר הדגש. האם יש קשר עמוק ורחב יותר בין תוכן הדברים בגופו של הספר, ובין הציור שמתנוסס בפתחו? האם אכן מתקיים כאן שיח בין הכתובים (ולצורך העניין אני מגדירה את הציור כ'טקסט חזותי')? האם הציור הנבחר הוא יותר מאשר דיאלוג עם שם הספר? האם הוא מכיל, או מוביל, אל כמה מן התכנים אשר בתוכו? במילים אחרות אומר, הריני מתבססת על הנחת יסוד האומרת שהתופעה קיימת, אני מניחה זאת כהשערה לגבי ספר זה ויוצאת "אל השדה" במטרה לאמת או להפריך הנחה זאת, מסע מרתק בפני עצמו.

"באשר לשאלתי בראשית דבריי כאן. האם הציור שנבחר לשמש מעין מבואה למילות השיר שבספר אכן נושא עמו משהו מתוך הדברים הנאמרים שם? האם יש בכוחו להרחיב את המשמעות הנגזרת מהמילים הכתובות? האם מתקיים כאן סוג של שיח בין פנים וחוץ? ובין מה שנראה ובין מה שניתן להבין מתוך הנראה והנאמר והחיבור ביניהם?

"זאת גישה פרשנית המתבססת על תפיסת עולם האומרת, כפי שציינתי בראש דבריי, שטקסטים בעולם ובתרבות משוחחים ביניהם סוג של שיח שממען את עצמו אל הפרשן אשר מסוגל לראות את הדברים וליצור את הקשרם. אומברטו אקו מתאר זאת כסוג של חיזור אשר בו הטקסט מחזר אחר הפרשן היצירתי.

"במאמר קצר זה, הבאתי מקצת ומעט מהדברים כדי להדגים את ההיתכנות של קריאה פרשנית, ובעיקר מתוך הסקרנות החקרנית שלי אשר ביקשה לבדוק, בדיעבד, את התופעה של 'טקסטים משוחחים' אשר עליהם אמרתי לא אחת שהם גם מסוככים".

לבושו של אדם יכול להצביע על אופיו, על רמת תשומת הלב שהוא מעורר, אף את העוררות שהוא יוצר באחר שרואה אותו. האם לא טבעי הוא שגבר הרואה אישה יתרשם לטובה מיופייה, מן האסתטיות שלה, מריחה הטוב, אפילו משמה אם הוא נעים ומצלצל? ולהפך? או האם האישה, לא טבעי לה להתרשם לטובה מגבר נאה, אפילו מטופח ולבוש היטב, אולי גם מבושם? ולהפך? האם רק על בני אדם חלים כללים אלה? הלא גם על חיות? הלא גם על צומח? הלא גם על דומם? הלא גם על סוגים של אוכל? - נראה לי בוודאות שכן. וזאת עוד לפני שהכרנו מקרוב את תוכנם של הדברים. כנראה שעל כל גוף, בכל מצב צבירה, עושה ההתרשמות הטובה הראשונית את שלה.

ובנפרד מזאת ועם כל זאת, איני בא לדבר על העטיפה האחורית של ספרים, אותה אני מבדיל מן העטיפה הקדמית. העטיפה האחורית, דהיינו מה שכתוב בה, בא להשפיע ולכבוש את הלב במילים מחושבות ומכוונות, ולא תמיד בַּרן של אלו במדויק כתוכן. על כך אפשר לדבר בנפרד, גם כבר דיברו. העטיפה הקדמית לעומת זאת, אם נעשתה בשום לב, נתונה להתרשמותו הכמעט בלעדית והכמעט מידית של מי שאוחז את הספר בידו. וככל הנראה במידה לא מועטה.

המאמר השלם של ד"ר נורית צדרבוים, תחת הכותרת "דף אל דף יביע אומר" נתון לקריאה באתר "בכיוון הרוח" [קישור] וחלק זה ממנו הובא על-ידי באדיבותה.
תאריך:  06/12/2015   |   עודכן:  12/06/2018
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המערכת הפוליטית והמשפטית מגיעה, בימים אלה, לנקודת רתיחה. בימים הקרובים ייאלץ היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להורות על חקירת שרה נתניהו באזהרה, כחשודה מרכזית בפרשת מעונות ראש הממשלה. בד-בבד עם כך נדרשת הממשלה, באמצעות השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ויחד עם המפכ"ל הנכנס, רוני אלשיך, לשקם ו/או לבנות מחדש את אגף החקירות במשטרה, שעבר טלטלות גדולות, כולל התאבדותו של ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, אפרים ברכה.
05/12/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
"שישה חודשים בנינו קבוצת רוכשים לפרויקט בקריית גת, מכרנו מראש דירה לכל דורש, בלי שים לב למוצאו, ועכשיו מאשימים אותנו בגזענות", אומר ישראל זעירא, 47, בעליה של חברת הנדל"ן 'באמונה'. סרטון, שבו נראה נציג החברה מוכר כביכול דירות רק ל"סרוגים אשכנזים" קילקל, לפחות לפי שעה, את שמה של החברה. בראיון ל-News1 מגולל זעירא את תולדות המכרז ומבקש להוכיח שלהד"ם.
04/12/2015  |  אלעזר לוין  |   כתבות
אנדרה ריו הוא כנר ומנצח הולנדי, שהתפרסם בכל העולם בצורה הקלילה והנגישה בה הוא מגיש מוזיקה קלאסית. יש המותחים עליו ביקורת, בטענה שהוא מוזיל את נכסי צאן הברזל של המוזיקה והופך אותם להצגת בידור. התשובה הנכונה והמוחצת היא: נכון, אבל בלי זה - לא היו מיליונים מגיעים לקונצרטים וקונים את התקליטורים ורואים אותו ביוטיוב, וממילא לא היו נחשפים כלל למוזיקה הקלאסית. אז מה עדיף - שלא ישמעו בכלל את מוצרט ובטהובן, או שישמעו אותם בצורה מהנה ומזמינה?
04/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
התנועה לאיכות השלטון, אשר כבר מזמן מתיימרת להיות שומרת הסף של השלטון בישראל, שוברת שיאים של מגלומניה. התנועה ביקשה - לא פחות - להצטרף להליך פלילי שמנהלת המדינה, כדי לטעון לעונש שהמדינה לא ביקשה. שופט בית משפט השלום בבאר שבע, יובל ליבדרו, העיף אותה מכל המדרגות.
04/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
סגן ראש עיריית נשר, משיח עמר, פועל לכאורה תוך ניגוד עניינים לאישור בדיעבד של עבירות בנייה חמורות שביצע ושבגין דומות להן הורשע בבית המשפט. הרשעותיו היו בגין ביצוע עבודות בנייה ללא היתר סמוך לבית מגוריו ברחוב דרך הטכניון שבנשר. ביתו החוקי הוא של 30 מ"ר ועמר הוסיף לו בנייה של כ-40 מ"ר נוספים. בפסק הדין שניתן בינואר 2008 הורה בית המשפט להרוס את הבנייה הלא חוקית- בחלקות 38 ו-71 שבגוש 11217 - עד ליולי 2008 אלא אם עד לאותו מועד יתקבל אישור לבנייה.
04/12/2015  |  איציק וולף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il