|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

האוצר מקדם

קיצוץ רוחבי של 3% בתקציבי הממשלה

נתניהו: "יש לנו בעיה קשה עם התקציב, אני מצפה מהמפלגות שיתגייסו לעזור" מחלוקת בין נציגי האוצר לבין יהדות התורה סביב קיצוץ בהסכמים הקואליציוניים יהדות התורה: "אין סיבה שנצא פראיירים"
08/08/2016  |   globes globes   |   חדשות   |   תקציב המדינה   |   תגובות
מאת: לילך ויסמן  |    |  גלובס  |  תגובות    תקציב המדינה
יעקב ליצמן [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

משרד האוצר מקדם קיצוץ רוחבי של 3% בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה כדי לסגור בור של 10 מיליארד שקל בתקציב 2016. בדיונים שנערכו בימים האחרונים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהירו ראשי האוצר כי לא יהיה מנוס מקיצוץ רוחבי בהיקף נרחב גם אם נתניהו יצליח במאמציו להפחית ב-50% את ההוצאה המתוכננת במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

הקיצוץ הרוחבי האחרון שביצע האוצר נעשה בעקבות מבצע צוק איתן והיה בהיקף של 2%. קיצוץ של 3% יכול להפחית את הוצאות המדינה בכ-3 מיליארד שקל, בהנחה שגם הפעם ייהנה תקציב הביטחון מחסינות.

בתוך כך נמשכו היום המאמצים להשיג את הסכמת השותפים הקואליציוניים, ובראשם המפלגות החרדיות, לקיצוץ בסכומים שהובטחו במסגרת ההסכמים. באוצר מעריכים כי לא ניתן יהיה לפגוע בגידול המתוכנן בקצבאות הילדים, בהיקף של 2.6 מיליארד שקל, ולכל היותר ניתן יהיה לפרוס אותו על פני תקופה יחסית ארוכה.

שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) הוא המתנגד העיקרי לפגיעה בקצבאות הילדים, זאת לאחר שהחרדים כבר הסכימו לדחות את מועד העידכון הרטרואקטיבי של הקצבאות מ-1 בינואר 2015 ליולי 2015. באוצר מקווים כי יצליחו לקצץ בתקציבים אחרים שהובטחו לחרדים ובראשם הגדלת קצבאות הבטחת הכנסה לאברכים מ-500 ל-900 מיליון שקל. קיצוץ נוסף צפוי ב"דמי הכיס", בסך 20 מיליון שקל לח"כ, שהובטחו לסיעות החרדיות ולבית היהודי.

במהלך היום נפגשו נציגי האוצר עם אנשי יהדות הורה במטרה להגיע להסכמות ועל השולחן הונחה הצעת פשרה לפרוס את מתן הקצבאות בשנתיים, אולם ביהדות התורה דחו את ההצעה. באוצר מעריכים שבסופו של דבר ביהדות התורה יתפשרו ומאיימים שאם לא יושג הסכם, המדינה תיגרר לבחירות. "ליצמן בעצמו לא רוצה בחירות", אמרו היום באוצר, "נראה אותו מקבל שקל אחרי הבחירות", הוסיפו.

גורמים במפלגה החרדית הודו שאין להם עניין בבחירות אולם התעקשו: "לא נקבל שום שינוי בהסכם. אין סיבה שנצא פראיירים. לא נסכים להיות מבוזים על-ידי הציבור שלנו", אמרו. דרישת יהדות התורה נאמדת ב-4 מיליארד שקל וכוללת את העלאת קצבאות הילדים רטרואקטיבית וכן החזרת תקציב הישיבות לאחר שבוטל בקדנציה הקודמת.

בצהריים כינס בנימין נתניהו את נציגי מפלגות הקואליציה כדי לנסות להגיע לפשרה שתחייב את כל ראשי המפלגות לקצץ בתקציבים שהובטחו להן במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. בדיון השתתף גם שר האוצר, משה כחלון. בישיבת הממשלה היום רמז נתניהו שהמפלגות יחויבו לתרום את חלקן למימון התקציב ואמר כי "יש לנו בעיה קשה עם התקציב, אני מצפה מהמפלגות שיתגייסו לעזור".

מעיון בהסכמים הקואליציוניים עולה כי דווקא סיעת הבית היהודי, ששמה כמעט שאינו עולה בהקשר של המו"מ, היא זו שהשיגה את המרב באמצעות ההסכמים הקואליציוניים. בעוד יהדות התורה הצליחה בעיקר להחזיר סכומים שקוצצו בתקופת שר האוצר יאיר לפיד, הצליחה הבית היהודי לקבל שורת תקציבים למיזמים שבשליטתה או בהשפעתה ובהם החטיבה להתיישבות, אוניברסיטת אריאל, הסעות ביו"ש וכדומה. גם תנועת ש"ס רשמה לזכותה הישגים משמעותיים במו"מ הקואליציוני ובראשם תקציבים ייחודיים לרשת החינוך של ש"ס ותקציב פיתוח למשרד הדתות הנמצא בשליטתה של ש"ס.

"האוצר משחק במספרים"

ביהדות התורה תקפו היום בחריפות את משרד האוצר, ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, טען ש"האוצר מטעה ומציג מספרים לא נכונים. כל סעיף שאושר בהסכמים הקואליציוניים תואם עם אגף תקציבים. אין לנו שום דרישה חדשה, הכל נחתם בנוכחותם. אני מעריך שהאוצר יבין שבהסכמים צריך לעמוד. לא יהיה בסוף צעד דרסטי, זה יסתיים בקיצוץ רוחבי או בדחיית פרויקטים ובהתחייבויות כספיות", אמר גפני ל"גלובס".

"המצב הכלכלי בסדר גמור באופן יחסי לשנים האחרונות. גביית המיסים מתבצעת כראוי, ואין ספק שהמצב הכלכלי לא השתנה מאז החתימה על ההסכמים הקואליציוניים, ולכם אין שום דבר שמצדיק סטייה מהם", אמר. "האוצר משחק במספרים. מבחינתנו לא מדובר בדברים שאפשר לעבור עליהם או לוותר עליהם. לא מדובר בעניינים סקטוריאליים אלא בכספים שנוגעים לכלל האוכלוסייה".

שר האוצר אומנם מתכוון לקצץ בהסכמים הקואליציוניים, אבל גם במפלגתו, כולנו, מתעקשים שיכובדו הסעיפים שנחתמו עמם ובהם העלאת שכר לחיילים, העלאת קצבאות הזיקנה ומתן דמי אבטלה לעצמאיים. "אנחנו רוצים תקציב חברתי ולא מגזרי", אמרו באוצר.

בש"ס מתכוונים להיאבק על החלת מע"מ אפס על מוצרי יסוד. לדברי בכיר בש"ס, "ההסכמים הקואליציוניים נחתמו רק לפני חודשיים מול נתניהו והם נעשו על דעת שר האוצר משה כחלון. לא קרה שום דבר מבחינה כלכלית שמחייב את פתיחת ההסכמים ולכן האמירות מכיוון האוצר תמוהות", אמרו.

"התנגדות לא מובנת"

גורמים במערכת הפוליטית אמרו היום ל"גלובס" כי "ההתנגדות של השותפים הקואליציוניים איננה מובנת, ממילא הם יקבלו בסוף את כל מה שהבטיחו להם", ורמזו בכך לשימוש הנרחב שייעשה בכלי של העברות תקציביות במהלך שנת התקציב. לטענת גורמים במערכת הפוליטית, הפערים שנותרו לסגירת התקציב הם קטנים מכפי שמצטייר בתקשורת. המאמץ הגדול שמנהלים נתניהו, כחלון וראשי האוצר הוא להקטנת ההוצאה התקציבית ב-2016 בסכום כולל של 4 מיליארד שקל, ואולם באוצר מתעקשים כאמור שהבור נאמד במספר דו-ספרתי של מיליארדי שקלים.

ראשי האוצר, המנכ"ל שי באב"ד, ראש מטה שר האוצר ארז חלפון, הממונה על התקציבים אמיר לוי ורכזת המקרו יעל מבורך הציגו בפני נתניהו סקירה המתבססת על הנתונים הבאים: תקרת ההוצאה התקציבית המותרת שעמדה ב-2014 על סכום של 315.5 מיליארד שקל גדלה מדי שנה בכ-2.6% לאחר התאמה למדד המחירים לצרכן, שצפוי לעלות ב-2016 ב-1.4%. לפי תחשיב זה תעמוד ההוצאה המותרת ב-2016 על סכום של 336 מיליארד שקל. בתכנוני האוצר המוקדמים נותרה חריגה תקציבית של 5 מיליארד שקל, אך חריגה זו טופלה במידה רבה על-ידי העלאת יעד הגירעון ב-2016 ל-2.9%, שאפשרה לאוצר לספוג גידול של 5 מיליארד שקל בלי להעלות מיסים.

ואולם על נתונים אלה יש להוסיף את עלות ההסכמים הקואליציוניים שתגיע ב-2016 ל-8.5 מיליארד שקל ואת הגידול הצפוי בתקציב הביטחון בעקבות אישורן הצפוי של המלצות ועדת לוקר בממשלה. באוצר מעריכים כי תקציב הביטחון יגדל השנה ב-4 מיליארד שקל ויגיע ל-59 מיליארד, אך לא פוסלים אפשרות לגידול משמעותי עוד יותר, לאור העמדות האגרסיביות שמשמיע הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט.

בנק ישראל מקפיץ את תחזית הגירעון

כלכלני בנק ישראל מעריכים שהגירעון התקציבי ב-2016 יגיע ל-50 מיליארד שקל, שהם כ-4% תוצר, וזאת בהנחה שלא יקוצצו התשלומים שהובטחו למפלגות בהסכמים הקואליציוניים. ההערכות המעודכנות מבוססות על הסקירה הפיסקאלית שפרסם בנק ישראל לפני שלושה שבועות, שלפיה יעמוד הגירעון התקציבי ב-2016 על 3.3% אחוזי תוצר, שהם כ-40 מיליארד שקל.

אלא שבמסגרת התחשיב הזה לא הובאו בחשבון גידול בתקציב משרד הביטחון ותוספת שכר לעובדי המגזר הציבורי במשק. ההסתדרות שפתחה לאחרונה במו"מ על עידכון הסכם השכר תובעת תוספת של 7%, שהם כ-7 מיליארד שקל.

בנוסף הניחו כלכלני בנק ישראל שהעלות של ההסכמים הקואליציוניים לא תעלה על 6 מיליארד שקל, ואולם הגירעון מזנק לכמעט 50 מיליארד שקל בתחשיב מעודכן, המניח שעלות ההסכמים לא תקטן ותישאר 8.5 מיליארד שקל, תקציב משרד הביטחון יגדל ב-4 מיליארד שקל ועובדי המגזר הציבורי יקבלו תוספת של 2% לשכרם.

בהקשר זה חשוב להזכיר שלדעת כלכלני קרן המטבע הבינלאומית הגירעון התקציבי האמיתי של ישראל גבוה בכאחוז מהגירעון הרשמי, בשל עיוותים במערכת החשבונאות הלאומית.

תאריך:  08/08/2016   |   עודכן:  08/08/2016
לילך ויסמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קיצוץ רוחבי של 3% בתקציבי הממשלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיטת רבוי המפלגות
9/08/16 06:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תקציב המדינה
תקציב המדינה הבא שוב יהיה דו-שנתי, לשנים 2017 ו-2018. תזכיר הצעת חוק שהפיץ משרד המשפטים (יום ה', 23.6.16) מלמד על הכרעה במחלוקת בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התומך בתקציב דו-שנתי, לבין שר האוצר, משה כחלון, שהתנגד לו.
23/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע קיימה (יום ב', 13.6.16) דיון בנושא סעיפי התקציב שאינם מנוצלים על-ידי משרדי הממשלה. בדיון הוצג היישומון החדש שפיתח המרכז להעצמת האזרח המאפשר בדיקה של ניצול סעיפי התקציב השונים.
13/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה לביקורת המדינה, דנה (יום ד', 8.6.16) בתקציב הדו-שנתי שהעומד להיות מוגש בקרוב, בנוכחות בכירי האוצר ושני שרי אוצר לשעבר. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הזהירה כי "החיסרון האמתי הוא חוסר היכולת לחזות קדימה, ובוודאי לא לשנתיים, כאשר בישראל הפוליטיקה כה תזזיתית. הסיבה העיקרית לאימוץ התקציב הדו-שנתי היא הישרדות פוליטית כי ראש הממשלה וצוותו חוששים מבחירות. אם התקציב יהיה אופטימי מדי - הוא יפגע ביציבות הכלכלית ויגדיל את הגירעון, ואם יהיה פסימי מדי - הוא לא ישקף את צרכי המדינה האמתיים. הסכמה סביב השולחן נגד צעד שכזה, הקיים רק בבחריין - מוכיחה את הנזק העצום שלו למשק הישראלי".
08/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
"אימוץ תקיב דו-שנתי מפחית את כוחה של הכנסת ובמיוחד של האופוזיציה להשפיע על סדרי העדיפויות הלאומיים אחת לשנה. הדבר גם מפחית מכוחה של האופוזיציה לקדם בחירות ע"י הפלת הממשלה. גם הפעלת תקציב דו-שנתי כהוראת שעה על-גבי חוק יסוד משק המדינה היא בעייתית. יש חשש שהנורמה הזו תיתפס כשימוש לרעה בחוק יסוד" - כך דברי היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, בדיון (יום ב', 23.5.16) על התקציב הדו-שנתי בוועדת הכספים.
23/05/2016  |  מירב ארד  |   חדשות
הדיפלומטיה אמורה להוביל את בריטניה למאה הבאה - מסביר סר האמפרי אפלבי לברנרד וולי ב"כן, אדוני השר" - בעוד הפוליטיקה אמורה להבטיח את ההישרדות עד השבת הבאה. אצל בנימין נתניהו, ההישרדות הופכת למטרה בפני עצמה - ושלושה אירועים אקטואליים מוכיחים זאת היטב.
06/05/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   תקציב המדינה  /  מי ומי  
חצי מיליארד שקל בשנה - לניצולי שואה  /  איציק וולף
שפיר תקבל 30 יום להגיב לתשובת המדינה  /  עידן יוסף
גפני תוקע העברת תקציבים לרווחה  /  עידן יוסף
השלכות תקציב המדינה דו-השנתי  /  עטרה שכטר
הבלופרים  /  איתמר לוין
וזוהי רק ההתחלה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il