|   15:07:40
  עמוס שריג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

איפה היית כשג'ו עמר נפטר, טרמפיסט מזרחי?

אם זוהר ארגוב היה יכול לקום לתחייה לשניות ספורות בלבד, הוא היה אומר לכל אלו שהשתרכו אחרי האלונקה שעליה הונחה גופתו את המלים הבאות: "תודה לכם חברים, אבל זה לא אני, זה הוא, ג'ו עמר. הוא זה שפרץ את השער שהיה נעול במנעול"
06/07/2009  |   עמוס שריג   |   מאמרים   |   תגובות
האיש שהתחיל את המוזיקה המזרחית. ג'ו עמר

לא ראיתי מודעות אבל של אקו"מ או אמ"י המודיעות על פטירתו. לא שמעתי דיבורים על כוונות לערוך לזכרו ערב מיוחד. להנציח אותו בדרך כלשהי. לא שמעתי את שר החינוך אומר מילה או שתיים מעל דוכן הכנסת על אודות הטרובדור הענק הזה שהיה ואיננו עוד. גם לא את שרת התרבות. טוב, הוא לא אהוד מנור או סשה ארגוב. או יעקב הולנדר או דן בן אמוץ

אשורר שירה
י. אביעזר
שיריו הפכו לנכס צאן ברזל בהווי היהודי בארץ ובתפוצות * בימי העלייה הגדולה לארץ הוא היה קרן אור בעבור העולים יוצאי צפון אפריקה * בפטירתו הסתלק עוד שריד מהדור של אותם יהודים יקרים שידעו לשמח את אחיהם בכל עת, שמחה ומצוק * בדרכו האחרונה של נעים זמירות ישראל ר' ג'ו עמאר ז"ל
לרשימה המלאה

שלום לבן דודי
חיים אליאסף
"יום ליום" בשיתוף עם ארגון החזנים העולמי "קונקשנס" ליקטו מילות פרידה מחברים לדרך, אמנים ופייטנים, שעבורם שימש ג'ו עמאר כ'חלוץ וכפורץ דרך' במוזיקה הפיוטית השורשית
לרשימה המלאה

לכל אדם יש תאריכים שנצרבו אצלו בתודעה. יש תאריכים, ויש תאריכים. יש תאריכים עצובים, ויש שמחים. יש תאריכים הנוגעים אליו, לחייו, ישירות, ויש הקשורים בהוויה שלו. יש תאריכים הקשורים לחיי המדינה שבה הוא חי, ויש כאלה שהם, איך נקרא להם, אוניברסאליים, כלל עולמיים, אבל השפיעו גם על חייו, ישירות או בעקיפין. המוח שלנו הוא סוג של קלטת, שבתוכה אנחנו דוחסים מכל וכל, גם תאריכים, כמובן. עם הזמן, טבעם של חיים, פורחים ונשכחים מזכרוננו אירועים ותאריכים. פשוט נמחקים. וזו הסיבה אגב, שהצריבה בתודעה אינה לנצח, אלא כמעט. לשנים ולמאורעות "הטפלים" יש השפעה רצינית על הזיכרון.

נולדתי בארץ, בנגב, לפני כחמישים שנים. ולכן תאריך הלידה שלי, מן הסתם, הוא התאריך שאותו אני אמור לזכור יותר טוב מכל תאריך אחר. אמור? אבל בפועל נוספו תאריכים שדחקו את תאריך לידתי למקומות שני ושלישי ואפילו רביעי. ככה זה בחיים, כאשר המוות מגיע קרוב אליך, קרוב מאוד אפילו.

את 27 בינואר (יום הולדתי) אשתי זוכרת מצוין. אני פחות. אם תעירו אותי באמצע הלילה ותבקשו ממני לציין באוזניכם תאריך מרגש, מטלטל, מכונן, אם תרצו, אבחר דווקא את ה-6 באוקטובר. לא, לא בגלל המלחמה ההיא, לא רק לפחות, אלא בשל העובדה שב-6 באוקטובר 2008 נולדה בתי היחידה, בדיוק שלוש שנים לאחר מות אבי עליו השלום, שנפטר ביום הולדתו ה-79 על-פי הלוח העברי, שבאותה שנה חל ב-6 באוקטובר 2005. ב-6 באוקטובר אגב, דקות ספורות לפני שסאדאת נרצח, זיכה אותי בית דין צבאי מאשמה חמורה שיוחסה לי, ואף זכיתי לקבל פיצויים בגין הנזק שנגרם לי.

גם תאריך פטירתה של אמי עליה השלום, 26 בדצמבר 2004, הוא רגע כואב ובלתי נשכח עבורי. וטוב שאנחנו היהודים נוהגים להזכיר ימים רעים שכאלה אחת לשנה, על-פי הלוח העברי כמובן. זה מטהר ומזכך את הנפש. גם יום הולדתם של אשתי, בני משפחתי וקרוביי הם תאריכים חשובים לי, שאותם אני משתדל לא לשכוח. אבל אלו, מן הסתם, נוגעים למעגל הקרוב, הראשון, שלי. אפשר לומר אפילו פרטיים שלי. והם לא בהכרח צרובים בתודעה, אלא רשומים בזיכרון.

ויש כמובן את התאריכים שהעולם זוכר, או לפחות משתדל לזכור ואולי גם להזכיר. אני, למשל, הייתי זאטוט כאשר ג'ון קנדי נרצח, אבל השנים הראשונות של חיי קלטו יותר מדי פעמים את השם הזה, ג'ון פיג'ראלד קנדי. את ה-5 ביוני 1967 אני זוכר אבל משתדל לשכוח בשל החפיפה שלו עם מועד פתיחת מלחמת לבנון השנייה. אבל את שארע שנה אחרי מלחמת ששת הימים, רצח מרטין לותר קינג ב-4 באפריל 1968 אני זוכר בהחלט, גם אם במעומעם. את ה-8 בדצמבר 1980, היום שבו נרצח ג'ון לנון, אני לא יכול לשכוח. אפילו כתבתי אז שיר לזכרו שפורסם כמדומני בביטאון "המחנה". ושנה לאחר מכן, כאמור לעיל, נרצח סאדאת, שהיה המנהיג הערבי הראשון שכרת איתנו הסכם שלום. ויש את ה-11 בספטמבר 2001, היום שבו מגדלי התאומים נעלמו כלא היו ועמם עוד כ-3,000 אזרחי ארה"ב. ואפשר כמובן לציין את היום שבו ניסה מתנקש לרצוח את הנשיא האמריקני רונלד רייגן, ועוד ועוד.

אבל יש תאריכים השייכים, אמנם, לקולקטיב, ל-כ-ו-ל-ם כאן בארץ, ולמרות זאת אני חש שיש לי קשר אליהם לא פחות מהקשר שלי ליום ההולדת של אשתי למשל, או של אחיי. 29 בנובמבר 1947 הוא תאריך שבו החליטו האומות המאוחדות על סיום המנדט בארץ ישראל וחלוקת הארץ לשתי מדינות. תתפלאו, אבל זה תאריך שמזמן נצרב בתודעה שלי, גם בשל "השעטנז" הזה, כ"ט בנובמבר, לא 29 בנובמבר. כנ"ל 14 במאי 1948, המוכר לנו יותר כ-ה' באייר תש"ח, יום הכרזת העצמאות. ויש את המהפך שארע ב-17 במאי 1977 ולהבדיל, את רצח יצחק רבין המנוח ב-4 בנובמבר 1995. וקצרה היריעה מלהכיל. כל אלה רגעים מכוננים.

מארגוב ועד לעמר
זוהר ארגוב

נולדתי, כאמור, לפני כחמישים שנה בארץ, בנגב. הורים ממוצא מזרחי. מסורתיים: קידוש ביום שישי ואחריו צפייה בטלוויזיה; שבת בבוקר בית הכנסת, לאחר מכן קידוש ולאחר מכן בריכה או ים. מאכלים מזרחיים כמיטב המסורת. מוזיקה? בעיקר מזרחית, בעיקר הבנים. הבנות התעניינו יותר באריק איינשטיין, ביורם גאון, בששי קשת ובמוטי פליישר. מוזיקה מזרחית, למי שאינו יודע, לא הייתה בנמצא, לפחות לא בגלי האתר "האשכנזים", אלא אם מחשיבים את המוזיקה של פריד אל אטרש, עבדל ווהב, עבדל חאלים, אומקלטום, אסמאן ולילה מורד כמוזיקה מזרחית. מזרחית, לא ערבית. כי את המוזיקה הזאת שמענו כל יום, כמעט כל היום בתחנות הרדיו המשדרות בערבית, או בערוצי הטלוויזיה של מצרים. שחור לבן, כמובן. ומי שבכל זאת התעקש לשמוע מוזיקה מזרחית, ים תיכונית אם תרצו, אוריינטלית אם תרצו, נאלץ היה להמתין שבוע שלם לתוכנית "הווי המזרח" ששודרה בקול ישראל, רשת ב', אחת לשבוע למשך חצי שעה (אחי אגב, דאג להקליט כל תוכנית ולשמור את הקלטת, קראו לזה אז קסטה, עמוק בארון). עם הזמן, לעתים רחוקות אמנם, זכינו לשמוע פה ושם שיר מזרחי. פעם בקול ישראל, פעם בגל"צ. אבל פרקי חזנות בנוסח אשכנז יכולנו לשמוע עד שיצא לנו מהאוזניים...

ואז הגיעה 1982, השנה שבה פרצה מלחמת לבנון הראשונה. היינו אז חיילים. האוגדה שלי החליפה אז את אוגדת 36 בפיקודו של אביגדור קהלני שהייתה אז בצפון, בנפח. היינו חיילים משועממים, שאחת לכמה זמן יוצאים לדוכנים בתחנות המרכזיות ורוכשים קלטות של חיים משה ("לינדה, לינדה"), אבנר גדסי, צלילי הכרם, העוד, אהובה עוזרי וכמדומני גם שימי תבורי. את הקלטות היינו מחליפים בינינו. למי שהיה טייפ דאבל קאסט, כלומר כוננית כפולה, יכול היה לשאול ממישהו קלטת, להקליט אותה ולהחזיר. אבל למי היה טייפ כזה?!

והנה, בעוד צה"ל עובר את הק"מ הראשון שלו מתוך אותם ארבעים ק"מ מפורסמים, שאותם התחייב אז שרון לבגין ז"ל, החליט מישהו בגל"צ לשלוף מחדר האוכל בבסיס שביפו בחור בשם אלחיאני שנהג כל היום לשיר ולתופף תוך כדי בישול, ולמנות אותו לעורך של תוכנית מוזיקלית בת שעה שנקראה "על הדבש ועל הכיפאק". התוכנית הזו, ששידרה רק מוזיקה מזרחית, בהתחלה בין תשע בערב לעשר ומאוחר יותר בין שמונה לעשר, הפכה להיות ספל התה של חיילי צה"ל. ספינת הדגל של צה"ל. זו הייתה תוכנית ששילבה מוזיקה שחיילים אהבו מאוד עם ד"שים לחבר, לחברה ולמשפחה.

באחד השידורים הראשונים של "על הדבש ועל הכיפאק" זכו המאזינים לשמוע שיר עברי מולבש על לחן יווני. לשיר קראו אלינור, והזמר ששר אותו היה עד אז אנונימי, אם הוא שר בכלל. המילים של השיר היו קלוקלות, בלשון המעטה, אבל הקול של הזמר ואופן ההגשה שלו היו מרגשים במיוחד. לזמר קראו אז זהר עורקבי, לימים זוהר ארגוב ז"ל.

ב-6 בנובמבר 1987 התאבד זהר ארגוב בכלא, לאחר שנעצר כחשוד באונס. ארגוב לא היה טלית שכולה תכלת, בלשון המעטה; אדרבה, הוא היה נרקומן שביצע בימי חייו אי-אלו עבירות שאינן קשורות בהכרח בסמים. מודל לחיקוי הוא לא היה וטוב שכך. אבל ארגוב הוא זה שבזכותו המוזיקה המזרחית היא היום מיינסטרים, למרות שהוא לא היה הנחשון בן עמינדב. וכל המוסיף גורע.

כאשר ארגוב הובא למנוחת עולמים, כל המי ומי בעולם הבידור המזרחי נכחו בלווייתו. חלקו לו כבוד אחרון, על כך שפתח להם דלת בגודל של שער טיטוס. אבל אם ארגוב היה יכול לקום לתחייה לשניות ספורות בלבד, הוא היה אומר לכל אלו שהשתרכו אחרי האלונקה שעליה הונחה גופתו את המילים הבאות: "תודה לכם חברים, אבל זה לא אני, זה הוא, ג'ו עמר. הוא זה שפרץ את השער שהיה נעול במנעול, אני רק זה שפתח אותו לרווחה".

בשבוע שעבר, 26.6.2009, הלך לעולמו ג'ו עמר. כואב, שבור וחולה הוא נפרד מהעולם. והעולם, לפחות לא עולם הבידור המזרחי, לא נפרד ממנו כיאה וכיאות. רק כמה עשרות בודדות של בני משפחה ומכרים ליווהו בדרכו האחרונה. "אפשר לספור את האמנים המזרחיים שבאו ללוויה של ג'ו עמר על אצבעות כף יד אחת", אמר המלחין יוני רועה לחדשות ערוץ 2.

ביום שישי האחרון פתחתי את עיתוני סוף השבוע בציפייה לראות כתבות והספדים על הפייטן והזמר הגדול הזה, ג'ו עמר. על המלחין והתמלילן הענק הזה, ג'ו עמר. על האיש שמאז אמצע שנות החמישים ועד לשנות השבעים עמל בשקט ובסבלנות לפרוץ את השער שדרכו תעבור המוזיקה המזרחית ותיכנס כמעט לכל בית בישראל. אבל כלום. נאדה. גם לא בערוצי הטלוויזיה. לא ראיתי מודעות אבל של אקו"מ או אמ"י המודיעות על פטירתו. לא שמעתי דיבורים על כוונות לערוך לזכרו ערב מיוחד. להנציח אותו בדרך כלשהי. לא שמעתי את שר החינוך אומר מילה או שתיים מעל דוכן הכנסת על אודות הטרובדור הענק הזה שהיה ואיננו עוד. גם לא את שרת התרבות. טוב, הוא לא אהוד מנור או סשה ארגוב. או יעקב הולנדר או דן בן אמוץ. הוא לא זכה בחייו ל'חיים שכאלה' או לאיזו תוכנית טלוויזיה או רדיו מיוחדת שתעלה על נס את תרומתו למוזיקה שאתה ואת ואני מרבים לשמוע באוטו, בנסיעה ארוכה מבאר שבע לתל אביב ולהפך. אז למה שיזכה לזה בחייו?! ומי יפעל למענו בדיוק, הזמרים ישי לוי או אולי הפייטן אמיל זריהן? הם, הרי, עסוקים עכשיו בלהקליט גרסת כיסוי של "ברצלונה" ו"שיר השיכור" שלו, אז מאיפה יהיה להם זמן לפעול להנצחת זכרו.

יש תאריכים שנצרבים בתודעה. ללוח עם רשימת התאריכים האלה התווסף תאריך נוסף, 26.06.2009, היום בו נפטר ג'ו עמר, האיש שבלעדיו לא היה לנו זהר ארגוב, ובלעדי זהר ארגוב לא הייתה לנו היום מוזיקה מזרחית במינון ובאיכות שיש לנו היום. אז איפה היית ביום שג'ו עמר נפטר, (זמר) טרמפיסט מזרחי?

תאריך:  06/07/2009   |   עודכן:  06/07/2009
עמוס שריג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איפה היית כשג'ו עמר נפטר, טרמפיסט מזרחי?
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כמה חבל!! אשכנזיה
6/07/09 13:27
2
וסי ק
6/07/09 15:57
 
עמוס שריג
6/07/09 16:15
 
וסי ק
6/07/09 21:20
3
צפוני
6/07/09 22:32
4
תמר ברוש
5/05/10 10:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טבעו של האדם שכאשר משתבש לו משהו בחיים, הוא מביט מיד לצדדים כדי למצוא את מי יוכל להאשים. וכך גם בחינוך. אם חלילה כשל הילד, תתחלנה האשמות הדדיות. ההורים יפנו אצבע מאשימה כלפי מוסדות החינוך, אותם מוסדות שהם עצמם בחרו עבור ילדם וישאלו: "זה חינוך, זה?" והמורים מנגד יטענו: "צריך לבדוק מה קורה בבית!"
06/07/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
איך בכלל התקיים השיפוט על-ידי שופטים שלא נבחרו על-פי התקנות? איך זה לא התגלו אותם רבבים שאחד מהם אף צוין בשאלון שהוגש לשופטים? והמוזר מכולם: איך נזכרו בכל התקלות הללו רק אחרי שכבר הסתיים הטקס, נבחרו הזוכים ואף שולמו חלק מן הפרסים.
06/07/2009  |  זאב גלילי  |   מאמרים
מי אתה ברק אובמה, נשיא ארה"ב? האם אתה ברק רב עוצמה הפוגע והורג במחי מכת חשמל מזעזעת, או שאתה האזרח חוסיין הכנוע, המנסה לפייס בדרכי שלום מתחננות את אויביו המנסים להכחידו? האם אתה כוכב רוק מתוקשר, היודע להפיק מילים יפות, מושכות כל לב, המסוגל לחייך בשארם צרפתי נבוך-כאילו הקוסם לציבור מעריציך, ולפזז בהנאה בחברת כוכבי סרטים ידועים, או אולי אתה ראש מעצמת-על המכיר את עוצמתו ומשתמש בה כדי להגן על שלום העולם החופשי? עד כה ביצועיך מצביעים על כך שאתה גיבור על חלשים, נזהר מאוד בכבודם של חזקים ולעצם העניין נראה שאתה יותר כוכב רוק ופחות נשיא הלופת בידו אלה כבדה שבה הוא מוכן להלום בכל מי שמנסה להרוס באלימות את התשתית הדמוקרטית של העולם.
06/07/2009  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מה שקרה למפעל הפיס מוכיח כיצד משפט בנאלי המזכיר כי הדרך לגיהנם רצופת כוונות טובות, עדיין תקף כמו באפיזודה האומללה הקשורה בחלוקת "פרס ספיר לספרות" לשנת 2009. הייתה זו פעם ראשונה שאירוע ספרותי מכובד שכזה הסתיים למעשה בגזילה בוטה וחסרת-כבוד של פרס ראשי אחד וארבעה פרסי-משנה שכולם שכר עמלם וזיעתם של חמישה סופרים. אלה שביצעו את המעשה הנבוב וחסר תועלת זה ללא הצדקה מוכחת משתייכים לחבורת אנשים שהשכלתם כשלה לא רק בהבחנה בדקויות של התנגחויות ספרותיות, לעתים קרובות נבזיות, אלא גם במבחן הנימוס האלמנטארי שנרמס ברגל גסה. לכאורה נוצר עם ביטולן הנרפה של החלטות שופטי הפרס מצב טראגי-קומי, זה שהמשורר בעל הלשון המושחזת אברהם שלונסקי העניק לו משמעות משלנו בתערובת ארמית-עברית ויצק ביטוי חדש, חוכי-תוגי, מלשון חוכא ותוגה. בא מאן-דהו ולחש באוזני הממונים על מקורו השופע של הכסף הציבורי כי היה כאן "ניגוד אינטרסים" מביש ומכלים אצל יושב-ראש ועדת השיפוט. מיד התעוררה מתנומתה הרגועה חבורת "מועצת החכמים" של מפעל הפיס והזדעקו להציל בהבל-פה את התדמית הטהורה של הקזינו הלאומי. ייתכן שגישה פסולה זו הושפעה אצל אלה מעייפות שלאחר מאמץ אינטלקטואלי מתיש לפרש לעצמם את טיבה המורכב של הזירה הספרותית, וביטלו במחי לשון פזיזה את החלטת חבר שופטי הפרס שבראשותו עמד זה שנים אחדות הפוליטיקאי בדימוס והיוצר בהווה ובהתהוות, יוסי שריד.
06/07/2009  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
מוזיקה לטינית סוחפת, של מיטב היוצרים הדרום-אמריקנים, מושמעת בימים אלה במועדון הג'אז התל אביבי, "שבלול", שבנמל תל אביב. בסוף השבוע האחרון צפינו שם בהפקה החדשה של רביעיית פרננדו קנופף, שהשמיעה, במשך שעתיים תמימות, עם הרבה שמחת-חיים, קצב ורגש, שירים מקוריים, ג'אז לטיני ומוזיקה מקובה, ארגנטינה וברזיל.
06/07/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il