|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

חמאס והבדווים: מהדקים קשרים

ההתראות על פיגועים בדרום הן רק קצה הקרחון שאינו מעיד על גודל ההידרדרות בגבול עם מצרים. ארגון הטרור חמאס הידק קשרים עם הבדווים, שמתפרנסים מהברחות דרך מנהרות שדרכן ניזון הטרור נגד ישראל
16/09/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
סיור צה"ל על גבול מצרים [צילום: פלאש 90]

במסגרת הכנסת האורחים הבדווית, הובל הבלוגר המצרי כדי שיצפה במו-עיניו במנהרה להברחת מכוניות, שצוידה לדבריו באמצעי אוורור, במערכות תאורה ובבוסטרים להגברת הסיגנל למערך התת-קרקעי של טלפונים סלולריים

עד עכשיו לא ברור מה היה פשר הודעתו התמוהה של השר מתן וילנאי על כך ש"קבוצה של יותר מעשרה מחבלים מתכוונת להוציא פיגוע מתוך חצי האי סיני". האם קיווה השר שהמחבלים מאזינים לגלי צה"ל ויבינו שאנחנו עוקבים אחריהם? האם זו דרך חדשה להעברת מסרים לצבא המצרי? או שאולי, אם חלילה יתרחש פיגוע נוסף, הכסת"ח הממשלתי בדמות ה"אמרנו לכם" כבר יהיה מוכן?

ההערכה הייתה שסיום הרמדאן וחגיגות עיד אל-פיטר הם תאריכים מועדים להוצאת פיגוע. בצה"ל יש כוננות לאורך הגבול עם מצרים, ובכלל יש תחושה של מהומה, התרעות ופעילות צבאית מוגברת משני צדדיו של הגבול.

העניין הוא שככל שבוחנים מקרוב יותר את המציאות באזור הגבול עם מצרים משלושת צדדיו - ישראל, מצרים ועזה, הולכת ומתחזקת התחושה שכל הרעש הזה - ההערכות לגבי חוליית הג'יהאד האיסלאמי - הוא רק קול דק בתוך ההמולה. דק מאוד. משהו שאינו יותר מתגובת קצה מאוחרת לתהליך הידרדרות הביטחון בגבולה הדרומי של ישראל, שהתשובות האמיתיות עליו נמצאות בתחום המשטרתי והאזרחי מצד אחד ובתחום המדיני מן הצד השני.

כל זאת מכיוון שפעילות הטרור בגבול הדרום נשענת על המצע הפלילי של הברחות, שהתפתח מאוד בסיני של השנים האחרונות. ההברחות הן עניין מסורתי שיש לו שורשים עמוקים באזור, אולם בשנים האחרונות זינקה רווחיות מערך ההברחות מסיני בעקבות מדיניות המצור על עזה.

הממשלה לא פעלה, במקביל, בדחיפות הנדרשת, להקמת גדר ולא היה לה שאר-הרוח הנדרש כדי לסלול דרכים מקוריות לשימור הקשר עם הבדווים בצפון סיני, שמתפרנסים מההברחות המשמשות כלי להתמודדות עם המדיניות הזאת.

וזו התוצאה. בשלב הראשון יצרה המדיניות הזאת את תופעת המנהרות, שחיזקה מאוד את אחיזת שלטון חמאס בעזה וגם יצרה מערך קשרים שלא היה קיים קודם בין חמאס לשבטי הבדווים. בשלב השני התחבר מערך ההברחות למערך אזורי רחב יותר, שיצר את תופעת המסתננים מאפריקה. גם כאן לא פעלה הממשלה בנחישות הנדרשת. מערך הברחות המסתננים נשען מראשיתו על פלטפורמה פלילית קיימת של סחר הנשים ממזרח אירופה.

כל התופעות הללו, שניזונו בה בעת מחולשת השלטון המצרי בסיני ומתגובה ישראלית אנמית, הביאו לערעור אחיזתו של השלטון המצרי המרכזי בסיני, ולהיווצרות שחיתות כלכלית-חברתית בישראל על-רקע תופעת המסתננים והעובדים הזרים.

ואז הגיעה המהפכה במצרים והאיצה את התהליך כולו. בינואר, בעיצומו של האביב המצרי, ברחו מבתי הכלא המצריים 23 אלף אסירים. שליש מהם נתפסו. מאלו שנותרו בחוץ, חלק מצא את דרכו לסיני. על-פי הערכות המצרים מדובר בכ-1,300 איש לפחות. חלקם נמלטו דרך המנהרות ומצאו מקלט בעזה.

השלב הבא בהידרדרות היה המהפכה בלוב. לכאורה, רחוק ולא קשור. בפועל, קרוב מאוד. לוב חולקת עם מצרים גבול משותף ארוך. הסימנים שמשהו גדול ובלתי נשלט מתרחש הגיעו עם הדיווחים הראשונים על מכוניות המוברחות מלוב, דרך סיני, לעזה - מה שצריך היה לגרום לאסימון ליפול, לייצר הבנה שההברחות בסיני עשו קפיצת מדרגה והפכו לחלק מתהליך ההידרדרות הכלל-אזורי של שטח שישראל נמצאת בקצהו הצפוני.

בשלב הזה היו גורמי הביטחון בישראל צריכים להתביית על מערך ההברחות הבדווי. זה לא קרה. כנראה בגלל שיש משהו בדנ"א הישראלי שמגיב בעוצמה הנדרשת רק כלפי מה שנתפס כטרור עצמו ולא כלפי מערך התנאים המייצר ומזין אותו.

מקורות הכנסה

ולא היה צריך להיות קשה או מורכב במיוחד לייצר את החיבורים הנכונים. בחודשים האחרונים התרבו מאוד הדיווחים העיתונאיים מרפיח ומסיני על תופעת הברחות המכוניות מלוב. דיוויד קירקפטריק, כתב 'הניו-יורק טיימס', דיווח מרפיח כי מסע של הברחת מכונית לובית לעזה דרך סיני, מרחק כאלף קילומטרים, אורך יומיים ועולה מאתיים דולר – שכר טירחת הנהג.

אולם היה זה הבלוגר המצרי מוחמד פאדל פהמי, שבעבודה עיתונאית מעולה טרח והגיע אל האיש שבראש פירמידת ההברחות הבדווית בסיני – איברהים אל-מנאי, מנהיג שבט סווארקה בצפון חצי האי.

המפגש נערך ב"סייף האוס" של מנאי, קילומטרים ספורים מהגבול עם ישראל, דיווח פהמי. אל-מנאי, שהיה מוקף בחמישה מבניו ובשומרים חמושים, האשים במפגש את השלטונות המצריים ברדיפת הבדווים, בדחיקתם ובנישולם מכל מקור פרנסה טבעי במדבר ובניסיון לשעבדם לטובת ארגוני הביטחון המצריים.

השנאה שמתאר מנאי בין הבדווים למצרים אינה דבר חדש. הבדווים תמיד הבריחו והמצרים תמיד חשדו בהם ושנאו אותם. אולם האחיזה המצרית בסיני מעולם לא הייתה כה רופפת ומעולם לא היו לבדווים הזדמנויות כלכליות כמו בשנים האחרונות. מבחינתם, המצור על עזה הוא גן העדן הכלכלי שמעולם לא היה להם.

מנאי הסביר לבלוגר המצרי כי עד כה השקיע 100 אלף דולר בכריית מנהרה לצורך הברחת מכוניות לעזה, וכי לא ייתן לאיש לחבל בהשקעה הזאת. במסגרת הכנסת האורחים הבדווית, הובל פהמי כדי שיצפה במו-עיניו במנהרה, שצוידה לדבריו באמצעי אוורור, במערכות תאורה ובבוסטרים להגברת הסיגנל למערך התת-קרקעי של טלפונים סלולריים.

מנאי הסביר לפהמי שבשלבים הראשונים הוברחו לעזה מכוניות בקצב של מאתיים בשבוע, ושמחירה של מכונית נע בסביבות ה-5,000 דולר ושל משאית סביב ה-8,000 דולר, כולל דמי שימוש במנהרה. בקצה המנהרה נמצא השליט ושומר הסף המקומי – תנועת חמאס, המשלשלת אל כיסיה מס בסך אלף דולר שאותו היא גובה בעבור כל כלי רכב שעובר לעזה.

מקור הכנסה רווחי כזה דורש מערך הגנה חמוש היטב, ואנשיו של מנאי אכן הציגו לפני פהמי גם את חדר המבצעים השבטי, שכלל, בין השאר, גם שתי מרגמות 14.5 מ"מ נגד מטוסים.

בתנאים האלו יהיה קשה מאוד לפרק את השותפות בין הבדווים לחמאס. כל עוד לא ישתנו התנאים הכלכליים בצפון סיני, ולא יימצאו לבדווים מקורות פרנסה כמו אתרי התיירות בדרום סיני, מערך היחסים בין השלטון המצרי לשבטים הבדווים אינו צפוי לעבור טרנספורמציה משמעותית, והמצב הביטחוני בגבול הדרום ימשיך להיות מקור לדאגה.

אלא שהשלמת הגדר וטיפול שורש בבעיית המסתננים יכול להוריד משמעותית חלק מתענוגות גן העדן של ההברחות. בשבוע האחרון פתחו המצרים מעין דיאלוג עם הבדווים, והשלב הבא, מבחינתם, הוא הטיפול במנהרות. זה החלק המסובך יותר.

בעניין הזה יש סיבה לתקווה: למצרים חשבון פתוח עם חמאס. על-פי דיווח של העיתון 'אל-מסרי אל-יום', לפני חודשים אחדים, בשלב של שיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס שנערכו בקהיר, פנו המצרים לחמאס וביקשו מהם להסגיר לידיהם פושעים מצרים שנמלטו מהכלא ומצאו מקלט בעזה. חמאס לא הגיב.

ימים אחדים לפני הפיגוע בדרום, שוב פנו המצרים לחמאס, הציגו לפניהם עדויות, וביקשו את הסגרתם של פלשתינים, שבשיתוף אסירים שנמלטו מן הכלא המצרי וכן קבוצות איסלאמיות השתתפו בהתקפה על תחנת המשטרה המצרית באל-עריש. גם הפעם חמאס התעלם מן הבקשה. גם למצרים יש קווים אדומים, ופגיעה ממושכת של חמאס בכבודם ובביטחון הלאומי שלהם עתידה להביא אותם, בשלב כלשהו, לעימות חזיתי. כך שבטיפול נכון, גם בתנאים החדשים שנוצרו לאחר המהפכה במצרים, לישראל עדיין יש בסיס נרחב לדיאלוג עם קהיר. חמאס הוא בעיה של המצרים לא פחות - ואולי אף יותר - משל ישראל.

אותו עיקרון חל גם על הבדווים, כך שישראל לא אמורה למצוא את עצמה בעימות עם המצרים, כפי שקרה. הטיפול צריך לעבור תמורה שבמסגרתה למשטרה ולמשמר הגבול יש חלק משמעותי הרבה יותר בעבודה לצד הצבא בשמירה על גבולה הדרומי של ישראל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/09/2011   |   עודכן:  16/09/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמאס והבדווים: מהדקים קשרים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים קדמן
16/09/11 12:58
2
שאול אבידור
17/09/11 14:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שריפה היא חוויה מפוקפקת ביותר. עשן צורב בעיניים וממלא את מערכת הנשימה, ריח חריף ובלתי נסבל שנדבק לבגדים ונזק עצום שנגרם בתוך דקות, מול העיניים, לשטחים מיושבים או לשטחים חקלאיים. וזאת מעבר לסכנה הממשית המאיימת על מבנים ועל חיי אדם, כשהאש הולכת ומתפשטת.
16/09/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
המחאה החברתית עוד לא שינתה את סדרי העדיפויות במדינה, אבל כבר הביאה לשינוי בהעדפות העובדים לגבי המתנות שיקבלו לחג. מסקר שנערך על-ידי מכון תובנות מקבוצת Group-K עבור אתר ביזנס סיטי, לקראת ראש השנה, עולה כי 48% ממקבלי השי לחג היו מעדיפים לקבל מתנה חברתית - למשל כזו שיוצרה בישראל או נארזה על-ידי בעלי מוגבלויות וכדומה - או לחלופין מתנה ירוקה, שאינה פוגעת באיכות הסביבה.
15/09/2011  |  חיים ביאור  |   כתבות
"העשירים", אמר לי פעם עמית ותיק למקצוע, "הם אחרים. אנשים שונים, לא כמוני וכמוך. תזכור, הם לא חושבים כמונו ולא מתנהגים כמונו". העמית הזה התחכך במשך השנים בכמה עשירים, וידע על מה הוא מדבר. אולי גם הכיר דברים שכתב איל העיתונות האמריקני אדוארד סקריפס על אופיו של הקפיטליסט והתנהגותו. הוא נעשה מושחת, הסביר סקריפס, לא מחמת רדיפתו הבלתי נלאית אחר הכסף, אלא משום שעושרו מבודד אותו מהציבור, וכך נמנע ממנו לחוש חמלה כלפי יתר בני המין האנושי.
15/09/2011  |  רפי מן  |   כתבות
בשנתיים וחצי שהוא בכנסת לא איבד אורי אורבך, יו"ר סיעת הבית היהודי, את חוש ההומור שלו. "להפך", הוא אומר, "הוא רק השתבח. אולי הוא פחת בשימוש פומבי אבל הוא בהחלט פעיל. אני משתמש בו בעמדה קצת יותר מורכבת אבל הכנסת לא הפכה אותי לצנון יבש, גם אם הקהל לא מקבל אותי שעה ביום כפי שהורגל".
14/09/2011  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
לתשומת לבם של עורכי וסגני עורכי המקומונים ברשת "זמן" של מעריב: אתם אולי חושבים שאתם עורכים את המקומונים, יכול להיות שאפילו בתיבת הקרדיטים של המקומונים נכתב ליד שמכם התואר "עורך" או "סגן עורך", אך בפועל כל מה שאתם עושים הוא לערוך כתבות של כתבים אחרים במקומון שבו אתם עובדים.
14/09/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il