|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חשיבות מוטיב ההליכה אצל אברהם אבינו

אין הכוונה ל"הליכה פיזית" גרידא, אלא כוונת התורה ל"הליכה רוחנית". בהליכה זו יש כיוון והכוונה עמוקים ורחבי היקף של עוצמות תורניות, רוחניות, ערכיות ואמוניות
03/11/2011  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות
ציון קברו של אברהם אבינו במערת המכפלה [צילום: פלאש 90]

מוטיב ההליכה הכתוב אצל אברהם אבינו, כמו גם בשאר המקורות המקראיים, כמו גם בהלך השקפת העולם והמחשבה היהודית לדורותיה, הוא מוטיב מרכזי וחשוב ביותר. השורש ה.ל.ך לנגזרותיו השונות מופיע במקרא למעלה מ-1,500 פעמים (!) כשברוב המקראות הוא בא במשמעות פשוטה, במשמעות של צעידה ומעבר רגלי ממקום למקום. ואף על-פי כן, בחלק מן המקורות המקראיים, בבואנו לבחון מהי משמעותו בהקשר שבו הוא מופיע, אין כל ספק שאינו בא במשמעות פשטנית, אלא ישנו עניין וצורך למעיינים וללומדים "חדור והעמק" בפרשנות המילה הטקסטואלית הנגזרת והקשורה לשורש הלזה. יש עניין וצורך בהבנה נוספת, מעין "קומה שנייה של ההבנה" [מדרש גם].

כתוצאה מכך, הסתכלותנו ולימוד לקחי ומוסרי ההשכל הלימודיים, הערכיים, התורניים, הרוחניים והאמוניים יהיו באופן ובגוון שונה. כמו למשל: הבנת המילה "ויתהלך" המופיעה בהקשר לחנוך: "ויתהלך חנוך את האלוהים..." [בראשית ה', כ"ב, כ"ד] לעומת אותה מילה המופיעה בהקשר ליואב: "ויצא יואב ויתהלך בכל ישראל" [דברי הימים א', כ"א, ד'] תהיה שונה. ואכמ"ל.

וגם אומנה, פרשת השבוע, פרשת "לך לך", פותחת ביחידת תשעה פסוקים ומיוחדותה שגם היא פותחת וחותמת בשורש ה.ל.ך. שורש זה חוזר על עצמו חמש פעמים (!), בצורות שונות, כעניין שנאמר: "ויאמר י-ה-ו-ה אל אברם: לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך...וילך אברם...וילך איתו לוט...ויצאו ללכת ארצה כנען...ויסע אברם הלוך ונוסע הנגבה". דבר זה מלמדנו שמוטיב ההליכה הוא המוטיב העיקרי והמרכזי להבנת הטקסט המקראי הלזה, כלומר: השורש ה.ל.ך. משמש כ"מוטיב מנחה" להבנה ולחשיבת עומק ואינו בא רק לספר את "הסיפור הפשוט" של צעידתו של אברהם (ושל משפחתו) והמעבר הרגלי שלו ממקום למקום.

נשאלת השאלה: מה התורה באה ללמדנו "בקומה השנייה של ההבנה" בכך שהיא משתמשת בשורש ה.ל.ך כמוטיב מרכזי? האם מכאן יש ללמוד על אברהם אבינו ואישיותו כ"מייסדה ואביה של האומה היהודית לדורותיה" (ראה מאמרי מן השבוע שעבר לפרשת "נח": "מדוע לא זכה תרח לתהילת עולם")? האם ישנם וקיימים מסרים כלשהם לבניו ולצאצאיו "עד סוף כל הדורות"?!

ונראה לנו לקבוע שאכן כך הם פני הדברים [=דיבורים. ודו"ק]. עצם השימוש בשורש ה.ל.ך והחזרה עליו מספר פעמים באים ללמדנו שהליכתו של אברהם אין הכוונה ל"הליכה פיזית" גרידא, אלא, ואולי בעיקר, כוונת התורה ל"הליכה רוחנית". אשר על כן, הליכה מעין זו יכולה לשמש "מודל לחיקוי", לשעתה ולדורות. בהליכה זו יש כיוון והכוונה עמוקים ורחבי היקף של עוצמות תורניות, רוחניות, ערכיות ואמוניות, והיא מחזקת ומתחזקת את הברית שבין אברהם וקונו, וממילא בין צאצאיו ובין אביהם שבשמיים, בבחינת: "כי ידעתיו. למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו, ושמרו (את) דרך י-ה-ו-ה לעשות...למען הביא י-ה-ו-ה על אברהם את אשר דיבר עליו" [בראשית י"ח, י"ט].

"הליכתו זו של אברהם אבינו תהיה בעתיד מעין 'קופי' ושיכפול להליכתו של משה רבנו" [מדרש גם] היות שמתקיימים בשתי ההליכות אלמנטים ויסודות משותפים של מסירות נפש, "נשמה יתרה" למען כלל ישראל, ויתור על הרצון האישי, העכשווי ואמונה צרופה בציווייו של האל...ולא משנה "מה המחיר שאמורים וצריכים לשלם". הליכה אשר כזו "היא ביצוע נאות, חיובי ומושלם של רצון האל האולטימטיבי" [מדרש גם]. לא בכדי, ציינו כבר באחד מן המאמרים הקודמים שתורתנו הקדושה "פתחה" את החומש הראשון שהוא ספר בראשית במוטיב הליכה, שנאמר: "לך לך" (=בתחילת הפרשה השלישית, פרשת "לך לך", מתחילתה של התורה) ו"חתמה" את החומש האחרון שהוא ספר דברים במוטיב הליכה, שנאמר: וילך משה" (=בתחילת הפרשה השלישית, פרשת "וילך", בסופה של התורה).

ללכת, פירושו לצעוד קדימה! ללכת פירושו "לתפוס כיוון" נכון, יציב ועקבי בעבודת ה': למען עצמך, ביתך, משפחתך ולמען עם ישראל כולו... ויפים הם דברי ידי"ן המלומד, הרב יובל כהן הי"ו, רבה של "האולפנית הגדולה בישראל" (=אולפנית ישורון פתח תקוה) שכתב במאמרו (גם בשמם של הרמב"ם, הספורנו ואחרים):

מהלכיו ומסעותיו של אברהם אבינו לא נבעו (רק) משיקולים גיאוגרפיים, אם בכלל. השיקול המרכזי במהלכיו ומסעותיו היה השיקול החינוכי-רוחני, זה שבעצם הוביל אותו לאורך כל דרכו כמקדש שם שמיים ועושה נפשות. הוא מסוגל לחדור לנפשו של כל אחד (מאיתנו) ולגרום לו לחולל במו ידיו, במו עצמו תהליך רוחני, אישי... אברהם הלך תמיד מצפון לדרום ולהפך ומעולם לא "טס למזרח"... הוא משאיר אחריו שובל הגיוני מעין "תחנות בדרך" ומי מתלמידיו שירצה ללכת בעקבותיו, ימצאם במהרה... אברהם אינו מסתפק בהשקפת עולם סדורה ובמשנה רוחנית ברורה, אלא מכין עבור תלמידיו מפות של ועם "סימון שבילים" ברור ומהוקצע... אברהם אבינו מתמקד במוקדי השפעה מרכזיים ולא מניח לתלמידיו לפקשש וליפול אלא למצוא בכל מקום נקודות להתעצמות...

תאריך:  03/11/2011   |   עודכן:  03/11/2011
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשיבות מוטיב ההליכה אצל אברהם אבינו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה להאמין איך הצליח יואל חסון בנאום של דקה אחת בכנסת ישראל לדחוס כל כך הרבה פניני לשון ואמרות שפר, כדי להוכיח שהמפלגה, הנושאת את השם קדימה מתאים לה יותר השם "אחורה".
03/11/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
יצא המרצע מן השק - 'שלום עכשיו' מתכחשת לירושלים העתיקה כבירת ישראל. נו, ידענו זאת קודם. שימו לב שהעתירה נגד הכרה בירושלים המאוחדת כבירתה של מדינת ישראל (זאת משמעותה ולא העניינים הפרוצדורליים השוליים) מוגשת לבית המשפט העליון בארה"ב בשם "השלום". אי, השלום, השלום. כל קרבנות אוסלו נמחלו משום שהיו קרבנות "השלום"; ישראלים מקדמים את הדה-לגיטימציה לישראל - כמובן בשם "השלום"; חיילים ישראלים מסתובבים בקמפוסים ברחבי העולם ומפיצים דיבת ישראל רעה - בשם "השלום", אלא מה?
03/11/2011  |  דרור אידר  |   מאמרים
דוח המבקר על מימון המפלגות מצביע על קבוצה של חברי-כנסת הבוגדים במדינה, על שורה של סיעות המפגינות יצירתיות מופלאה, על המשך השחיתות של קדימה, על ההפקרות של רוב המפלגות בתחום הכספי - וגם מסביר מדוע המצב הזה לא ישתנה
03/11/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
השטחים מהם לכאורה לא יזוזו, כוונו בישיבת הממשלה במתכונת השמינייה - ל"שטחים רגישים", דבר שמעורר עוד יותר את השאלה, למי הועיל הניסוח הזה, שהוא מתחנף לקיצוני השמאל ולתקשורת, ולמי הוא הזיק. מדוע צריכים תושבי אלפי מנשה, אבני חפץ, יקיר, עלי, ועוד עשרות ישובים שנאחזו בקרקע בתוכניות ממשלתיות, לחוש כי זכויותיהם הטבעיות והחוקיות מצויות בספק ונסחרות בבורסה הפוליטית, כאילו מדובר בנכסי דניידי, ולא במשפחות ישראליות המתגוררות, עובדות, לומדות, מתפללות, חיות חיי חברה ותרבות, נוטעות, שותלות וקוצרות, יוזמות ונאחזות, בדיוק כמו כל משפחה תל אביבית או חיפאית או ירושלמית או רמת-גנית.
03/11/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ביום 2.11.11 פורסמה כתבה בכלכליסט על מצבה של חברת אופיס דיפו, אשר אינה מצליחה לסיים את מחצית השנה הראשונה ברווח תפעולי חיובי. בנוסף צוטט מנכ"ל החברה, ניסים ממו, אשר ציין שמכירות החזרה לבית הספר השנה היו נמוכות מהציפיות שלהם.
03/11/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il