|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אחרי מות תשע"ו

פרשת הגבולות

פרעה לא השלים עם שחרור עם העבדים ופתח במרדף כדי להחזירם לשיעבודו כל המכות שחטף עד אז לא הספיקו כדי להבהיר לו שגם לכוחו יש גבול, הוא התרגל לחשוב שהוא כל יכול ולא השלים עם המציאות שלא התיישרה עם דעתו על עצמו ועל יכולותיו
28/04/2016  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
קריעת ים סוף

הגבולות אצלנו לגמרי לא ברורים. לא ברור מי קובע מה ומדוע. האם בג"ץ הוא הריבון? כנראה כן, כי עובדה שהוא מכתיב לממשלה כל מיני עניינים. אבל מה הם הגבולות של בג"ץ עצמו? יש לו בכלל?

פרשת השבוע פותחת במיתת בני אהרון בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-יְהוָֹה וַיָּמֻתוּ. הם היו צדיקים בדרגה נעלית וכשלונם היה בכך שפרצו את הגבול כלפי מעלה. כל כך התענגו על חוויית הגילוי האלקי עד שהתנתקו לגמרי מהעולם הזה. נשארו שם. והרי הכוונה היא שנעבוד את ה', לא שנתמכר לחוויות, אפילו אם מדובר בכאלה שמקורן בקדושה עליונה. הבעיה היא שחיפוש חוויות, ריגושים, זו נטייה טבעית לאדם בין כלפי מעלה, בקדושה, ובין כלפי מטה, לכן צריך להציב גבולות כדי למנוע תקלות כאלה בעתיד. ובגבולות אלו עוסקת פרשת השבוע שלנו (ויקרא טז): [ב] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן אָחִיךָ, וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ, מִבֵּית לַפָּרֹכֶת--אֶל-פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל-הָאָרֹן, וְלֹא יָמוּת, כִּי בֶּעָנָן, אֵרָאֶה עַל-הַכַּפֹּרֶת.

הדעה מתנגשת עם המציאות

השנה אנחנו קוראים את הפרשה הזאת בהמשך ישיר לשביעי של פסח שבו נתחולל נס קריעת ים סוף. מעניין שגם המסר של היום הזה הוא מסר של גבולות ופריצתם. פרעה לא השלים עם שחרור עם העבדים ופתח במרדף כדי להחזירם לשיעבודו. כל המכות שחטף עד אז לא הספיקו כדי להבהיר לו שגם לכוחו יש גבול, הוא היה התרגל לחשוב שהוא כל יכול ולא השלים עם המציאות שלא התיישרה עם דעתו על עצמו ועל יכולותיו. גם בני ישראל סבלו מאותה תסמונת; כל כך הרבה שנים היו בטוחים שאין כוח חזק מזה של פרעה, עד שברגע שזיהו את המרדף שלו אחריהם נכנסו לחרדה קיומית והתחילו להעלות רעיונות איך לצאת מֵהַבְּרוֹך. אבל הקב"ה הורה למשה: דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְיִסָּעוּ.

הגבולות קבועים מראש

הרעיונות שלהם היו טובים, לפחות חלק מהם, אבל ההוראה הייתה שיצעדו לתוך הים כי זה מה שהקב"ה מצווה. וזה מה שעשו, אולי מחוסר ברירה, אבל זה עבד, הים נבקע לפניהם. בכך הבהיר הקב"ה להם ולנו כי הרעיונות האנושיים יכולים להיות טובים או לא, אבל את הגבולות רק הוא קובע. ומרגע שהוא החליט כי "הגיע זמן גאולתכם" שום פרעה אינו יכול לעכב אתכם. גם הים לא. העיכוב היחיד יכול לבוא מכם, אם חלילה תנסו לממש את הרעיונות שלכם כיצד להתגבר על העיכובים במקום פשוט לבצע את ההוראות כפי שניתנו. אומנם ביציאת מצרים המקורית נשמענו להוראות ומאז אנחנו חוגגים את היציאה בתחילת חג הפסח ואת קריעת ים סוף בסיומו, אך מאז לא הצלחנו לשחזר את הצייתנות הזאת.

פריצת גבול = אבדן יציבות

לשחזר את הצייתנות? הלוואי שלפחות ננסה לא לעשות את ההפך הגמור מהוראות התורה. כי נכון לעכשיו, המדיניות הרשמית כמעט בכל התחומים היא הפוכה לגמרי מהדרך שהתורה מתווה לנו. והתוצאה היא שהגבולות אצלנו לגמרי לא ברורים. לא ברור מי קובע מה ומדוע. האם בג"ץ הוא הריבון? כנראה כן, עובדה שהוא מכתיב לממשלה כל מיני עניינים, אבל מה הם הגבולות של בג"ץ עצמו? יש לו בכלל? בפרשת השבוע התורה מכתיבה גבולות ברורים לכהן הגדול, האיש הכי קדוש בעם ישראל, והיא גם מכתיבה גבולות לכל אחד ואחת מאתנו (פרק יח): [ג] כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם-בָּהּ, לֹא תַעֲשׂוּ; וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה, לֹא תַעֲשׂוּ, וּבְחֻקֹּתֵיהֶם, לֹא תֵלֵכוּ.

להיזהר מגבולות גמישים

הנטייה האנושית הטבעית היא להיות מושפע ממנהגי הסביבה שבה חיים וזה בדיוק הביטוי הרעיוני של שיעבוד מצרים, לקבל כנתון מחייב את הרעיונות השולטים. מאות שנים חיינו במצרים וספגנו השפעות עד ש-בלשון חז"ל "היו שקועים במ"ט שערי טומאה". כאן מבהירה לנו התורה שלצאת ממצרים זה לא מספיק, שחייבים גם להוציא את מצרים מתוכנו. במקביל צריכים להזהר מפני קבלה בלתי מבוקרת של הרעיונות השולטים במקום שאליו הגענו: וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה, לֹא תַעֲשׂוּ... חזרנו לארץ אחרי כמעט אלפיים שנות גלות בין הגויים אבל דומה כי לא עשינו שום ניסיון רציני להשתחרר מהנחות היסוד הרעיוניות ששלטו במקומות מהם הגענו. בעיקר מאלה של אירופה.

גבולות מוכתבים

חזרנו לארץ שלנו אבל הקשר שלנו אליה מנותק לגמרי מהתורה בכלל ומפרשת השבוע בפרט. התורה מזהירה אותנו מהאפשרות הזאת: [ל] וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-מִשְׁמַרְתִּי, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת מֵחֻקּוֹת הַתּוֹעֵבֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוּ לִפְנֵיכֶם, וְלֹא תִטַּמְּאוּ, בָּהֶם: אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם. ומה יקרה אם יסחפו ולא ישמרו את הוראות התורה: [כח] וְלֹא-תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם, בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ, כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת-הַגּוֹי, אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם. למרבה הצער, לא רק שלא מתאמצים לשמור את הגבולות שהתורה מכתיבה בפרשת השבוע, מתעקשים לפרוץ אותם. ובאופן רשמי, בגיבוי משפטי. זה היה מפחיד אלמלא היינו בטוחים כי למרות הכל הגאולה קרובה מאד, שלא תהיה עוד גלות פיזית. שכן אנחנו חיים בדור האחרון והשלב הבא הוא התגלות משיח בן דוד.

תאריך:  28/04/2016   |   עודכן:  28/04/2016
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
מאות אלפי ישראלים יצאו גם היום לטיולים בשמורות הטבע ובאתרי הבילוי השונים. בשל עומס המבקרים נסגרו רבים מן המקומות לכניסת מטיילים נוספים.
27/04/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
עם בריאת המפץ הגדול נבראה גם וו' ההיפוך, "יְהִ֣י א֑וֹר", ומיד "וַֽיְהִי-אֽוֹר", יְהִ֣י- לשון עתיד, וַֽיְהִי-לשון עבר. עם המפץ נולד הזמן. אנו מבינים אותו כליניארי. אין לו הווה. לרגע, כמו לנקודה, אין שטח, אין לו משך, או קיום. כל שהיה בטרם יבא הרגע - הוא עבר כולל הוא עצמו. כל שיהיה אחרי שבא - הוא עתיד. לו יכול הזמן לעמוד ללכת, היה עומד ועושה לו הווה. אבל, הוא לא נברא לעמוד מלכת ועל כן, פועל יוצא, לא נברא לו הווה.
27/04/2016  |  יצחק מאיר   |   מאמרים
בארה״ב נוהגים היהודים להכפיל את ימי החג. כך בכל חג - למעט יום הכיפורים. לנו, ההולכים לפי מנהג ישראל, הדבר מוכר רק מראש השנה. מי שמע על יום נוסף לסוכות או על שני סדרי פסח, לילה אחר לילה? המעניין הוא, שאין הדבר מראה על אדיקותם בהכרח של החוגגים. נהפוך הוא, רובם רפורמים או קונסרבטיבים. זהו מנהג גלות שהשתמר, וכך יכפילו יום זה או אחר, אך יתעלמו מהיום האחרון של חג, שבו אנו מצווים לשבות מכל מלאכה. מוזרים המנהגים כאן בארה״ב בקרב היהודים. משפחתי חוגגת את הסדר פעם אחת, ואנחנו בנימוס ובתודה נמנעים להיענות להזמנות לחגוג את הסדר השני.
26/04/2016  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בימים אלה של חולו של מועד בין שני חגי ניסן, קשה, קשה עד למאוד מאוד, למצוא מסעדה כשרה בעיר הקודש תל אביב, ועוד למצוא מסעד שלא רק שהיא כשרה בדרך כלל בכל ימות השנה, אלא למצוא מסעדה הכשרה - באופן מיוחד ודווקני והכשרה לפסח - כזו הפועלת לפי עקרונות הכשרות - ובכללם, דיני הכשרות לפסח, כדת משה וישראל.
26/04/2016  |  חיים שטנגר  |   כתבות
פסח 68 של מדינת ישראל נכנס לתוקף ואיתו העם המיוחד הזה. לפני בערך כ-3500 שנה יצאנו ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה. יצאנו מעבדות אמיתית לחרות אמיתית? את השאלה הזאת אני כנראה אמשיך לשאול עוד הרבה שנים. לאיזו חרות התכוונו אבותינו שכתבו שורות אלה? לא! הם לא האמינו שחירותנו האמיתית תראה כפי שהיא היום. שבערב פסח זה שבא עלינו לטובה ורק לטובה יותר אנשים הסבו בליל הסדר האחרון אל שולחן התמחוי ואל קערת הצדקה. יותר ויותר נזקקים במדינה היהודית חיים במציאות עגומה וכואבת. מציאות של "הסעודה האחרונה", שגם היא נערכת בערב פסח והיא איננה סעודה של יהודים או ישראלים. עכשיו הסעודה החגיגית היא של כולנו.
25/04/2016  |  ציפורה חלפון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
מאות אלפי מטיילים; אבטחה מתוגברת  /  איציק וולף
מפת הפקקים בדרך אל הסדר  /  עידן יוסף
חוה"מ פסח - אין סוף פעילויות והנאה  /  יפעת גדות
עבדים בני זמננו: יש דבר כזה  /  מעיין כפיר
על יציאה מהחג שמעתם?  /  יובל לובנשטיין
נס קיומנו  /  אברהם הללי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il