|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"תהליך השלום" הוא הבעיה, לא הפתרון

הייתכן שהשכל הישר ישוב להיות אמת המידה של מדיניות החוץ האמריקנית במקום "ערכים אוניברסליים" ותמיכה אוטומטית בשקר המוסלמי?
07/05/2016  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: AP]

לא ברור איזה צורך יש לאמריקה ביחסים מתוקנים עם העולם הערבי. התלות של אמריקה בנפט מזרח תיכוני כבר אינה קיימת, ואין שום אינטרס אחר שיוצר תלות של אמריקה בערב ובאיסלאם.

מיכאל מנדלבאום הוא מעמודי התווך של האקדמיה של מדיניות החוץ האמריקנית, כחבר ב"מועצה ליחסי חוץ" אחד המוסדות החושבים בעיצוב מדיניות החוץ. לעתים רחוקות קם מי מהם נגד המחשבה המקובלת של המערכת, וכמעט אף פעם אין זה אחד מן הוותיקים והמוכרים. מייקל מנדלבאום עושה זאת הפעם בגדול.

במאמר בכתב העת "קומנטרי" יוצא מנדלבאום נגד מה שקרוי תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים, במיוחד נגד הקיבעון של כל הממשלים המעמידים סכסוך זה במרכז ההוויה של מדיניות החוץ. ניתן לסכם את המסר במשפט אחד: העיסוק בתהליך השלום מרחיק את השלום.

את טיעונו מבסס מנדלבאום על עיקרון אחד: חוסר המתאם היסודי בין הראייה האמריקנית את הסכסוך לבין מהותו. על-פי הגישה האמריקנית, הסכסוך דומה למשא-ומתן של ארגון עובדים עם המעסיקים - ובסכסוך מסוג זה חייבת להיות נקודה על המנעד שבה דרישות הצדדים ייפגשו, ותפקיד המתווך הוא להביא אותם לנקודה הזו. הסכסוך הישראלי-פלשתיני שונה מיסודו. בעוד שהצד הישראלי מחפש שלום, הצד הפלשתיני מחפש רק את הרס ישראל, ושום דבר לא פחות מזה. דומה הדבר לשיחות עם ועד עובדים שכל מטרתו היא לחסל את המעסיק.

הפיל במרכז החדר הוא הסירוב הפלשתיני העקרוני לקבל כל ישות ישראלית במזרח התיכון, ההתעקשות לראות ביהודים גורם פולש שיש להכחידו ולעולם לא לחיות איתו. ההתמקדות של המתווך האמריקני בכניסה הישראלית לשטחים שהיו בשלטון ירדני עד לפני 50 שנה כמוקד הסכסוך היא שקרית מיסודה. השלילה הערבית של הצהרת בלפור מ-1917 עומדת מעל כל השינויים במזרח התיכון. סיום סכסוך הוא מצב סופי שאינו מקובל עליהם, והנצחת רוצחי-יהודים כגיבורי העם שוללת כל אפשרות להכרה כלשהי וסיום הסכסוך.

כתוצאה מאופיו של הסכסוך, מרבית הישראלים מבינים כי האחיזה בשטח יוצרת עלות גבוהה, אך שמיטת השליטה בו תביא עלות גבוהה בהרבה. הדוגמה היא רצועת עזה, שבה קמה ישות שכל הוויתה היא רצח יהודים וחיסול המדינה היהודית.

מנדלבאום אינו מזכיר כלל את האיסלאם, שתורותיו ויחסו ליהודים ואחרים עומדים בבסיס הגישה הערבית בכלל והפלשתינית בפרט לסכסוך וכלפי הלא-מוסלמים במרחב. בנקודה זו חוטא מנדלבאום לאמת. בחינוך המוסלמי אין איזכור לנצרות כישות מקומית לגיטימית, אלא כפולשת זרה למרחב המוסלמי. הקופטים במצרים אינם מוזכרים כמצרים הקדמונים שהתנצרו והיו תמיד במצרים. בתוכנית הלימודים המצרית יש חור שחור של אלף שנה שבין הפרעונים לבין ה"שחרור" המוסלמי של המאה השביעית. השמדת כל סמלי העדות הנוצריות בסוריה ועירק היא תהליך מתקדם, והצגת הנוצרים המקומיים כקולוניאלים של המערב במערכת החינוך של עירק סוריה ואפילו ירדן, היא הכלל. על-פי קו זה, שוללת תוכנית הלימודים המוסלמית בכל מדינות האיסלאם, ובמיוחד זו הפלשתינית, את קיום העם היהודי בכלל ובארץ ישראל בפרט, והיהודים מוצגים כפולשים זרים למרחב המוסלמי.

האיסלאם הקיצוני הוא האויב

הגם שנואשו - בשיחות שלא לציטוט - מהשגת שלום, כותב מנדלבאום, מצדיק הממסד האמריקני את המשך "תהליך השלום" באינטרס האמריקני שבשמירת היחסים הטובים עם מדינות ערב. מתברר שאין למחשבה זו שום בסיס. המטרה העליונה של משטר ערבי היא לשרוד, וישראל אינה מאיימת על שרידותו של שום ממשל. עם התפרקות המשטרים ועלייתה של אירן כהגמון איזורי, עמדתה של אמריקה בסכסוך הישראלי-פלשתיני אינה משנה כהוא זה לאותם משטרים. יתר על כן, לא ברור איזה צורך יש לאמריקה ביחסים מתוקנים עם העולם הערבי. התלות של אמריקה בנפט מזרח תיכוני כבר אינה קיימת, ואין שום אינטרס אחר שיוצר תלות של אמריקה בערב ובאיסלאם.

תהליך השלום כמאמץ דיפלומטי וכעמוד תווך במדיניות החוץ הוא מיותר לחלוטין ואינו תורם דבר, קובע מנדלבאום נחרצות. למעשה, התהליך מזיק בכך שהוא מתחזק את התקווה הפלשתינית שאמריקה תדכא את ישראל בשבילם. הוא מבזבז את זמנם היקר של נציגי הממשל. הוא מסיט את תשומת הלב ממהות הסכסוך: הסירוב הפלשתיני להכיר במדינה היהודית ובמקומה הבלתי מעורער במזרח התיכון.

על הממשל הבא להכיר בכך שנצחיות הסכסוך נעוצה בעמדה הפלשתינית.

יש להכיר בכך שאסטרטגיית המלחמה הפלשתינית היא עתה בתמורתה השלישית. הניסיון הראשון כלל התקפה צבאית ישירה של כל צבאות ערב במטרה לכבוש ולהכחיד. גישה זו קרסה עם התבוסה הערבית של 1967. התמורה השנייה הייתה של טרור בניסיון לערער את הביטחון ולגרום לעזיבה המונית - וגם זו נכשלה. עכשיו אנו עדים לתמורה השלישית: חיסול הלגיטימיות של מדינת היהודים: הפיכתה למדינה מצורעת בקהילה הבינלאומית, ובכך להחלישה עד לחיסולה. האמצעים משתנים, אך המטרה נותרת ללא שינוי. "תהליך השלום" נותן גושפנקא לאסטרטגיית הצרעת. ממשל אובמה שיתף פעולה עם אסטרטגיה זו בכך שהאשים את ישראל בכשלון "תהליך השלום".

מנדלבאום מייעץ לממשל האמריקני הבא לוותר על תהליך השלום לחלוטין. ואם לאו, אם יתעקש להמשיך בו, עליו לדבר אמת: להטיל את האשמה לכשלונו עד עתה על הפלשתינים; לדרוש מן הפלשתינים הכרה במדינת הלאום של העם היהודי ובזכותה לקבוע את הרכב אזרחיה, כלומר עריכת שינוי יסודי בעמדה הפלשתינית, וויתור גורף על מה שקרוי זכות השיבה לפני כל חידוש של תהליך השלום. זכות זו אינה קיימת, לא חוקית ולא עניינית. תביעה זו היא ביטול הריבונות של ישראל, וככזו היא פסולה על הסף.

בתהליך השלום הוגדרה בעיית הפליטים כנושא לדיון לשלב סופי, אחרי גבולות, אחרי ירושלים. ולא היא. זוהי הסוגיה הראשונה שיש לדרוש מהפלשתינים לוותר עליה לפני כל דיון. שכן הדיון בסוגיה זו הוא למעשה דיון בלגיטימיות של ישראל, דיון שהוא מעיקרו פסול. ללא סילוק מכשול זה, תהליך השלום פסול מעיקרו ואין לעסוק בו.

את העצה הזו יכול כיום מנדלבאום להפנות גם לאירופה המוצאת את עצמה תחת פלישה של האיסלאם ומול התביעה הבלתי מתפשרת מצד האיסלאם שמדינות היבשת יוותרו על ההגנה על הרכב אוכלוסייתן.

עוד לא יבשה הדיו האלקטרונית על המסמך דלעיל, והמתמודד לנשיאות ארצות-הברית דונלד טראמפ הוציא את נייר העמדה שלו בנושאי מדיניות חוץ. חלק לא קטן ממנו הוקדש למזרח התיכון, שבו השקיעה אמריקה לשווא הרבה דם ודמים.

ראשית, דורש טראמפ ניעור יסודי של מדיניות החוץ. מה שהיה לאורך תקופות כהונתם של שבעה או יותר ממשלים, לא יהיה.

שנית, הוא קובע כי אמת המידה היחידה לכל נדבך במדיניות החוץ היא התרומה לבטחונה ושגשוגה של אמריקה. הדאגה לביטחון גבולותיה של ארה"ב קודם לביטחון גבולות של מדינות בניכר.

שלישית, שלילת המשימה של הפצת הדמוקרטיה למקומות, מדינות ועמים שאינם חפצים בכך בעצמם.

רביעית, חיזוק בעלות-בריתה של ארה"ב והפסקת החנופה לאויבים. ישראל - בעלת הברית היחידה שמזכיר טראמפ - מגדולות ידידותינו, מגדל של צדק ושלום, נזנחה והושפלה כאילו היא האחראית לחוסר התקדמות ב"תהליך השלום", בעוד שאירן זוכה לכל החנופה. זה המצב הנוכחי והוא ישתנה בתכלית.

חמישית, ארה"ב מצוייה במלחמה נגד האיסלאם הקיצוני. האויב הנאצי נוצח. הקומוניסטי למעשה נכנע. עכשיו האויב בעין הוא האיסלאם הקיצוני. למלחמה נכנסים כדי לנצח, לא כדי לבנות אומה. שיתוף הפעולה נגד האיסלאם הקיצוני חובק עולם, כולל יריבות כמו רוסיה וסין.

שישית, משא-ומתן אינו מטרה אלא אמצעי. אם האמצעי אינו משרת את המטרה, יש לקום וללכת (או במילותיו של בנימין נתניהו: עדיף בלי עסקה מעסקה רעה).

שביעית, טראמפ יקדם את ערכי המערב, ולא ערכים אוניברסליים שאינם באמת אוניברסליים.

ראוי לשים לב כי בסדר היום של טראמפ אין כלל עיסוק ב"תהליך השלום". למעשה הוא שולל את ה"תהליך" מעיקרו, אם כאמצעי שקידם חוסר צדק כלפי ישראל, ואם כמטרה בפני עצמה.

יש מתאם טוב מאוד בין האקדמיה של מיכאל מנדלבאום לבין המדיניות המוצהרת של ממשל טראמפ, אם יקום. ואילו החלופה לממשל טראמפ היא גרועה ביותר: עוד מאותו דבר.

הייתכן שהשכל הישר ישוב להיות אמת המידה של מדיניות החוץ האמריקנית במקום "ערכים אוניברסליים" ותמיכה אוטומטית בשקר המוסלמי?

ששת החדשים הבאים יגידו.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial" ו-"The Witches of West Bend ו- [קישור]
תאריך:  07/05/2016   |   עודכן:  07/05/2016
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"תהליך השלום" הוא הבעיה, לא הפתרון
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ביצת קולומבוס
7/05/16 15:03
2
לד"ר ברנדשטטר
7/05/16 16:00
 
אוונגארד
8/05/16 07:12
 
ל-אוונגארד
8/05/16 12:34
3
יוסי אבידור
8/05/16 11:27
4
שיהיה נייטרלי
8/05/16 13:50
5
הצפתה בהיספאנים
9/05/16 15:42
 
למגיב
10/05/16 17:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טוב, אז כמו שאתה זוכרים, הייתי קצת בחופש עם החברה שלי, ולמרות שלא כל כך רציתי לנסוע למדינה הזאת טורקיה, בכל זאת נסעתי כדי לשמור על החברה שלי וכי אני מאוד אמיץ ולא אכפת לי מה אומרים כל הרשויות של הביטחון במדינה על הסכנות שם עם האלה מהדת של השכנים שלנו, כי כולם יודעים שהם רק מפטפטים שטויות וסתם רוצים להפחיד את האזרחים כדי שכולם יצייתו לשלטון כאן של הדיקטטורה שרוצה לחסל את הדמוקרטיה. הנה עובדה, כל הזמן כולם הפחידו אותנו על אירן ועל הפצצה שלה, אבל האיש הזה מארצות-הברית שזכה בפרס נובל (שזה פרס מאוד רציני) הצליח להסביר להם שזה לא יפה, ועובדה, הם בכלל לא עושים יותר פצצה גרעינית. לא כמו המשטר שלנו שיש לו המון פצצות והוא רק מחכה להזדמנות להשתמש בהם (כמו שכולם כבר יודעים), ורק יש לנו מזל שאנחנו מהמגזר הנכון לא ניתן לו לעשות את זה, כי אנחנו דמוקרטים וחשוב לנו להילחם בפשיסטים, גם אם זה יעלה לנו ביוקר.
07/05/2016  |  עילי צוף  |   מאמרים
סומרסט מוהם סיפר פעם שאחרי פרסום אחד הרומנים שלו, קיבל 200 מאמרי ביקורת ותגובות מלומדות מאוניברסיטאות וכתבי עת באמריקה, אך איש לא ציין שהרומן פשוט מרתק. מוהם עבד מתוך הנחה שתפקידו של הרומן הוא, קודם כל, לרתק אליו את הקורא הבודד המחזיק בו בשעת לילה מאוחרת כשבחוץ יורד גשם כבד, קורא בו בחשק ואינו יכול להניחו מידו. הספר הזה, "והארץ תרעד" - סאגה ארצישראלית בשנים 1878-1834 (ספרי מקור 2014), מביא את הקורא למצב המשכר הזה. מקריאת המילים הראשונות, נעשית צפת של לב המאה ה-19 קרובה לו יותר מעירו שלו. קו המיתאר של הר הג'רמק הגדול כפול הפסגות (היום הר מירון) הנשקף ממערב נהיר לו יותר מקווי הבתים הנראים ממרפסת ביתו שלו, ודמותה של אפרת לוין, אותה נערה יפה ומיוחדת הבולטת ושונה כל כך מכל האחרות בתוך העיר הגבוהה והמכונסת בתוכה ששמה צפת, נעשית לו מקורבת ואינטימית יותר מדמויות נשיות שהוא רואה בחיי היומיום שלו בישראל של 2016. כבר המשפטים הראשונים של הספר מעמידים את הקורא בנעליו של צפתי שרואה אותה בסמטאות האבן התלולות, אינו מעז ללטוש מבטים, אך מזווית העין רואה אותה היטב:
07/05/2016  |  עמוס גורן  |   מאמרים
המתווה כבר בעצם הושג זה עתה, ויזכה ליישום בשעת-כושר קרובה. החלום הרטוב של ממשלת-אחדות - מבטיח לקרום אז עור וגידים. יהיה בכך כדי להגשים, בו זמנית, את מאווייהם הכמוסים של ראש הממשלה ומנהיג "הליכוד", בנימין נתניהו, ושל מנהיג האופוזיציה וראש "המחנה הציוני," בוז'י הרצוג.
07/05/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עד לפני כמה ימים חשבתי שכבר הגענו לשפל שאין נמוך ממנו. חבר הכנסת דב חנין התראיין ברשת sky news הבריטית וסיפר שם שמדינת ישראל מבצעת "טיהור אתני" בפלשתינים המתגוררים בבקעת הירדן. כשניתנה לו ההזדמנות להתנצל, או להסביר, או לנסח מחדש את הדברים, בשידור רדיו, הוא ניסה לתרץ את האמירה הנלוזה הזאת בקש ובגבבה.
07/05/2016  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת המבטלת את מכרז הקרקעות שבו זכו משפחות ערביות בלבד לבניית בתי מגורים בעפולה הצעירה, עוררה את הסערה הציבורית התורנית מצד הח"כים הערביים. מדהים היה לשמוע אותם תוקפים בשצף קצף את החלטת בית המשפט וטוענים לאפליה נגד המיעוט הערבי החי במדינת ישראל. תוך כדי כך הם התעלמו מהחובה לשמור על עקרון השוויון במכרזים ציבוריים, שעל פיו נפסלו בעבר מכרזים שבהם לא היו מעורבים אזרחים ערבים, שבהם נתגלו תיאומי הצעות-מחירים.
06/05/2016  |  צבי גבאי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
מוזאון מרמוטן מונה  /  אורנה ליברמן
שיעורי חיים  /  מנשה שאול
לאן מתקדמת היהדות   /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il