מה שבאמת צריך להתוות את קוי התנהגותנו כיהודים בארץ ישראל הם הדברים שבורא עולם שרטט וקבע בתורתו הקדושה. מי שדוחה עובדה זו יתקשה להסביר על מה הוא מבסס את יהדותו. אם יטען שעל ההיסטוריה - הרי שדברי ימי עמנו כולם מושתתים על ההנחה בה פתחנו בדברים, ומשום כך הקפידו היהודים לשמר את אורח חייהם - ועובדה זו יצרה מציאות היסטורית. אם יטען שעל מנהגים קדומים... אכילת גפילטע פיש לא יהפוך שום גוי ליהודי.
ואם התורה היא הקובעת, הרי שצריך להבין אותה לאשורה. צריך לרדת לעומק הדברים המובאים בה. על כן נדרש רש"י (והמפרשים האחרים) להביא לנו את פסוקי התורה בצורה בהירה, שנוכל להבינם ולשלבם בחיינו.
רבי שלמה יצחק, הלא הוא רש"י החכם, התחיל את פירושו לתורה (אחרי שהודיע לנו שאינו בא לפרש אלא "פשוטו של מקרא") בהסבר מדוע נדרש הקב"ה לפתוח את ספרו במעשה הבריאה.
אם התורה היא המרשם להבנת היקום, והיא גם קוד ההתנהגות המחייב, ולא זו בלבד, אלא שהיא גם ספר חוקים, מה אנו למדים מן הפסוקים בה פותחת התורה?
נביא כלשונם את דברי רש"י הראשונים לפירושו המונומנטלי:
בראשית - אמר רבי יצחק: "לא היה צריך להתחיל (את) התורה אלא מ'החודש הזה לכם', שהיא מצוה ראשונה שנצטוו (בה) ישראל! ומה טעם פתח בבראשית? משום (תהלים קי"א ו') 'כח מעשיו הגיד לעמו - לתת להם נחלת גוים'. שאם יאמרו אומות העולם לישראל: 'לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים' - הם אומרים להם: 'כל הארץ של הקב"ה היא. הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו'".
רש"י טורח להסביר לנו דבר חשוב ביותר. הגם שהתורה היא ספר החוקים שמנחים את חיינו, יש הגיון בכל מה שמובא בה. גם אם אין אנו תופשים מייד את משמעות הכתובים. תיאור הבריאה בא כדי להדוף את טענות הגויים על "אכּיבּבּּבּּבּּוש".
"שאם יאמרו אומות העולם לישראל: 'לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים' - הם אומרים להם ... "
מה מבקש רש"י השנון ללמד אותנו? שאם בבית הדין של האג, או במועצת 'הביטחון' של האו"ם יטיחו בפנינו שאנו סתם כובשים וזה לא יפה, וגם נוגד את החוק הבינלאומי, ויטילו עלינו סנקציות ... כל זה יתבטל כי אנו נטען שרש"י כותב בפירוש לספר בראשית שרבי יצחק אמר ש...
נו, באמת!?
אכפת להם שם בהאג, או באו"ם? או בבג"ץ? מעניין אותם מה אמר רבי יצחק? מי הוא בכלל? ומי זה הרש"י ההוא, שמביא את דבריו של אותו רבי יצחק? ומה זה מעניין מה שכתוב בספר המצחיק הזה שהיהודים סוגדים לו?
אין בדל של ספק שזו גישת האומות. ועל כן, אנו - שבאמת סוגדים לתורה - חייבים להבין מדוע רש"י מנמק כך את פסוקי בריאת העולם.
אין מה לשכנע גויים. חשוב להשתכנע בצדקתנו אנו. רש"י הבין הבן היטב שאין מה להסביר לגויים האנטישמיים. כל הנמקה שתביא בפיהם תיזרק לקרן זוית. השנאה היא שמכתיבה את התייחסותם אלינו ולא העובדות.
רש"י מבקש ללמד אותנו דבר אחר, חשוב מאין כמותו. שאם באים אליך הגויים בטענות מופרחות, אתה תדע את האמת. אתה תדע שלא "ליסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעת גויים". אתה תדע שארץ ישראל נבראה לכתחילה להיות ארצו של זרע יעקב, הוא ישראל.
על הדברים הללו חשבתי כאשר קראתי את מאמרו המעולה של עו"ד אביעד ויסולי באתר "
מחלקה ראשונה" - "הפיקציה של האג".
[קישור] ראוי לשוב ולקרוא את דברי רש"י ולחזור ולהבין את העובדות שויסולי מביא במאמרו החשוב.