|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
עצם הנתינה היא העבירה [צילום: מאט סיילס, AP] האם שותפיו ינטשו? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] כולם יודעים מה האינטרסים [צילום: רועי עלימה, פלאש 90]

פרשות נתניהו: תשתית ראייתית לעבירות שוחד

העבירות, התגובות וההחלטות

נתניהו סיבך את עצמו לכל הפחות במרמה והפרת אמונים כאשר טיפל בענייניו של מילצ'ן מבלי לחשוף את המתנות ממנו בפרשת מוזס נראה שמצבו של מו"ל ידיעות אחרונות הוא הקשה באמת שיקולים פוליטיים יקבעו האם ממשלת נתניהו תמלא את ימיה מעורבותם של אלשיך וריטמן בגיבוש המסקנות מטילה סימן שאלה משמעותי סביב ממצאי המשטרה רצוי מאוד שמנדלבליט יחליט כמה שיותר מהר
14/02/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
המשטרה: יש ראיות לאישומי שוחד נגד נתניהו בתיקי המתנות ומוזס
איתמר לוין
החוקרים מצאו ראיות לכך שנתניהו קידם חקיקה שהיטיבה עם מילצ'ן וסייע לו בהארכת הוויזה לארה"ב - במקביל לקבלת מתנות במיליון שקל * בפרשת מוזס סבורה המשטרה, כי נתניהו הסכים לקבל שוחד בדמות סיקור "מרוכך" בידיעות אחרונות בתמורה להגבלות על ישראל היום
לרשימה המלאה


מה יהיה בכתב האישום

הפסיקה קבעה חזקה לפיה מתת לעובד ציבור או נבחר ציבור, כאשר אין המדובר במשהו סביר בנסיבות חברתיות-משפחתיות שגרתיות, הוא תמורת פעולה הקשורה במילוי תפקידו. אם אכן מדובר במיליון שקל, כפי שטוענת המשטרה, אלו ודאי לא מתנות בין חברים. ההסתרה של המתנות הללו פועלת עוד יותר לרעתו של נתניהו, שאינו יכול לטעון שהוא חסר ניסיון, טיפש או נעדר יועצים

מותר לצאת מתוך הנחה שבסופו של דבר יהיה כתב אישום נגד בנימין נתניהו; השאלה הגדולה היא מה ייטען בו. הנחת היסוד שלי מתבססת על העובדה, שאפילו לפי גרסתו של נתניהו עצמו – הוא עבר לכל הפחות על חוק המתנות, בכך שקיבל סיגרים ושמפניה מארנון מילצ'ן ולא דיווח עליהם. אך האם מעשיו הגיעו עד כדי קבלת שוחד, או לפחות עד כדי מרמה והפרת אמונים?

חוק המתנות הוא אומנם בעל היבטים פליליים, אבל במהותו הוא טכני-מינהלי. אם זה כל מה שיישאר מהתיק, נתניהו יעשה בחוכמה אם יודה וישלם קנס. איש לא יטען שמדובר בעבירה שיש עימה קלון, כך שלפחות מבחינה משפטית – לא ניתן יהיה לדרוש ממנו להתפטר. השאלה הציבורית – האם ראוי שאדם תאב בצע ובעל שיקול דעת לקוי יהיה ראש הממשלה – היא אחרת ותוכרע על-פי אינטרסים פוליטיים של משה כחלון, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט. מכל מקום, כרגע האפשרות הזאת נראית קלושה עד חסרת סיכוי; המשטרה אפילו לא הזכירה את חוק המתנות בסיכום שלה.

בקצה השני של הסקאלה מצויה עבירת השוחד. על פניו, נתניהו ביצע אותה – ולכן עליו מוטל הנטל להוכיח את ההפך. הפסיקה קבעה חזקה לפיה מתת לעובד ציבור או נבחר ציבור, כאשר אין המדובר במשהו סביר בנסיבות חברתיות-משפחתיות שגרתיות, הוא תמורת פעולה הקשורה במילוי תפקידו. אם אכן מדובר במיליון שקל, כפי שטוענת המשטרה, אלו ודאי לא מתנות בין חברים. ההסתרה של המתנות הללו פועלת עוד יותר לרעתו של נתניהו, שאינו יכול לטעון שהוא חסר ניסיון, טיפש או נעדר יועצים.

שימו לב: לא צריך להוכיח שנתניהו העניק משהו בתמורה; עצם קבלת המתנות – היא היוצרת את עבירת השוחד. גם לא צריך להוכיח שמילצ'ן התכוון לתת שוחד; עצם הנתינה – היא העבירה. כעת על נתניהו להוכיח שהכל נעשה מתוך חברות ארוכת שנים, וזה לא יהיה קל – במיוחד כאשר לטענת המשטרה הוא פעל בצורה ממשית לטובתו של מילצ'ן.

יש שופטים שיאמרו שבכלל לא צריך לראות תמורה, אלא די במתן המתת; זו הייתה גישתו של דוד רוזן בתיק הולילנד. שופטים אחרים יבקשו לראות את התמורה כחיזוק לטענה שמדובר בשוחד, וכאן יהיה צורך להוכיח קשר בין המתנות לבין ארבעת מסלולי הסיוע שמנתה המשטרה. סביר להניח שאביחי מנדלבליט ייצא מתוך נקודת הנחה שיהיה על התביעה להתמודד עם שופט מהסוג השני, ושתוכל להוכיח מה עבר בראשו של נתניהו כאשר פעל בצורה הנטענת. לא קל, אבל אפשרי – אך כאמור גם לא חיוני כדי לבסס עבירת שוחד. בכל מקרה, נתניהו לא ישרוד כתב אישום על שוחד.

עבירת המרמה והפרת האמונים נמצאת באמצע. עצם העובדה שנתניהו עסק בתפקידיו הממלכתיים בעניינים הנוגעים למילצ'ן ולא דיווח על החברות ובוודאי שלא דיווח על המתנות – היא היוצרת עבירה זו. לא משנה האם מניעיו היו זכים וטהורים; אסור היה לו לעסוק בעניינים כאלו בלי היתר משפטי מפורש, שמן הסתם היה כולל הסדר למניעת ניגוד עניינים. כמו בנושא המתנות, גם כאן לכאורה גרסתו של נתניהו עצמו – כולל דבריו הפומביים לאחר פרסום הודעת המשטרה – מפלילה אותו. האם יוכל להמשיך לכהן כראש ממשלה עם כתב אישום כזה? ספק.

הפרק הנוגע לנוני מוזס קל יותר, אולי אפילו קל בהרבה, מבחינתו של נתניהו. יש קושי אמיתי לטעון שהוא דיבר ברצינות על שוחד, כאשר הוא יודע שהשיחות מוקלטות; ונגיד שהצעת השוחד עלתה במפתיע – מדוע לא הורה לארי הרו להשמיד את ההקלטות? יש קושי גדול לטעון שנתניהו קידם את חוק ישראל היום, כאשר העובדות הידועות לכל הן הפוכות. נתניהו גם צודק בתהייתו, מדוע לא נחקרו עשרות שרים וחברי כנסת בעבר ובהווה, אשר חתמו על החוק והצביעו בעדו, כאשר במקביל הם מקבלים תקשורת מלטפת מידיעות אחרונות. ההימור שלי: הפרק הזה יפול בשימוע.

מצבו של מוזס בפרשה זו קשה הרבה יותר. הוא יתקשה לטעון שרק העמיד פנים, כאשר הכל יודעים מהם האינטרסים שלו ושהוא עמד מאחורי חוק ישראל היום. מאחר שעבירת השוחד אינה מצריכה דו-צדדיות – אפשר להעמיד לדין רק את המציע או רק את המקבל – מוזס בבעיה חמורה.

התגובה של נתניהו

בשבועות האחרונים חזר נתניהו שוב ושוב על המנטרה, לפיה "60% מתיקי המשטרה מסתיימים בלא-כלום". מבחינה עובדתית, רק 15% מהמעצרים מבשילים לכתבי אישום, כך שניתן לטעון ש-85% מהתיקים מסתיימים בלא-כלום. אבל – וזה הנתון הרלוונטי היחיד – שיעור כתבי האישום בעבירות צווארון לבן בכלל ובעבירות שחיתות בפרט, גבוה בהרבה. אין נתונים רשמיים, אך כל מי שקצת קורא ושומע יודע שזהו המצב. ושיעור ההרשעות בתיקים הללו גם הוא גבוה מאוד. קשה מאוד להיזכר בתיק שחיתות שהסתיים בזיכוי מוחלט.

הדבר נובע מכך שהחקירות הללו מבוצעות בידי בכירי החוקרים ומלוות בידי בכירי הפרקליטים, ההחלטות מתקבלות בדרגים גבוהים (בעניינו של נתניהו – בדרג הגבוה ביותר) ובניהול המשפטים מושקעים משאבים רבים. כך ראוי שיהיה במדינה חפצת חיים, שאם לא כן – השחיתות תחסל אותנו מבפנים. כדאי לנתניהו לחשוב על אריה דרעי ושלמה בנזרי ואברהם הירשזון ואהוד אולמרט ואורי לופוליאנסקי ושלומי לחיאני ועוד רבים ולא-טובים.

מאידך-גיסא, התגובה של נתניהו על פרסום הסיכום הייתה מחושבת, לא מתלהמת והתמקדה בטענות עובדתיות שעל פניו יש בהן היגיון. נכון, סייעתי למילצ'ן בנושא הוויזה – בדיוק כמו שמעון פרס וכמו שעזרתי לאחרים שעזרו למדינה. לא נכון, בחוק מילצ'ן עסקו משרדי האוצר והמשפטים. לא נכון, אני הובלתי את ההתנגדות לחוק ישראל היום. נתניהו משדר מסר של עסקים כרגיל ושל כוונה למלא את ימיה של הממשלה ואף לנצח בבחירות הבאות. שאלה נפרדת היא, האם יצליח לעמוד בכך. שוב, המפתח מצוי בידי שותפיו הקואליציוניים – שכל אחד מהם יעשה את חישוב הכדאיות האנוכי שלו. נכון לעכשיו, לאיש מהם אין אינטרס ללכת לבחירות. אבל בפוליטיקה, חודש הוא טווח ארוך.

האיש ולא ה-issue

דומה שבכל תולדותיה של ישראל, לא היה אדם שעורר תגובות כה קיצוניות כמו בנימין נתניהו. חסידיו הולכים איתו גם כאשר הוא טועה, מכזב ומשקר. הם יתמכו בו אפילו אם יתברר שהוא סוכן אירני. מתנגדיו לא יזקפו שום הישג לזכותו. הם ייצאו נגדו אפילו אם ישכין שלום בין הקוריאות וימצא תרופה לסרטן. אמצע – כמעט ואין. להתייחס ל-issue ולא לאיש – כמעט לא קיים.

לכן, אין לי שום כוונה לקרוא את המוני התגובות שהציפו אותנו כל הערב וכל הלילה, ואני מציע גם לכם לחסוך לעצמכם את הזמן. הרי כל אחד מאיתנו יכול לכתוב כמעט במדויק את מה שיגידו מירי רגב וזהבה גלאון, ולצטט מראש מילה במילה את מה שיאמרו אנשי ביתן 10 ומפגיני פתח תקוה. כנ"ל לגבי עיתונים ופרשנים: סימה קדמון תטען שנתניהו צריך ללכת הביתה, דרור אידר יטען שמדובר ברדיפה. בקיצור: חבל"ז.

סימן שאלה במשטרה

אי-אפשר להתעלם מסימן השאלה הגדול המרחף מעל סיכומי החקירות, בשל חלקם של רוני אלשיך ורוני ריטמן בהחלטות אלו. כאשר המפכ"ל ומפקד להב טוענים שנשוא החקירה פעל נגדם – הם לא יכולים ליטול חלק בהחלטות בעניינו. נקודה, סוף פסוק, סימן קריאה. העובדה שהם כן עשו זאת, יוצרת לכאורה עבירה של הפרת אמונים מצידם – משום שהם נוגעים אישית בדבר.

ריטמן הטריד מינית קצינה ושיקר בחקירת מח"ש. אלשיך נתן לו גיבוי על בסיס מצע עובדתי חסר יסוד, נזף בו כמי שכפאו שד "מתוך אמפטיה וצער" וביזה את בג"ץ. ושני אלו זרקו רפש בראש הממשלה, כאילו הוא שתפר את התיק לריטמן וניסה לפגוע בקצינים בכירים אחרים. אלשיך וריטמן לא הציגו שמץ ראיה לטענות שלהם, התעלמו מכך שלוחות הזמנים סותרים אותם, לא פתחו בחקירה – וכמו צמד סחטנים שמרו את ה"מידע" הזה ליום המתאים בו יוכלו להשתמש בו.

ריטמן היה צריך לעוף מהמשטרה ואלשיך היה צריך לעוף בעקבותיו – רק על פרשת ההטרדות. במקום זאת, ריטמן קיבל עוד חודשיים בראש להב וימשיך להיות קצין בכיר במשטרה ישראל, בראשה ימשיך לעמוד אלשיך. ואלו מתיימרים לקבוע האם יש ראיות נגד ראש הממשלה. מגעיל.

מנדלבליט ובן-ארי

כתבתי בעבר, שאביחי מנדלבליט יצטרך לקבל למעשה לבדו את ההחלטה בתיקי נתניהו: על אלשיך וריטמן כבר דיברתי, ועל שי ניצן לא צריך לדבר. באותו מאמר שכחתי את פרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), ליאת בן-ארי שווקי, שהיא הפרקליטה המלווה של התיק. היושרה והמקצועיות שלה נעלות מכל ספק, ולכן מנדלבליט יכול להסתמך עליה בעיניים עצומות.

הלחץ על מקבלי ההחלטות ברחוב סלאח א-דין רק ילך ויגבר, בעיקר מצד מי שרוצים לראות את נתניהו תלוי בכיכר העיר. גם הם בני אדם וגם להם יש ילדים, וככל שירצו להתעלם מרעשי הרקע – זה יהיה כמעט בלתי אפשרי. לכן, לטובתם ולטובת ההליך ולטובת שלטון החוק ולטובת המדינה – רצוי שההחלטה תתקבל בהקדם האפשרי.


תאריך:  14/02/2018   |   עודכן:  14/02/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העבירות, התגובות וההחלטות
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
14/02/18 10:30
2
באום
14/02/18 10:58
 
באום
14/02/18 14:24
 
באום
14/02/18 18:33
 
בלאומילך
14/02/18 21:04
 
באום
14/02/18 21:22
3
משה דב
14/02/18 11:13
4
ינקה
14/02/18 21:58
 
ההולנדית ינקה
15/02/18 05:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
בנימין נתניהו אינו צריך להשעות את עצמו בעקבות ממצאי החקירות בעניינו, ובוודאי שאינו צריך להתפטר. זוהי המסקנה המתבקשת מבחינה משפטית ומבחינה דמוקרטית.
14/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
יו"ר כולנו, השר משה כחלון: "אני ער לרחשי הציבור, מימין ומשמאל, בנוגע להמלצות המשטרה סביב חקירות ראש הממשלה. החוק קובע כי רק היועץ המשפטי לממשלה רשאי לקבל החלטות בעניין הגשה או אי-הגשה של כתב אישום. עד אז אמשיך להוביל ולנווט את הכלכלה הישראלית לרווחת כלל אזרחי ישראל. אני קורא לכולם - מימין ומשמאל - לחדול מהתקפות על המשטרה ועל מערכת שלטון החוק. יש לתת למערכות לפעול ללא לחצים, לא מימין ולא משמאל, ולפעול באופן מסודר, מקצועי ושקול".
13/02/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכחיש בתוקף (יום ג', 13.2.18) את החשדות שגיבשה נגדו המשטרה בפרשות המתנות ומוזס, ומכנה אותן "עולם הפוך".
13/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה אמורה לפרסם (יום ג', 13.2.18) בשעה 20:45 את סיכומי החקירות בפרשות 1000 ו-2000 בעניינו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בשעה זו מתדרכת דוברת המשטרה כתבים לקראת הפרסום.
13/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה תוכל לפרסם בימים הקרובים את סיכום החקירות בעניינו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו - ככל שהגיעה לסיכומים כאלו. בג"ץ דחה על הסף (יום ב', 12.2.18) את עתירתו של עו"ד יוסי פוקס נגד הכללת המצלות בסיכומי החקירות. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה למשטרה שלא להגיש את סיכומיה כל עוד עתירתו של פוקס תלויה ועומדת.
12/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת נתניהו-המתנות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת נתניהו-מוזס  /  מי ומי  
המשטרה תסכם ולא תמליץ בתיקי נתניהו  /  איתמר לוין
מסתמן: המפכ"ל יזומן לוועדת הפנים  /  עידן יוסף
המקורב סוראינו? פינת הפייק ניוז היומית  /  עומר כרמון
לקראת פסק דין בתיק המתנות  /  ארווין קליין
תאורה מסנוורת  /  דרור אידר
התפתחות דר-מט-ית בפרשת חקירות נתניהו   /  אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il