|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לא להמתין לחוני המעגל

בעקבות שנות הבצורת האחרונות, ולנוכח השפעתו של הפרש הטמפרטורה בין פני הים לבין האוויר הקר המגיע אלינו על כמות הגשם היורדת - ראוי לשקול ערבוב של מי הים
31/07/2009  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
היו ימים... [צילום: שרון קביליו]

ללא ספק יש מנגנון הגורם להשתנויות בכמות הגשם, שאין לו כל קשר להתחממות או להתקררות כדור הארץ ובוודאי שלא לגזי החממה. הרי אברהם אבינו לא ירד למצרים משום שהיו יותר מדי מכוניות או בשל הבזבוז בחשמל בתחנות הכוח

   רשימות קודמות
  השמועות על התחממות כדור הארץ - מוקדמות מדי
  להציע מים לשכנים מבלי לוותר על השליטה בהם
  פתרון כולל ובר-קיימא למים ולאנרגיה

האחראים על משק המים תולים בשינויי האקלים את המחסור במים. אולם, זה אלפי שנים שאין סיבה להפתעה לנוכח נתוני הגשם באזור. ארץ ישראל אומנם נקראה ארץ זבת חלב ודבש, אך כידוע, אבותינו ירדו למצרים בגלל הבצורת. יוסף פיענח את חלום פרעה וחזה שבע שנים ברוכות ושבע שנים דלות - אשר סמליהן בחלום היו שבע פרות שמנות ושבע פרות רזות - אך להבדיל ממקבלי ההחלטות שלנו, יוסף המליץ להתחיל באגירת המים בשנים הגשומות - לקראת השנים הרזות. אצלנו התחילו לעשות זאת לקראת תום השנים הרזות, וגם זאת באופן בלתי ראוי.

באיור המצורף, שנעשה על-ידי פרופ' יואב כסלו (מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית) ושותפיו בשנת 1997, נראה גרף של כמויות הגשם שירדו בעיר שכם במשך 150 שנה (רישום מקביל של מדידות, לאורך כ-100 שנים, מצוי גם במקווה ישראל). אם מחשבים על פיו ממוצע של 25 שנה ומזיזים את מקומו לאורך השנים, מתקבל קו חלק יותר, אבל כזה שגם בו יש השתנויות שבין פחות מ-600 מילימטרים גשם לשנה לבין 800 מילימטרים לשנה, במחזור שנראה כאילו הוא בן 160 שנה. יש הטוענים, כי כבר 80 שנה לא היה לנו גשם כה מועט, אבל אין זה נכון, וגם אם הייתה בכך אמת - הרי שלפני 80 שנה היו שנות בצורת דומות.

עד שלהי 1990, שנה בטרם מונה כותב שורות אלה לנציב המים, כמעט שלא נעשה דבר כדי לקדם את פני המצב, וזאת לאחר כמה שנים של מיעוט גשמים ופני המים בכינרת ופני המים במאגרים התת-קרקעיים היו נמוכים ביותר. בשנת 2002 שוב חזר מצב זה. התנאים אומנם החמירו, משום שלא נקטנו צעדים, שידענו כבר החל ממחצית שנות השישים כי יש לנקוט.

באחד מכנסי הארגון הבינלאומי לאקלים הופיע מרצה צעיר מן הבנק העולמי והראה את מידת הנזקים שגורמים אסונות הטבע השונים. תופעות של בצורת היו במקום הראשון מבחינת היקף הנזקים, ואילו שטפונות הרסניים - במקום שני. אבל הקביעה המעניינת ביותר והעצובה ביותר שלו הייתה, שהיקף הנזק נובע בעיקר מכך, שבמדינות מסוימות לא הייתה היערכות לקידום פני האסון. כדי לעשות זאת דרושות כמובן מודעות של המופקדים על העניין לבעיה הממשמשת ובאה וכשירות שלהם לטפל בה. אצלנו - לא רק שידענו למה עלינו לצפות ומה יש לעשות, אלא שעשינו רבות להחמרת המצב מעבר למה שהטבע הועיד לנו.

חיסול היישובים בפריפריה - פתרון חלמאי
ים של גשם [צילום: פלאש 90]

עלינו להיערך להשתנויות הללו בכמויות הגשמים ובברכתם, תוך נקיטת האמצעים הרבים האפשריים, ביניהם הגברת הגשם, הפחתת ההתאדות, תפיסת מי שיטפונות, מיחזור המים, מניעת הרס מקורות המים, ושימוש בשיטות התפלה זולות. יש כמובן גם אפשרויות אחרות, בלתי ראויות, כמו קיצוץ בכמויות המים לחקלאות וחיסול היישובים בפריפריה, איסור על גידול גינות, הטלת קנסות על שימוש בזבזני במים, גם כאשר אין בשימוש כל בזבוז מים אלא עילה לגביית תשלום נוסף למיחזור המים.

בהקשר זה, השאלה המעניינת ביותר היא מה קובע את עוצמות הגשם. במחצית שנות ה-80' נעשתה עבודה מצוינת בנושא זה על-ידי ד"ר גד אסף ועמיתיו.. הם מדדו את טמפרטורת המים בקצהו המערבי של הים התיכון, ומצאו כי בקיץ שִׁכבה של מטרים ספורים עד לגובה פני הים הייתה חמה בשל קרינת השמש. מעט מן החום בשכבה זו התערבב בעומק המים ונאגר לחורף. מרבית החום חזר ונפלט לאוויר. בשלב מסוים בסתיו, הטמפרטורה בגובה פני הים ועד לעומק של כ-150 מ' הייתה כמעט אחידה. בעומק הים המים היו מעט יותר חמים, כך שהם סיפקו חום לפני המים. הגשם נוצר כאשר גושי אוויר קרים זרמו מעל הים, וגרמו למים, שהתאדו מפני הים החם, להתעבות באוויר וליצור עננים. ככל שהפרש הטמפרטורה בין פני הים לבין האוויר הקר המגיע אלינו – גדול יותר, גדלה כמות הגשם.

מחקרו של ד"ר אסף ועמיתיו הראה כי סטטיסטית, אפשר לייחס את כמות הגשם לטמפרטורת הים במועד שבו קו הטמפרטורה מתיישר בסתיו. אם שיעור הניבוי ללא התייחסות לטמפרטורת הים קרוב ל-60 אחוז, שיעור הניבוי המתבסס על ייחוס כמות הגשם להפרש הטמפרטורה בין הים לבין האוויר – משתפר מאוד ועולה על 90 אחוז. המחקר (שבתחילה נמנע ממנו סיוע תקציבי של משרד האנרגיה, בשל התנגדות נחרצת של איש האוצר, בטענה שנושא המחקר אינו ראוי ואינו מצוי בתחום אחריותו של משרד האנרגיה) גם הראה, שאת כמות הגשם ניתן היה לייחס בדיוק מפתיע לכמות החום שניטלה מהים באירוע נתון ובמאזן השנתי.

שני כרכי מאמרים המתארים את תופעות הבצורת בעולם, אשר התפרסמו בשנת 2000, מלמדים כי התופעה של שנים גשומות לאורך זמן המתחלפות בשנים שחונות לאורך זמן מוכרת מן ההיסטוריה האקלימית של ארצות רבות, מבלי שניכרים שינויים גדולים מאוד וממושכים מאוד בהתנהגות הממוצעת של הגשם. בדומה לד"ר אסף, גם כמה מן הכותבים האחרים מדווחים על קורלציה טובה בין טמפרטורת מי הים ובין כמות הגשם, כששיעור הניבוי על סמך קורלציה זו התקרב ל-70 אחוז.

ושוב – למחקרו החשוב של ד"ר גד אסף. אסף העלה את הרעיון המבריק, שראוי לשקול סיוע בערבוב הים, כדי לקבל יותר חום אגור לחורף ויותר גשם. חישוב פשוט הראה, כי בעצם מדובר במנגנון התפלה, שבו קרינת השמש מנוצלת מעט יותר טוב להגברת הגשם, אשר עלותו הצפויה נמוכה להפליא. יתרה מכך, התברר כי די בשתיים שלוש מעלות כדי להגדיל את כמות הגשם הצפויה בעשרות אחוזים, כך שהגידול בכמות המים הניתנת לניצול יהיה אפילו ביותר מ-100 אחוזים, במחיר של 5-2 סנט למ"ק מים נוסף. פעולה כזו עשויה לחסל סופית את כל בעיית הבצורת, אבל לפי שעה – אין אל מי לדבר.

ד"ר אסף העלה עוד יתרונות אפשריים לערבוב מי הים, כמו הקטנת הצורך בקירור בקיץ ובחימום בחורף. לערבוב הים יש גם תרומה חשובה לאספקת חמצן למים ולהעלאת חומרים מזינים מעומק הים, על-פי החשד, העדרם גורם לחיסול אוכלוסיות שונות בים.

לנוכח הדיאגרמה של כמויות הגשם שירדו בארץ לאורך השנים עולה, כי תמיד אחרי שנה שבה יורד גשם רב מאוד, השנים שלאחר מכן שחונות יותר. כמו-כן, בשנה גשומה על-פי רוב החורף קר מאוד. הייתכן שהקירור המתרחש באותה שנה גורם לכך שנדרש זמן ממושך יותר לחזור ולחמם את הים? ואולי המצב דווקא הפוך, כלומר – אם במשך כמה שנים אין קירור יעיל של הים, הוא מתחמם די הצורך כדי להוריד הרבה גשם? כך או אחרת, ללא ספק יש מנגנון הגורם להשתנויות בכמות הגשם, שאין לו כל קשר להתחממות או להתקררות כדור הארץ ובוודאי שלא לגזי החממה. הרי אברהם אבינו לא ירד למצרים משום שהיו יותר מדי מכוניות או בשל הבזבוז בחשמל בתחנות הכוח.

עלינו להיערך להשתנויות הללו בכמויות הגשמים ובברכתם, תוך נקיטת האמצעים הרבים האפשריים, ביניהם הגברת הגשם, הפחתת ההתאדות, תפיסת מי שיטפונות, מיחזור המים, מניעת הרס מקורות המים, ושימוש בשיטות התפלה זולות. יש כמובן גם אפשרויות אחרות, בלתי ראויות, כמו קיצוץ בכמויות המים לחקלאות וחיסול היישובים בפריפריה, איסור על גידול גינות, הטלת קנסות על שימוש בזבזני במים, גם כאשר אין בשימוש כל בזבוז מים אלא עילה לגביית תשלום נוסף למיחזור המים. אם בעבר עשינו רבות להרס מקורות המים הטבעיים, לחיסול החקלאות ולעיכוב פעולות ליצירת מקורות מים – כיום אנו מבזבזים הון עתק למימון פעולות לא ראויות.

לקראת פרסום ספרי "מתחת לקו האדום או המים כמשל", התקיים בשנת 2000 דיון בטיוטת הספר, ביוזמת המרכז הבינתחומי בהרצליה, הטכניון ומוסדות נוספים. בשלב מסוים בארוחת הצהריים, אמר אז מי שעמד בראש גוף ציבורי נכבד ביותר ואחר כך שימש מנהלו של גוף ענקי בתחום ציבורי אחר: "דן, בכל מקום שאתה כותב בספרך 'מים', אתה יכול להחליף ולכתוב 'ביטחון' או 'בריאות' ואין צורך לשנות את התוכן"...

לאתר מגזין מראה
פרופ' דן זסלבסקי הוא מהנדס מים וקרקע. בין יתר פקידיו היה דיקן הפקולטה להנדסה חקלאית בטכניון, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח ונציב המים למדינת ישראל.
תאריך:  31/07/2009   |   עודכן:  31/07/2009
דן זסלבסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא להמתין לחוני המעגל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תמימה
1/08/09 14:17
2
יש מיש
2/08/09 06:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרבית היהודים החיים בישראל אינם נתקלים באזרחים ערבים, ומעדיפים כך. במשאלים, היהודים מגלים כלפי הערבים חשדנות ועוינות מתונה. רק מעטים מקיימים שיחות עימהם. ברפואה זה שונה מאוד. הציבור כמעט שלא התייחס לבחירתו של ד"ר מסעד ברהום, תושב שפרעם, למנהל בית החולים בנהריה, תפקיד שאותו הוא ממלא כשנתיים. רופאים ערבים אחרים, וביניהם מומחים מקצועיים כמנתחי לב וכו', הגיעו למעמד בכיר ברבים מבתי החולים בארץ.
31/07/2009  |  דן בבלי  |   מאמרים
כאשר אני מתבונן בשיח היהודי-ישראלי, ושומע את המושגים "שמאל רדיקלי" לעומת "שמאל ציוני", "יהודי ציוני" לעומת "יהודי לא ציוני" או אפילו "אנטי ציוני" - אני לא חש את ההבדלים כפי שהם מבוטאים בציבור היהודי. הציונות, שמאל וימין, שמבדילה את עצמה מהלא-ציוני, שמאל רדיקלי והאחרים - כולם נשארים בגבולות היהודיים, בעטיפה שבתוכה נמצאת ההוויה הישראלית. יכולים להיות חילוקי דעות ומאבקים קשים מאוד - ואפילו אלימים - בין הקבוצות השונות בתוך הקולקטיב הישראלי, אבל עדיין יש להם זכות ליהנות מהמשאבים "הלאומיים".
31/07/2009  |  עבד א-סלאם נג'אר  |   מאמרים
האיוולת מרחפת לה גבוה מעל כל המדרגות. בעיתון הארץ מתפרסמת היום מודעה בזו הלשון: "התעמולה הרשמית מפיצה שהציבור מאוחד בהתנגדות לנשיא אובמה. זוהי תעמולת כזב. רוב הציבור הישראלי מחכה בכיליון עיניים שאובמה 'יִכְפֶּה' על נתניהו פיתרון של שלום. כבוד הנשיא, יש לך תמיכתנו!" על החתום "גּוּשָׁלוֹם" שיש לו גם את החוצפה לבקש עזרה "במימון הפעולות והמודעות".
31/07/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
יש בהיסטוריה עוולות ואיוולת ואפילו ציניות חובקת עולם. הפוליטיקה אינה סטטית, וכמובן שפוליטיקאים באים והולכים כי זו דרכו של עולם. אחד הפרדוקסים ההיסטוריים היותר מבחילים ומכוערים שיש, הוא הפרדוקס שקרוי מפלגת העבודה. ראשי תנועת העבודה ומייסדיה ודאי מתהפכים בקברם כאשר הם רואים מה מעולל לתנועתם ומפעלם המפואר מנהיגה הנוכחי, הלא הוא אהוד ברק, יו"ר המפלגה ושר הביטחון, יחד עם חבורה של שרים וח"כים אשר יצביעו על חוק גזילת הקרקעות מן העם היהודי והעברתן לקומץ אינטרסנטים מבית המדרש של הקפיטליסטים "החזירים" שמעבר לכביש.
31/07/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
עיתונאים, גם אלה המשתכרים שכר מינימום, מחזיקים בידם כוח עצום. במיוחד אם הם כעדר, יפיצו מסר אחיד. הפעם נחשפו צרכני התקשורת בישראל לקמפיין קשוח במיוחד המכויל למקבלי ההחלטות, הקורא "לא לגרש ילדים". המילה "ילדים" עומדת במרכז הקמפיין, מתוך כוונה מניפולטיבית, לעורר חמלה כלפי הוריהם השוהים בישראל באופן בלתי חוקי.
31/07/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משבר המים בישראל  /  מי ומי    / 
השאננים לציון (ד)  /  יוסף אורן
מה כל כך רע בהצעה של אולמרט?  /  עידו שטרנברג
לתרגם מעברית לעברית  /  עמוס גורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il