|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

שחקן החיזוק הבלתי מעורער

לאנשי חמאס יש מטרה חדשה: למשוך את המלחמה אל מעבר ל-33 ימים, מספר הימים שארכה מלחמת לבנון השנייה, יותר זמן מכל המלחמות הקודמות (למעט מלחמת 1948). הסיבה לכך היא רצונם להוכיח שהם שרדו זמן ארוך יותר מחיזבאללה מול "מכונת המלחמה הציונית"
02/08/2014  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
חמאס ברחובות עזה [צילום: פלאש 90]

לפני תחילת מבצע "צוק איתן" שמענו בתקשורת הישראלית "מומחים" רבים שסיפרו לנו כמה חמאס חלש, כי סגרו לו את החמצן מהמנהרות, כי מצרים הפנתה לו עורף, כי סעודיה נגדו, כי אין לו כסף לשלם משכורות, כי בעזה יש לו מדינה והוא רוצה לשמור עליה מכל משמר, וכי... וכי... וכי... מכיוון שכך הם פני הדברים, יכולת העמידה שלו מוגבלת, ואנו נצליח להכניעו, כי יש לנו "כיפת ברזל" שתגן עלינו ותעניק לדרג הפוליטי זמן ומרחב להפעיל את הכוח צבאי - ובפרט האווירי - הגדול לאין שיעור מכוחו של חמאס. והנה, אפילו העולם מסכים איתנו ותומך במאבקנו באופן מפתיע.

היום, אחרי ארבעה שבועות של מכות מהאוויר ושבועיים של מבצע קרקעי, אחרי שבעזה יש יותר מ-1200 הרוגים ו-7000 פצועים, חמאס אינו נכנע, אינו מרים דגל לבן, ממשיך לירות טילים לתל אביב ולכל הדרום וגם האוכלוסייה בעזה אינה מתמרדת. (רק לחשוב מה היה קורה לממשלת ישראל אם בישראל היה מספר כזה של הרוגים ופצועים). פתאום מתברר לנו שכל אותם "מרכיבי חולשה" של חמאס - המנהרות לסיני שא-סיסי אטם, סעודיה, הכסף והמדינה - אינם עושים את מה שתכננו כל אותם "מומחים" עבור הארגון. ואולי חמאס כלל אינו מה שציירו עבורנו אותם "מומחים"?

אכן, טעותנו נבעה מכך שאנו נוטים לראות את אויבינו דרך משקפי התרבות שלנו: אנו זקוקים לכסף, לצבא חזק, להגנה מפני טילים, לחברים אזוריים ולתמיכה בינלאומית, ובהעדרם נהיה חלשים. לכן, נדמה לנו שאם לחמאס אין המרכיבים הללו, גם הוא יהיה חלש כמונו. אין טעות גדולה מזו, שכן חמאס בנוי על תרבות אחרת, שונה משלנו, ומרכיבי העוצמה והחולשה שלו הם אחרים לחלוטין מאלה שלנו.

אי-הסימטריה של המלחמה

  • ההבדל הבסיסי, העמוק, בינינו ובין חמאס הוא שחמאס מסתמך על "שחקן חיזוק" גדול, בדמותו של אללה, היושב במרומים. הארגון קם על בסיס תוכנית שיעדה הסופי הוא להשליט את אללה על כל באי עולם, וכוחו של חמאס נועד לבצע את מצוות הג'יהאד למען אללה. לוחמיו חדורים בתחושה זו, והבנדנה שעל ראשיהם היא "השהאדה", העדות שאין אל מבלעדי אללה ומוחמד הוא שליחו. בנקודה זו יש לתנועת הטרור יתרון עלינו. אצלנו הצבא נלחם למען המדינה, העם והארץ, שכולם מרכיבים אנושיים או פיזיים, ורבים מאיתנו נפרדו מ"שחקן החיזוק" שלנו היושב במרומים, ומחקו אותו מהווייתם התרבותית. אילו העז מפקד בצה"ל לכלול בפקודת מבצע מרכיבים דתיים, מיד הייתה מתנפלת עליו משטרת המחשבות של הארץ ומכפישה אותו ואת המסר היהודי שהוא מנסה לקדם.

  • הבדל נוסף הוא התרבות שלנו המקדשת את החיים, הבריאות, החינוך, הפיתוח וההצלחה הכלכלית, המדעית והאזרחית. המוות הוא שלילה של כל אלה, ולכן יש להימנע ממנו ככל שניתן, הן בנוגע לנו, והן כשמדובר באויבינו. לעומת זאת, התרבות של ארגוני הטרור שבאזורנו מקדשת את המוות למען אללה, ואפילו אימהות שמחות כשבניהן הולכים אל המוות. הבדל זה מסביר מדוע את העובדה שיותר מ-1200 הרוגים אינם גורמת ללחץ על חמאס לבקש הפסקת אש. די אם ההרוגים יוכרזו כ"שהידים" כדי שהם ייתפסו ככאלה שלא מתו, כי על-פי הקוראן "אל תחשוב שאלו שנהרגו למען אללה הם מתים; הם חיים ומידו של אללה הם ניזונים" (קוראן, פרק 3 פסוק 169). אנשי חמאס מתפארים לעתים קרובות בסיסמה: "היהודים רוצים את החיים ואנו רוצים למות". מכאן גם נובעת נטיית ארגוני טרור באזור להשתמש באזרחים כמגינים אנושיים. נטייה זו נובעת מהתפיסה שגם אם האזרחים הללו ייפגעו הם יהיו שהידים שאינם מתים, ולכן מותם איננו נתפס כדבר רע. ובכלל, במזרח התיכון אין הבחנה ברורה בין צבא ואזרחים, כי כולם נכנסים למסגרת "האויב".

  • ההתייחסות לאמצעי התקשורת גם היא מבדילה בין חמאס לבינינו. התקשורת ממלאת תפקיד קריטי בימי מלחמה, שכן זו משפיעה ישירות על קהלים גדולים בארץ ובעולם וקובעת את דעת הקהל כלפי המבצע. דעת הקהל משפיעה במהירות על פוליטיקאים, והם משתדלים להתאים את התנהלותם להלכי הרוח בקרב ציבור בוחריהם. מדינת ישראל מגבילה את הודעותיה לתקשורת על-פי כללי האתיקה העיתונאית, ולכן אינה מציגה גופות, חלקי גופות ותצלומי זוועה שהשפעתם על קהלים בעולם - גדולה. לעומת זאת, חמאס אינו בוחל באמצעים לגרום לעולם זעזוע. הוא משתמש בתצלומי זוועה של הרוגים ופצועים המיועדים ליצור דעת קהל אוהדת.

  • ישראל היא מדינת חוק, המגבילה את פעולותיה הצבאיות לחוק הבינלאומי. חיילים ומפקדים עלולים למצוא את עצמם עומדים לדין, בישראל או בבית המשפט הבינלאומי. לעומת זאת, על חמאס לא חלות מגבלות משפטיות, היות שאינו מדינה, אינו פועל כמדינה ואינו מכפיף את פעולותיו הצבאיות לדיני המלחמה הנהוגים בעולם. כך, ישראל משתדלת להימנע מפגיעה באזרחים שאינם מעורבים בלחימה, בעוד שחמאס אינו מהסס לירות טילי מוות לריכוזי אוכלוסייה ישראלים.

  • מתחילת המבצע מספרים לנו ש"העולם מבין אותנו" ולכן יש תמיכה בינלאומית בפעולותיה של ישראל. אלא שתמיכה זו פריכה ושבירה, ודי בתמונה קשה של פגיעה בבית ספר, גם אם הייתה זו רקטה של חמאס, לקעקע את התמיכה הבינלאומית בפעולה הישראלית. השינוי בעמדה האמריקנית הוא הישג אדיר של העמידה האיתנה של חמאס, שכן אפילו נשיא ארה"ב אימץ את התנאים של חמאס להפסקת אש, ובראשם הסרת המצור הימי מעל עזה, אחרי שבתחילת המבצע הוא הסכים עם ישראל ותמך בזכותה להגן על עצמה. חמאס נהנה מתמיכה חיצונית בלתי מסויגת מצד קטר וטורקיה, למרות האבידות ולמרות ההרס והחורבן בעזה. שתי המדינות הללו יזרימו לרצועה סיוע בכסף ובחומרי בנייה שיאפשרו לחמאס לשקם את הארגון, לחדש את מלאי הנשק, התחמושת והטילים שלו, לגייס לוחמים חדשים, לאמנם ולציידם, ולחפור בבטן האדמה מנהרות חדשות על-מנת להסתנן דרכן לישראל ולזרוע בה מוות.

  • בתחילת המבצע הקרקעי נהנתה הממשלה מהסכמה פנימית. החברה הישראלית תמכה באופן גורף בפעולות הקרקעיות שנועדו לחסל את המנהרות ההתקפיות שחפר חמאס כדי לפגוע מטרות אזרחיות בתוך ישראל. אלא שעם הזמן והעלייה במספר החללים, הולכת התמיכה הציבורית במבצע ומצטמצמת, וביקורת - שבתחילת המבצע הייתה מזערית ושולית - הולכת ומתגברת. לעומת זאת, תושבי עזה אינם מותחים ביקורת על חמאס, כי מי שחי בעזה במהלך 7 השנים האחרונות מאז שחמאס השתלט על הרצועה, יודע היטב מה יקרה לו אם יעז לומר משהו נגד הארגון.

ההבדלים הללו יוצרים מצב של מלחמה א-סימטרית. אנו נגיד שניצחנו, אבל גם חמאס יאמרו שהם ניצחו. גם אם מרבית אנשיו ייהרגו או יפלו בשבי, כל נשקו יחוסל וכל מנהרותיו יפוצצו, ייצא מנהיג הארגון מהבור שהסתתר בו, חבוש תחבושות ספוגות בדם, יעמוד על אחת מחורבות הבתים ויסמן בידו "וי" לאות ניצחון. לזרים זה ייראה הזוי, מוזר וגרוטסקי, אך הוא יודע את האמת: תוך שנה הוא יצליח לגייס ולאמן אלפי אנשים, ותוך שלוש שנים הוא ישלים את מלאי הנשק, התחמושת והטילים, ולכן הוא ניצח.

לתחושתו, העתיד שייך לו כי הוא נלחם את מלחמתו של אללה ולכן אללה מסייע לו. הוא אינו פוחד למות, וחיי אזרחים אינם חשובים בעיניו. הארגון מנצל בציניות את מערכות הדין הלאומי והבינלאומי, ומפעיל מניפולציה רגשית על העולם באמצעות תקשורת מגויסת.

לאנשי חמאס יש מטרה חדשה: למשוך את המלחמה אל מעבר ל-33 ימים, מספר הימים שארכה מלחמת לבנון השנייה, יותר זמן מכל המלחמות הקודמות (למעט מלחמת 1948). הסיבה לכך היא רצונם להוכיח שהם שרדו זמן ארוך יותר מחיזבאללה מול "מכונת המלחמה הציונית". מדובר בתחרות בין הסונה (חמאס) והשיעה (חיזבאללה), כשהמלחמה בסוריה נמצאת ברקע. חיזבאללה כינה אז את תוצאת המלחמה "הניצחון האלוהי", כלומר אללה נתן את הניצחון לשיעים דווקא, ולא לסונים. תחרות זו אינה מסבירה מדוע חמאס אינו נוצר את האש, אלא גם מסבירה מדוע חיזבאללה לא החלו לשגר טילים לישראל מצפון בחודש האחרון. עד עתה הם אינם מעוניינים לסייע לחמאס, היות שהחמאס לא התגייס לסייע לבשאר נגד מתנגדיו. האם הנתק ביניהם יימשך לתמיד - קשה לקבוע.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. [קישור]
תאריך:  02/08/2014   |   עודכן:  02/08/2014
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שחקן החיזוק הבלתי מעורער
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אסתר בכר
2/08/14 12:00
2
עופרש
2/08/14 13:42
 
ד"ר רון בריימן
2/08/14 18:53
3
מושהקצב
2/08/14 17:35
 
הומור עלוב
2/08/14 19:22
4
אהרון שחר
2/08/14 17:54
5
פועה
2/08/14 18:35
 
שניכם טועים
2/08/14 19:05
 
פועה
2/08/14 21:02
 
המציאות היא
3/08/14 01:05
 
פועה
3/08/14 09:35
 
כל מה שתארת,
3/08/14 11:11
 
פועה
3/08/14 12:05
 
הפוך גוטה
3/08/14 12:46
 
פועה
3/08/14 15:01
 
שוב הפוך גוטה
3/08/14 18:16
 
פועה
3/08/14 19:20
 
PRIMAKUKU
5/08/14 11:42
6
לוק
2/08/14 19:12
 
יהודי ≠ ישראלי
6/08/14 06:32
7
מוטי מ.
2/08/14 19:47
8
אלון פלג
2/08/14 23:34
 
אכן מלחמת שחרור
3/08/14 08:20
 
עם
3/08/14 09:14
 
גם זה נכון
3/08/14 13:45
 
מוטי מ.
3/08/14 19:02
 
אלון פלג
4/08/14 23:37
9
אסתר בכר, חיפה
7/08/14 19:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
מבצע "צוק איתן" מגיע לפרקו כשהדרג המדיני נמנע בעקביות מהפעלת כוחו של צה"ל להכרעת המלחמה. ישראל משיגה במבצע הישגים טקטיים קצרי טווח של חשיפה והרס של מנהרות התקיפה של חמאס, בעוד שחמאס רושם לעצמו הישגים חשובים של למעלה מ-50 חיילים ישראלים הרוגים וירי מסיבי של רקטות וטילים שמשאיר את ישראל במגננה.
02/08/2014  |  דן שיאון  |   מאמרים
בעיצומה של מלחמת הטילים, התנועה בין ישראל לרצועת עזה ממשיכה להתנהל בסדירות, כאילו שום דבר אינו קורה וכאילו יש נורמליזציה בין שני הצדדים. מרבית קווי המתח הגבוה, 10 במספר, המשיכו לספק חשמל לרצועה. 8 מהם נפגעו על-ידי הרקטות של חמאס, שאותם הורה שר התשתיות סילבן שלום שלא לתקן עד לשוך הירי, וזאת מחשש לחייהם של הטכנאים.
02/08/2014  |  מנשה שאול  |   מאמרים
יש טענה כי אי-אפשר לנצח את הטרור וכי אי-אפשר להכניעו, כי מי שמוכן ומזומן למוות, אין מה לעשות נגדו.
02/08/2014  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ביוני 1967 כבשה ישראל בשישה ימים את כל הגדה, כולל ירושלים המזרחית, את עזה, את סיני ואת רמת הגולן. ערב המבצע הייתה בארץ אווירת ייאוש וחרדה, והדיבורים על שואה מתקרבת היו מנת חלקם של אישי ציבור וזאת כתוצאה של גירוש כוח החרום של האומות המאוחדות מסיני וחסימת מיצרי טיראן לשיט הישראלי, מעשים שלווו באיומים על השמדת ישראל. ביום 2 ביוני התקיימה ישיבה משותפת של הממשלה והמטכ"ל, ובה הודיעו אלופי צה"ל כי לצבא המצרי ייקח לפחות שנה וחצי עד שיהיה מוכן למלחמה, ושאיומיו הם איומי סרק. האלוף מתי פלד, ראש אגף האפסנאות (כשמו אז, היום אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה) אמר באותה ישיבה שמצריים סומכת על הססנות ממשלת ישראל והיא בטוחה שלא נעז להכות בה, "מגיע לנו לדעת מדוע סובלים אנו את החרפה הזו".
02/08/2014  |  יוסף בן משה  |   מאמרים
הלחימה ברצועה נמשכה גם השבת, זה היום ה-26 ברציפות. צה"ל תקף מאות מטרות. הפלשתינים ירו בבוקר בשעה 06:00 מטחי רקטות לעבר גוש-דן, אזור השרון ולעבר באר שבע. מערכת כיפת ברזל יירתה כמה מהן. כמה רקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא דווח על נפגעים או על נזק. משעות הצהריים ועד לפנות ערב נורו כ-50-40 רקטות לעבר ישובי עוטף עזה ולעבר שדרות. כמו-כן דווח על ירי רקטות לעבר אשקלון. שתיים מהן יורטו על-ידי מערכת כיפת ברזל. דווח על שני חיילים שנפצעו קל. לפנות ערב דווח על פצוע קשה מפגיעת רקטה באחד מישובי הדרום. לא דווח על נזקים.
02/08/2014  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il