בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
טובִּשְׁבָט מֵהָכָא לְהָתָם
|
רֹאשׁ הָשַּׁתָּא עַתָּה וְגַם כָּעֵת חַיָּה עֲדַיִן עֵץ-הַזַּיִת כֹּה יְרֹק-עַלְוָה. תָּמִיד שַׁלֶּכֶת-שָׁוְא נוֹגַעַת בּוֹ וְהוּא עוֹדוֹ יָרֹק כִּבְהִוָּצְרוֹ. אַךְ מַה יִּקְרֶה לָעֵץ וּלְצִבְעוֹ אוּלַי בְּעוֹד תְּרֵיסָר שָׁנָה? מִי לְיָדֵנוּ כָּאן יִתְקַע עַתָּה כִּי יִשָּׁאֵר הָתָם, וְלוּ דְּבַר-מָה, מֵעֵץ יָרֹק-יָרֹק מַמָּשׁ כְּמוֹתוֹ, זוּלַת חָלָל עָכוּר מֵעֹצֶם-הַקְּרִינָה? וְאָז אוּלַי יַקְשֶׁה הַמְשׁוֹרֵר קֻשְׁיָה קָשָׁה, אִם עֹוד יִהְיֶה הָאיש וְלֹא יִתַּם לִגְוֹעַ: כְּלוּם כָּאן אָכֵן הָיָה הָעֵץ נָטוּעַ, אוּלַי הָכָא לֹא-כְלוּם הָיָה - רַק רִיק וְהֶבֶל-רוּחַ ? פֵּרוּשׁ הַמִּלִּים הָאֲרָמִיּות: הָכָא=כָּאן, הָתָם=שָׁם, הָשַׁתָּא=הַשָּׁנָה. הבטּוּי הָעִבְרִי "כָּעֵת חַיָּה" פֵּרוּשׁוֹ: בַּּמּוֹעֵד הַזֶּה - בְּעוֹד שָׁנָה.
|
תאריך:
|
04/02/2015
|
|
|
עודכן:
|
04/02/2015
|
|
משה שפריר
|
טובִּשְׁבָט מֵהָכָא לְהָתָם
|
|
ב'עצרת' שהיא 'חג השבועות', נידונים פירות האילן, כלומר, פירות העץ נשפטים מה יהיה טעמם, כמותם וטיבם. אולם בט״ו בשבט נידונים האילנות עצמן - מה יהיה עתידו של כל עץ ועץ, כמה יגדל, כמה יחיה וכמה פירות ייתן.
|
|
|
סך שטח הנטיעות של מטעים חדשים קטן בשנת 2014 ב-24% לעומת שנת 2013, וב-45% לעומת שנת 2012. בשטחי הנטיעות החדשות של אפרסקים ונקטרינות חלה ירידה של 85%, באגסים - 79% ובהדרים - 14%. לעומת זאת, חלה עלייה בנטיעות הענבים (25%), השקדים (8%) והזיתים (6.5%) - כך עולה מנתונים שמתפרסמת (יום ב', 2.2.15) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
|
|
|
חברת סרמוני מציעה לכבוד ט"ו בשבט חליטות צמחים באווירת החג: חליטת פירות יער וחליטת לימונית ולואיזה, עשירות בטעם וארומה ובסגולות בריאותיות.
|
|
|
לראשונה ולרגל ט"ו בשבט, משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף המשרד לענייני דתות ועמותת טבע עברי הפיק חוברת מיוחדת לציבור הישראלי, המאפשרת לקיים סדר ט"ו בשבט בבית לציון חג ראש השנה לאילנות. החוברת, שניתנת להורדה חינם באתר האינטרנט של המשרד, מלווה את שלבי הסדר, ומלמדת על מהות החג. השנה מסורת הסדר רלוונטית במיוחד, לאור שנת השמיטה, במסגרתה לא יוכלו להינטע עצים.
|
|
|
בחג ט"ו בשבט, מדובר בראש השנה לאילנות ובתנובתם החדשה. אם חשבתם שהוויכוח אצל היהודים התחיל בדורנו, אז תירגעו, מאז ומתמיד היהודים מתווכים על כל דבר. גם סביב סוגיית פרי העונה החדשה היה ויכוח בין בית הילל לבית שמאי. התווכחו האם לציין את החג בראשית החודש או בט"ו בשבט. ואז בכדי להיות בטוחים שמברכים על פירות השנה ולא של השנה הקודמת, הוחלט ללכת עם בית הילל ולציין את המאוחר מבין השניים. מאז חוגגים ראש השנה לאילנות לא בתחילת החודש, אלא באמצע החודש.
|
|
|
|