|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

דחוף - לפתוח פה גדול

מניבוי מחלות לב, סוכרת ולידה בטרם עת, ועד לגילוי לוקמיה, הפרעות אכילה וחוסר בוויטמינים - השיניים והחניכיים מספרות 'בפה מלא' על הבריאות שלכם
09/05/2006  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות

   יפעת גדות
שיטת בישול הירקות קשורה לריקבון השיניים

   יפעת גדות
איך למנוע עששת ופלאק בשיניים?

   יפעת גדות
אוכמניות - נגד ריקבון השיניים

   יפעת גדות
פלואור לשיניים לילדים צעירים - כמה ולמה?

יין אדום נגד מחלות החניכיים
יפעת גדות
חומרים נוגדי חמצון הנמצאים ביין ובענבים אדומים נמצאו כמקור פוטנציאלי לטיפול במחלות חניכיים
לרשימה המלאה

העיניים עשויות להיות החלון לנשמה, אך כדי לדעת על מצב בריאותכם הפיזי, פתחו פה גדול: השיניים והחניכיים יספרו לכם על כך 'בפה מלא'.

נסיגה של החניכיים או חניכיים מודלקות, איבוד שיניים, דלקת חניכיים, ומצבים קשים אחרים של השיניים עשויים להצביע על נוכחותן של בעיות בריאות רציניות - כולל מחלת לב, סוכרת, סרטן, חוסר בוויטמינים, ואפילו הסיכון ללדת בטרם עת או ללדת תינוק במשקל נמוך. בדרך כלל, בעיות שיניים אלו נובעות מהיגיינה לקויה של השיניים כמו חוסר צחצוח שיניים או ויתור על השימוש בחוט דנטלי באופן קבוע. אך גם כאשר אתם עוקבים אחר כללי הברזל של רופא השיניים, אתם עדיין עלולים לפגוע בבריאות הכללית.

הפה - מעבר ישיר לזרם הדם

בכל פעם שאתם מצחצחים שיניים, במיוחד אם קיימת דלקת בפה, אתם מכניסים כמות חיידקים מסויימת לזרם הדם שלכם, כך מסבירים באקדמיה האמריקנית לפריודונטיה. זהו אינו דבר טוב כמובן, אך נורמלי.

עובדה זו עשויה להסביר מחקר שנעשה לאחרונה בנושא הלסת ופורסם בעיתון "Circulation", ומצא קשר בין כל אחת מחמשת בעיות השיניים הנפוצות לעלייה בסיכון למחלת לב. בעיות שיניים נמצאו כ'מנבא' טוב יותר למחלת לב מאשר גורמי סיכון 'מסורתיים' יותר כמו כולסטרול טוב, רמות טריגליצרידים גבוהות, או רמות גבוהות של גורם קרישה הנקרא פיברינוגן.

וזה לא הכל...

לעיתים קרובות רופא השיניים או הפריאודונט (מומחה למחלות מיסב השן) הם הראשונים לזהות בעיית בריאות מערכתית בשל מה שהם רואים בפיו של החולה. וככל שראיות רבות יותר מצטברות לכך, אפשר לראות יותר רופאי שיניים הבודקים את מצב בריאות הפה במיוחד כדי לאתר בעיות אפשריות המשפיעות על שאר הגוף. כיום, הנושא נלמד בבתי הספר לרפואת שיניים, מה שלא היה לפני 10 שנים.

אם כך, מה מגלים בלשי השיניים בבדיקות שאנו עושים פעמיים בשנה?

סוכרת

סוכרת שלא אובחנה, או שמירה לקוייה על רמות הסוכר אצל אלו שכבר אובחנו עם סוכרת, ניתן לאבחן על-ידי מספר בעיות בשיניים.

מומחים מסבירים כי חולי סוכרת נוטים לסבול ממחלת מיסב השן (הרקמות המחברות את השיניים ותומכות בהן: החניכיים, קרום מיסב השן ועצם הלסת) בשיעור גבוה פי 3-4 מאנשים שאינם חולים בסוכרת. אך כאשר החולים מטופלים בתרופות, שומרים על תזונה נכונה או מקבלים טיפולים אחרים, המצב יהיה בדרך כלל יציב ויחזור למצב בריא. כאשר מזהים דלקת משמעותית אצל אדם המבריש את שיניו ומשתמש בחוט דנטלי על בסיס קבוע, או נמצא כי הוא סובל משן מוגלתית ('כיס' מלא במוגלה ליד השן הנגרם מדלקת) רצוי לשאול אותו "האם בדקת את רמות הסוכר בדם לאחרונה?"

הסיבה לכך היא כי סוכרת שאינה נמצאת תחת שליטה פוגעת בתאי הדם הלבנים, ההגנה העיקרית נגד זיהומים חיידקיים - ומחלות של מיסב השן נובעות מזיהומים חיידקיים. מעבר לבעיות חניכיים, סוכרת עלולה לגרום גם לפה יבש, פטרת הפה והגרון, תחושת שריפה של הפה או הלשון, או ריח פה חזק. המצב נקרא 'נשימת אצטון' והוא מתבטא בריח מתוק הקשור רק לחולי סוכרת. ריח רע מהפה עלול להצביע על דלקת של האף, הפה, הריאות או הקיבה.

אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס ואיבוד שיניים לעיתים קרובות 'הולכים יד ביד' מאחר שאותה ירידה בצפיפות המינרלים בעצמות הגורמת לסיכון לשברים בירכיים ובמקומות אחרים משפיעה גם על עצמות הלסת והשיניים. זוהי אחת הסיבות מדוע נשים פגיעות במיוחד כשמדובר באיבוד שיניים בעקבות גיל המעבר - ומדוע טיפול בתחליפי אסטרוגן, למרות סיכוני בריאות אחרים שלו, מוריד את שיעור איבוד השיניים ודלקות החניכיים.

למעשה, ישנן ארבע תקופות בחיי האישה בהן היא פגיעה יותר לבעיות של הפה מלבד גיל המעבר: במהלך הבגרות המינית, במהלך ההריון, וסביב תקופת המחזור. רמות הורמונים מסויימים עולות ומעודדות הווצרות גורמים דלקתיים שהופכים אותן לפגיעות יותר לחיידקים הנמצאים בפה. לכן, לנשים שביניכם, כדאי אולי לרשום תאריכים אלו בלוח השנה, משום שאז בדיקת רופא השיניים חיונית במיוחד.

מחלות לב

במחקר האחרון שפורסם ב"Circulation", לאחר שהישוו את בריאות הפה של 256 חולי לב עם זו של 250 משתתפים אחרים ללא מחלת לב, ערכו החוקרים ניתוח נתונים. החישובים הראו כי המנבא המשמעותי ביותר למחלת לב היה 'pericoronitis' - דלקת בחניכיים סביב השיניים הטוחנות, בדרך כלל סביב השן השלישית או שן הבינה; בעקבותיה נפגעים גם שורשי השן, עד שהריקבון בשיניים מגיע למצב שרק קצה השורש נשאר.

הקשר האפשרי, כתבו החוקרים, הוא כפי הנראה חיידק הנמצא לעיתים קרובות בפה ועלול להופיע באותו פלאק הקיים בטרשת עורקים הקשור למחלות קרדיווסקולריות.

לידה מוקדמת ותינוק במשקל לידה נמוך

מחקר מראה כי נשים שסבלו ממחלת חניכיים במהלך ההריון נטו פי 7 ללדת תינוק מוקדם מדי ובמשקל נמוך מדי - והסיכון עולה עם חומרת הבעיות בחניכיים. הסיבה לכך היא שכאשר סובלים ממחלה של מיסב השן, הדלקת גורמת לכימיקלים מסויימים להשתחרר בזרם הדם, מה שעלול להשפיע על משקל הלידה של התינוק ועל מועד הלידה.

לכן, לנשים בהריון, מומלץ לגשת לרופא השיניים. מחקר שפורסם בשנה שעברה בעיתון "Periodontology" הראה כי ביצוע הליך מסויים שמטרתו הסרת הפלאק מהשיניים הגורם לבעיות חניכיים יכול להפחית את הסיכון ללידה מוקדמת.

מצבים אחרים

- לוקמיה גורמת לחניכיים להאדים, להיות דלקתיות, וספוגיות.

- בולימיה כאשר זוללים ומקיאים, הדבר יוצר בפה חומצה, ה'מכרסמת' את ציפוי האמאיל של השיניים, במיוחד בחלק הפנימי של השן. אנשים הסובלים מבולימיה סובלים גם מנסיגה של החניכיים ושיעור גבוה של ריקבון בשיניים.

- בעיות בכליות עלולות לגרום לחניכיים מודלקות.

- מחלת החזר קיבה וושט עלולה גם היא לגרום לכרסום השיניים מחומצות של מערכת העיכול הנכנסות לפה.

- חוסר בוויטמינים חוסר בברזל עלול לגרום לפצעים בזוויות הפה, לבלוטות הטעם להפוך קטנות יותר, או עלול לגרום לכאבים בלשון. במקרים מסויימים, חוסר ברזל מתקדם עלול לגרום לאנמיה ולצלקות בגרון ובוושט, מה שמקשה על הבליעה. בעוד חוסר בוויטמין C גורם לחניכיים להפגע ולדמם בקלות וגורם לאיבוד שיניים. חוסר בוויטמין D מעלה את הסיכון לשברים בלסת ולמחלות חניכיים.

תרופות - גם הן גורמות לנזק

כשאנו מזדקנים, ישנה הדרדרות טבעית בכמות הרוק שהגוף מייצר. בנוסף לכך, מאות תרופות - כולל תרופות נוגדות דכאון, תרופות לטיפול בלחץ דם גבוה, ותרופות לטיפול באלרגיה כמו אנטיהיסטמיניים וחומרים נוגדי גודש - עלולות לגרום לפה יבש.

כאשר הפה מתייבש, האינזים המגן שברוק המסייע בהרג החיידקים נעלם. בנוסף לכך, רקמות החניכיים מתייבשות, גורמות בכך לתאים שעל פני השטח למות. ניתן למנוע מצב של פה יבש על-ידי שתייה מרובה של מים או שימוש במשחות שיניים ללא מרשם, מי פה, ומסטיקים המכילים אינזימים מגנים אלו.

עדיין, הקשר בין הפה לגוף מדגיש את חשיבות העצה הנושנה: בקרו את רופא השיניים באופן קבוע, במיוחד במהלך תקופות רגישות אצל הנשים, או אם אתם עומדים לפני אשפוז.

אם אתם עומדים להכנס לבית חולים לשהיה ממושכת, דאגו לבדיקה של הפה ולניקוי יסודי, משום שבכך תורידו את הסיכון לבעיות המתעוררות בבית החולים, כמו דלקת ריאות. מומלץ גם לדאוג לניקיון יסודי של הפה לפני ניתוח החלפת מפרקים, שעלול לגרום לדלקת שתהרוס את הרקמות סביב הלסת.

אך גם אם אתם מרגישים מצויין, ישנה סיבה טובה לפתוח פה גדול ולנעוץ מבטים בתקרה כשהפה שלכם נחקר ונבדק. כיום, רופאי שיניים רבים אינם מתבוננים רק בשיניים ובחניכיים - הם מבצעים בדיקה רפואית מקיפה...

תאריך:  09/05/2006   |   עודכן:  09/05/2006
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התקף לב מופיע כאשר זרימת הדם ללב מצומצמת, מצב אופייני לחסימה בעורקים. רוב האנשים יודעים כי אם הם חשים בכאב לא מוסבר בחזה, עליהם לפנות לקבלת עזרה רפואית. אך ישנם סימנים אחרים שעלולים לאותת על התקף לב.
09/05/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 8 שנים, ב- 9 במאי 1998, זוכה הדיוה שלנו במקום הראשון בתחרות האירוויזיון.
09/05/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
אל-קאעידה ברצועת עזה - קבוצה פלשתינית נוספת הכריזה רשמית (8.5.06) על הקמת ארגון חדש ברצועת עזה הכפוף לארגון אל-קאעידה. בכרוז שהופץ ברצועה תחת הכותרת "צבא ירושלים - ארגון אל-קאעידה באדמת אל-ריבאט" (שטחי הכינוס לקראת היציאה לג'יהאד) נאמר, כי הצבא האיסלאמי הוקם כמימוש לקריאתם של אוסאמה בן-לאדן, איימן זוואהירי ואבו מוסעב א-זרקאווי.
09/05/2006  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   חדשות
כוח מיוחד של מג"ב עצר בשעות הערב (ב', 8.5.06) בחלחול, צפונית לחברון, שלושה פעילי טרור ובהם נאצר איברהים חאסין עביאת, בכיר בתנועת התנזים של הפת"ח. עביאת אחראי לרציחת שלושה חיילי צה"ל, קצין משטרה ואזרח ישראלי. כמו כן הוא מעורב באירועי ירי לעבר שכונות גילה והר חומה בירושלים.
09/05/2006  |  עומר שיקלר  |   חדשות
מהו גבול הטעם הטוב? ארגון זכויות אדם, המייצג את המגזר הערבי, התפנה בימים האחרונים מעיסוקו בנושאים חשובים מן הזירה הפלשתינית, והגיש ליועץ המשפטי לממשלה מכתב רשמי ומפתיע בתוכנו. הארגון, "אלמיזאן" ["מאזניים"], תובע במכתבו להנחות את הדרגים המקצועיים במשרד "לפתוח בחקירה מיידית", כנגד אתר האינטרנט NRG, בחשד לפגיעה חמורה ברגשות המוסלמים.
08/05/2006  |  יוסי עבדי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
המשיחיות המשקרת דוחפת את ראש הממשלה לחלל את קדושת החיים של צעירים יהודים בשבוע של פרשת "קדושים", פרשה המחייבת אותנו לקדש את החיים
שלמה פילבר
שלמה פילבר
רוב הציבור תומך בהמשך המלחמה עד לניצחון מלא על החמאס והשגת יעדיה. יש הבחנה בין צה"ל והלוחמים על הפיקוד העליון, שנתפס כאחראי למחדל. רוב גדול דורש הסדר ביטחוני חדש בעזה לאחר המלחמה ו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il