רוב הישראלים שותים יינות בתדירות כלשהי, כך עולה מסקר שנערך על-ידי הנהלת תערוכת היין הבינלאומית 'ISRAWINEEXPO' לקראת פתיחת תערוכת היין הבינלאומית הראשונה בישראל.
מהסקר - בנושא הרגלי שתיית יינות והעדפות בקרב הישראלים - עולה כי 61% מהישראלים שותים יינות בתדירות כלשהי, מתוכם 27% שותים יין לעיתים קרובות, ו- 34% שותים יין לעיתים רחוקות.
39% מהמרואיינים ציינו שאינם שותים משקאות אלכוהוליים בכלל, ורק 12% מתוכם ציינו שהם לא שותים יין באופן פרטני.
עצמאיים - שותים יותר יין
מאותו סקר עולה שאחוז שותי היין גבוה יותר בגילאי 18-24 - 71%, כאשר בגילאי 25-34 רק 53% שותים. בגילאי 35-44 - 65%, בגילאי 45-64 - 65%, ומעל גיל 65 רק 48% ציינו שהם שותים יין.
עצמאיים שותים יותר יין - 79%, לעומת השכירים בתעשיית הייצור - 57%.
כמו כן, בולטת התופעה שבקרב שותי היין אחוז השותים הגבוה ביותר הינו באזור ירושלים עם 73% ובשרון הצפוני 71%, לעומת רק 60% באזור גוש דן וכ- 60% באזור הצפון. תושבי הדרום שותים הכי פחות יין - 52%.
כוס יין בשבוע
לשאלה מהי תדירות שתיית היין - 9% ציינו שהם שותים בין פעם לפעמיים ביום, 13% שותים יין אחת לכמה ימים, 35% שותים יין פעם בשבוע, 26% שותים יין פעם בחודש, וכ- 17% שותים יין רק בהזדמנויות חגיגיות ובאירועים אחת למספר חודשים.
מניתוח התוצאות עולה שהגברים שותים בתדירות גבוהה יותר - 31%, לעומת 11% מהנשים.
לשאלה כמה כוסות יין שותים הישראלים בשבוע - 42% ציינו שהם שותים כוס אחת בשבוע, 18% שותים כ-2 כוסות בשבוע, 14% כ- 3 כוסות יין בשבוע, 10% כ- 4 כוסות יין לשבוע, 11% בין 5-8 כוסות יין לשבוע, כ- 3% - 9 כוסות יין ויותר לשבוע.
מפילוח התוצאות עולה שאחוז גבוה מילידי אירופה/אמריקה שותים לפחות 5 כוסות יין בשבוע - 26%, לעומת 5.5% ישראלים ילידי ישראל. הכי הרבה שותים 5 כוסות יין ויותר בשבוע תושבי השרון הצפוני - 23%, לעומת תושבי גוש דן - 13%, ותושבי הדרום רק 3%.
'הירושלמים' - שותים בבית
לשאלה היכן הישראלים נוהגים לשתות יין 73% ציינו שהם נוהגים לשתות יין בבית, 21% שותים יין באירועים חגיגיים, 13% במסעדות, 10% במפגשים חברתיים, 8% בבארים או פאבים.
אחוז גבוה יותר מהנשים מסרו כי הן שותות יין באירועים חגיגיים - 28%, לעומת גברים - 15% בלבד.
אחוז גבוה יותר מתושבי ירושלים - 94% - שותים יין בבית, לעומת רק 72% מתושבי גוש דן השותים יין בבית. לעומת זאת תושבי הדרום - 32% - הם במקום הראשון בשתיית יין באירועים חגיגיים, לעומת רק 10% בקרב תושבי השרון הצפוני השותים יין באירועים חגיגיים.
היין האדום מוביל
בסוגיית סוג היין המועדף ביותר מוביל היין האדום עם 44%, אחריו קברנה סוביניון עם 11%, יין לבן עם 9% ומרלו עם 7%. נשים מסרו העדפה גבוהה יותר ליין אדום - 48%, לעומת גברים - 40%. הגברים מסרו העדפה גבוהה יותר לקברנה סוביניון - 16%, לעומת 4% אצל הנשים.
בולטת התופעה שבקרב יינות מתוקים 13% מהציבור הדתי-חרדי ציינו שהם שותים יין מסוג זה, לעומת רק 2% מהציבור החילוני.
לגבי השאלה איזה סוג יין ישראלי מועדף מבין היינות הישראלים, 67% מעדיפים יין ישראלי מיקב גדול ומוכר, אחריו, בהפרש גדול, יין מיקב בינוני עם 11%, ו-7% מסרו העדפה ליין ישראלי מיקב בוטיק.
מעדיפים יינות מצרפת
בולטת התופעה שתושבי גוש דן מעדיפים יותר יין ישראלי מיקב גדול - 71%, לעומת תושבי ירושלים שמסרו העדפה גבוהה ביותר ליין ישראלי מיקב בוטיק - 17%.
בנושא יינות מתוצרת חוץ - במקום הראשון נמצאים היינות מתוצרת צרפת - 16%, לאחר מכן יינות מאיטליה - 8%, יינות מספרד - 4%, יינות מצ'ילה - 3%, יינות מקליפורניה/ארה"ב - 2%, יינות ממדינות מזרח אירופה - 2%, יינות מתוצרת אוסטרליה - 1%.
15% שותים אך ורק יינות ישראלים ולא תוצרת חוץ, ול- 50% אין העדפה לגבי יינות מתוצרת חוץ.
לשאלה כמה הישראלים משקיעים בממוצע ברכישת בקבוק יין - הסכום הממוצע לבקבוק יין 48.7 שקל, כאשר גברים משקיעים בממוצע יותר ברכישת בקבוק יין - 54 שקל, לעומת נשים המשקיעות בממוצע כ-42 שקל ברכישת בקבוק יין.
תערוכת 'ISRAWINEEXPO'
תערוכת 'ISRAWINEEXPO' מאורגנת על-ידי מרכז הירידים והקונגרסים, בשיתוף עם מגזין "יין וגורמה" ו"איש הענבים", נערכת בחסות משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה, משרד החקלאות, המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בינלאומי, המועצה לגפן היין בישראל ואתר היין הישראלי.
חיים גן, מנכ"ל "איש הענבים" ומיוזמי תערוכת 'ISRAWINEEXPO' מציין שבמסגרת התערוכה תיערך - לראשונה בישראל - תחרות TERRAVINO - בה יתארחו שופטים ועיתונאים בעלי שם והכרה עולמיים בתחום היין.
בתחרות יטעמו בטעימות עיוורות למעלה מ-500 יינות המיוצרים ב- 21 מדינות - צרפת, איטליה, ספרד, ארגנטינה, אוסטרליה, צ'ילה, ארה"ב, קנדה, דרום אפריקה, וכמובן - ישראל, שיקביה השונים יכולים וצריכים להוות חלק מרכזי מהתחרות.
בתערוכה יוצגו מגוון רחב במיוחד של יינות מיקבים מהארץ ומהעולם, עם דגש על תצוגת היינות הישראלים, כמו גם יוצגו אביזרים לענף היין. בתערוכה ייחשפו מגוון היינות והחידושים בענף היין הן לקהל המבקרים המקצועי והן לקהל הרחב.
במהלך התערוכה יתקיימו כנסים וימי עיון.
שוק היין בישראל מגלגל כ-800 מיליון ש"ח, בפילוח של כ-75% יינות ישראלים, וכ-25% יינות מיובאים.
בנוסף לתערוכה, תיפתח במקביל תערוכה וירטואלית אשר תציג לעולם הרחב את המציגים המשתתפים, ותמשוך קניינים פוטנציאליים לתעשיית היין הישראלית.