כשלושת רבעי מיליון מכוניות מתוצרת קונצרן GM האמריקני, נקראות חזרה למוסכים לתיקון ליקוי בטיחותי שניתגלעו בכריות האוויר. שתי תקלות ניפרדות שניתגלעו במנגנוני הפעלת כריות האוויר, עלולות לגרום לפעילות לקויה ברגע האמת בו ידרשו כריות להגן על נוסעי מכוניות המעורבות בתאונת דרכים.
למחלקה ראשונה נימסר ממנהל מותג םפרטיות בסוכנות UMI המקומית, יוחאי שנער, כי הנושא נימצא בבדיקה קפדנית. הידיעה בדבר הקריאה חזרה למוסכים (RECALL) התפרסמה רק אתמול בארה"ב, ועקב הפרשי הזמן טרם הספיקה דטרויט לידע את כל סוכניה הפרושים ברחבי העולם, בדבר הצעדים הנידרשים לתיקון, אם בכלל.
ה-RECALL הראשון מתייחס ללא פחות מ-570,000 מכוניות אשר ניבנו בתקופה שבין פברואר 1999 לבין פברואר 2000.
מדובר במכוניות מסוג שברולט מדגם סילברדו, וטנדרים של GMC מדגם סיירה. כמו כן מתיחחסת הקריאה למוסכים לואן הגדול של שברולט, מדגם סוברבן, ולגי'פים הגדולים מדגם יוקון.
GM, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, מסרה כי חיישני כריות האוויר עלולים שלא להגיב כראוי במקרה של תאונה, ולעכב את פעולת ניפוח הכריות. החברה בודקת באם דיווחים שהגיעו אודות ליקויים בכריות האוויר, קשורים במנגנון החשוד. רשות הבטיחות הפדראלית חוקרת מקרים אלה באופן רשמי, לאחר שנימסר על 37 תאונות בהן היו מעורבים 13 פצועים, ואף ניגרם מקרה מוות בודד.
ה-RECALL השני מתייחס ל-150,000 מכוניות, אשר יוצרו בתקופה שבין מאי ליוני 2002. יותר מתריסר דגמי מכוניות מעורבים בפרשה זו, אך לדברי שנער, מכוניות מסדרות ייצור חדשות אלה טרם הספיקו להגיע ככל הנראה לישראל.
מדובר בדגמי שברולט, ביואיק, קדילאק ו-GMC הנמכרות בישראל, וכן אולדסמוביל ופונטיאק שאינן מיובאות ארצה. בדגמים אלה נמצא כי כרית האוויר של הנוסע מימין לנהג, עלולה להישבר במהלך תאונה, ולגרום בעצמה לפגיעה בנוסע ו–או שלא להתנפח כלל. GM מסרה כי תקלה זו התגלתה רק במעבדותיה, ולא גרמה לתאונות בשטח.
הדגמים החשודים הינם מסוג ביואיק לה-סברה (רכב המדינה לנכי צה"ל 100%), קדילאק דה-ויל, שברולט איפלה וגירסת הקופה מונטה – קרלו, פונטיאק בונוויל (שיובא בעבר לישראל), וכן דגמים רבים אחרים שאינם מיובאים ארצה.
דובר GM מדגיש, כי בעלי המכוניות מסוג זה יזכו לתיקון חינם בכל מוסכי החברה. בישראל יש להמתין להנחיות היבואן, אשר ידוע כמהימן מאוד.